Seminariet
Lektion 50: Läran och förbunden 43–44


Lektion 50

Läran och förbunden 43–44

Inledning

I februari 1831 anlände Joseph Smith till Kirtland i Ohio. När han kom fram upptäckte han att en del heliga i Kirtland hade bedragits av falska uppenbarelser. Till exempel påstod en kvinna som hette fru Hubble att hon var profetissa och fick uppenbarelser för kyrkan. Bekymrad över de inflytanden som hade kommit över de heliga i Kirtland frågade Joseph Herren vad som borde göras. Till svar fick han den uppenbarelse som nu står i Läran och förbunden 43. I uppenbarelsen undervisade Herren de heliga om vad de behövde göra för att undvika att bli bedragna. Uppenbarelsen i Läran och förbunden 44 togs också emot i februari 1831 och den gav instruktioner till prästadömet om att predika evangeliet och betjäna de fattiga.

Lektionsförslag

Läran och förbunden 43:1–7

Herren förkunnar att uppenbarelser och befallningar bara kommer genom hans utsedde profet

Välj två psalmer som klassen ska sjunga. För att hjälpa eleverna förstå hur svårt det är att följa två olika ledare samtidigt, ber du två elever ställa sig framför klassen och leda klassen i att sjunga de två psalmerna samtidigt. Efter några rader med båda psalmer, avbryter du sången och ställer sedan följande fråga:

  • Varför är det svårt att följa två olika ledare och sånger samtidigt?

Förklara att i februari 1831 kom en kvinna som hette fru Hubble till de heliga i Kirtland, Ohio. Hon hävdade att hon var profetissa, att hon hade fått uppenbarelser för kyrkan, att hon visste att Mormons bok var sann och att hon borde bli lärare i kyrkan. Hon lyckades bedra några av de heliga. Joseph Smith och andra bekymrade sig över hennes inflytande och över andra falska uppenbarelser bland de heliga. Profeten beslutade sig för att fråga Herren vad som borde göras, och han fick en uppenbarelse. John Whitmer, som också nyligen hade anlänt till Kirtland, skrev: ”Herren gav [den här] uppenbarelsen för att de heliga inte skulle bli bedragna” (Documents, Volym 1: juli 1828 – juni 1831, vol. 1 i serien Documents i The Joseph Smith Papers [2013], s. 257).

Be några elever turas om att läsa upp Läran och förbunden 43:1–5. Be klassen följa med i texten och hitta Herrens förklaring om vem som kan få uppenbarelse för hela kyrkan.

  • Vem var utsedd vid den tiden till att ta emot befallningar och uppenbarelser för hela kyrkan? (Joseph Smith.) Vem är utsedd till det ämbetet i dag? (Kyrkans president.)

  • Vad lär vi oss av de här verserna? (Eleverna kanske använder andra ord, men bör identifiera följande lärosats: Bara kyrkans president kan få uppenbarelser för hela kyrkan. Du kan föreslå att eleverna skriver den här sanningen i sina skrifter bredvid vers 3–4. För att betona vikten av den här lärosatsen, ber du eleverna läsa Läran och förbunden 21:4–6; 28:2–7.)

Påpeka att liksom som fru Hubble och andra under kyrkans första tid, försöker en del människor idag övertyga andra att följa dem och ansluta sig till deras lära. Be en elev läsa upp Läran och förbunden 43:6–7. Be klassen hitta det mönster Herren uppenbarade för att skydda oss från att bli bedragna av dem som inte har myndighet att leda kyrkan.

Läran och förbunden 43:8–16

Äldsterna får befallning om att undervisa och bygga upp varandra och att bli heliggjorda

Be eleverna skriva upp på tavlan olika möten de går på som medlemmar i kyrkan. Låt sedan klassen dela upp sig i par och diskutera följande fråga:

  • Vilka syften har de här mötena?

När eleverna har diskuterat den här frågan kan du be några av dem att berätta om sina svar för hela klassen. Be sedan en elev läsa upp Läran och förbunden 43:8 och be klassen titta efter vad den här versen lär om syftet med kyrkans möten.

  • Vad sa Herren att kyrkans äldster ska göra när de samlas? Vad innebär det att bygga upp varandra? (Att stärka varandra.)

  • Vad får vi lära oss när vi undervisar och bygger upp varandra, enligt vers 8? (Elevernas svar kan variera, men de bör uttrycka följande princip: När vi samlas ska vi undervisa och bygga upp varandra så att vi kan lära oss hur vi ska handla och leda kyrkan.)

Be eleverna tyst läsa Läran och förbunden 43:9, 11 och titta efter vad vi ska göra när vi har lärt oss hur vi ska handla.

  • Vad ska vi göra när vi har fått undervisning på våra möten i kyrkan? (Eleverna bör komma fram till följande princip: Vi ska förbinda oss att handla efter den kunskap vi får. Du kan föreslå att eleverna markerar den här principen i vers 9.)

  • Hur blir vi, enligt de här verserna, välsignade när vi tar emot kunskap och handlar därefter? (När eleverna diskuterar den här frågan ser du till att betona följande princip: Vi blir heliggjorda när vi handlar enligt de sanningar vi lär oss. Du kanske också vill förklara att bli heliggjord betyder att bli renad från synd.)

Rita det bifogade diagrammet på tavlan:

Bild
handling utifrån kunskap
  • Vad tror ni det innebär att ”förbinda [oss] att handla”?

  • Hur hjälper kunskapen vi får på våra möten i kyrkan oss att bli heliggjorda?

Be klassen tänka på välsignelser de har fått när de har handlat enligt det som de har lärt sig på kyrkans möten. Be några elever berätta om sina upplevelser och att förklara hur de har blivit välsignade av att handla efter det de lärt sig.

Sammanfatta Läran och förbunden 43:12–14 med att förklara att Herren sa till de heliga att om de ville ta emot evangeliets sanningar, så behövde de stödja Joseph Smith i hans ämbete.

Förklara att Herren uppenbarade sanningarna i Läran och förbunden 43:15–16 för sista dagars heliga som förberedde sig för att tjäna som missionärer. Be sedan en elev läsa upp verserna.

  • Hur tycker ni de här verserna kan tillämpas på heltidsmissionärernas arbete?

Läran och förbunden 43:17–35

Guds tjänare ska predika omvändelse som förberedelse för Kristi andra ankomst och tusenårsriket

Be eleverna räkna upp aktiviteter eller evenemang som kräver noggranna förberedelser. Eleverna kan ge flera exempel såsom heltidsmission, idrottsevenemang, musikproduktioner, uppdrag att undervisa i kyrkan, prov i skolan.

  • Hur tror ni man känner sig om man är oförberedd när det är dags att delta i sådana aktiviteter?

Be en elev läsa upp Läran och förbunden 43:17–18. Be klassen följa med i texten och lägga märke till en händelse som kräver vår förberedelse. (”Herrens stora dag är nära” eller med andra ord, Kristi andra ankomst.)

Dela upp klassen i par. Be varje par att tillsammans läsa Läran och förbunden 43:17–22 och titta efter vad Herren instruerade äldsterna att göra för att hjälpa andra förbereda sig för Kristi andra ankomst. När grupperna har hunnit läsa ställer du följande frågor till klassen:

  • Vad sa Herren att äldsterna skulle undervisa om? Vilken sanning lär vi oss av de här verserna? (Eleverna bör uttrycka att vi måste omvända oss som förberedelse för Kristi andra ankomst. Skriv gärna den här principen på tavlan.)

Påminn eleverna om att Herren har lovat att samla sitt folk liksom en höna samlar sina kycklingar under sina vingar, men att många människor vägrar att omvända sig eller förbereda sig för Kristi andra ankomst (se L&F 43:23–24; se även L&F 29:1–2 samt lektion 35 i den här handledningen).

Be elevparen tillsammans läsa Läran och förbunden 43:25–27 och söka efter de olika ”röster” som Herren använt för att kalla människor att komma till honom. När de har läst klart ställer du följande frågor:

  • Vilka ”röster” hittade ni? Varför tror ni att de här olika rösterna behövs?

Be eleverna tänka på vad de behöver göra för att omvända sig och förbereda sig för Kristi andra ankomst. Be sedan en elev läsa upp Läran och förbunden 43:28–31 och be klassen leta efter en stor händelse som det profeteras om i de här verserna.

  • Vilken stor händelse profeteras det om i de här verserna? (Tusenårsriket.)

  • Vad ska hända under tusenårsriket? (Eleverna bör lyfta fram följande lärosats: Under tusenårsriket kommer Satan att vara bunden och Jesus Kristus kommer att regera med sitt folk på jorden. Du kan föreslå att eleverna markerar ord och meningar som undervisar om den här sanningen i vers 28–31. För att hjälpa eleverna förstå hur Satan kommer att vara bunden, kan du be dem läsa 1 Ne. 22:26.)

Läs upp följande uttalande av president George Q. Cannon i första presidentskapet, som förklarar hur Satan kommer att vara bunden under tusenårsriket:

Bild
President George Q. Cannon

”Vi talar om att Satan ska bindas. Satan ska bindas genom Guds makt men också genom Guds folks beslutsamhet att inte lyssna på honom, att inte låta sig styras av honom” (Gospel Truth: Discourses and Writings of President George Q. Cannon, sammanst. av Jerreld L. Newquist, 2 band [1957–1974], 1:86).

  • Hur kan vi förbereda oss nu, så att vi kan räknas bland de rättfärdiga när Frälsaren kommer tillbaka? (När eleverna svarar på den här frågan kan du gärna repetera och vittna om de sanningar ni har diskuterat i den här lektionen.)

Läran och förbunden 44

Herren befaller sina tjänare att komma tillsammans

Sammanfatta Läran och förbunden 44:1–6 med att förklara att Herren gav anvisning om att äldsterna skulle samlas till en konferens. Herren lovade äldsterna att om de var trofasta och utövade tro på honom skulle han utgjuta sin Ande över dem och välsigna dem så att deras fiender inte skulle få makt över dem. Herren befallde dem att predika omvändelse, ge hjälp åt de fattiga och att organisera sig enligt landets lagar.

Kommentarer och bakgrundsinformation

Läran och förbunden 43:6–7. ”Honom som jag har utsett”

President Boyd K. Packer i de tolv apostlarnas kvorum uppmuntrade oss att följa kyrkans presidents råd och att inte förledas av bedragare.

Bild
President Boyd K. Packer

”’Vidare säger jag er att det inte skall bli någon givet att gå ut och predika mitt evangelium, eller att bygga upp min kyrka, om han inte har ordinerats av någon som har myndighet, och det är känt i kyrkan att han har myndighet och har blivit regelmässigt ordinerad av kyrkans ledare’ (L&F 42:11).

Det finns några bland oss nu som inte har blivit regelrätt ordinerade av kyrkans ledare, som pratar om förestående politiskt och ekonomiskt kaos och världens ände. …

Dessa bedragare säger att bröderna inte vet vad som pågår i världen, eller att bröderna godkänner deras lärdomar, men vill inte säga det högt från talarstolen. Ingetdera är sant. Bröderna vet förvisso vad som händer, tack vare sina ständiga resor runt om i världen, och eftersom de har profetiska insikter kan de tyda tidens tecken.

Låt er inte luras av dessa bedragare. Om det ska bli någon insamling kommer den att tillkännages av dem som blivit regelrätt ordinerade och som är kända i kyrkan för att ha myndighet.

Gå bort från alla andra. Följ era ledare som i vederbörlig ordning blivit ordinerade och som inröstats offentligt, och ni kommer inte att bli vilseförda” (”Att vara lärd är bra, om … ”, Nordstjärnan, jan. 1993, s. 71). (Se även Doctrine and Covenants Student Manual, 2:a uppl. [Kyrkans utbildningsverksamhet, studievägledning, 2001], s. 87.)

Läran och förbunden 43:7. ”Komma in genom porten”

Herren sa: ”Den som är ordinerad … skall komma in genom porten” (L&F 43:7). President Joseph Fielding Smith förklarade i följande uttalande:

Bild
President Joseph Fielding Smith

”Herren vill att vi ska veta att han gör allt med ordning, och att närhelst han kallar någon att leda kyrkan, ska den personen komma in genom porten och ordineras av dem som har myndighet. Det har varit så från begynnelsen och ska fortsätta så till slutet” (Church History and Modern Revelation, 2 band [1953], 1:138).

Läran och förbunden 43:22–31. Kristi andra ankomst, tusenårsriket och ”en kort tid”

Herren sa att vid slutet av tusenårsriket ska Satan ”åter släppas lös” men ”endast regera en kort tid” (se L&F 43:31). Följande diagram är en översikt som visar ”en kort tid” i sitt sammanhang.

Bild
Diagram över 1000 år