Seminariet
Lektion 39: Läran och förbunden 33–34


Lektion 39

Läran och förbunden 33–34

Inledning

I oktober 1830 kallade Herren Ezra Thayre och Northrop Sweet till att förkunna evangeliet. Den här uppenbarelsen, som återfinns i Läran och förbunden 33, innehåller anvisningar för hur dessa män skulle undervisa om evangeliet. Kort därpå, i uppenbarelsen i Läran och förbunden 34, berömde Herren Orson Pratt för hans tro och befallde honom även att predika evangeliet.

Lektionsförslag

Läran och förbunden 33:1–6

Herren kallar Ezra Thayre och Northrop Sweet till att förkunna evangeliet

Skriv följande på tavlan före lektionen: basun, mun, öra, ett fält som är klart att skörda. (Visa om möjligt bilder på de här sakerna.) Ställ följande fråga vid lektionens början:

  • Vad kan de här sakerna ha med missionsverksamhet att göra?

För att hjälpa eleverna förstå bakgrunden till Läran och förbunden 33 förklarar du att Ezra Thayre bodde nära Joseph Smith den äldres familj. Han hade lärt känna några medlemmar i familjen Smith genom arbeten som de utfört för honom vid olika tillfällen. I oktober 1830 döptes Ezra Thayre och en annan invånare i Palmyra, Northrop Sweet, in i kyrkan. Kort därpå fick profeten Joseph Smith en uppenbarelse som riktade sig till de här två männen, som nu är upptecknad i Läran och förbunden 33.

Be eleverna tyst läsa Läran och förbunden 33:1–2 och titta efter ord och formuleringar som har med bilderna (eller orden) på tavlan att göra. (Bilden på munnen kommer att tas upp senare i den här lektionen.) När eleverna berättat vad de hittat ställer du följande frågor:

  • Vad tror ni menas med att ”öppna era öron och hörsamma … Guds, röst”? Hur kan vi visa Herren att våra öron är öppna för att hörsamma hans röst?

  • Vad tror ni menas med att förkunna evangeliet ”med en basuns ljud”?

Förklara att Herren ofta använder välbekanta saker, som basunen, som symboler för att undervisa om sitt evangelium och hjälpa oss förstå eviga sanningar. Be en elev läsa upp Läran och förbunden 33:3. Be klassen följa med och titta efter ytterligare symboler som Herren använde i den här uppenbarelsen.

  • Vad tror ni Herrens vingård representerar? (Världen.)

  • Vilka kan arbetarna i Herrens vingård vara? (Medlemmar i Herrens kyrka.)

  • Vad tror ni menas med orden ”det är elfte timmen”? (Det här är evangeliets sista tidsutdelning och sista gången Herren upprättar sitt rike före sin andra ankomst.)

Be eleverna tyst läsa Läran och förbunden 33:4 och se hur Herren beskriver tillståndet i världen år 1830.

  • Vilka ord i den här versen tycker ni sticker ut? Varför? Vad kan vi göra för att stärka oss mot världens fördärvande inflytande?

Skriv följande på tavlan: Herren har och håller på att .

Ge eleverna en stund att begrunda vad Herren har gjort eller gör för att hjälpa dem stärka sig mot världens fördärv. Förklara att Herren i Läran och förbunden 33:5–6 förkunnade något han har gjort och något han gör för att stärka oss mot världens fördärv. Be en elev läsa upp de här verserna. Be klassen följa med och se vad Herren har gjort och gör för att stärka oss.

  • Vad har Gud gjort och håller på att göra nu, enligt de här verserna, som kan stärka oss mot världens fördärv? (Be en elev fylla i mellanrummen i meningen på tavlan medan eleverna svarar. Elevernas svar bör återspegla följande princip: Herren har upprättat sin kyrka och håller på att samla in sina utvalda i de sista dagarna.)

För att hjälpa eleverna bättre förstå den här sanningen och inse hur viktig den är, ger du dem i uppgift att arbeta i par och diskutera sina svar på följande frågor. Du kan läsa upp frågorna, skriva dem på tavlan eller dela ut dem på ett utdelningsblad. (Ta inte med svaren inom parentes.)

  1. Vilka är de utvalda enligt vers 6? (De som tror på Gud och hörsammar hans röst.)

  2. Varför skulle det vara viktigt för Herrens utvalda att samlas tillsammans, med tanke på världens fördärv?

  3. Hur har ditt medlemskap i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga stärkt dig mot världens fördärv?

Läran och förbunden 33:7–18

Herren ger Ezra Thayre och Northrop Sweet anvisningar för hur de ska undervisa om evangeliet

Peka på bilden av en mun (eller ordet mun) på tavlan. Be eleverna tyst läsa Läran och förbunden 33:7–10 och ta reda på vad Herren lärde Ezra Thayre och Northrop Sweet att de skulle göra. Be eleverna berätta vad de fått veta.

Skriv följande ofullständiga påstående på tavlan: Om vi öppnar våra munnar och förkunnar evangeliet …

Be eleverna använda det de lärde sig av Läran och förbunden 33:7–10 för att avsluta den här meningen. Du kan be en elev komma fram till tavlan och skriva färdigt meningen. Den kan skrivas på följande sätt: Om vi öppnar våra munnar och förkunnar evangeliet, ger Herren oss inspiration för vad vi ska säga.

  • I vilka situationer kan vi känna oss ovilliga att öppna munnen och tala om evangeliet?

  • När har ni bestämt er för att öppna era munnar för att tala om evangeliet och känt inspiration om vad ni skulle säga? När har ni sett någon annan dela med sig av evangeliet och känt att det de sa var inspirerat?

Sammanfatta Läran och förbunden 33:11–15 genom att förklara att i de här verserna befallde Herren Ezra Thayre och Northrop Sweet att predika evangeliets första grundsatser och förordningar – tro på Jesus Kristus, omvändelse, dop och den Helige Andens gåva.

Gör eleverna återigen uppmärksamma på principen som står på tavlan. Be eleverna begrunda vad vi behöver göra, förutom att öppna munnen, för att Herren ska kunna inspirera oss så att vi vet vad vi ska säga när vi berättar för andra om evangeliet. Be en elev läsa upp Läran och förbunden 33:16–18. Be klassen följa med och se vilka specifika råd Herren gav till Ezra och Northrop som skulle hjälpa dem veta vad de som missionärer skulle säga.

  • Vilket råd gav Herren till Ezra och Northrop som skulle hjälpa dem veta vad de som missionärer skulle säga? (Skriv gärna elevernas svar på tavlan.)

  • Vad tror ni Herrens råd att ”ha era lampor i ordning och brinnande och ha olja med er” innebär (L&F 33:17)? (Att vara andligt förberedd och alltid redo för Jesu Kristi andra ankomst. Den här versen syftar på liknelsen om de tio jungfrurna som finns i Matteus 25:1–13 och som nämns i Läran och förbunden 45:56–57.)

  • Hur kan Herrens råd i de här verserna hjälpa oss vara redo att öppna våra munnar för att dela med oss av evangeliet vid vilket tillfälle och i vilken situation som helst?

Läran och förbunden 34

Herren berömmer Orson Pratt för hans tro och befaller honom att predika evangeliet

Be eleverna att i kapitelöverskriften till Läran och förbunden 34 titta efter ett exempel på någon som välsignades av att en annan person öppnade sin mun för att dela med sig av evangeliet.

  • Vem blev välsignad i det här exemplet? Hur gammal var Orson Pratt när han döptes? Hur fick han höra om evangeliet?

Be en elev läsa upp Läran och förbunden 34:1. Be klassen följa med och se hur Herren tilltalade Orson. Be eleverna berätta vad de hittar. Be sedan klassen tyst läsa Läran och förbunden 34:2–3 för att se varför Herren kallade honom ”min son”.

  • Varför kallade Herren Orson sin son? (Tack vare Orsons tro på Herren.)

  • Vad gjorde Herren för ”alla som tror” på honom enligt Läran och förbunden 34:3? (För att hjälpa eleverna förstå att sanningen i den här versen lika mycket gäller kvinnor, kan du föreslå att de läser Läran och förbunden 25:1.)

Be en elev läsa upp Läran och förbunden 34:4–6. Be eleverna följa med och se vad Herren sa skulle välsigna Orsons liv ännu mer.

  • Varför tror ni vi blir ”mera välsignade” när vi undervisar andra om evangeliet?

Be en annan elev läsa upp Läran och förbunden 34:10–11. Be eleverna följa med och titta efter välsignelser som ges till dem som flitigt sprider evangeliet till andra.

  • Vilka välsignelser ges till dem som flitigt undervisar om evangeliet? (Skriv gärna följande princip på tavlan medan eleverna svarar: De som flitigt undervisar om evangeliet gör det genom den Helige Andens kraft.)

  • Vilken välsignelse lovas de som är trofasta? (Du kan också skriva den här principen på tavlan: Om vi är trofasta är Herren med oss.)

  • Hur kan sanningen i Läran och förbunden 34:11 hjälpa er när ni känner er modfällda?

Avsluta gärna med att berätta om ett tillfälle då du har känt att Herren var med dig eftersom du var trofast mot honom. Du kan också vittna om de sanningar ni tagit upp i den här lektionen.

Kommentarer och bakgrundsinformation

Läran och förbunden 33. Northrop Sweet

Northrop Sweet döptes in i kyrkan av Parley P. Pratt i oktober 1830 i Palmyra i New York. Han utsågs till att verka som missionär i oktober 1830 (se L&F 33). I juni 1831 hade han flyttat till Kirtland i Ohio, där han ordinerades till äldste, men han lämnade kyrkan kort därefter och försökte bilda en annan kyrka under förevändningen att Joseph Smith var en falsk profet.

Läran och förbunden 33:1. Guds ord är levande och kraftfullt

Herren använde några imponerande liknelser för att beskriva kraften i sitt ord. Tanken att Herrens ord är kraftfullt är lätt att förstå eftersom allt från himlarna till människans hjärta rörs av hans ord. Uttrycket ”skarpare än ett tveeggat svärd, så att det skiljer både led och märg, själ och ande” beskriver på ett målande sätt hur Guds ord kan borra sig in i själva hjärtat hos en människa (se även 1 Ne. 16:1–2).

Ezra Thayres omvändelse är ett exempel på hur Guds ord är levande och kraftfullt. Ezra Thayre berättade:

”När Hyrum började tala rörde varje ord vid min själs inre. Jag kände att vartenda ord var riktat till mig. Gud bestraffade mig och nitade fast mig. Jag kunde inte hjälpa det. Tårarna trillade ner för mina kinder, jag var mycket stolt och envis. Jag vågade inte titta upp eftersom många där kände mig. Jag satt ner tills jag återhämtat mig innan jag vågade titta upp. De sjöng några psalmer och det fick mig att fyllas av Anden. När Hyrum kom fram till mig tog han upp en bok och sa: ’Här är Mormons bok.’ Jag sa: ’Låt mig få titta på den.’ Jag öppnade boken och överväldigades av en sådan intensiv glädje att ingen penna kan skriva om den och ingen tunga uttrycka den. Jag stängde boken och sa: ’Vad kostar den?’ ’Fjorton shilling’ blev svaret. Jag sa: ’Jag tar boken.’ Jag öppnade den återigen och kände Anden i dubbelt mått, så att jag inte visste om jag var i världen eller inte. Det kändes verkligen som att jag var i himlen.

Martin Harris skyndade fram till mig för att tala om för mig att boken var sann. Jag sa till honom att han inte behövde säga det till mig, för jag visste att den var sann lika väl som han” (i Lyndon W. Cook, The Revelations of the Prophet Joseph Smith: A Historical and Biographical Commentary of the Doctrine and Covenants [1985], s. 47–48).

Läran och förbunden 33:9. Kärvar skall lastas på era ryggar

Vad menas med att vi kan få kärvar lastade på våra ryggar? Det här uttrycket avser skörden, eller sädeskärvarna som skördas på ett fält. Att ha kärvar lastade på ryggen tyder på en stor och riklig skörd. Det här är ett symboliskt uttryck som representerar stor framgång som missionär.

Äldste David A. Bednar i de tolv apostlarnas kvorum förklarade vad den här liknelsen betyder:

Bild
Äldste David A. Bednar

”Kärvarna i den här liknelsen föreställer nydöpta medlemmar i kyrkan. Ladorna är de heliga templen. Äldste Neal A. Maxwell förklarade: ’Det är tydligt att vi när vi döper borde ha blicken fäst bortom dopbassängen i det heliga templet. Den stora ladan som dessa kärvar skulle insamlas i är det heliga templet’ (citerad av John L. Hart, ’Make Calling Focus of Your Mission’, Church News, 17 sep. 1994, s. 4). Den undervisningen förtydligar och understryker vikten av heliga tempelförrättningar och tempelförbund – så att kärvarna inte går förlorade” (”Att ärorikt inneha namn och ställning”, Liahona, maj 2009, s. 97).

Läran och förbunden 34:1. Orson Pratt

Orson Pratt beskrev hur han som ung man utövade tro på Jesus Kristus:

Bild
Äldste Orson Pratt

”Från tio till nitton års ålder såg jag mycket av världen och skickades hit och dit utan att ha en permanent bostad, men genom Guds nåd förskonades jag från en stor del av den ondska som unga människor utsätts för. De tidiga intrycken av moral och religion som inpräntats i mitt sinne av mina föräldrar, förblev alltid hos mig och jag kände mig ofta mycket angelägen om att förbereda mig för ett framtida tillstånd, men började aldrig på allvar söka efter Herren förrän hösten 1829. Jag började då be mycket innerligt och omvände mig från alla synder. I nattens mörka skuggor, när andra slumrade på sina kuddar, drog jag mig ofta undan till någon hemlig plats på de ödsliga fälten eller i den ensliga vildmarken och böjde mig inför Herren och bad i timmar med ett förkrossat hjärta och en botfärdig ande. Det här var min tröst och min glädje. Mitt hjärtas största önskan var att Herren skulle visa sin vilja angående mig” (i The Orson Pratt Journals, sammanst. av Elden J. Watson [1975], s. 8–9).

Läran och förbunden 34:10. ”Höj därför din röst”

I lydnad mot Herrens befallning i Läran och förbunden 34:10 höjde Orson Pratt sin röst för att sprida evangeliet. Strax efter att han fått den här uppenbarelsen, gav sig Orson Pratt av på en mission till Colesville i New York. På en annan mission några år senare, färdades Orson ”mer än 640 mil till fots, deltog i 207 möten, … döpte 104 personer och organiserade ett flertal nya grenar i kyrkan” (Orson Pratt, ”History of Orson Pratt”, Millennial Star, 4 feb. 1865, s. 72). Under sitt livslånga tjänande ”färdades han över havet sexton gånger, på frälsande missioner” (”Orson Pratt”, Contributor, nov. 1881, s. 61).