Seminariet
Lektion 60: Läran och förbunden 56


Lektion 60

Läran och förbunden 56

Inledning

Ezra Thayre hade fått i uppdrag att bo och arbeta tillsammans med Joseph Smith den äldre på Frederick G. Williams gård i Kirtland i Ohio. Broder Thayre hjälpte också till att betala för en del av skulden för marken. I början av juni 1831 kallades han och Thomas B. Marsh att verka som missionärer i Missouri (se L&F 52:22). På grund av stolthet och själviskhet var broder Thayre inte redo att ge sig iväg med broder Marsh. I uppenbarelsen som mottogs den 15 juni och som står i Läran och förbunden 56, återkallade Herren broder Thayres kall och utsåg en ny kamrat åt broder Marsh. Herren varnade för stolthet och undervisade de heliga om att han hade mycket mer i beredskap åt dem än mark och pengar.

Lektionsförslag

Läran och förbunden 56:1–13

Herren återkallar Ezra Thayres missionskallelse och uppmanar honom att omvända sig

Fråga eleverna om de känner någon som uppoffrade någonting viktigt för att lyda en av Herrens befallningar. (Några exempel skulle kunna vara någon som gör uppoffringar för att gå med i kyrkan, för att gå ut som missionär eller för att lyda vissa av kyrkans normer.) Be några elever berätta om sina exempel.

Förklara att Herren kallade Ezra Thayre i juni 1831 att verka som missionär i Missouri tillsammans med Thomas B. Marsh. Broder Thayres oro över egendom och pengar gjorde att han var oförberedd att resa när broder Marsh var redo, så broder Marsh vände sig till Joseph Smith och frågade vad han skulle göra. När profeten frågade Herren svarade Herren med uppenbarelsen som står i Läran och förbunden 56.

Be en elev läsa upp Läran och förbunden 56:1–2. Be klassen att följa med i texten och se vad Herren sa om dem som vägrar att lyda hans befallningar.

  • Vad sade Herren om dem som vägrar lyda hans bud?

Skriv följande ofullständiga mening på tavlan: För att bli frälsta måste vi …

Be eleverna avsluta meningen utifrån vers 2. Eleverna kanske använder andra ord, men de bör identifiera följande princip: För att bli frälsta måste vi ta upp vårt kors, följa Frälsaren och hålla hans bud. (Skriv klart principen på tavlan.)

  • Vad tror ni det innebär att ”ta upp sitt kors”? (För att hjälpa eleverna förstå det här uttrycket kan du be dem läsa Joseph Smiths översättning av Matteus 16:24 i Handledning för skriftstudier JSÖ, Matteus 16:25–26.)

  • Vilka befallningar har Herren gett som kräver att ni tar upp era kors och gör uppoffringar för att vara lydiga? (Exempel kan hittas i Vägledning för de unga.)

  • Vilka välsignelser har ni fått eller får ni tack vare att ni väljer att vara lydiga?

Fråga hur människorna i följande exempel skulle kunna ta upp sina kors och lyda Herrens bud?

  1. En ung man är snart gammal nog att verka som missionär. Han bekymrar sig för allting som han kommer lämna bakom sig när han gör det.

  2. En ung kvinna vet att ungdomarna i hennes församling kommer besöka templet om några månader men hon har ingen tempelrekommendation. Det finns något i hennes liv just nu som hindrar henne från att få en.

Förklara att om vi väljer att inte ta upp vårt kors kan vi gå miste om möjligheter att välsigna andra och själva få välsignelser. Be en elev läsa upp Läran och förbunden 56:3–5. Be klassen leta efter vad som hände på grund av att Ezra Thayre inte var redo att resa till Missouri. Innan eleverna läser kan du förklara att ordet återkalla betyder att ta tillbaka eller ställa in.

  • Vad förlorade Ezra Thayre på grund av att han inte var redo att resa? (Han missade sin chans att verka som missionär och även de välsignelser som skulle ha kommit därav.)

  • Vad kan Herren göra med befallningarna han ger, enligt vers 4? (Eleverna bör urskilja följande princip: Herren kan ge en befallning eller återkalla en befallning såsom han anser lämpligt.)

Fråga eleverna om de kan komma på exempel i skrifterna eller kyrkans historia då Herren gav och sedan återkallade en befallning. Här följer några exempel:

  1. När Herren hade gett en högre lag till Mose och hans folk gjorde Israels barn uppror och började dyrka en guldkalv. Herren gav dem då en lägre lag. (Se 2 Mos. 32–34; JSÖ, 2 Mos. 34:1–2; L&F 84:23–27.)

  2. Under sin jordiska verksamhet sände han bara apostlarna till medlemmar av Israels hus (se Matt. 10:5). Kort efter Frälsarens uppståndelse sa han till apostlarna att de skulle predika evangeliet för alla folk (se Matt. 28:19).

  3. I den här tidsutdelningen befallde Herren några av de första heliga att utöva månggifte. Profeten Joseph Smith och flera andra ledare i kyrkan tyckte den här befallningen var svår, men de lydde den. Efter att ha fått en uppenbarelse utfärdade president Wilford Woodruff Manifestet, vilket kyrkan antog som officiellt och bindande den 6 oktober 1890. Det här ledde till slutet på utövandet av månggifte i kyrkan (se Officiellt tillkännagivande 1).

Sammanfatta Läran och förbunden 56:6–7 med att förklara att Herren också ändrade Selah J. Griffins och Newel Knights missionskallelser. Påminn eleverna om att de heliga från Colesville fick instruktion om att flytta till Missouri på grund av svårigheterna orsakade av Leman Copley i Thompson, Ohio. De frågade profeten Joseph Smith om Newel Knight kunde leda dem i flytten, såsom han hade gjort sedan de lämnat Colesville. Newel Knight hade blivit kallad att verka tillsammans med Selah J. Griffin innan de här svårigheterna uppstod (se L&F 52:32), så Herren befallde Selah J. Griffin att ta Ezra Thayres plats som Thomas B. Marshs kamrat och Newel Knight att stanna med de heliga från Colesville.

Be en elev läsa upp Läran och förbunden 56:8–11. Be klassen följa med i texten och se vad Herren befallde Ezra Thayre att göra när hans missionskallelse blivit återkallad.

  • Vad skulle enligt Herren hända om Ezra Thayre omvände sig? Vad skulle hända om han inte omvände sig?

Förklara att Ezra Thayre valde att omvända sig, och sju månader senare kallades han åter igen att verka som missionär tillsammans med Thomas B. Marsh (se L&F 75:31).

Läran och förbunden 56:14–20

Herren varnar de heliga för girighet och stolta hjärtan

Be eleverna föreställa sig att de har en vän som har syndat och som mår dåligt. Vännen kommer till dem och frågar: ”Vad behöver jag göra för att omvända mig?” Ge eleverna tid till att tänka efter och svara. När de har svarat ber du en elev läsa upp Läran och förbunden 56:14–15. Be klassen följa med i texten och titta efter attityder och handlingar som hindrar våra synder från att bli förlåtna.

  • Vilka attityder eller handlingar hindrar våra synder från att bli förlåtna enligt Läran och förbunden 56:14–15?

  • Vad tror ni det betyder att ”gå era egna vägar efter ert eget råd”? Vad antyder orden ”era hjärtan är inte tillfredsställda”? (De tyder på att man inte är nöjd med det man har.)

  • Vad kan vi lära oss av verserna 14 och 15 om vad som behövs för att omvända sig och få förlåtelse? (Eleverna kan lyfta fram flera olika principer, men se till att betona följande sanning: Omvändelse innebär att lyda Herrens råd och vända sig bort från orättfärdiga önskningar. Du kan föreslå att eleverna skriver den här sanningen i sina skrifter i närheten av Läran och förbunden 56:14–15.)

  • Varför behöver man lyda och vända sig bort från orättfärdiga önskningar för att nå sann omvändelse?

Förklara att omvändelse inte bara handlar om att följa vissa steg utan kräver en fullständig hjärtats förändring – att man lovar att lyda Herren och vända sig bort från all orättfärdighet. Det verkar som om Ezra Thayres själviskhet och stolthet hindrade honom från att lyda Guds råd när den här uppenbarelsen togs emot.

  • Hur kan en människas stolthet påverka hennes förmåga att ha ett ångerfullt hjärta?

Be eleverna läsa Läran och förbunden 56:16–17 med en kamrat. Be den ena kamraten titta efter hur ett hjärta som inte är ångerfullt kan visa sig hos någon som är rik. Be den andra kamraten titta efter hur ett hjärta som inte är ångerfullt kan finnas hos någon som är fattig. Du kan föreslå att de markerar det de hittar. Be eleverna förklara för sin kamrat vad de har hittat och att sedan diskutera följande frågor tillsammans (skriv dem gärna på tavlan):

  • Vilka likheter ser ni mellan de rikas och de fattigas obotfärdiga hjärtan?

  • Varför kan girighet vara ett drag hos både rika och fattiga?

Be eleverna tänka på tillfällen när de har sett det här slagets attityd visa sig i deras egna eller bekantas liv.

Be en elev läsa upp Läran och förbunden 56:18. Be klassen följa med i texten och titta efter ord som beskriver hjärtat hos dem som ska bli välsignade.

  • Hur bör våra hjärtan vara, enligt vers 18? Vad innebär det att ha ett förkrossat hjärta? Och en botfärdig ande? (De här orden betecknar ödmjukhet och att man underkastar sig Herren.)

  • Om våra hjärtan har varit giriga eller stolta, hur kan vi förändras?

Be eleverna fortsätta läsa Läran och förbunden 56:19–20 med sin kamrat. Be dem titta efter de välsignelser Herren lovade dem som har ödmjuka hjärtan. Du skulle kunna föreslå att eleverna markerar vad de hittar.

Skriv följande ofullständiga mening på tavlan: De som har ödmjuka hjärtan ska …

  • Vilka välsignelser fullbordar meningen på tavlan, enligt vers 18–20? (När eleverna identifierar välsignelserna som nämns i de här verserna skriver du dem på tavlan. Du kanske vill förklara att ordet löna syftar på belöning för goda gärningar och straff för orättfärdiga handlingar.)

Förklara att den del som gavs till en person eller familj efter deras omständigheter kallades en ”arvedel” enligt helgelselagen (L&F 57:7). Det är troligt att en del av de heliga, som Ezra Thayre, blev alltför angelägna om att få sin ”arvedel” när den här lagen först började praktiseras.

Skriv orden Min arvedel bredvid de uppräknade välsignelserna på tavlan.

  • Hur skulle ni, utifrån listan på tavlan, sammanfatta de välsignelser Herren har i beredskap för dem som har ödmjuka hjärtan? (Eleverna kanske använder andra ord, men bör komma fram till följande princip: De som har ödmjuka hjärtan ska ärva jorden.)

  • Hur är välsignelserna som beskrivs i vers 18–20 i jämförelse med egendomen och pengarna som Ezra Thayre och andra tidiga heliga bekymrade sig över?

Vittna om de välsignelser eller den ”arvedel” som Herren har i beredskap för oss när vi avstår från orättfärdighet och förbinder oss att följa hans bud.

Kommentarer och bakgrundsinformation

Läran och förbunden 56:2. Ta upp vårt kors och följa Herren som missionärer

President Ezra Taft Benson talade om förväntan på unga män att de ska offra vad som krävs för att verka som missionärer:

Bild
President Ezra Taft Benson

”Beträffande att gå på mission har president [Spencer W] Kimball sagt: ’Det är själviskt och tanklöst av en ung man att växa till mognad, använda sin tid till att bereda sig för sitt livsverk och sin karriär men vara ovillig att tjäna sin Skapare i detta, det viktigaste tjänandet i världen’ (seminarium för regionrepresentanter 30 sept. 1977). …

Unga män, dessa ord av president Kimball bör bli ert personliga motto: ’Varje manlig medlem som är värdig och har förmåga bör gå på mission’ (Ensign, maj 1974, s. 87). Vi ber er göra detta offer. Vi kallar det så i brist på bättre namn. Det är en investering. Anmäl er till detta, det största tjänandet i världen. Dra er inte undan detta ansvar. Bli inte samvetsvägrare. Vi inbjuder er att förena er med denna armé … som ökar i antal för varje dag. Ert arbete blir att förkunna budskapet om återställelsen för världen. Vet att ni har vårt förtroende och vår kärlek. Vi förväntar oss att ni utför denna mission” (”Detta är en dag av offer”, Nordstjärnan, okt. 1979, s. 54–55).

Läran och förbunden 56:4. Herren befaller och återkallar

President Boyd K. Packer i de tolv apostlarnas kvorum gav insikt om hur Herren ibland ändrar instruktionerna han gett till kyrkan. President Packer uppmuntrade medlemmarna att lita på uppenbarelsens process som apostlarna går igenom och att acceptera förändringar i praxis och förfaringssätt när de uppenbaras:

Bild
President Boyd K. Packer

”Förändringar inom organisation eller förfaringssätt är ett vittnesbörd om att uppenbarelser ges. Även om lärdomarna förblir fasta så är metoderna inte det. …

Evangeliets plan uppenbarades rad för rad, bud på bud, lite här och lite där. Och det fortsätter: ’Vi tror att han ännu kommer att uppenbara många stora och viktiga ting angående sitt rike’ (TA 9).

Det kommer att ske förändringar i framtiden liksom det har skett i det förflutna. Om bröderna gör förändringar eller inte beror helt på vilka instruktioner de får genom de uppenbarelsens kanaler som upprättades i begynnelsen.

Lärdomarna förblir fasta, eviga; organisationen, programmen och förfaringssätten kommer att förändras i enlighet med de instruktioner vi får av Honom vars kyrka detta är. …

När allt kommer omkring sägs det som sägs därför att Herren har sagt det ’antingen genom [hans] egen röst eller genom [hans] tjänares röst, ty det är detsamma’ (L&F 1:38). Vi känner igen hans röst när han talar” (”Uppenbarelse i en föränderlig värld”, Nordstjärnan, jan. 1990, s. 14, 15).

Läran och förbunden 56:14–15. Att få förlåtelse för sina synder

Äldste D. Todd Christofferson i de tolv apostlarnas kvorum betonade följden av att uppleva en fullständig hjärtats förändring genom omvändelse:

Bild
Äldste D. Todd Christofferson

”Omvändelse kräver att det finns en allvarlig föresats och en vilja att hålla ut, också i smärta. Om vi tar fram en lista över bestämda steg i omvändelseprocessen kan det vara till hjälp för somliga, men det kan också leda till ett mekaniskt avbockande utan verklig känsla eller förändring. Sann omvändelse är inte ytlig. …

Med tron på den barmhärtige Återlösaren och hans makt vänds förtvivlan i hopp. Ens hjärta och önskningar förändras och synden som lockade en blir alltmer avskyvärd. En fast föresats att överge synden och att i största möjliga utsträckning gottgöra den skada man vållat växer nu i det nya hjärtat. Den här fasta föresatsen mognar snart till ett förbund att lyda Gud. När det förbundet är på plats, då kommer den Helige Anden, den gudomliga nådens budbärare, med lindring och förlåtelse” (”Omvändelsens gudomliga gåva”, Liahona, nov. 2011, s. 40).

Läran och förbunden 56:19. Herren kompenserar de ödmjuka i hjärtat

Följande uttalande av äldste Joseph B. Wirthlin i de tolv apostlarnas kvorum undervisar om kompensationsprincipen, vilken ingår i Frälsarens löfte om lön:

Bild
Äldste Joseph B. Wirthlin

”Herren återgäldar de trofasta för allt de förlorat. Det som har tagits bort från dem som älskar Herren kommer de att få tillbaka på Herrens eget sätt. Fastän det kanske inte händer när vi önskar det, vet de trofasta att varje tårdroppe så småningom belönas med hundratals glädje- och tacksamhetstårar” (”Komma vad som komma skall”, Liahona, nov. 2008, s. 28).