Seminariet
Lektion 137: Läran och förbunden 130:12–21


Lektion 137

Läran och förbunden 130:12–21

Inledning

Den här lektionen lyfter fram lärosatser som Joseph Smith undervisade om vid ett kyrkans möte i Ramus i Illinois den 2 april 1843. Dessa lärosatser finns nedtecknade i Läran och förbunden 130. Profeten undervisade om framtida händelser, däribland Jesu Kristi andra ankomst. Han undervisade även om vår förmåga att minnas kunskap och intelligens efter vår död och förklarade hur vi kan ta emot Guds välsignelser.

Lektionsförslag

Läran och förbunden 130:12–17

Joseph Smith undervisar om Kristi andra ankomst

Skriv följande mening på tavlan före lektionen: Många har undrat över det exakta datumet för Kristi andra ankomst.

  • Har du någonsin velat veta exakt när Jesu Kristi andra ankomst ska ske?

Förklara att på Joseph Smiths tid påstod en framstående kristen predikant som hette William Miller att Frälsarens andra ankomst skulle komma att ske den 3 april 1843. Dagen före detta datum talade Joseph Smith till de heliga i Ramus i Illinois och nämnde att han hade bett om att få veta tiden för Kristi andra ankomst.

Be en elev läsa upp Läran och förbunden 130:14–17. Be klassen följa med i texten och se vad Joseph Smith lärde sig när han bad om tiden för Jesu Kristi andra ankomst.

  • Uppenbarade Herren för Joseph Smith det exakta datumet för den andra ankomsten?

  • Vad sa Herren att Joseph Smith skulle göra? (När eleverna har besvarat frågan kan du föreslå att de markerar uttrycket ”besvära mig inte mera i denna sak” i sina skrifter.

Be en elev läsa upp följande uttalande från äldste M. Russell Ballard i de tolv apostlarnas kvorum:

Bild
Äldste M. Russell Ballard

”Jag är kallad som en av apostlarna för att vara ett särskilt vittne om Kristus, … och jag vet inte när han kommer tillbaka. Så vitt jag känner till vet ingen av mina bröder i de tolvs kvorum eller ens i första presidentskapet detta. Och jag skulle ödmjukt vilja föreslå att om vi inte vet det, så vet ingen. … Herren sade att ’den dagen och den timmen känner ingen till, nej, inte ens Guds änglar i himlen, utan endast min Fader’ [Joseph Smith – Matteus 1:40].

Jag tror att när Herren säger att ’ingen’ vet, så menar han verkligen att ingen vet” (”When Shall These Things Be?” Ensign, dec. 1996, s. 56).

  • Vad lär vi oss av Läran och förbunden 130:14–17 och äldste Ballards uttalande? (Eleverna kan lyfta fram flera olika sanningar, men de bör lyfta fram följande: Endast Gud vet den exakta tidpunkten för när den andra ankomsten kommer ske.)

Framhåll att det i våra dagar finns personer som försöker förutspå den exakta tidpunkten för den andra ankomsten eller världens slut.

  • Hur kan du få hjälp att inte bli vilseledd av falska påståenden genom att minnas denna princip?

Läran och förbunden 130:18–19

Joseph Smith undervisar om vikten av att förvärva kunskap och intelligens i detta liv

Om möjligt, visa en resväska eller väska. Be eleverna föreställa sig att de ska resa hemifrån och åka någonstans där de aldrig har varit tidigare. De får bara ta med sig det de får plats med i resväskan (eller väskan).

  • Vad skulle ni packa i er resväska? (Be en elev skriva svaren på tavlan.)

Be eleverna föreställa sig att resans mål är andevärlden, dit vi kommer när vi dör.

  • Vilka av föremålen på tavlan kan ni ta med er när ni dör?

Be en elev läsa upp Läran och förbunden 130:18–19. Be klassen följa med i texten och leta efter vad vi kan ta med oss från det här livet när vi dör.

  • Vad får vi enligt verserna 18–19 med oss när vi dör? (Eleverna kan använda andra ord, men de bör få fram följande sanning: Den kunskap och intelligens som vi förvärvar i det här livet följer med oss i uppståndelsen.

För att hjälpa eleverna förstå vad orden kunskap och intelligens betyder ber du en elev läsa upp följande uttalande av äldste Neal A. Maxwell i de tolv apostlarnas kvorum:

Bild
Äldste Neal A. Maxwell

”Om vi begrundar vad det egentligen är som vi får med oss i uppståndelsen, tycks det vara tydligt att vi får med oss vår intelligens. Inte bara vår IQ, utan också vår förmåga att ta emot och tillämpa sanning. Vi tar med oss våra talanger, egenskaper och färdigheter, och säkert även vår förmåga att lära, vår grad av självdisciplin och vår förmåga att arbeta” (We Will Prove Them Herewith [1982], 12).

  • Vad betyder ordet intelligens i vers 18–19 enligt äldste Maxwell?

  • Hur kan vi enligt vers 19 erhålla större kunskap och intelligens? (Framhåll gärna att en del kunskap och intelligens kan endast fås ”genom … flit och lydnad”.)

  • När har du förvärvat kunskap och intelligens genom flit och lydnad? (Återge gärna en egen upplevelse.)

Framhåll att enligt vers 19 kommer de som förvärvar mer kunskap och intelligens i detta liv ha en fördel i den kommande världen.

  • Hur tror du att förvärvandet av kunskap och intelligens i detta liv kan ge oss en fördel i den kommande världen?

Förklara att det vi lär oss i detta liv, både timligt och andligt, kommer vara till hjälp för oss i all evighet. Vi kommer att kunna bygga på den kunskapen vi fått i detta liv för att bli mer lika vår himmelske Fader.

För att hjälpa elever fortsätta förvärva kunskap och intelligens kan du uppmana dem att fortsätta delta i seminariet och planera att gå på institutet efter att de har tagit examen från seminariet. Be eleverna skriva ner ett mål som kan hjälpa dem att förvärva mer kunskap och intelligens.

Läran och förbunden 130:20–21

Joseph Smith förklarar hur vi tar emot välsignelser

Be eleverna föreställa sig att de vill förbättra sin handstil så de bestämmer sig för att springa fem kilometer fem dagar i veckan under en månads tid.

  • Vilket resultat kommer det att ge? Varför?

  • Vad kan man göra för att förbättra sin handstil?

Framhåll att precis som vi behöver förstå hur vi ska nå önskat resultat så behöver vi förstå hur vi kan erhålla de välsignelser som vår himmelske Fader önskar ge oss.

Be en elev läsa upp Läran och förbunden 130:20–21. Be klassen följa med och vara uppmärksam på hur vi kan erhålla välsignelserna som vår himmelske Fader önskar ge oss. (Förklara gärna att ”oåterkalleligen fastställd” betyder permanent och oföränderlig.)

Be eleverna skriva en ”om–då” princip baserad på verserna 20–21. När eleverna fått tillräckligt med tid ber du några av dem att läsa upp vad de har skrivit. Eleverna kan använda andra ord men bör lyfta fram följande princip: Om vi vill erhålla en välsignelse från Gud, då måste vi lyda den lag enligt vilken den är utlovad.

För att hjälpa eleverna förstå denna sanning bättre, ritar du följande tabell på tavlan (du kan behöva göra det före lektionen). Be eleverna rita tabellen i sina anteckningsböcker eller studiedagböcker. Be en elev läsa upp det första skriftstället i tabellen. Be klassen följa med i texten och leta efter en lag och dess välsignelser. Skriv deras svar i rätt rutor i tabellen. Be eleverna färdigställa tabellerna på egen hand.

Om vi vill erhålla en välsignelse från Gud så måste vi lyda den lag på vilken den är baserad.

Skriftställe

Lagar

Välsignelse

L&F 10:5

L&F 88:124

2 Nephi 32:3

Johannes 7:17

När eleverna är färdiga med aktiviteten ber du dem tänka på välsignelser som de tagit emot tack vare att de lytt en lag. Be dem berätta om sina upplevelser.

Uppmana eleverna skriva ner välsignelser som de vill få. Be dem sedan skriva den lag eller de lagar de behöver lyda för att få välsignelserna.

Framhåll att en del lagar och välsignelser är mycket specifika medan andra är mer allmänna. Framhåll även att en del utlovade välsignelser kanske kommer först i nästa liv.

För att avsluta dagens lektion ber du eleverna gå igenom några av de sanningar som de har lärt sig från Joseph Smiths undervisning som finns i Läran och förbunden 130.

Avsluta med att be en elev läsa följande uttalande av president Brigham Young om Joseph Smiths förmåga att förklara det som tillhör Gud.

Bild
President Brigham Young

”Broder Joseph Smith hade en enastående förmåga att göra det himmelska begripligt för människans begränsade fattningsförmåga. Då han predikade för folket och uppenbarade det som hör Gud till, Guds vilja, frälsningsplanen, Jehovas avsikter, vår ställning i förhållande till honom och alla himmelska varelser, gjorde han sin undervisning begriplig för varje man, kvinna och barn, så att den blev lika tydlig som en väl markerad väg. Det borde ha övertygat varje människa som någonsin hört talas om honom, om hans gudomliga auktoritet och makt, för ingen annan kunde undervisa som han gjorde. Och ingen människa kan uppenbara det som hör Gud till, utom genom Jesu Kristi uppenbarelser” (Kyrkans presidenters lärdomar: Brigham Young [1997], s. 347).

Avsluta med att bära ditt vittnesbörd om Joseph Smiths kallelse som profet, siare och uppenbarare. Be eleverna handla efter de lärosatser och principer som de lärt sig under tiden som de har studerat profetens lärdomar i Läran och förbunden 130.

Kommentarer och bakgrundsinformation

Läran och förbunden 130:18–19. Att erhålla kunskap och intelligens

President Boyd K. Packer i de tolv apostlarnas kvorum undervisade:

Bild
President Boyd K. Packer

”Ni … borde inte klaga över er skolutbildning. Fördjupa er inte så mycket i det tekniska att ni försummar att lära er om det praktiska. Allt ni kan lära er som är praktiskt – i hemmet, matlagning i köket, på tomten – kommer ni att ha nytta av. Klaga aldrig över er skolutbildning. Studera flitigt och gå alltid på era lektioner. …

Ni kan lära er hur man lagar saker och målar saker och även syr saker och allt annat som är praktiskt. Det är värt mödan. Om ni inte själva får någon större nytta av det kommer det att vara till hjälp när ni hjälper andra människor” (”Råd till unga män”, Liahona, maj 2009, s. 51).