Seminariet
Lektion 86: Läran och förbunden 84:1–44


Lektion 86

Läran och förbunden 84:1–44

Inledning

I september 1832 återvände missionärer till Kirtland i Ohio efter att ha predikat evangeliet i östra Förenta staterna. Under deras glädjefyllda återförening mottog profeten Joseph Smith uppenbarelsen som finns nedtecknad i Läran och förbunden 84. Han mottog uppenbarelsen under loppet av två dagar: 22 och 23 september 1832. I den här lärarhandledningen är kapitel 84 uppdelat på tre lektioner. Den här första lektionen fokuserar på Herrens undervisning om prästadömet och på hur prästadömet kan förbereda oss att ta emot allt som Herren har.

Lektionsförslag

Läran och förbunden 84:1–30

Herren förkunnar att ett tempel ska byggas och förklarar syftet med prästadömet

Om möjligt, ta med en kopia av någons prästadömslinje till lektionen (din eller en familjemedlems). (Du kanske vill skriva av prästadömslinjen på tavlan.) Hjälp eleverna förstå att en prästadömslinje visar hur prästadömets myndighet har förlänats från en prästadömsbärare till nästa, från Jesus Kristus till en prästadömsbärare i dag.

Förklara att Läran och förbunden 84 innehåller en uppenbarelse om prästadömet och hur det välsignar vår himmelske Faders barn. Första delen av uppenbarelsen visar Mose prästadömslinje. Be eleverna tyst skumma igenom Läran och förbunden 84:6–19 och se hur Moses kunde spåra sin prästadömsmyndighet till Gud.

  • Varför tror du att det är viktigt att prästadömsmyndigheten sträcker sig direkt tillbaka till Gud? (Se Hebr. 5:4.)

Be en elev läsa upp Läran och förbunden 84:17. Be eleverna följa med i texten och hitta frasen som beskriver prästadömets eviga natur (”är utan dagars begynnelse och års ände”). Du kanske vill vittna om att prästadömet är Guds eviga kraft och myndighet och uttrycka din tacksamhet för att Gud har gett den här kraften till människan till välsignelser för sina barn.

Be en elev läsa upp Läran och förbunden 84:19–22. Be eleverna följa med i texten och se vilka välsignelser vi kan få genom melkisedekska prästadömet.

  • Enligt vers 19–22, vilka välsignelser kan vi få genom melkisedekska prästadömet? (Eleverna kan ge flera svar. Försäkra dig om att de urskiljer följande lärosats: I melkisedekska prästadömets förrättningar är gudaktighetens kraft uppenbar. Skriv den lärosatsen på tavlan.)

  • Vilken av de frälsande förrättningarna måste utföras med melkisedekska prästadömets myndighet? (Konfirmation, förlänandet av melkisedekska prästadömet, tempelbegåvningen och besegling i templet. Skriv upp förrättningarna på tavlan.) Hur har ni sett gudaktighetens kraft i de här förrättningarna?

  • Varför är det viktigt att vi mottar melkisedekska prästadömets förrättningar enligt vers 22? (”Gudaktighetens kraft” i dessa förrättningar möjliggör för oss att se Guds ansikte och leva.)

Skriv följande på tavlan: För att bli lika Gud och leva i hans närhet måste vi ta emot melkisedekska prästadömets förrättningar.

Hänvisa till listan över melkisedekska prästadömets förrättningar som står på tavlan.

  • Vilka av dessa förrättningar kan tas emot endast i templet?

Efter att eleverna svarat ber du en elev läsa följande uttalande av äldste Russell M. Nelson i de tolv apostlarnas kvorum:

Bild
Äldste Russell M. Nelson

”Templet är ändamålet med varje aktivitet, varje lektion, varje steg framåt i kyrkan. … Templets förrättningar är absolut nödvändiga. Vi kan inte återvända till Guds härlighet utan dem” (”Förbered dig för templets välsignelser”, Liahona, okt. 2010, s. 41).

Be en elev läsa upp Läran och förbunden 84:23. Be eleverna följa med i texten och se vad Moses gjorde för att förbereda sitt folk för att se Guds ansikte. Be eleverna berätta vad de hittar. Förklara gärna att ordet heliggöra betyder att göra ren och helig. Vi är återlösta genom Jesu Kristi försoning.

Sammanfatta Läran och förbunden 84:24–30 genom att förklara att på grund av att Israels barn förhärdade sina hjärtan förlorade de tillfällen att ta emot melkisedekska prästadömet och dess förrättningar i jordelivet. Herren hjälpte dem ändå att gå framåt. Han tillät att det lägre prästadömet, eller aronska prästadömet, förblev hos dem (se L&F 84:26–27).

Läran och förbunden 84:31–44

Herren undervisar om prästadömets ed och förbund

Be en elev som innehar prästadömet svarar på följande frågor:

  • Hur välsignas du av att du innehar prästadömet? Hur välsignas du av att andra innehar prästadömet?

Be en elev läsa upp Läran och förbunden 84:31–32. Be eleverna följa med i texten och hitta vad Herren kallade dem som innehar prästadömet.

  • Vad kallade Herren dem som innehar prästadömet? (Hjälp eleverna förstå att uttrycket ”Moses söner” syftar på dem som innehar melkisedekska prästadömet och att ”Arons söner” syftar på dem som innehar aronska prästadömet.)

Skriv följande på tavlan: Prästadömets ed och förbund.

Förklara att Läran och förbunden 84:33–44 är känt som prästadömets ed och förbund. Verserna förklarar 1) förbunden man ingår när man tar emot prästadömet och 2) de löften som Herren ger till trofasta prästadömsbärare.

Skriv följande ofullständiga mening på tavlan: Om de som tar emot prästadömet , då kommer Gud att .

Be eleverna läsa Läran och förbunden 84:33–44 tyst för sig själva eller parvis. Be dem att avsluta meningen på tavlan baserat på dessa verser.

  • Hur avslutade ni meningen? (Eleverna bör känna igen följande princip: Om de som tar emot prästadömet ärar sina ämbeten, följer Herren och hans tjänare och hörsammar det eviga livets ord, då kommer Gud att heliggöra dem och ge dem allt han har.)

Be en elev läsa upp följande uttalande av president Gordon B. Hinckley:

Bild
President Gordon B. Hinckley

”Vi förhärligar vårt prästadöme och förstorar vårt ämbete när vi tjänar flitigt och entusiastiskt i de ansvarsuppgifter som vi kallats till av bemyndigade män. … Vi förhärligar vårt ämbete, vi förstorar kapaciteten i prästadömet när vi sträcker oss ut efter dem som lider nöd och stärker dem som vacklar. … Vi förhärligar vårt ämbete när vi är ärliga och hederliga” (se ”Att förhärliga våra kallelser”, Nordstjärnan, jul. 1989, s. 42).

Förklara att när vi accepterar ämbeten i kyrkan har vi möjlighet att förbereda oss själva och andra att ta emot prästadömets frälsande förrättningar. Be en elev läsa upp följande uttalande av president Thomas S. Monson:

Bild
President Thomas S. Monson

”Hur ärar man ett ämbete? Helt enkelt genom att utföra det tjänande som tillhör den. … Jag hoppas av hela mitt hjärta och hela min själ att varje ung man som får prästadömet ska ära detta prästadöme och vara trofast mot det förtroende som ges när prästadömet förlänas” (se ”Prästadömets kraft”, Nordstjärnan, jan. 2000, s. 58, 60).

  • Hur ärar aronska prästadömsbärare sina kallelser i prästadömet?

  • När har du välsignats av att någon har ärat sitt ämbete?

Hjälp eleverna inse att välsignelserna av prästadömets ed och förbund inte bara gäller prästadömsbärare. Guds största välsignelser får män och kvinnor som beseglas till varandra i templet. Läs följande uttalande av äldste Russell M. Nelson:

Bild
Äldste Russell M. Nelson

”En dag kommer syster Nelson och jag att bo tillsammans i vår familjs och i Herrens närhet för evigt. Vi kommer att ha varit trofasta mot förbunden vi ingått i templet och till prästadömets ed och förbund, som försäkrat oss, med Herrens ord, att ’allt vad min Fader har skall ges åt [er]’ (L&F 84:38).

”Trofasta systrar tar del av prästadömets välsignelser. Tänk på orden ’allt som min Fader har’. … Det betyder att ingen jordisk belöning – ingen annan framgång – kan kompensera för de välsignelser Herren kommer att ge till dem som älskar honom, håller hans befallningar (se Moro. 4:3), och håller ut till änden (se L&F 14:7)” (”Identity, Priority, and Blessings”, Ensign, aug. 2001, s. 10).

För att hjälpa eleverna förstå de specifika löften som Herren ger som en del av prästadömets ed och förbund skriver du följande ofullständiga mening på tavlan: Herren lovar att …

Be eleverna tyst läsa Läran och förbunden 84:33–34, 38, 42 igen. Be dem att identifiera de välsignelser som Herren utlovar som en del av prästadömets ed och förbund. Skriv gärna deras svar på tavlan. De kanske nämner att Herren kommer att 1) heliggöra oss genom Anden (se v. 33); 2) förnya våra kroppar (se v. 33); 3) räkna oss ibland Abrahams avkomlingar – med andra ord, ge oss välsignelser som utlovades till Abraham och hans efterkommande (se v. 34); 4) göra oss till sina utvalda (se v. 34); 5) ge oss allt som Fadern har (se v. 38); och 6) ge sina änglar befallning om oss (se v. 42). (När eleverna nämner löftet i vers 38 kanske du vill uppmuntra dem att tänka på Guds egenskaper och härlighet, inte världsliga ägodelar. Exempelvis kan vi ta emot hans sanning, hans kärlek, hans glädje och hans frid. Vi kan välsignas med en fullhet av hans kraft.)

Be eleverna att berätta varför prästadömet är betydelsefullt för dem. Överväg att bära ditt vittnesbörd om prästadömets välsignelser.

Kommentarer och bakgrundsinformation

Läran och förbunden 84:3–5. ”Detta släktled”

I Läran och förbunden 84:3–5 läser vi Herrens uppenbarelse om att ett tempel skulle byggas i staden Nya Jerusalem i staten Missouri. I den här uppenbarelsen, som gavs 1832, sa Herren att templet skulle byggas i ”detta släktled” (L&F 84:4–5). Det templet har inte byggts ännu, men Herren har befallt sina heliga att bygga många andra tempel. Herren har ursäktat sitt folk tillfälligt från att bygga templet i staden Nya Jerusalem (se L&F 124:49–51).

Angående uttrycket ”detta släktled”, skrev president Joseph Fielding Smith:

Bild
President Joseph Fielding Smith

”Det här uttalandet har varit en stötesten för några och det har förekommit olika tolkningar av innebörden av ett släkte eller släktled. Vissa anser att ett släkte är etthundra år. Andra säger att det är etthundratjugo år. Andra påstår att ett släkte såsom det används i detta och andra skriftställen hänvisar till en tidsperiod som är obestämd. Frälsaren sa: ’Ett ont och trolöst släkte söker ett tecken.’ Detta syftade inte på någon tidsperiod, utan på en tid av ondska. Ett släkte kan betyda tiden för den nuvarande tidsutdelningen. Dessutom är uttrycket berättigat i uppenbarelsen som citerats ovan. ’Ty sannerligen, detta släktled skall inte helt dö bort’, osv. Det är inte vår avsikt att tolka det här uttrycket, utan att säga att det ligger i Herrens händer och han kommer att genomföra sina avsikter när han anser att tiden är inne” (Church History and Modern Revelation, 2 delar [1953], 1:337).

Läran och förbunden 84:24–25. ”Han tog … det heliga prästadömet”

I Läran och förbunden 84:25 står det att Herren tog det heliga prästadömet från Israels barns mitt, som var med Moses i ödemarken. Äldste Bruce R McConkie i de tolvs kvorum förklarade att Herren ”tog melkisedekska prästadömet, som förvaltar evangeliet, ifrån dem på så sätt att det inte fortsatte att förlänas från en prästadömsbärare till en annan på det sätt som var brukligt. Prästadömets nycklar togs bort med Moses så att kommande prästadömsordinationer krävde särskilt gudomligt bemyndigande” (The Mortal Messiah, 4 delar [1979–1981], 1:60).

President Ezra Taft Benson förklarade vidare:

Bild
President Ezra Taft Benson

”Genom Joseph Smiths översättning förstår vi, att Herren instruerade Moses ytterligare. Han förklarade att han skulle ta prästadömet ifrån dem, och därför också hans heliga orden och förordningarna i den. (JSÖ, 2 Mos. 34:1; kursivering tillagd.)

Detta högre prästadöme, med dess tillhörande förordningar, togs bort från Israel till Jesu Kristi tid. …

Mellan Moses och Kristus ägde endast vissa profeter rätten till det högre prästadömet och de välsignelser som kunde föra människorna till Guds närhet” (”Vad jag hoppas att ni lär era barn om templet”, Nordstjärnan, maj 1986, s. 5).

Läran och förbunden 84:28. Ordinerad av en ängel

I följande uttalande hänvisar äldste Bruce R. McConkie i de tolv apostlarnas kvorum till Läran och förbunden 84:28 och förklarar att när Johannes Döparen var åtta dagar gammal ordinerades eller utvaldes han att fullgöra en mission – han ordinerades inte till prästadömet den gången. Johannes ordinerades till att störta judarnas rike och förbereda vägen för Herren. En ängel förkunnade att han skulle det.

Bild
Äldste Bruce R. McConkie

”Lukas säger: ’Då kom Guds ord till Sakarias son Johannes i öknen.’ Senare sa Johannes: ’Han som sände mig att döpa i vatten sade till mig,’ det och det. (Joh. 1:33.) Vem som sände honom vet vi inte. Vi vet att ’han döptes medan han ännu var i sin barndom [alltså när han var åtta år gammal], och ordinerades av Guds ängel när han var åtta dagar gammal till den här makten [märk väl, inte aronska prästadömet, utan] att omstörta judarnas rike och att göra Herrens väg rak inför hans folks åsyn och att förbereda dem för Herrens ankomst, i vars hand all makt är given.’ (L&F 84:24.) Vi vet inte när han mottog aronska prästadömet, men tydligen gavs det honom efter hans dop, vid en lämplig ålder och innan han sändes av någon han inte nämner vid namn för att predika och döpa med vatten (The Mortal Messiah, 4 delar [1979–1981], 1:384–85).

Läran och förbunden 84:33–44. Tillit genom prästadömets ed och förbund?

President Henry B. Eyring talade om den tillit prästadömsbärare bör ha när de ingår prästadömets ed och förbund:

Bild
President Henry B. Eyring

”När vi är värdiga möjligheterna som kommer med denna ed och detta förbund får vi den största av alla Guds gåvor: Evigt liv. Det är syftet med melkisedekska prästadömet. Om vi håller buden när vi får prästadömet och sedan förnyar dem under templets ceremonier lovar Elohim, vår himmelske Fader, med en ed, att vi ska få del av hans fullständiga härlighet och leva som han lever. Vi får då välsignelsen att vara beseglade som familj för evigt med löftet om evig avkomma. …

Det finns minst två anledningar till att ni bör känna självförtroende i stället för missmod inför straffen som kommer av att man antingen inte håller prästadömets ed och förbund eller beslutar sig för att inte ta emot det. Oavsett om ni accepterar eden och förbundet och inte klarar av att hålla det, eller om ni inte ens försöker, så är straffet detsamma. Så det är därför ingen tvekan om att det bästa ni och jag kan göra är att ta emot det heliga prästadömet och sträva att av hela vårt hjärta hålla dess förbund. Om vi väljer att inte ens försöka förlorar vi vår möjlighet till evigt liv. Om vi försöker och lyckas med Guds hjälp uppnår vi evigt liv

Det finns ytterligare en anledning för er att i dag besluta er för att sträva av hela ert hjärta att vara värdiga eden och förbundet och tro på att ni kommer att lyckas. Gud har lovat att ge er den hjälp och kraft som, om ni utövar tro, gör det möjligt för er att lyckas.

Låt mig beskriva några av välsignelserna ni får av att gå framåt i tro.

För det första, själva det faktum att ni har erbjudits denna ed och detta förbund är ett bevis på att Gud har utvalt er, i vetskap om er styrka och förmåga. Han har känt er sedan ni var tillsammans med honom i andevärlden. Med sin förkunskap om er styrka har han låtit er finna Jesu Kristi sanna kyrka och erbjudas prästadömet. Ni kan känna självförtroende eftersom ni har bevis på att han litar på er förmåga.

För det andra: När ni försöker hålla era förbund har Frälsaren lovat att personligen hjälpa er. Han har sagt att när ni går framåt och ärar prästadömet: ’[Hos honom] skall även jag vara, ty jag skall gå framför ert ansikte. Jag skall vara på er högra sida och på er vänstra, och min Ande skall vara i era hjärtan och mina änglar runt omkring er för att upprätthålla er’ [L&F 84:88]” (”Tro och prästadömets ed och förbund”, Liahona, maj 2008, s. 61–62).