Seminariet
Lektion 122: Läran och förbunden 113–114


Lektion 122

Läran och förbunden 113–114

Inledning

Efter att profeten Joseph Smith anlänt till Far West i Missouri i mars 1838 fick han uppenbarelsen som står upptecknad i Läran och förbunden 113. I uppenbarelsen svarade Herren på frågor om skriftställen i Jesajas bok. Den 11 april 1838 fick profeten Joseph Smith den uppenbarelse som står upptecknad i Läran och förbunden 114, där Herren instruerade David W. Patten, en medlem av de tolv apostlarnas kvorum, att förbereda sig för en mission.

Lektionsförslag

Läran och förbunden 113

Herren svarar på frågor om skriftställen i Jesajas bok

Inled lektionen med att ställa följande fråga till eleverna:

  • Har du ibland svårt att förstå det du läser i skrifterna?

Poängtera att en del profetior i skrifterna använder sig av symboler som är svåra att förstå. Förklara att i Far West i Missouri bad en del bröder Joseph Smith att förtydliga stycken i kapitlen 11 och 52 i Jesajas bok. Herrens svar till frågorna finns upptecknade i Läran och förbunden 113. Förklara att när Moroni först besökte Joseph Smith citerade han profetian i Jesaja 11. Moroni berättade för Joseph att profetian snart skulle gå i uppfyllelse (se Joseph Smith – Historien 1:40).

Be en elev läsa upp Jesaja 11:1. Be klassen följa med i texten och vara uppmärksam på fyra föremål som nämns i den här versen.

  • Vilka föremål hittade ni? (Eleverna bör nämna ett skott, en stam, en telning och rötter. Påpeka att Läran och förbunden 113 innehåller förklaringar till skottet, stammen och rötterna.)

Bild
stubbe

Förklara att ordet stam i Jesaja 11:1 är översatt från ett Hebreiskt ord som syftar på en trädstam eller en stubbe – antingen ett träd som sågats ned eller ett träd som planterats. Be en elev rita en stubbe på tavlan och skriva stam nära bilden. Be sedan eleven rita till rötter och skriva rötter vid dem.

  • Vad kommer ut från stammen enligt Jesaja 11:1? (Ett skott – med andra ord, ny tillväxt.)

Be eleven rita ny tillväxt från stammen och skriva ordet skott vid det.

Förklara att dessa föremål är symboler. Be eleverna tyst läsa Läran och förbunden 113:1–6 och leta efter symbolernas betydelse.

Be en elev skriva Jesus Kristus på tavlan bredvid ordet stam.

Förklara att Äldste Bruce R McConkie i de tolv apostlarnas kvorum gav en tolkning av rötterna och skottet – att de båda representerar Joseph Smith. Be en elev läsa upp följande uttalande:

Bild
Äldste Bruce R. McConkie

”Tar vi miste när vi säger att den profet som här nämns är Joseph Smith, som förlänades prästadömet, som fick rikets nycklar och som uppreste baneret för insamlingen av Herrens folk i vår tidsutdelning? Och är han inte också den ’tjänare i Kristi hand, som delvis är en ättling av Isai, liksom av Efraim, eller av Josefs hus, och på vilken stor makt är lagd’ (L&F 113:4-6)? De vars öron är inställda på att höra den Oändliges viskningar förstår betydelsen av dessa ting” (The Millennial Messiah: The Second Coming of the Son of Man [1982], 339–340).

Be en elev skriva Joseph Smith på tavlan bredvid orden rötter och skott.

  • Vad är några av de saker som Joseph Smith har gjort som ”en tjänare i Kristi hand” (L&F 113:4)?

  • Vilket syfte gavs rikets nycklar i Läran och förbunden 113:6 som gavs till Joseph Smith? (Medan eleverna diskuterar frågan skriver du följande sanning på tavlan: Joseph Smith fick rikets nycklar till Israels insamling i de sista dagarna. Du kan även låta eleverna läsa Läran och förbunden 110:11.)

Förklara att efter Herren uppenbarat svar till frågorna om Jesaja 11 ställde Elias Higbee frågor angående Jesaja 52. Be halva klassen tyst läsa Läran och förbunden 113:7–8. Be den andra halvan av klassen tyst läsa Läran och förbunden 113:9–10. Be båda grupperna leta efter Herrens önskan för folket i Sion.

  • Vad bör vi enligt verserna 7–8 klä oss i? Vad är enligt vers 8 Sions styrka? (Eleverna bör lyfta fram följande sanning: Prästadömets myndighet är Sions styrka.)

Förklara att vers 9 innehåller en fråga om att Sion ”skall lösa banden från sin hals”. I denna vers syftar ordet banden på material som används för att hålla någon fången.

  • Vad betyder frasen ”banden kring hennes hals” enligt vers 10?

  • På vilka sätt kan prästadömets myndighet hjälpa oss att ”klä [oss] i [vår] styrka”?

  • Vad kan vi göra för att lösgöra oss från ”banden”? Hur kan vi hjälpa andra göra dessa saker?

Läran och förbunden 114

Herren befaller David W. Patten att förbereda sig för att verka som missionär.

Förklara att en person som Herren valde skulle hjälpa Sion att ”klä sig i sin styrka” var en man vid namn David W. Patten. Be en elev läsa upp följande beskrivning:

David W. Patten blev medlem i kyrkan den 15 juni 1832 Han ordinerades till apostel 1835. Han var oförskräckt i sitt försvar av tron och profeten Joseph Smith. Då han försvarade de heliga mot pöbelhoparna i Missouri kallades David W. Patten för ”Kapten frukta inte”. (Se Lycurgus A. Wilson, Life of David W. Patten: The First Apostolic Martyr [1900], 5, 32, 52, 62.)

Förklara att äldste Patten bad Joseph Smith att be om en uppenbarelse å hans vägnar. Be en elev läsa upp Läran och förbunden 114:1. Be klassen leta efter det Herren ville att äldste Patten skulle göra.

  • Vad ville Herren att äldste Patten skulle göra?

  • Hur många kallades att verka som missionärer enligt vers 1? (Tolv. Denna vers syftar på de tolv apostlarnas kvorum och deras kommande mission i England.)

  • När skulle äldste David Patten åka på sin mission? Titta i kapitelöverskriften och lägg märke till det datum då denna uppenbarelse gavs. Hur lång tid hade han innan han behövde ge sig av? (Cirka ett år.)

Berätta för eleverna att en tragedi inträffade sex månader efter att uppenbarelsen givits till David Patten. Be en elev läsa följande redogörelse av slaget vid Crooked River:

Hösten 1838 ökade fiendskapen och förföljelserna återigen mot de heliga i Missouri. Den 24 oktober kidnappade en pöbelhop tre av de heliga och planerade av allt att döma att döda dem den natten. När han hörde detta beordrade en lokal domare vid namn Elias Higbee, som var medlem i kyrkan, statsmilisens överstelöjtnant George M. Hinkle, även han medlem i kyrkan, att organisera en grupp män att skingra pöbelhopen och befria fångarna. Sjuttiofem män samlades vid midnatt med David W. Patten som kapten. Äldste Patten hoppades på att överraska pöbelhopen och befria fångarna utan blodsutgjutelse. Men när männen närmade sig Crooked River sköt en man, som tillhörde pöbelhopen och hade gömt sig, ett enda skott. Patrick O’Banion, en medlem av de heligas milis, föll. Kapten Patten, som lett 15 män bort från resten av gruppen, hörde skottet och ledde ett anfall mot området. En snabb strid följde och flera män skadades. Gideon Carter dog omedelbart och Patrick O’Banion dog den natten. Äldste Patten var också bland de skadade.

Äldste Patten dog flera timmar efter slaget. Hans tro på det återställda evangeliet var så stark att han en gång inför profeten Joseph Smith uttryckt sin önskan om att få lida martyrdöden. ”Profeten, som blev djupt rörd, uttryckte stor sorg, ’för’, sade han till David, ’när en man med din tro ber Herren om någonting får han det vanligtvis’” (Kyrkans historia i tidernas fullbordan, 2 uppl. [Kyrkans utbildningsverksamhet, elevens studievägledning, 2002], s. 200: citerar Joseph Smith i Life of David W. Patten, s. 53). Strax före äldste Pattens begravning i Far West pekade Joseph Smith på hans kropp och sa: ”Där ligger en man som just har gjort det som han sa att han ville göra – han har gett sitt liv för sina vänner” (i History of the Church, 3:175).

Framhåll att när äldste Patten dog höll han på att med trofasthet förbereda sig för att verka som missionär. Be eleverna dela upp sig i par och samtala om följande frågor:

  • Hur tror ni att Herrens befallning att förbereda sig för att verka som missionär påverkade äldste Patten? Hur kan den här befallningen ha varit en välsignelse för äldste Patten även om han aldrig genomförde den mission han förväntade sig genomföra?

  • Vilka principer kan vi lära oss av det här? (Eleverna kan dela med sig av flera olika insikter och sanningar, däribland följande principer: Om vi hörsammar Herrens ledning är vi förberedda för allt som han har planerat för oss.)

  • När har du följt Herrens råd och upptäckt att det förberett dig för något du inte hade förväntat dig?

Be en elev läsa upp Läran och förbunden 114:2. Be eleverna vara uppmärksamma på vad som händer när människor inte fullgör sina ämbeten. (Du kan förklara att termen ämbete i denna vers syftar på en persons ansvar. Se Ps. 109:8; Apg. 1:20.)

  • Vad kan vi lära oss av vers 2 om vad som händer om vi inte trofast tjänar i våra kallelser? (Någon annan kallas att uppfylla våra ansvar.)

Förklara att när äldste David W. Patten låg för döden pratade han om några av de heliga, däribland medlemmar av de tolv apostlarnas kvorum, som inte varit trofasta. Han utbrast: ”O, att de befann sig i min situation! För jag känner att jag har bevarat tron, jag har fullbordat loppet, nu ligger den rättfärdighetens segerkrans i förvar åt mig som Herren, den rättfärdige domaren, kommer att ge mig.” Till sin hustru sade han: ”Vad du än gör, förneka inte tron!” (citerat av Heber C. Kimball i, Life of David W. Patten, s. 69).

För att hjälpa eleverna känna vikten av att idag välja att vara trofasta ber du dem i sina anteckningsböcker eller studiedagböcker skriva vad de kommer göra för att följa Herrens råd och uppfylla de förväntningar han har på dem.

Kommentarer och bakgrundsinformation

Läran och förbunden 113:1–6. Uttydning av symboler i skrifterna

Symboler i skrifterna kan ha flera betydelser. Till exempel illustrerar den inspirerade uttydningen av Jesaja 11:1, 10 som finns i Läran och förbunden 113:1–6 uppfyllelsen av profetian i de sista dagarna (se JS – H 1:40). Jesaja 11:1, 10 kan även uttydas korrekt enligt följande: Isais stam och rot kan representera Davids hus, och skottet och telningen kan syfta på Jesus Kristus.

Läran och förbunden 114:2. ”Det finns sådana ibland er som förnekar mitt namn”

I uppenbarelsen som står i Läran och förbunden 114 talade Herren om sista dagars heliga som skulle förneka hans namn. En av dessa var Oliver Cowdery som avföll och uteslöts 1838 i Far West i Missouri. Eftersom Oliver Cowdery hade varit apostel innebar det att han hade övergivit detta höga och heliga kall och var inte längre ett särskilt vittne om Kristus. President Wilford Woodruff talade senare om Oliver Cowdery som ett exempel på en person som fallit från ståndaktigheten i tron:

Bild
President Wilford Woodruff

”Om kyrkans president eller någon av hans rådgivare eller apostlarna, eller någon annan man känner i sitt hjärta att Gud inte kan klara sig utan honom, att han är särskilt viktig för att Herrens verk ska kunna utföras, befinner han sig på hal is. Jag hörde Joseph Smith säga att Oliver Cowdery, som var denna kyrkas andre apostel, sa till honom: ’Om jag lämnar denna kyrka, då faller den.’

Joseph sa: ’Oliver, försök bara.’ Oliver försökte. Han föll, men Guds rike gjorde det inte. Jag har känt andra apostlar som tyckte att Herren inte kunde klara sig utan dem. Men Herren fortsatte sitt verk utan dem.

Jag har sett Oliver Cowdery då det tycktes som om jorden skalv under hans fötter. Jag har aldrig hört en man bära ett starkare vittnesbörd än han gjorde under Andens inflytande. Men i det ögonblick som han lämnade Guds rike, i det ögonblicket förlorade han sin kraft. … Han berövades sin styrka, liksom Simson i Delilas knä. Han förlorade den kraft och det vittnesbörd han åtnjutit, och han fick aldrig tillbaka det i dess fullhet i köttet, trots att han dog som medlem i kyrkan” (Kyrkans presidenters lärdomar: Wilford Woodruff [2005], s. 103–104).