Seminariet
Hemstudielektion: Läran och förbunden 129–131; 132:1–33 (studieavsnitt 28)


Hemstudielektion

Läran och förbunden 129–131; 132:1–33 (studieavsnitt 28)

Förberedelsematerial för läraren i hemstudieseminariet

Sammanfattning av dagliga hemstudielektioner

Följande sammanfattning av de händelser, lärosatser och principer som eleverna lärde sig när de studerade Läran och förbunden 129–131; 132:1–33 (studieavsnitt 28) är inte avsedd att användas som en del av din lektion. Den lektion som du håller fokuserar endast på några av dessa lärosatser och principer. Följ den Helige Andens maningar när du funderar över dina elevers behov.

Dag 1 (Läran och förbunden 129; 130:1–11, 22–23)

När eleverna studerade några av profeten Joseph Smiths lärdomar, lärde de sig att sanna budbärare som vår himmelske Fader har sänt inte bedrar oss. De upptäckte även lärosatser om Gudomens medlemmar. Eleverna lärde sig att de relationer vi kan ha i himlen är desamma som de vi har på jorden men att de kommer innefatta evig härlighet.

Dag 2 (Läran och förbunden 130:12–21)

I den här lektionen lärde eleverna sig följande principer: Endast Gud känner till den exakta tiden för Kristi andra ankomst. Den kunskap och intelligens vi uppnår i det här livet, kommer följa med oss i uppståndelsen. För att få en välsignelse från Gud måste vi lyda den lag på vilken den är baserad.

Dag 3 (Läran och förbunden 131)

När eleverna studerade Läran och förbunden 131, lärde de sig att för att nå den högsta graden i det celestiala riket måste vi ingå i det nya och eviga äktenskapsförbundet. Eleverna lärde sig också om innebörden av uttrycket ”det fastare profetiska ordet” och om våra andars natur.

Dag 4 (Läran och förbunden 132:1–33)

I den här lektionen lärde eleverna sig att när ett förbund ingås genom prästadömets myndighet och beseglas genom löftets Helige Ande så består det för evigt. De lärde sig också att om en man och en kvinna förblir i det nya och eviga äktenskapsförbundet, då får de evig avkomma.

Inledning

Eleverna studerade Läran och förbunden 132:1–33 i lektionen för dag 4. Dagens lektion kan hjälpa dem att bättre förstå hela Läran och förbunden 132 och månggiftets princip. Eleverna kommer också förstå bättre varför månggifte praktiserades förr i tiden.

Obs: I det här studieavsnittet lärde eleverna sig två nyckelskriftställen: Läran och förbunden 130:22–23 och Läran och förbunden 131:1–4. När den här lektionen börjar kan du be halva klassen förklara vad de har lärt sig av det första skriftstället och den andra halvan att förklara vad de har lärt sig av det andra.

Lektionsförslag

Läran och förbunden 132:3–6, 34–48

Herren ger villkoren för det nya och eviga förbundet och uppenbarar månggiftets princip

Skriv följande frågor på tavlan före lektionen:

Varför är evigt äktenskap viktigt för dig?

Vad tänker du göra från och med i dag för att bereda dig för att inträda i templet och gifta dig för tid och all evighet?

Vilka välsignelser får de som väljer att lyda Guds lag att bli beseglade i templet här i livet?

Be eleverna att begrunda de här frågorna när de i dag studerar Läran och förbunden 132.

Berätta att när profeten Joseph Smith 1831 arbetade på sin inspirerade översättning av Gamla testamentet, läste han att några av profeterna på den tiden utövade månggifte. Det här bruket innebär att en man är gift med mer än en levande hustru. Profeten studerade skrifterna, begrundade det han läste och vände sig så småningom till sin himmelske Fader i bön för att få svar på sina frågor om månggiftet.

Skriv 1 Moseboken 16:1–3 på tavlan. Tala om att de här verserna berättar om en händelse i Sarajs och Abrams liv, vilka senare att heta Sara och Abraham. Be en elev läsa de här verserna högt. Be eleverna följa med i texten och fundera på om de har några frågor om den här händelsen i Abrams och Sarajs liv.

Be sedan eleverna tyst läsa Läran och förbunden 132:1 och ta reda på vad profeten Joseph Smith frågade när han studerade avsnitt i Gamla testamentet om utövandet av månggifte. Be eleverna berätta vad de hittat. (Förklara att ordet bihustru används om kvinnor i Gamla testamentet som enligt den tidens seder och bruk visserligen var lagligt gifta med en man men hade lägre social och laglig ställning än en hustru. Att ha bihustrur ingick inte i utövandet av månggifte i vår tidsutdelning.)

Skriv följande fråga på tavlan: Varför befallde Herren i vissa tider rättfärdiga män och kvinnor att leva efter månggiftets princip?

Tala om för eleverna att när de studerar Läran och förbunden 132 kan de finna svar på frågorna på tavlan och andra frågor som de kan ha om månggifte. Be dem att skriva ner sanningarna som de upptäcker under lektionen.

Be några elever att turas om att läsa högt ur Läran och förbunden 132:34–36. Be klassen följa med i texten och vara uppmärksam på varför Abraham och Sara började utöva månggifte.

  • Varför gav Sara enligt vers 34 Abraham en hustru till? Vad lär vi oss om månggiftets princip från det här? (När eleverna besvarar frågan skriver du följande princip på tavlan: Herren godkänner endast månggifte som han har gett befallning om. För att hjälpa eleverna förstå den här principen kan du be dem läsa Jakobs bok 2:27, 30. Du kan också föreslå att eleverna skriver den här sanningen i sina skrifter bredvid Läran och förbunden 132:34.)

Be en elev läsa upp Läran och förbunden 132:37–38. Be klassen att följa med i texten och leta efter fraser som beskriver fall då Herren gav befallning om utövande av månggifte. Be eleverna berätta vad de hittat.

Sammanfatta Läran och förbunden 132:39, 41–43 med att tala om att Herren här bekräftar att när folket lever efter månggiftets princip i enlighet med hans bud är de inte skyldiga till äktenskapsbrottets synd. Men om någon utövar månggifte utan att Herren har gett befallning om det är den personen skyldig till äktenskapsbrott. (Observera att ordet förgöras i vers 41 syftar på att de som kränker sina heliga förbund blir avskurna från Gud och från hans förbundsfolk [jämför med Apg. 3:22–23; 1 Ne. 22:20].)

Be eleverna tyst läsa Läran och förbunden 132:40 och se vad Herren sa att han skulle göra. Be eleverna berätta vad de hittat.

Förklara att ordet ”allt” här syftar på de lagar och förrättningar i evangeliet som hade uppenbarats i tidigare tidsutdelningar. Skriv följande princip på tavlan: Budet att leva efter lagen om månggifte i de sista dagarna var en del av alltings återställelse. (Se även Apg. 3:20–21.)

Be en elev läsa upp Läran och förbunden 132:45, 48.

  • Vad lär de här verserna oss om månggifte? (När eleverna besvarar frågan skriver du följande princip på tavlan: Månggifte kan tillåtas endast genom prästadömets nycklar som getts till kyrkans president.)

Berätta att Herren i början av vår tidsutdelning, som en del av detta att allt skulle återställas, befallde några av de tidiga heliga att utöva månggifte genom de prästadömets nycklar som innehades av profeten Joseph Smith och efterföljande presidenter för kyrkan: Brigham Young, John Taylor och Wilford Woodruff. År 1890 fick president Woodruff uppenbarelse om att utövandet av månggifte skulle upphöra (se Officiellt tillkännagivande – 1) och handlade då med exakt samma nycklar.

Läran och förbunden 132:49–66

Herren råder Joseph och Emma Smith i fråga om månggifte

Berätta att det bjöd profeten Joseph Smith emot att börja utöva månggifte. Han sa att han inte började utöva det förrän han blev varnad att han skulle förgöras om han inte lydde (se ”Plural Marriage”, Historical Record, maj 1887, s. 222). Eftersom det saknas historisk dokumentation vet vi mycket lite om hans tidiga försök att rätta sig efter befallningen. Men 1841 lydde profeten befallningen och under de tre följande åren tog han sig ytterligare hustrur i enlighet med Herrens befallningar. Att profeten Joseph Smith lydde Herrens befallning att utöva månggifte prövade både Josephs och hans älskade hustru Emmas tro.

Sammanfatta Läran och förbunden 132:49–56 med att förklara att Herren gav Joseph och Emma förmaningar och lovade dem välsignelser om de lydde principen om månggifte. Berätta att profeten Joseph Smith 1841 började undervisa andra trofasta män och kvinnor om månggiftets princip. Även om dessa trofasta medlemmar till en början tvekade och var betryckta över budet så fick de var för sig bekräftelse från den Helige Anden och accepterade månggiftets princip.

Läs upp Läran och förbunden 132:63, från och med ”ty de är givna åt honom”. Innan du börjar läsa talar du om att den här versen hjälper oss att förstå ett skäl till att Herren befallde Joseph Smith och andra att utöva månggifte. Be klassen att följa med i texten och titta efter just det skälet. När eleverna har läst skriver du följande princip på tavlan: Herren har tidvis instiftat månggifte för att ge sitt folk ytterligare möjligheter att frambringa rättfärdiga barn åt honom. (Hänvisa gärna igen till Jakobs bok 2:30.)

  • Vad menas med att ”föröka sig och uppfylla jorden”? (Att få barn.)

  • Hur får föräldrar möjlighet att ta del av vår himmelske Faders fortsatta verk genom att få barn?

Påminn eleverna om frågan du skrev på tavlan under första delen av lektionen: Varför befaller Herren i vissa tider rättfärdiga män och kvinnor att leva efter månggiftets princip? Be eleverna sammanfatta vad de har lärt sig i Läran och förbunden 132 och Jakobs bok 2:27, 30 som hjälper dem att besvara den här frågan.

Avsluta med att bära ditt vittnesbörd om profeten Joseph Smith och att han fick och lydde uppenbarelse från Gud (se L&F 132:37).

Nästa studieavsnitt (Läran och förbunden 133–135)

Fråga eleverna vad de skulle göra om de var tvungna att välja mellan att gå till sin död eller fly från dem som försökte döda dem. Tänk om ni genom att möta döden kunde rädda livet på era familjer, vänner och hundratals andra? Skulle ni göra det? Profeten Joseph Smith valde villigt att möta döden och sa: ”Jag går som ett lamm till slakt, men jag är lugn som en sommarmorgon” (L&F 135:4). Eleverna kommer läsa om profeten Joseph Smiths martyrdöd i nästa studieavsnitt.