Seminariet
Lektion 40: Läran och förbunden 35


Lektion 40

Läran och förbunden 35

Inledning

Inom sex månader efter att kyrkan organiserats, kallades Oliver Cowdery och Peter Whitmer den yngre att predika evangeliet för de indianerna (se L&F 28:8; 30:5). Ziba Peterson och Parley P. Pratt kallades strax därefter att följa med dem (se L&F 32). På vägen mot Missouris västra gräns stannade de till i Mentor, Ohio, och i Kirtland, Ohio, där de delade med sig av budskapet om det återställda evangeliet till äldste Pratts vän och tidigare pastor, Sidney Rigdon. Inom kort döptes fler än 100 personer, inklusive Sidney Rigdon och många medlemmar i hans församling. Därmed mer än fördubblades kyrkans medlemskap.

Efter att äldsterna lämnat trakten kring Kirtland för att fortsätta sin resa, färdades Sidney Rigdon och en vän vid namn Edward Partridge till Fayette i New York för att träffa profeten Joseph Smith. Strax efter deras ankomst mottog Joseph uppenbarelsen i Läran och förbunden 35. I den gav Herren Sidney specifika ansvar i den nyupprättade kyrkan.

Lektionsförslag

Läran och förbunden 35:1–12

Herren säger att han har förberett Sidney Rigdon för ett större verk

Före lektionen skriver du följande fråga på tavlan: Vad har du upplevt som hjälper dig veta att Herren känner dig och har en plan för ditt liv?

Inled lektionen med att uppmana eleverna att dela med sig av sina svar på den här frågan om de känner sig bekväma med det.

Förklara att i uppenbarelsen som nu står i Läran och förbunden 35, vände sig Herren till en man vid namn Sidney Rigdon, som nyligen hade blivit döpt och konfirmerad. Herren talade till Sidney om hans roll som medhjälpare till profeten Joseph Smith. Uppmana eleverna att fortsätta fundera över frågan på tavlan medan de läser Herrens anvisningar till Sidney.

För att hjälpa eleverna förstå lite av Sidney Rigdons bakgrund, ber du en elev läsa upp inledningen till den här lektionen. Be en elev läsa upp Läran och förbunden 35:1–3. Be klassen följa med och söka efter tecken på att Herren var medveten om Sidney Rigdon och hans gärningar.

  • Vilka tecken såg ni på att Herren var medveten om Sidney Rigdon?

  • Vad antyder de här verserna om Herrens förhållande till oss? (Medan eleverna svarar skriver du följande princip på tavlan: Herren känner oss och har ett verk för var och en av oss att utföra.)

  • Varför angår den här sanningen er?

För att understryka att Herren känner oss var och en, ber du en elev läsa upp följande uttalande av äldste Neal A. Maxwell i de tolv apostlarnas kvorum:

Bild
Äldste Neal A. Maxwell

”Jag vittnar om att Gud har känt er var och en … mycket, mycket länge (L&F 93:23). Han har älskat er mycket, mycket länge. … Han vet vad ni alla heter och känner era sorger och er glädje!” (”Kommen ihåg huru barmhärtig Herren har varit”, Liahona, maj 2004, s. 46).

Bild
Johannes Döparen döper Jesus

Visa en bild av Johannes Döparen som predikar eller av Johannes Döparen som döper Frälsaren (se Johannes Döparen döper Jesus, Evangeliebilder [2008], nr 35; se även LDS.org). Be eleverna berätta vem Johannes Döparen var och hur han förberedde andra för Jesu Kristi ankomst.

Be en elev läsa upp Läran och förbunden 35:4–6. Be klassen följa med och se hur Sidney Rigdon var som Johannes Döparen.

  • På vilket sätt var Sidney som Johannes Döparen, enligt vers 4? (Han hade förberett andra att ta emot evangeliets fullhet.)

  • Herren sa att Sidney skulle utföra ett ”större verk” än det verk han redan hade utfört (L&F 35:3). Vad gick hans ”större verk” delvis ut på, enligt Läran och förbunden 35:6? (Han skulle hjälpa andra ta emot dopet och den Helige Andens gåva genom rätt myndighet.)

Be eleverna fundera över hur upplevelser och situationer i deras liv nu kan förbereda dem för ett ”större verk” i framtiden. Du kan ge dem några minuter till att skriva om det i sina anteckningsböcker eller studiedagböcker.

Betona orden ”och du visste det inte” i Läran och förbunden 35:4. Förklara att innan Sidney ens fick kännedom om Jesu Kristi återställda kyrka, hade han förberett sig själv och andra att ta emot den. Han gjorde det genom att använda Bibeln till att undervisa människorna i sin kyrka i Ohio. Vittna om att även om vi kanske inte vet vilka specifika uppgifter Herren tänker ge oss, kan vi vara förvissade om att han är medveten om oss. I vår strävan att följa honom hjälper han oss att utföra det verk han vill att vi ska utföra.

Be eleverna tyst läsa Läran och förbunden 35:7–11. Be dem titta efter vad som kommer att hända med dem som tror och utövar tro på Gud i de sista dagarna.

  • Vad lovade Herren dem som följer honom i tro, enligt de här verserna? (Även om eleverna kanske använder andra ord, bör de lyfta fram följande lärosats: Herren åstadkommer underverk, tecken och under alltefter deras tro vilka tror på hans namn.)

  • Varför tror ni att underverk, tecken och under är så nära förbundna med tro?

Läran och förbunden 35:13–19

Herren lovar hjälpa dem som han kallar att utföra hans verk

Be eleverna föreställa sig att de sätter ihop ett idrottslag. Be dem beskriva styrkor och färdigheter de skulle vilja att deras spelare hade.

Förklara att i den här uppenbarelsen beskriver Herren dem som han kallar att hjälpa till med de sista dagarnas verk att bygga upp hans rike. Be en elev läsa upp Läran och förbunden 35:13 och be klassen se vilka egenskaper de har som Herren väljer ut till att bistå i hans verk.

  • Vilka ord i den här versen beskriver dem som Herren kallar att bistå i hans verk?

  • På vilka sätt skulle de som Herren kallar att bistå i hans verk kunna anses vara ”det som för världen är svagt”.

  • Varför skulle de som världen anser vara svaga kunna vara goda kandidater till att hjälpa Herren utföra sitt verk?

Förklara att ordet tröska i den här versen avser bruket att rensa säd. Tröskning är den process i vilken sädeskorn, till exempel vete, separeras från stjälk och agnar. Sädeskornen behålls och stjälkar och agnar kastas bort.

  • Vad tror ni att orden ”tröska nationerna med min Andes kraft” betyder? (Du behöver kanske hjälpa eleverna förstå att de avser Herrens ansträngningar att separera och samla in de människor som är redo att ta emot evangeliet från dem som inte är det.)

  • Vilken sanning kan vi lära oss av vers 13? (Eleverna använder kanske andra ord, men de bör lyfta fram följande princip: Gud kallar dem som är svaga att utföra hans verk genom hans Andes kraft. Skriv den här principen på tavlan.)

  • Hur skulle den här sanningen kunna hjälpa någon som känner oro inför att verka som missionär? Hur kan den hjälpa någon som har blivit ombedd att undervisa i kyrkan men känner sig otillräcklig? Hur skulle den kunna hjälpa någon som känner sig manad att sprida evangeliet men är osäker på hur?

Be eleverna tyst läsa Läran och förbunden 35:14–15 och titta efter på vilka sätt Herren har lovat stärka dem som bistår i hans verk.

  • Vilka ord i de här verserna beskriver hur Herren välsignar oss när vi bistår i hans verk?

Be en elev läsa upp Läran och förbunden 35:17–19, 22. Be klassen följa med och titta efter Herrens råd till Sidney Rigdon angående profeten Joseph Smith.

  • Vilket råd gav Herren till Sidney Rigdon angående profeten Joseph Smith? (”Vaka … över honom så att hans tro inte sviktar”, ”stanna hos honom” och ”överge honom inte”.)

  • Hur kan vi tillämpa det här rådet vad gäller våra ledare i kyrkan i dag?

Läran och förbunden 35:20–27

Herren befaller Sidney Rigdon att skriva åt Joseph Smith, predika evangeliet och hålla de förbund han ingått

Be eleverna beskriva sina ämbeten eller plikter i kyrkan. Be sedan eleverna tyst ögna igenom Läran och förbunden 35:20–23 och titta efter de särskilda plikter som Herren kallade Sidney Rigdon att utföra.

  • Vilka plikter kallade Herren Sidney Rigdon att utföra?

Påpeka att en av Sidneys plikter var att vara skrivare åt Joseph Smith. Josephs tidigare skrivare, Oliver Cowdery och John Whitmer, hade kallats att verka som missionärer. Översättningen av Mormons bok var färdig vid det här laget, men Herren hade befallt Joseph att återställa eller revidera delar av King James version av Bibeln som hade gått förlorade eller ändrats. Joseph behövde hjälp av en skrivare i det här arbetet. (Se HFS, ”Joseph Smiths översättning”.)

Be en elev läsa upp Läran och förbunden 35:24–25. Be klassen följa med och titta efter välsignelser som Herren lovade Sidney om han höll förbunden han hade ingått med Herren. Du kan föreslå att eleverna markerar det som de hittar.

  • Vad tror ni det betyder att Herren skulle låta himlarna skälva för er skull? (En möjlig betydelse är att Herren skulle sända himlens välsignelser och krafter att hjälpa oss utföra hans verk och övervinna ondska. Se även L&F 21:6.)

Be eleverna sammanfatta de här verserna genom att framhålla en princip för hur vi kan ha framgång i att utföra det verk som Gud har åt oss. Även om eleverna kanske uttrycker sig annorlunda, bör deras svar återspegla följande princip: Om vi håller buden och hedrar våra förbund, hjälper Herren oss att utföra hans verk. Skriv den här principen på tavlan.

Uppmärksamma eleverna på de tre sanningarna som står på tavlan:

Herren känner oss och har ett verk för var och en av oss att utföra.

Gud kallar dem som är svaga att utföra hans verk genom hans Andes kraft.

Om vi håller buden och hedrar våra förbund hjälper Herren oss att utföra hans verk.

  • Vilket samband har de tre sanningarna på tavlan med varandra?

  • När har ni (eller någon ni känner) fått Herrens hjälp i er strävan att utföra hans verk?

Avslutningsvis ber du en elev läsa upp Läran och förbunden 35:26–27.

  • Vilka orsaker tror ni att Sidney Rigdon och Joseph Smith hade att lyfta upp sina hjärtan och vara glada, med tanke på vad ni lärt er av Läran och förbunden 35?

Be eleverna dela med sig av orsaker de har att lyfta upp sina hjärtan och vara glada. Du kan bära ditt eget vittnesbörd om Herrens villighet att hjälpa oss i våra ansträngningar att bistå i hans verk.

Kommentarer och bakgrundsinformation

Läran och förbunden 35:3–4. ”Jag har … berett dig för ett större verk”

Äldste Dallin H. Oaks i de tolv apostlarnas kvorum talade om vikten av att vi accepterar Herrens plan för vårt liv:

Bild
Äldste Dallin H. Oaks

”Tro och tillit till Herren ger oss styrka att acceptera och härda ut, oavsett vad som händer i våra liv. …

Lita inte på att ni ska kunna planera alla händelser i era liv – inte ens alla viktiga händelser. Var redo att acceptera Herrens planering och andra människors handlingsfrihet i frågor som oundvikligen berör er. Planera, naturligtvis, men inrikta er planering på personliga åtaganden som bär er igenom vad som än händer. Förankra era liv i eviga principer, och agera enligt dessa principer oavsett omständigheter och vad andra människor gör. Då kan ni invänta Herrens val av tidpunkt och vara säkra på hur det kommer att gå i evigheten” (”Timing”, Ensign, okt. 2003, s. 17).

Läran och förbunden 35:13–14. ”Det som för världen är svagt”

President Boyd K. Packer har sagt:

Bild
President Boyd K. Packer

”Kyrkan har inget avlönat prästerskap. Kallelsen till ledarpositioner över hela världen utgår från församlingen. …

Allt som görs i kyrkan – ledarskap, undervisning, kallelser, ordinationer, böner, sånger, förberedandet av sakramentet, rådgivning och allt annat – utförs av vanliga medlemmar, ’det som för världen är svagt’” (”De svaga och enkla i kyrkan”, Liahona, nov. 2007, s. 6).

Äldste Joseph B. Wirthlin i de tolv apostlarnas kvorum gav följande uppmuntran till dem som känner sig otillräckliga eller för trötta för att bistå i Herrens verk:

Bild
Äldste Joseph B. Wirthlin

”Till er medlemmar som hålls tillbaka av känslor av otillräcklighet vädjar jag att ni ska stiga fram, sätta handen till verket och skjuta på. Även när du känner att din styrka inte kan bidra med så mycket, så behöver kyrkan dig. Herren behöver dig. Kom ihåg att Herren ofta väljer de svaga i världen till att genomföra hans verk [L&F 1:19].

Alla som är trötta, låt Frälsarens lugnande ord trösta er: ’Kom till mig, alla ni som arbetar och bär på tunga bördor, så skall jag ge er vila’ [Matt. 11:28]. Låt oss lita på det löftet. Guds kraft kan genomsyra vår ande och kropp med energi och livskraft. Jag uppmanar er att söka denna välsignelse från Herren.

Håll er till honom så ska han hålla sig till er, för han har lovat: ”De som hoppas på Herren får ny kraft, de lyfter med vingar som örnar. De skyndar i väg utan att mattas, de färdas framåt utan att bli trötta’ [Jes. 40:31]. …

Kom ihåg att ibland är det de som startar långsammast som till sist kommer längst” (”Omsorg om den enskilde”, Liahona, maj 2008, s. 18–19).

Läran och förbunden 35:13–14. ”Jag skall fästa bältet om deras höfter”

President Thomas S. Monson lärde att Herren hjälper oss att utföra hans verk:

Bild
President Thomas S. Monson

”Nu är kanske en del av er blyga eller tycker ni är för otillräckliga för att tacka ja till en kallelse. Kom ihåg att detta verk inte bara är ert och mitt. Det är Herrens verk, och när vi går Herrens ärenden är vi berättigade till Herrens hjälp. Kom ihåg att Herren formar vår rygg så att vi kan bära den börda som läggs på den” (”Att lära, att göra, att vara”, Liahona, nov. 2008, s. 62).

Läran och förbunden 35:19, 22. ”Vaka därför över honom … , stanna hos honom, … överge honom inte”

Herren befallde Sidney Rigdon att ”vaka … över [Joseph Smith]”, att ”stanna hos honom” och inte ”överge honom” (L&F 35:19, 22). Sidney avvek visserligen från kyrkan efter Joseph Smiths martyrdöd, men han var alltid trofast medan profeten levde. Han var en flitig och lojal ledare i kyrkan, den ende rådgivaren i första presidentskapet som verkade under hela Joseph Smiths ämbetstid som kyrkans president. Sidney genomled hemska motgångar vid profetens sida, och han var med om stora andliga manifestationer med profeten.

Läran och förbunden 35:20. Joseph Smiths översättning av Bibeln

”Skrifterna skall ges på samma sätt som de finns i mitt eget bröst” (L&F 35:20). Det här skriftstället antyder att Joseph Smiths arbete med den inspirerade översättningen av Bibeln skulle omfatta mer än att bara återställa Bibelns originaltexter. Snarare skulle den bibliska texten förmedla det budskap som Herren själv avsåg att den skulle förmedla. Resultatet blev att Joseph inte endast korrigerade eller reviderade den bibliska texten, utan han inspirerades också att lägga till sådant som från början funnits med, och gav oss på så sätt en mer fullständig kunskap om de sanningar som Herren ville att vi skulle förstå.

Läran och förbunden 35:23. ”Åkalla de heliga profeterna för att bevisa hans ord”

Sidney Rigdon var en erfaren predikant med stor kunskap om Bibeln. Herren gav honom i uppdrag att använda de här gåvorna till att predika det återställda evangeliet och att använda de bibliska profeternas undervisning för att backa upp Josephs ord.