Seminariet
Lektion 51: Läran och förbunden 45:1–15


Lektion 51

Läran och förbunden 45:1–15

Inledning

I mars 1831 fortsatte kyrkan att växa i Kirtland. Motståndet mot kyrkan fortsatte också. Profeten Joseph Smith skrev: ”Många falska rykten, lögner och dumma historier publicerades i tidningarna och spriddes åt alla håll för att hindra människor från att utforska verket eller anamma tron.” Vid den här tiden av tillväxt och motstånd fick Joseph Smith en uppenbarelse som han senare sa blev ”till de heligas glädje som måste kämpa mot allt vad fördomar och ogudaktighet kan komma på” (History of the Church, 1:158). Den här uppenbarelsen som nu är upptecknad i Läran och förbunden 45, började med Frälsarens tillkännagivande av sina roller i vår frälsning. Dagens lektion är den första av tre som handlar om Läran och förbunden 45.

Lektionsförslag

Läran och förbunden 45:1–5

Jesus Kristus betonar sina roller som skapare och förespråkare

Be eleverna föreställa sig att de söker vägledning om något som är viktigt för dem och att flera olika personer vill ge dem råd.

  • Vilka egenskaper bör en person ha för att ni ska vilja lyssna på hans eller hennes råd? (Eleverna kanske kommer med flera olika svar på den här frågan. Om det behövs kan du föreslå att de troligen hellre borde lyssna på någon som bryr sig om dem personligen och som har haft framgång inom det ämne som de ger råd om.)

Förklara att uppenbarelsen i Läran och förbunden 45 kom vid en tidpunkt när både sista dagars heliga och andra hörde och läste motstridiga budskap om kyrkan. Be en elev läsa upp kapitelöverskriften till Läran och förbunden 45. Be klassen följa med i texten och se vilka omständigheter de heliga stod inför.

Be en elev läsa Herrens första ord i uppenbarelsen.

Påminn eleverna om att höra eller hörsamma betyder att lyssna uppmärksamt och lyda. När vi verkligen hörsammar Herren, följer vi hans råd och bud. Förklara att Herren i början av den här uppenbarelsen gav tillkännagivanden om sina roller och om sitt arbete att hjälpa oss. När vi läser de här tillkännagivandena kan vi hitta anledningar till att hörsamma hans ord. Uppmuntra eleverna att hålla utkik efter orden hör, hörsamma och lyssna i de verser de ska studera idag.

Be eleverna tyst läsa L&F 45:1 och se vad Jesus Kristus sa om sig själv. Be eleverna berätta vad de hittar. När de svarar skriver du följande lärosats på tavlan: Jesus Kristus skapade himlarna och jorden.

Be en elev läsa upp Läran och förbunden 45:2. Be klassen följa med i texten och titta efter anledningar till att hörsamma Frälsaren.

  • Varför ska vi hörsamma Frälsaren enligt den här versen? (Du kan behöva förklara att ”i en stund då ni inte anar det skall sommaren vara över” handlar om att sommaren är en tid för arbete och förberedelse inför skörden vid slutet av säsongen. Den här versen lär att vi behöver hörsamma Frälsaren nu och omvända oss från våra synder medan vi fortfarande har tid att arbeta på våra själars frälsning.)

Förklara att Läran och förbunden 45:3 innehåller ordet förespråkare. En förespråkare är en person som för någon annans talan, en advokat. Ibland förekommer det här i rätten när en förespråkare presenterar bevis för domaren åt någon som har blivit dömd.

Förbered tre skyltar före lektionen så här:

Bild
domare, förespråkare, svarande

Förbered baksidan av skyltarna så här:

Bild
vår himmelske Fader, Jesus Kristus, vi

Be tre elever ställa sig framför klassen. Ge eleverna varsin skylt. Be dem hålla upp skyltarna så att de visar orden domare, förespråkare, och svarande. Be eleven som håller skylten med förespråkare att stå mellan de två andra eleverna.

Be klassen föreställa sig att de är i en rättssal där det finns en domare, en förespråkare eller advokat och en svarande som har blivit anklagad för ett brott.

  • Vilken roll har domaren?

  • Hur kan en förespråkare hjälpa den anklagade?

Be en elev läsa upp Läran och förbunden 45:3. Be klassen följa med i texten och se vad den här versen lär om Frälsaren.

  • Vem är domare i den här versen? (När eleverna besvarar frågan ber du eleven som håller skylten med domare att vända på skylten.) Vem är svarande? (Be eleven som håller skylten med svarande att vända på skylten.) Vem är förespråkare? (Be eleven som håller skylten med förespråkare att vända på skylten. Skriv sedan följande lärosats på tavlan: Jesus Kristus är vår förespråkare inför vår himmelske Fader.)

  • Varför behöver vi en förespråkare inför vår himmelske Fader? (Vi är skyldiga till synd. Enligt Guds rättvisa kan inget orent vistas i hans närhet. Därför behöver vi en förespråkare som för vår talan inför Fadern och som hjälper oss att förlikas med honom.)

Be en elev läsa upp Läran och förbunden 45:4–5. Be klassen följa med i texten och se hur Jesus för vår talan inför Fadern.

  • Vad ber Jesus Kristus vår himmelske Fader att ta i beaktande, enligt vers 4? (Frälsaren berättar om sitt syndfria liv samt sitt lidande och sin död.)

  • Vad mer ber Jesus Kristus vår himmelske Fader att ta i beaktande, enligt vers 5? (Vår tro på Jesus Kristus.)

Be eleverna fundera över hur de behöver Jesus Kristus som sin förespråkare i det dagliga livet. Ge dem tid att skriva i sina anteckningsböcker eller studiedagböcker om hur de känner inför att Frälsaren är deras förespråkare. Be dem också skriva vad de känner att han vill att de gör för att visa sin tro på hans namn.

Läran och förbunden 45:6–10

Frälsaren förkunnar att han är världens ljus och liv och att han har sänt sitt eviga förbund till världen.

Dela upp klassen i par och be varje par att tillsammans läsa Läran och förbunden 45:6–10. När eleverna har haft tillräcklig tid att läsa ställer du följande frågor:

  • Vilka anledningar ger Frälsaren till att vi ska lyssna på honom, enligt vers 6–7? Vad betyder det för er att han är ”begynnelsen och änden”? Hur ger han ljus och liv till världen?

Skriv följande beskrivningar av Frälsaren på tavlan:

Jesus Kristus är begynnelsen och änden.

Jesus Kristus är världens ljus och liv.

  • Vad lovar Frälsaren dem som tar emot honom, enligt vers 8?

Påpeka att vi läser i vers 9 att Jesus Kristus har sänt sitt ”eviga förbund … till att vara ett ljus för världen och till att vara ett baner för [hans] folk”. I en annan uppenbarelse sa han att hans eviga förbund är ”[hans] evangeliums fullhet” (L&F 66:2).

  • Vad tror ni det betyder att ”söka sig till” evangeliet?

  • Hur har ni sett evangeliet vara ett ljus för världen? Hur är evangeliet ett baner för oss som har slutit förbund med Herren?

Läran och förbunden 45:11–15

Frälsaren tillkännager att han är Enoks Gud

Visa bilden Sions stad tas upp till himlen (Evangeliebilder [2008], nr 6; se även LDS.org). Förklara att det här är en konstnärs bild av Enok och hans folk. Be sedan en elev läsa upp Läran och förbunden 45:11. Påpeka att Herren i den här versen säger att en del kallar honom ”Enoks och hans bröders Gud”.

Bild
Sions stad tas upp till himlen

Be eleverna berätta för klassen vad de vet om profeten Enok. Vid behov ger du följande information: Enok levde före Noas tid. På Enoks tid rådde det ogudaktighet på jorden, men han ledde ett samhälle av rättfärdiga människor som bodde i en stad som hette Sion. Invånarna i Sion ”skildes” slutligen ”från jorden” (L&F 45:12) och togs upp till himlen tack vare sin rättfärdighet (se Mose 7:69).

Sammanfatta Läran och förbunden 45:12–14 med att förklara att Herren har tagit emot Sions stads folk och att han bevarar dem ”tills en rättfärdighetens dag kommer”. Då ska Enok och hans folk återvända till jorden för att möta trofasta sista dagars heliga i staden Nya Jerusalem, vilken också ska heta Sion (se Mose 7:62–64). Alla profeter har sett fram emot den dagen. På grund av människornas ogudaktighet på jorden har dagen ännu inte kommit, men de som har sett fram emot den kommer att få se den en dag.

Be eleverna titta på meningarna du skrivit på tavlan som beskriver några av Jesu Kristi roller och egenskaper. Be eleverna begrunda de här meningarna och välja en egenskap som betyder särskilt mycket för dem. Efter en stund ber du några elever berätta vilken roll eller egenskap de har valt och att förklara varför den betyder något för dem. När eleverna har förklarat sina tankar skriver du följande princip på tavlan: När vi lär oss om Jesu Kristi roller och egenskaper ökar vår önskan att följa honom.

  • Vad har ni lärt er om Frälsaren idag som hjälper er att vilja lyssna på honom?

Du kanske vill delge dina tankar om en av Frälsarens roller eller egenskaper och om hur din kunskap om den rollen eller egenskapen ger dig en önskan att följa honom. Du kan avsluta med att vittna om välsignelserna som kommer av att lyssna på Jesus Kristus och lyda hans råd och befallningar.

Kommentarer och bakgrundsinformation

Läran och förbunden 45:3–5. Jesus Kristus är vår förespråkare

President Boyd K. Packer i de tolv apostlarnas kvorum, förklarade Frälsarens roll som medlare:

Bild
President Boyd K. Packer

”Var och en av oss lever på ett slags andlig kredit. En dag kommer redovisning att ske, en avräkning att krävas. Oavsett hur lättvindigt vi ser på detta nu kommer vi på den dagen, när utmätning är nära förestående, att oroligt se oss omkring för att finna någon som kan hjälpa oss.

Och enligt den eviga lagen kan barmhärtighet inte ges såvida det inte finns någon som både vill och kan överta vår skuld och betala priset och ange villkoren för vår räddning.

Om det inte finns en medlare, om vi inte har en vän, faller rättvisans hela tyngd över oss, oförmildrad och utan medkänsla, ja, måste falla över oss. Varje överträdelse, oavsett hur liten eller omfattande, kommer att utkrävas av oss till sista öret.

Men det ska ni veta att sanningen, den underbara sanningen, förkunnar att det finns en sådan medlare.

Ty Gud är en, och en är medlare mellan Gud och människor, en människa, Kristus Jesus, (Se 1 Tim. 2:5.) (”The Mediator”, Ensign, maj 1977, s. 55–56; se även ”Medlaren”, Nordstjärnan, okt. 1977, s. 53).

President Packer betonade att Herren agerar som vår förespråkare inför Fadern i våra dagliga liv:

Bild
President Boyd K. Packer

”Av någon anledning tror vi att Kristi försoning bara tillämpas i slutet av jordelivet för att återlösa från fallet och från andlig död. Den innebär mycket mer än så. Den är en ständigt närvarande kraft att åberopa i vardagen. När vi plågas eller sönderslits eller lider kval på grund av skuld eller tyngs av sorg, kan han hela oss. Även om vi inte till fullo förstår hur Kristi försoning skedde, kan vi uppleva ’Guds frid, som övergår allt förstånd’ [Fil. 4:7]” (se ”Beröringen av Mästarens hand”, Liahona, juli 2001, s. 26).

Äldste D. Todd Christofferson i de tolv apostlarnas kvorum beskrev sina känslor om hur Frälsaren för hans talan och därigenom ger tillträde till vår himmelske Fader:

Bild
Äldste D. Todd Christofferson

”Det är av stor betydelse för mig, att jag vid alla tillfällen och i alla omständigheter kan närma mig nådens tron genom bön, och att min himmelske Fader hör min vädjan, och att min förespråkare, som inte syndade och vars blod utgöts, ska föra min talan (se L&F 45:3–5). Jag förlitar mig helhjärtat på denna väg till Gud, som han har gett alla sina barn, för han gör verkligen inte skillnad på människor, och den som ber han får” (se ”Jag vet vem jag förtröstar på”, Nordstjärnan, juli 1993, s. 81).

Läran och förbunden 45:11–12. ”Enok … skildes från jorden”

Profeten Joseph Smith sa:

Bild
Profeten Joseph Smith

”Denne Enok bevarade Gud åt sig själv, så att han inte skulle dö vid den tiden, och utsåg honom till att betjäna de terrestriala kropparna om vilka endast lite har uppenbarats” (History of the Church, 4:209).

Vid ett annat tillfälle tillade profeten:

Bild
Profeten Joseph Smith

”Han [Herren] utvalde Enok, vilken han vägledde och gav sin lag till, samt till människorna som var med honom. Och när världen i allmänhet inte ville lyda Guds bud och efter att Enok hade vandrat med Gud, tog Gud upp Enok och hans kyrka, och prästadömet eller det himmelska styrelsesättet togs bort” (History of the Church, 5:64).