Seminariet
Lektion 23: Läran och förbunden 18:17–47


Lektion 23

Läran och förbunden 18:17–47

Inledning

Joseph Smith fick den här uppenbarelsen som var till honom själv, Oliver Cowdery och David Whitmer i juni 1829. Efter att ha kallat de två männen till att förkunna omvändelse undervisade Frälsaren dem om vikten av att ta på sig hans namn. Han nämnde att tolv apostlar skulle komma att kallas och den önskan de skulle ha att ta på sig Jesu Kristi namn ”med helhjärtat uppsåt” (L&F 18:27). Herren gav sedan Oliver Cowdery och David Whitmer ansvaret att söka efter män som kunde verka som medlemmar i de tolv apostlarnas kvorum.

Lektionsförslag

Läran och förbunden 18:17–25

Jesus Kristus lär att hans namn är det enda namnet varigenom vi kan bli frälsta

Be en eller två elever skriva sitt efternamn på tavlan. Ställ dem följande frågor:

  • Vad betyder ditt efternamn för dig?

  • Vilka förmåner och ansvar för namnet med sig? (Förmåner kan vara en plats att bo på, familjekärlek, trygghet och att växa upp i kyrkan. Ansvar kan vara att hjälpa till att upprätthålla trygghet i hemmet, behandla familjemedlemmar med respekt, utföra sysslor i hushållet och hedra familjens namn.)

Påminn eleverna om att Herren kallade Oliver Cowdery och David Whitmer till att förkunna omvändelse (se L&F 18:6, 9, 14). Förklara att Herren, efter att ha gett dem den här anvisningen, talade till dem om förmånerna och ansvaret med att ta på sig hans namn.

Rita följande uppställning på tavlan, men ta inte med svaren på den sista raden. Be eleverna rita av uppställningen i sina anteckningsböcker eller studiedagböcker. Be sedan eleverna tyst läsa Läran och förbunden 18:17–25 och se vilka förmåner och ansvar som kommer av att vi tar på oss Jesu Kristi namn. Be dem skriva det de hittar på nedersta raden i uppställningen.

Förmåner

Ansvar

Ta emot och bli undervisad av den Helige Anden

Inbjuda andra att låta döpa sig och hålla ut intill änden

Ta emot frälsningen i Faderns rike

Ha tro, hopp och kärlek

Undvika att strida mot andra kyrkor

Framlägga sanningen med allvar

Omvända sig och hålla ut intill änden

  • Varför är det enligt Läran och förbunden 18:23 viktigt för oss att vi tar på oss Jesu Kristi namn? (Eleverna bör lyfta fram följande lärosats: Jesu Kristi namn är det enda namnet varigenom vi kan bli frälsta. Du kan föreslå att eleverna markerar den här sanningen i sina skrifter.)

Be en elev läsa upp följande uttalande av äldste M. Russell Ballard i de tolv apostlarnas kvorum. Be klassen lyssna efter äldste Ballards råd om hur vi ska ta på oss Jesu Kristi namn:

Bild
Äldste M. Russell Ballard

”Vi tar på oss Kristi namn i dopets vatten. Vi förnyar dopets verkan varje vecka när vi tar del av sakramentet och därigenom visar att vi är villiga att ta på oss hans namn och lovar att alltid minnas honom (se L&F 20:77, 79). …

Vi ombeds att stå som vittnen om honom. … Det betyder att vi måste vara villiga att berätta för andra vem vi följer och vems kyrka vi tillhör: Jesu Kristi Kyrka. Naturligtvis bör vi göra detta i en anda av kärlek och vittnesbörd. Vi vill följa Frälsaren genom att enkelt och tydligt, men samtidigt ödmjukt, förkunna att vi är medlemmar i hans kyrka” (”Betydelsen av ett namn”, Liahona, nov. 2011, s. 79, 80).

  • Hur föreslog äldste Ballard att vi ska låta andra veta att vi följer Jesus Kristus?

  • I Läran och förbunden 18:19–20 befallde Herren Oliver Cowdery och David Whitmer att ha tro, hopp och kärlek och att undvika att strida mot andra kyrkor och deras medlemmar. Varför tror ni att det här är viktigt för oss som Jesu Kristi efterföljare att göra?

Hjälp eleverna förstå att ”djävulens kyrka” i Läran och förbunden 18:20 inte avser en specifik kyrka. Den avser vilken person, grupp, organisation eller filosofi som helst som motarbetar Jesu Kristi kyrka och Guds barns frälsning.

Be eleverna skriva ned i sina anteckningsböcker eller studiedagböcker ett sätt varpå de kan låta andra veta att de följer Jesus Kristus.

Läran och förbunden 18:26–47

Herren uppenbarar de tolv apostlarnas kallelse och mission

Förklara att Herren talade om andra män förutom Oliver Cowdery och David Whitmer som skulle ta på sig Jesu Kristi namn och förkunna hans evangelium. Be eleverna tyst läsa Läran och förbunden 18:27–32 och skriva ned sina svar på följande frågor. (Skriv de här frågorna på tavlan före lektionen eller förbered utdelningsblad med dem till alla elever.)

  1. Vilka önskningar skulle de här tolv apostlarna ha?

  2. Vad skulle de här männen kallas att göra? (Hitta tre till fem olika förslag.)

  3. Vilka medlemmar i det nuvarande tolv apostlarnas kvorum kan ni komma på? (Skriv deras namn.)

Efter en stund ber du eleverna ge sina svar på första frågan på tavlan. Ställ därefter följande fråga:

  • Vad tror ni menas med att ta på oss Jesu Kristi namn med helhjärtat uppsåt?

Be några elever ge sina svar på den andra frågan som står på tavlan. En princip eleverna bör lyfta fram är att Herrens tolv apostlar är kallade att predika och föra ut evangeliet till hela världen. Be en elev läsa upp Läran och förbunden 18:37–39. Be klassen följa med och titta efter ansvaret som Gud gav Oliver Cowdery och David Whitmer.

  • Vad befallde Herren Oliver och David att göra? (Söka efter män som Herren skulle kalla som de första medlemmarna i de tolv apostlarnas kvorum i de sista dagarna.)

  • Hur skulle de kunna veta vilka som skulle bli kallade som apostlar? (De blivande apostlarna skulle uppvisa de önskningar och gärningar som Herren hade talat om.)

Förklara att även Martin Harris fick ansvaret att välja ut de tolv apostlarna. De första medlemmarna i de tolv apostlarnas kvorum i de sista dagarna kallades den 14 februari 1835, nästan fem år efter att kyrkan officiellt hade organiserats. Uppenbarelsen i Läran och förbunden 18 hjälper oss förstå vikten av det här kvorumet genom att sammanfatta apostlarnas roll i Jesu Kristi kyrka.

Be eleverna ge sina svar på den tredje frågan på tavlan genom att be dem namnge nuvarande medlemmar i de tolv apostlarnas kvorum. Om möjligt, visa bilder av de här männen. Foton finns i maj- och novembernumren av Liahona samt på lds.org/church/leaders.

Be en elev läsa upp följande uttalande av äldste Jeffrey R. Holland i de tolv apostlarnas kvorum. Förklara innan eleven läser att äldste Holland höll det här talet under sin första generalkonferens som nyligen kallad apostel.

Bild
Äldste Jeffrey R. Holland

”Naturligtvis är min största hänförelse och den mest glädjefyllda insikten den att jag har tillfället, som Nephi kallade det, att ’tala om Kristus, … glädjas i Kristus … predika om Kristus’ och ’profetera om Kristus’ (2 Ne. 25:26) varhelst jag befinner mig och med alla jag kommer i kontakt med tills jag dragit mitt sista andetag. Förvisso kan det inte finnas något högre ändamål eller något större privilegium än att få vara ett ’särskilt vittne om Kristi namn i hela världen’ (se L&F 107:23).

… Förutom mina ord, min undervisning och mitt vittnesbörd, måste mitt liv utgöra en del av det vittnesbördet om Jesus. Hela mitt väsen bör reflektera detta verks gudomlighet. Jag kan inte stå ut med tanken att någonting som jag säger eller gör på något sätt försvagar er tro på Kristus, er kärlek till denna kyrka eller den högaktning som ni har för det heliga apostlaskapet.

Jag lovar er – som jag lovat Herren och mina bröder här – att jag skall sträva efter att leva värdig detta förtroende och att tjäna i enlighet med min förmågas fulla mått” (se ”Återställelsens mirakel”, Nordstjärnan, jan. 1995, s. 29).

Be en elev läsa upp Läran och förbunden 18:27.

  • Hur är det till hjälp för er att veta att de som verkar som apostlar har tagit på sig Jesu Kristi namn med helhjärtat uppsåt? Hur kan vi följa deras exempel?

Be en eller två elever hjälpa dig med en aktivitet. Sätt ögonbindel på de här eleverna eller be dem blunda. Be flera andra elever turas om att tala i normal samtalston. Be dem med ögonbindel identifiera dem som talar. Ställ därefter följande fråga:

  • Varför är vissa röster lättare att känna igen än andra? (Eleverna kanske påpekar att ju oftare man hör en röst desto mer bekant och igenkännlig blir den.)

Be en elev läsa upp Läran och förbunden 18:34–36, 47. Be klassen följa med och identifiera ett sätt varpå Herren sa att vi kan höra hans röst. (Du kan förklara att med ”dessa ord” i vers 34 avses uppenbarelserna i Läran och förbunden.)

  • Hur kan vi höra Herrens röst enligt de här verserna? (Eleverna kan ge olika svar, men se till att följande princip är tydlig: Vi kan höra Jesu Kristi röst när vi läser skrifterna med Andens kraft. Skriv den här principen på tavlan.)

  • På vilka sätt hjälper skriftstudier oss att höra Jesu Kristi röst?

Hjälp eleverna förstå att vi kan höra Herrens röst på sätt som inte är hörbara för våra öron. Genom den Helige Anden kan vi få känslor och budskap i vårt förstånd och hjärta (se L&F 8:2–3).

Peka på sanningen som står skriven på tavlan.

  • Hur kan den här sanningen påverka er syn på skrifterna? Hur kan den vägleda ert val av tid och plats för skriftläsning?

  • Hur har ni känt att Herren inspirerat er när ni läst eller funderat över skrifterna?

Uppmana eleverna att forska i skrifterna dagligen och flitigt söka och förstå Herrens röst. Sammanfatta Läran och förbunden 18:40–47 genom att förklara att Herren bekräftade att Oliver Cowdery, David Whitmer och de blivande medlemmarna i de tolv apostlarnas kvorum skulle få stora välsignelser om de var trofasta i att hålla hans bud. Avsluta gärna lektionen med att vittna om de sanningar du har diskuterat med eleverna.

Kommentarer och bakgrundsinformation

Läran och förbunden 18:20. ”Strid … mot djävulens kyrka”

Om Läran och förbunden 18:20 sa president Joseph Fielding Smith: ”Vi måste förstå att det här är anvisningar till oss att strida mot allt ont, mot det som motsätter sig rättfärdighet och sanning” (Church History and Modern Revelation, 2 vol. [1953], 1:83). Det är inte en uppmaning att strida mot andra kyrkor och deras medlemmar.

Läran och förbunden 18:44. ”Genom era händer skall jag utföra ett förunderligt verk”

President Dieter F. Uchtdorf i första presidentskapet har sagt:

Bild
President Dieter F. Uchtdorf

”När vi följer [Frälsarens] fullkomliga exempel kan våra händer bli hans händer, våra ögon hans ögon och vårt hjärta hans hjärta. …

Med detta i åtanke, låt vårt hjärta och våra händer ständigt sträckas ut i barmhärtighet mot andra, för alla vandrar längs sin egen svåra stig. Som Jesu Kristi, vår Mästares, lärjungar är vi kallade att stödja och hela i stället för att fördöma” (”Du är mina händer”,Liahona, maj 2010, s. 68, 69).