Seminariet
Lektion 140: Läran och förbunden 132:1–2, 34–66


Lektion 140

Läran och förbunden 132:1–2, 34–66

Inledning

När Joseph Smith 1831 arbetade på sin inspirerade revision av Bibeln bad han Herren att han skulle få kunskap om varför de forna patriarkerna hade mer än en hustru. Vid den tidpunkten började profeten få uppenbarelse som svar på sina frågor. Åren därpå fick profeten och andra sista dagars heliga befallning av Herren att leva efter månggiftets princip. I juli 1843 medan kyrkan hade sitt huvudsäte i Nauvoo i Illinois skrev profeten ner den uppenbarelse han hade fått.Läran och förbunden 132 innehåller Herrens undervisning om månggifte samt hans råd till Joseph och Emma Smith.

Lektionsförslag

Läran och förbunden 132:1–2, 34–48.

Herren uppenbarar månggiftets princip

Börja med att berätta att när Joseph Smith 1831 arbetade på sin inspirerade översättning av Gamla testamentet, läste han att några av profeterna på den tiden utövade månggifte (även kallat polygami). Det här bruket innebär att en man är gift med mer än en levande hustru. Profeten studerade skrifterna, begrundade det han läste och vände sig så småningom till sin himmelske Fader i bön för att få svar på sina frågor om månggiftet.

Skriv 1 Moseboken 16:1–3 på tavlan. Tala om att de här verserna berättar om en händelse i Sarajs och Abrams liv, vilka senare att heta Sara och Abraham. Be en elev läsa de här verserna högt. Be eleverna följa med i texten och fundera på om de har några frågor om den här händelsen i Abrams och Sarajs liv.

Be sedan eleverna tyst läsa Läran och förbunden 132:1 och ta reda på vad profeten Joseph Smith frågade när han studerade avsnitt i Gamla testamentet om utövandet av månggifte. Be eleverna berätta vad de funnit. (Förklara att ordet bihustru används om kvinnor i Gamla testamentet som enligt den tidens seder och bruk var lagligt gifta med en man men hade lägre social ställning än en hustru. Att ha bihustrur ingick inte i utövandet av månggifte i vår tidsutdelning.)

Skriv följande fråga på tavlan: Varför befallde Herren i vissa tider rättfärdiga män och kvinnor att leva efter månggiftets princip?

Tala om för eleverna att när de studerar Läran och förbunden 132 kan de finna svar på frågorna på tavlan och andra frågor som de kan ha om månggifte. Be dem skriva ner lärorna och principerna som de upptäcker under dagens lektion.

Be några elever att turas om att läsa högt ur Läran och förbunden 132:34–36. Be klassen följa med i texten och vara uppmärksam på varför Abraham och Sara började utöva månggifte.

  • Varför gav Sara enligt vers 34 Abraham en hustru till? Vad lär vi oss om månggiftets princip från det här? (När eleverna besvarar frågan skriver du följande princip på tavlan: Herren godkänner endast månggifte som han har gett befallning om.)

  • Vad bidrog Saras och Abrahams lydnad till att uppfylla? (Herrens löften till Abraham, däribland löftet att hans avkomma skulle vara lika oräknelig som stjärnorna [se 1 Mos. 15:5].)

För att hjälpa eleverna få djupare insikt i principen som du skrivit på tavlan, föreslår du att de skriver Jakobs bok 2:27, 30 i skrifterna i närheten av Läran och förbunden 132:34. Be en elev läsa upp de här verserna. Betona att engifte, eller monogami (äktenskap mellan en man och en kvinna), är Guds äktenskapsnorm såvida inte han befaller annat.

Be en elev läsa upp Läran och förbunden 132:37–38. Be klassen att följa med i texten och leta efter fraser som beskriver fall då Herren gav befallning om utövande av månggifte. Be eleverna berätta vad de hittat.

Sammanfatta Läran och förbunden 132:39, 41–43 med att tala om att Herren här bekräftar att när folket lever efter månggiftets princip i enlighet med hans bud är de inte skyldiga till äktenskapsbrottets synd. Men om någon utövar månggifte utan att Herren har gett befallning om det är den personen skyldig till äktenskapsbrott. (Observera att ordet förgöras i vers 41 tyder på att de som kränker sina heliga förbund blir avskurna från Gud och från hans förbundsfolk [jämför med Apg. 3:22–23; 1 Nephi 22:20].)

Be eleverna tyst läsa Läran och förbunden 132:40 och ta reda på vad Herren sa att han skulle göra.

  • Vad skulle Herren göra enligt vers 40? (Återställa allt. Förklara att ordet ”allt” här syftar på de lagar och förrättningar i evangeliet som hade uppenbarats i tidigare tidsutdelningar. Skriv följande princip på tavlan: Budet att leva efter lagen om månggifte i de sista dagarna var en del av alltings återställelse. [Se också Apg. 3:20–21.])

Be en elev läsa upp Läran och förbunden 132:45, 48. Be klassen följa med i texten och vara uppmärksam på vad Herren förlänade Joseph Smith för att allt skulle återställas.

  • Vad förlänade Herren till Joseph Smith för att allt skulle återställas? (Prästadömets nycklar och makt.)

  • Vad lär vi oss i verserna 45 och 48 i fråga om månggiftet? (När eleverna besvarar frågan skriver du följande princip på tavlan: Månggifte kan tillåtas endast genom prästadömets nycklar som getts till kyrkans president.)

Berätta att Herren i början av vår tidsutdelning, som en del av detta att allt skulle återställas, befallde några av de tidiga heliga att utöva månggifte genom de prästadömets nycklar som innehades av profeten Joseph Smith och efterföljande presidenter för kyrkan: Brigham Young, John Taylor och Wilford Woodruff. År 1890 fick president Woodruff uppenbarelse om att utövandet av månggifte skulle upphöra (se Officiellt tillkännagivande – 1) och handlade då med exakt samma nycklar.

Läran och förbunden 132:49–66

Herren råder Joseph och Emma Smith i fråga om månggifte

Berätta att det bjöd profeten Joseph Smith emot att börja utöva månggifte. Han sa att han inte började utöva det förrän han blev varnad att han skulle förgöras om han inte lydde (se ”Plural Marriage”, Historical Record, maj 1887, s. 222). I avsaknad av historisk dokumentation känner vi inte till hans tidiga försök att rätta sig efter befallningen. Men 1841 hade profeten börjat lyda befallningen och undervisa några andra medlemmar i kyrkan om det här budet. Under de tre följande åren tog han sig ytterligare hustrur i enlighet med Herrens befallningar. Att profeten Joseph Smith lydde Herrens befallning att utöva månggifte prövade både Josephs och hans älskade hustru Emmas tro.

Be en elev att läsa upp Läran och förbunden 132:49–50. Be klassen vara uppmärksam på välsignelserna som Herren lovade Joseph Smith.

  • Vilka välsignelser lovade Herren Joseph Smith?

  • Varför lovade Herren Joseph Smith de här välsignelserna enligt vers 50?

Be en elev att läsa upp Läran och förbunden 132:52. Be klassen följa med i texten och vara uppmärksam på vad Herren uppmanade Emma Smith att göra.

  • Vad uppmanades Emma att ta emot enligt vers 52? (Orden ”alla dem som har givits till min tjänare Joseph” syftar på dem som hade beseglats till Joseph Smith.)

Tala om att Herren förutom att befalla Emma att ta emot dem som hade beseglats till hennes make också befallde henne att hålla Herrens lag och förlåta Joseph hans överträdelser. Be eleverna att tyst läsa Läran och förbunden 132:56 och ta reda på vad Herren lovade Emma Smith.

  • Vad lovade Herren Emma om hon lydde hans lag?

Berätta att Joseph Smith 1841 började undervisa andra trofasta män och kvinnor om månggiftets princip. De hade också svårt i början att förstå och ta emot den här principen. När till exempel Brigham Young fick kunskap om befallningen att utöva månggifte sade han att han kände att han hellre ville dö än att ta sig fler hustrur (se Susa Young Gates och Leah D. Widtsoe, The Life Story of Brigham Young [1930], s. 321). Även om dessa trofasta medlemmar till en början tvekade och var betryckta över budet så fick de var för sig bekräftelse från den Helige Anden och accepterade månggiftets princip. Vilate Kimball, äldste Heber C. Kimballs första hustru, tog till sig läran om månggifte och ”tvivlade inte på att [den] kom från Gud, eftersom Herren hade uppenbarat det för henne till svar på bön” (Helen Mar Kimball, i Orson F. Whitney, Life of Heber C. Kimball [1967], s. 325; se också s. 326–328).

Utövandet av månggifte förde med sig nya svårigheter. Eftersom man i början var mycket förtegen om månggiftet började rykten spridas om att ledare i kyrkan tog sig ytterligare hustrur. De här ryktena förvrängde sanningen, svärtade ner profetens och andra kyrkoledares namn och bidrog till att förföljelserna mot de heliga tilltog.

Läs upp Läran och förbunden 132:63 från och med ”ty de är givna åt honom”. Innan du börjar läsa talar du om att den här versen hjälper oss att förstå ett skäl till att Herren befallde Joseph Smith och andra att utöva månggifte. Be klassen följa med i texten och vara uppmärksam på just det skälet.

  • Vilken befallning är det som Herren talar om i vers 63? (Befallningen att föröka sig och uppfylla jorden.) Vad menas med att föröka sig och uppfylla jorden? (Att få barn.)

Framhåll följande uttryck i vers 63: ”ty häri fortsätter min Faders verk”.

  • Hur får föräldrar möjlighet att ta del av vår himmelske Faders fortsatta verk genom att få barn?

När ni samtalar om det här läs då gärna följande ord av äldste Neil L. Andersen i de tolv apostlarnas kvorum:

Bild
Äldste Neil L. Andersen

”När ett barn föds till en man och en hustru, så uppfyller de en del av vår himmelske Faders plan att föra barn till jorden. Herren sade: ’Ty se, detta är mitt verk och min härlighet – att åstadkomma odödlighet och evigt liv för människan’ [Mose 1:39]. Före odödlighet måste det finnas dödlighet” (”Barn”, Liahona, nov. 2011, s. 28).

  • Med tanke på vad ni har lärt er i vers 63, vad är ett skäl till att Herren tidvis har instiftat månggifte? (När eleverna har svarat på frågan skriver du följande princip på tavlan: Herren har tidvis instiftat månggifte för att ge sitt folk ytterligare möjlighet att skaffa rättfärdiga barn åt honom. Hänvisa gärna igen till Jakobs bok 2:30.)

Påminn eleverna om frågan du skrev på tavlan under första delen av lektionen: Varför befaller Herren i vissa tider rättfärdiga män och kvinnor att leva efter månggiftets princip? Be eleverna att sammanfatta vad de har lärt sig i Läran och förbunden 132 och Jakobs bok 2:27, 30 som hjälper dem att besvara den här frågan.

Avsluta med att bära ditt vittnesbörd om profeten Joseph Smith och att han tog emot och lydde uppenbarelse från Gud.

Kommentarer och bakgrundsinformation

Läran och förbunden 132. Att studera månggiftet

Det finns en stor mängd otillförlitliga uppgifter om månggiftet på nätet och i tryck. Var försiktig med sådan information. Några som skriver om kyrkan och dess historia bryter ut fakta ur sitt sammanhang eller tar med halvsanningar som kan vara vilseledande. Avsikten är ibland att förstöra tron.

Äldste Neil L. Andersen i de tolv apostlarnas kvorum har varnat och sagt:

Bild
Äldste Neil L. Andersen

”Det har alltid funnits några som vill dra ner kyrkan och förstöra tron. I dag använder de internet.

En del av informationen om kyrkan, hur övertygande den än är, är helt enkelt inte sann” (”Din tro ska prövas”, Liahona, nov. 2012, s. 41).

När man studerar månggiftet är det viktigt att komma ihåg det mönster som profeten Joseph Smith följde när han studerade evangeliet. Han studerade, begrundade och bad för att få kunskap.

Tillförlitlig historisk forskning om utövandet av månggifte finns tillgänglig på josephsmithpapers.org och byustudies.byu.edu.

Läran och förbunden 132:1. Månggiftets ”princip och lära”

Följande skildringar klargör vad profeten Joseph Smith och andra medlemmar kände när månggiftet presenterades för dem.

Eliza R. Snow, som beseglades till Joseph Smith, skrev ner detaljer om hur profeten undervisade hennes bror Lorenzo Snow om månggiftets princip. Hon skrev om den vånda och smärta som principen vållade Joseph Smith och att han bara handlade och fastslog principen på grund av gudomlig uppenbarelse:

Bild
Eliza R. Snow

”Profeten Joseph lättade sitt hjärta [för Lorenzo Snow] och beskrev sin själsliga vånda när han försökte övervinna sin motvilja, den naturliga följden av uppfostrans och sedvanans makt, med avseende på införandet av månggifte. Han kände till Guds vilja och visste att den Allsmäktige hade befallt honom att handla, att gå före och införa celestialt månggifte. Han visste att han inte endast måste kämpa mot och övervinna sina egna fördomar, utan hela den kristna världens fördomar stirrade emot honom, men Gud som är över alla hade gett budet, och han måste åtlydas. Ändå tvekade profeten tid efter annan ända tills en dag en Guds ängel stod framför honom med draget svärd och sa åt honom att om han inte handlade så skulle prästadömet tas från honom och han själv förgöras! Detta vittnesbörd bar han för min bror men också för andra, ett vittnesbörd som inte kan motsägas (Biography and Family Record of Lorenzo Snow [1884], s. 69–70).

President Brigham Young sade:

Bild
President Brigham Young

”Om någon hade frågat mig om mitt val när Joseph uppenbarade den här läran, förutsatt att det valet inte minskade min [framtida] härlighet, skulle jag ha sagt: ’Låt mig få ha en enda hustru’. …

Jag önskade inte undandra mig någon förpliktelse eller på minsta sätt underlåta att göra vad jag befalldes, men det här var första gången i mitt liv som jag längtade till graven, och jag hade under lång tid svårt att komma över den här känslan. Och när jag såg en begravning kändes det som jag avundades likets belägenhet, och jag beklagade att jag inte låg i kistan. …

Men sista dagars heliga som lever efter sin religion får upphöjelse, för de avvisar aldrig någon uppenbarelse som Herren har gett eller kan komma att ge. Kommer det en lära som de inte helt och hållet förstår så kanske de säger: ’Herren sänder detta till mig och jag ber att han ska bevara mig från att avvisa något som kommer från honom och ge mig tålamod att vänta tills jag kan förstå det för egen del’” (i ”Provo Conference”, Deseret News, 14 nov. 1855, s. 282).

Vilate Kimball, president Heber C. Kimballs första hustru, fick ett vittnesbörd om månggiftet. Hennes dotter Helen erinrade sig:

”Min mor berättade ofta för mig att hon inte kunde tvivla på att månggiftet kom från Gud eftersom Herren hade uppenbarat det för henne som svar på bön.

Kort efter sin återkomst från England blev min far och andra bland bröderna i Nauvoo undervisade om läran om månggifte. …

Min far insåg situationen till fullo. Hans kärlek till och aktning för profeten var så stor att han hellre skulle ha offrat sitt liv än att svika honom. Det här var ett av de svåraste trosproven han någonsin hade upplevt. …

Min mor [Vilate Kimball] hade lagt märke till en förändring i hans sätt och yttre. När hon frågade efter orsaken till det, försökte han undvika att svara på hennes frågor. Han lovade henne till slut att han skulle berätta det efter en tid, om hon bara kunde vänta. Den här situationen påverkade hans sinne till den grad att hans ängsliga och tärda ansikte förrådde honom dagligen och stundligen, och slutligen blev hans förtvivlan så outhärdlig att han inte längre kunde behärska sina känslor. Han blev kroppsligt sjuk, men hans psykiska lidande var så stort att han inte kunde gå till sängs utan gick av och an i rummet till framåt morgonen. Ibland hade han en sådan själslig vånda att han vred sina händer och grät som ett barn och vädjade till Herren att han skulle förbarma sig och uppenbara den här principen för henne. …

De led outsägliga hjärtekval, och när hon såg att det var lönlöst att vädja till honom mer, drog hon sig undan till sitt rum och knäböjde inför Herren och utgöt sin själ i bön till honom som har sagt: ’Om någon av er brister i visdom skall han be till Gud, som ger åt alla villigt och utan förebråelser, och han skall få den.’ …

Hon visades den celestiala äktenskapsordningen i all dess skönhet och härlighet och även den upphöjelse och ära som den skulle förläna henne i den odödliga och celestiala sfären, om hon tog emot den och stod på sin plats vid sin makes sida. Hon såg också kvinnan som han hade tagit till hustru, och hon tänkte med glädje på den stora och gränslösa kärlek och förening som denna ordning skulle åstadkomma. Hon tänkte också på tillväxten av sin makes riken och på makten och härligheten som skulle utvidgas i evigheternas evighet.

Hennes ansikte strålade av glädje, för hon var fylld av Guds ande, när hon återvände till min far och sade: ’Heber, det som du undanhöll mig, det har Herren visat mig.’ Hon sade att hon aldrig hade sett en sådan lycklig man som min far när hon beskrev synen för honom och sade att hon var övertygad om och visste att den kom från Gud.

Hon slöt förbund att stödja honom och hålla principen i ära, och det förbundet höll hon trofast. Även om hennes prövningar ofta var tunga och svåra att bära visste hon att även far prövades, och hennes redbarhet var orubblig ända till slutet. Hon gav min far många hustrur, och de fann alltid en vän i min mor’” (i Orson F. Whitney, Life of Heber C. Kimball [1967], s. 325–328).

President John Taylor sade följande om den tid då månggiftets princip lades fram:

Bild
President John Taylor

”Jag hade alltid hyst starka känslor för dygden och som den gifta man jag var, kände jag mig utanför denna princip och tyckte att den var förskräcklig. Det var något som verkligen rörde upp känslor från den mänskliga själens innersta djup. Jag hade alltid hållit strängt på kyskheten. … Följaktligen skulle inget annat än en kunskap om Gud och Guds uppenbarelser och sanningen i dem ha förmått mig att omfatta en sådan princip som denna” (i B. H. Roberts, The Life of John Taylor, Third President of the Church of Jesus Christ of Latter-day Saints [1963], s. 100).

Läran och förbunden 132:18–20. Äktenskapets eviga karaktär

Äldste Dallin H. Oaks i de tolv apostlarnas kvorum, som gifte om sig efter sin första hustrus död, förklarade i en intervju om äktenskapets eviga karaktär att det finns sådant som vi vet och annat som vi inte vet:

Bild
Äldste Dallin H. Oaks

”Det finns många som lever på den här jorden som har varit gifta med mer än en person. Ibland har dessa äktenskap slutat i död, ibland har de slutat med skilsmässa. Vad innebär nästa liv för dem med avseende på de förbund som de en gång ingick och så vidare? Jag tror inte att de personerna har mycket till svar på den frågan. Och det gör dem kanske inget eftersom de inte tror att människor lever som gifta par i nästa liv. Om de inte ingår och lever för förbunden för att göra det så har de [vad dem beträffar] rätt i det! Men för dem som lever i tron liksom jag gör att de äktenskapliga relationerna kan bestå i evighet, då måste man säga: ’Hur blir livet i nästa liv om man är gift för evigt med mer än en hustru?’ Jag måste säga att jag inte vet det. Men jag vet att jag har ingått de förbunden, och jag tror att om jag håller förbunden så ska den välsignelse som jag ser fram emot här förverkligas i nästa liv” (i ”Elder Oaks Interview Transcript from PBS Documentary”, 20 juli 2007, mormonnewsroom.org).

Läran och förbunden 132:38–39. David och Uria

Herren sa att David syndade när han tog Bat-Seba, Urias hustru. David ombesörjde senare Urias död för att dölja sin synd. Därför föll David från sin upphöjelse. Det faktum att exemplet med David finns med i Läran och förbunden 132:38–39 visar tydligt att utövandet av månggifte styrs av stränga lagar. Även i tider då Herren instiftade månggifte och befallde sitt folk att utöva det, krävdes det att de gjorde det i enlighet med hans befallningar och de direktiv han gav till sina tjänare som innehade de nödvändiga nycklarna i prästadömet.

Läran och förbunden 132:51–56. Vad blev Emma Smith befalld att inte ta del av?

”Det sägs inget här eller någon annanstans om vad Herren hade befallt profeten Joseph Smith att erbjuda sin hustru, men sammanhanget tycks antyda att det var ett särskilt trosprov liknande Abrahams trosprov när Herren befallde honom att offra Isak. Det är lönlöst att spekulera därutöver” (Doctrine and Covenants Student Manual, 2 uppl. [Kyrkans utbildningsverksamhet, studievägledning, 2001], s. 334).