Seminariet
Lektion 29: Läran och förbunden 21


Lektion 29

Läran och förbunden 21

Inledning

Under profeten Joseph Smiths ledning organiserades Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga officiellt den 6 april 1830 i Peter Whitmer den äldres hem i Fayette i New York. Nästan 60 personer närvarade vid mötet, som utgjordes av bön, inröstningar, ordinationer, utdelandet av sakramentet och konfirmationer. Under det här mötet mottog Joseph Smith den uppenbarelse som nu står i Läran och förbunden 21. I den här uppenbarelsen tillkännagav Herren Joseph Smiths kallelse och ansvar och tillsade kyrkans medlemmar att ge akt på hans ord.

Lektionsförslag

Läran och förbunden 21:1–3

Joseph Smith utses som kyrkans profet och siare

Be gärna klassen sjunga ”Tack, Gud, att profeter du sänder” (Psalmer, nr 10) som en del av den dagliga andliga inledningen. När du inleder lektionen nämner du den här psalmen och ställer följande fråga:

  • Kan ni nämna några anledningar till att ni känner er tacksamma för en profet?

Förklara för eleverna att de i sina studier av Läran och förbunden 21 kommer att få lära sig sanningar som kan öka deras kunskap om profetens roll. Sammanfatta den information som ges i inledningen till den här lektionen för att ge eleverna en historisk bakgrund till den här uppenbarelsen.

Be en elev läsa upp Läran och förbunden 21:1. Be eleverna följa med och titta efter titlar under vilka Joseph Smith skulle bli känd. Be därefter eleverna berätta vad de hittat.

  • Vad innebär det att Herren kallade Joseph Smith att vara siare?

  • Vad innebär det att Herren kallade Joseph Smith att vara profet?

För att hjälpa eleverna förstå de här titlarna och de ansvar som är förenade med dem, ber du två elever läsa upp följande beskrivningar av en siare och en profet. Be dem läsa varje påstående långsamt och stanna upp en liten stund efter varje mening. Be resten av klassen att lyssna efter meningar som är betydelsefulla för dem och att vara redo att förklara varför.

Bild
Äldste John A. Widtsoe

”En siare är någon som ser med andliga ögon. Han förnimmer innebörden av det som för andra tycks dunkelt [svårfattligt eller dolt] för andra. Därför är han en uttydare och klargörare av evig sanning. Han förutser framtiden från det förgångna och nuet. Detta gör han genom Herrens kraft som direkt eller indirekt verkar genom honom med hjälp av gudomliga redskap som urim och tummim. Sammanfattningsvis är han en som ser, som vandrar i Herrens ljus med öppna ögon” (John A. Widtsoe, Evidences and Reconciliations, arr. G. Homer Durham, 3 vol. i 1 [1960], s. 258).

En profet är ”någon som kallats av och talar för Gud. Som Guds budbärare mottar en profet befallningar, profetior och uppenbarelser från Gud. Hans ansvar är att tillkännage Guds vilja och sanna väsen för människorna och att visa innebörden av Guds handlande gentemot dem. En profet fördömer synden och förutsäger dess följder. Han predikar rättfärdighet. Ibland kan profeter inspireras att förutsäga framtiden för människosläktets bästa. Hans främsta ansvar är emellertid att bära vittne om Kristus” (HFS, ”Profet”, scriptures.lds.org).

Efter att varje definition har lästs upp ber du några elever förklara vilka meningar som gjorde intryck på dem.

Innan ni fortsätter kan det vara bra att kortfattat prata med eleverna om följande definitioner på de andra titlarna som finns med i den första versen i Läran och förbunden 21:

Översättare: Någon som 1) omvandlar skrivna eller talade ord till ett annat språk eller 2) ger tydligare innebörd till en befintlig översättning genom att förbättra eller korrigera den eller genom att återställa förlorat material (se HFS, ”Översätta”, scriptures.lds.org).

Apostel: Ett särskilt vittne om Jesus Kristus för världen (se Bible Dictionary, ”Apostle”).

Äldste: ”Titel som ges till alla som bär melkisedekska prästadömet” och till dem som har kallats att verka som heltidsmissionär för Jesus Kristus (se Bible Dictionary, ”Elders”).

  • Hur kan titlarna som gavs till Joseph Smith hjälpa er förstå hans viktiga roll i återställelsen?

Be eleverna tyst läsa Läran och förbunden 21:2–3 och se vad Gud inspirerade Joseph Smith att göra. Be eleverna berätta vad de upptäckte. (Eleverna bör uttrycka sanningen att Gud befallde Joseph Smith att återställa Jesu Kristi kyrka.)

  • Varför tror ni det är viktigt för oss att veta att Joseph Smith kallades av Gud att återställa och leda Jesu Kristi kyrka?

Bild
Profeten Joseph Smith

Visa eleverna bilden Broder Joseph (Evangeliebilder [2008], nr 87; se även LDS.org) och vittna om den sanning ni just pratat om.

Läran och förbunden 21:4–9

Medlemmar i kyrkan bör ge akt på Joseph Smiths ord

Påminn eleverna om att Herren gav den här uppenbarelsen samma dag som kyrkan organiserades. Att den här uppenbarelsen gavs just den här dagen gör den särskilt betydelsefull.

Skriv följande ord från Läran och förbunden 21:4–5 på tavlan (ta inte med definitionerna inom parentes):

kyrkan (medlemmar i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga på Joseph Smiths tid så väl som i vår egen tid)

hans (specifikt Joseph Smith, men kan även avse kyrkans nuvarande president)

ord och befallningar (kan avse all undervisning och alla råd från en profet samt specifika anvisningar som Herren givit genom profeten)

med största tålamod och tro (kan betyda att vi kan lita helt och fullt på profetens lärdomar, att vi inte ska kritisera honom, att vi ska följa hans råd även om han kan ha svagheter, samt att vi tålmodigt bör invänta utlovade välsignelser)

Be eleverna tyst läsa Läran och förbunden 21:4–5 och begrunda innebörden av orden på tavlan. Efter en stund frågar du eleverna hur de skulle definiera de här orden. Använd gärna definitionerna inom parentes som vägledning i diskussionen. Ställ sedan följande frågor:

  • Vilka av profetens lärdomar ska vi ge akt på, enligt Läran och förbunden 21:4–5? (Vi ska ge akt på ”alla hans ord och befallningar”.)

  • Varför krävs det ibland tålamod och tro för att ge akt på profetens ord?

  • Hur kan vetskapen om att profeten får råd och befallningar från Herren hjälpa er ta emot hans ord ”med största tålamod och tro” (L&F 21:5)?

Be eleverna tyst läsa Läran och förbunden 21:6 och se vilka tre välsignelser som erbjuds dem som tar emot profetens ord med tålamod och tro. (Du kan förklara att när något skälver kan det ryckas loss eller lösgöras från ett fäste eller en behållare. Alltså kan en tolkning av den här versen vara att när himlarna skälver för vår skull ”lösgörs” uppenbarelser och välsignelser och utgjuts över dem som följer de levande profeterna.)

  • Hur skulle ni sammanfatta löftena som ges till dem som ger akt på profetens ord? (Eleverna använder kanske andra ord, men de bör uttrycka följande princip: Om vi ger akt på profetens ord skyddas vi från motståndaren. Skriv gärna den här principen på tavlan.)

  • Hur kan mörkrets makter skingras när vi ger akt på profetens ord?

För att hjälpa eleverna förstå den princip de just framlagt, ber du en av dem läsa upp följande utdrag om dejting (eller ett annat utdrag du valt) i Vägledning för de unga. Be resten av klassen att lyssna noga efter de profetiska råden och utlovade välsignelserna. När eleven läst färdigt ber du eleverna berätta vad de uppmärksammade.

”En dejt är en planerad aktivitet då en ung man och en ung kvinna får möjlighet att lära känna varandra bättre. I kulturer där det är tillåtet att dejta, kan det hjälpa dig att utveckla och utöva sociala färdigheter, få vänner, ha roligt på ett sunt sätt, och så småningom hitta en evig livskamrat.

Du bör inte dejta förrän du är minst 16 år gammal. Gå ut tillsammans med ett eller flera andra par när du börjar dejta. Undvik att gå på många dejter med samma person. Om du påbörjar ett seriöst förhållande för tidigt i livet kan det begränsa antalet andra personer du får träffa och kan också leda till omoral. Inbjud dina föräldrar att lära känna dem som du dejtar.

Välj att bara dejta personer som har höga normer och i vars sällskap du kan uppehålla dina normer. Kom ihåg att en ung man och en ung kvinna som är på dejt är skyldiga att skydda varandras heder och dygd” (Vägledning för de unga [häfte, 2011], s. 4; se även LDS.org).

  • När har ni eller någon ni känner blivit välsignade av att ge akt på den levande profetens ord och befallningar?

Uppmana eleverna att begrunda vad de måste göra för att få de välsignelser som utlovas i Läran och förbunden 21:6. Försäkra dem att när de uppriktigt ger akt på profetens ord får de stora välsignelser nu och i evigheten.

Be en elev läsa upp Läran och förbunden 21:7–9. Be klassen följa med och se vad profeten Joseph Smith hade för rättfärdiga önskningar och beteenden.

  • Vad lär vi oss om profeten Joseph Smith av de här verserna?

  • Hur tror ni att de här verserna även gäller den nuvarande presidenten för Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga?

Läran och förbunden 21:10–12

Oliver Cowdery erkänns som äldste och predikant

Berätta för eleverna att under kyrkans första möte ordinerades Oliver Cowdery till äldste av profeten Joseph Smith, och profeten ordinerades till äldste av Oliver Cowdery. Be några elever att turas om att läsa upp Läran och förbunden 21:10–12.

Påpeka gärna att i vers 10 kallar Herren Oliver Cowdery ”min apostel” (se även L&F 20:2–3). Förklara att på grekiska betyder apostel ”en som sänts ut” (HFS, ”Apostel”, scriptures.lds.org). Oliver Cowdery sändes ut av Jesus Kristus och befalldes att vittna om Frälsaren. Även om Oliver gavs apostoliska ansvar, var han inte medlem i de tolv apostlarnas kvorum. Han hjälpte dock till med att söka fram de män som kallades till medlemmar i det kvorumet när det organiserades 1835.

  • Vad ombads Oliver Cowdery att göra, enligt Läran och förbunden 21:11? (Bära Herrens namn.)

  • Vad innebär det för er att bära Herrens namn?

Avsluta dagens lektion med att uppmana eleverna att följa maningar de får om hur de kan bära Herrens namn och representera kyrkan i sina familjer, i sitt samhälle och i världen.

Kommentarer och bakgrundsinformation

Läran och förbunden 21. Joseph Smiths beskrivning av den 6 april 1830

Om händelserna den 6 april, när kyrkan officiellt organiserades, sa profeten Joseph Smith:

Bild
Profeten Joseph Smith

”Den Helige Anden utgöts över oss i rikt mått – en del profeterade, medan alla prisade Herren och gladde sig storligen” (Kyrkans presidenters lärdomar: Joseph Smith [2007], s. 137).

Läran och förbunden 21. Joseph Knights minne av 6 april 1830

Joseph Knight den äldre skrev om den glädje profeten Joseph Smith kände den här minnesvärda dagen när hans far Joseph Smith den äldre döptes:

”Det var en sak jag vill nämna om den kvällen när gamle broder Smith och Martin Harris döptes. Joseph var fylld av Anden i så rikt mått av att se sin far och herr Harris … att han brast ut i … glädje och såg ut som om världen inte kunde hålla honom tillbaka. Han gick ut på gården och verkade vilja komma undan allas åsyn och snyftade och grät och verkade så uppfylld att han inte kunde leva. … Jag har aldrig förr sett någon så påverkad av Anden. Men hans glädje verkade vara fullkomlig. Jag tror att han såg det stora verk han påbörjat och hade en önskan att genomföra det” (citerad i Dean Jessee, ”Joseph Knight’s Recollection of Early Mormon History”, BYU Studies, vol. 17, nr 1 [1976], s. 37; standardiserad stavning och användning av stor begynnelsebokstav).

Läran och förbunden 21:5. ”Hans ord skall ni ta emot som från min egen mun”

President Ezra Taft Benson betonade vikten av den levande profeten och kyrkans president:

Bild
President Ezra Taft Benson

”För att hjälpa er klara av de avgörande prov som ligger framför er, ska jag i dag ge er flera olika aspekter av en viktig nyckel som, om ni hedrar dem, kommer att kröna er med Guds härlighet och föra fram er som segrare trots Satans raseri. …

Här är då den viktiga nyckeln – följ profeten – och här finns nu fjorton grundprinciper för att följa profeten, presidenten för Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga. …

Första principen: Profeten är den ende som i allt talar för Herren.

Andra principen: Den levande profeten är viktigare för oss än standardverken.

Tredje principen: Den levande profeten är viktigare för oss än en död profet.

Fjärde principen: Profeten leder aldrig kyrkan vilse.

Femte principen: Profeten behöver inte någon särskild utbildning eller världsliga meriter för att kunna uttala sig om vilket som helst ämne eller agera i vilken som helst fråga när som helst.

Sjätte principen: Profeten behöver inte säga ’så säger Herren’ för att uppenbara helig skrift.

Sjunde principen: Profeten talar om för oss vad vi behöver veta, men inte alltid vad vi vill veta.

Åttonde principen: Profeten begränsas inte av mänskligt förnuft.

Nionde principen: Profeten kan ta emot uppenbarelser i alla frågor, såväl andliga som timliga.

Tionde principen: Profeten kan mycket väl ge råd i samhällsfrågor.

Elfte principen: De två grupper som har svårast att följa profeten är de i hjärtat stolta som är lärda och de i hjärtat stolta som är rika.

Tolfte principen: Profeten behöver inte nödvändigtvis vara omtyckt av världen eller de världsligt sinnade.

Trettonde principen: Profeten och hans rådgivare utgör första presidentskapet – det högsta kvorumet i kyrkan.

Fjortonde principen: Profeten och presidentskapet – den levande profeten och första presidentskapet – följ dem och bli välsignade, eller förkasta dem och utstå följderna” (”Fourteen Fundamentals in Following the Prophet” [tal på brasafton på Brigham Young University, 26 feb. 1980], s. 1, 6, speeches.byu.edu).

Läran och förbunden 21:5–6. ”Med största tålamod och tro”

President Harold B. Lee förklarade värdet i att ge akt på profetens råd, även när våra egna åsikter kanske skiljer sig från rådet i fråga:

Bild
President Harold B. Lee

”Den enda trygghet vi har som medlemmar i denna kyrka är att göra exakt vad Herren sa till kyrkan den dag som kyrkan organiserades. Vi måste lära oss att lyssna till de ord och befallningar Herren ger oss genom sin profet, ’så som han tar emot dem och vandrar i all helighet inför mig. … Som från min egen mun, med största tålamod och tro’ (L&F 21:4–5). En del kräver tålamod och tro. Ni kanske inte tycker om det som kommer från kyrkans auktoriteter. Det kanske motsäger era politiska åsikter. Det kanske motsäger er sociala övertygelse. Det kanske kolliderar med något i ert sällskapsliv. Men om ni lyssnar till dessa ting, som om de kom från Herrens egen mun, med tålamod och tro, finns löftet att ’helvetets portar inte skall få överhand över er, ja, och Herren Gud skall skingra mörkrets makter framför er och låta himlarna skälva för er skull och sitt namns förhärligande’ (L&F 21:6)” (se Kyrkans presidenters lärdomar: Harold B Lee [2001], s. 84; se även Doctrine and Covenants Student Manual, 2 uppl. [Kyrkans utbildningsverksamhet, studievägledning, 2001], s. 45).

Äldste M. Russell Ballard i de tolv apostlarnas kvorum lärde:

Bild
Äldste M. Russell Ballard

”Det är ingen liten sak, mina bröder och systrar, att ha en Guds profet mitt ibland oss. Stora och underbara är de välsignelser som berikar våra liv när vi lyssnar till Herrens ord som vi får genom profeten. Samtidigt innebär vetskapen att [kyrkans nuvarande president] är en Guds profet också ett ansvar för oss. När vi hör Herrens råd uttalas genom kyrkans presidents ord, bör vi reagera positivt och omedelbart. Historien har visat att det innebär trygghet, frid, framgång och lycka att ta emot profetiska råd såsom Nephi fordom gjorde: ’Jag skall gå och göra det som Herren har befallt’” (”Hans ord skolen I taga emot”, Liahona, juli 2001, s. 80).