Seminariet
Lektion 80: Läran och förbunden 76:50–80


Lektion 80

Läran och förbunden 76:50–80

Inledning

När Joseph Smith arbetade med översättningen av Bibeln den 16 februari 1832, gjorde han inspirerade ändringar i Johannes 5:29 rörande de rättfärdigas och orättfärdigas uppståndelse. Efter att ha sett syner om Faderns och Sonens härlighet, Lucifers fall och förtappelsens söner, såg Joseph Smith och Sidney Rigdon syner om dem som kommer att få del i de rättfärdigas uppståndelse, det celestiala och terrestriala rikets invånare.

Lektionsförslag

Läran och förbunden 76:50–70

Herren uppenbarar kraven för och välsignelserna av upphöjelse i det celestiala riket

Ta med dig en brödskiva och ingredienser för att baka bröd till lektionen. (Du skulle också kunna använda någon annan slags bakverk som kräver flera olika ingredienser.) Skriv Recept för att baka bröd på tavlan. Be eleverna nämna de ingredienser som krävs för att baka bröd, och visa upp dem när eleverna nämner dem. (Om du inte har ingredienserna kan skriva upp dem på tavlan när de räknas upp.) Berätta för eleverna att brödbaksprocessen kan hjälpa dem förstå de sanningar de kommer att upptäcka när de studerar Läran och förbunden 76:50–80.

Hjälp eleverna att repetera omständigheterna kring Läran och förbunden 76 genom att ställa följande frågor:

  • Vad gjorde Joseph Smith och Sidney Rigdon innan de fick den syn som finns i Läran och förbunden 76? (Översatte och begrundade Johannes 5:29. Om eleverna behöver hjälp att minnas, ber du dem att skumma igenom den sista meningen i kapitelöverskriften.)

Be en elev läsa upp Johannes 5:29. Förklara att Joseph Smith och Sidney Rigdon begrundade Johannes beskrivning av hur de som gjort gott och de som gjort ont skulle uppstå när de fick den syn som finns i Läran och förbunden 76

Be en elev läsa upp Läran och förbunden 76:50. Be eleverna leta efter vad Joseph Smith och Sidney Rigdon såg efter synen om förtappelsens söner. 

  • Vem såg profeten och Sidney Rigdon efter synen om förtappelsens söner, enligt vers 50? (De som skall komma fram i de rättfärdigas uppståndelse.)

Förklara att Läran och förbunden 76:50–80 beskriver dem som kommer att uppstå i de rättfärdigas uppståndelse. Be eleverna skumma igenom Läran och förbunden 76:70 och hitta den första grupp människor som kommer att uppstå i de rättfärdigas uppståndelse. Be eleverna berätta vad de kom fram till.

Skriv Recept för att bli en celestial person på tavlan. Förklara att som en del av den här synen, uppenbarade Herren en beskrivning för Joseph Smith och Sidney Rigdon, av dem som skulle ärva upphöjelse i det celestiala riket. Be eleverna tyst läsa Läran och förbunden 76:51–53 och leta efter kraven (ingredienserna) för att bli en celestial person. Säg till eleverna att när de hittar ett krav, får de komma fram till tavlan och skriva vad de hittat.

När eleverna har skrivit kraven på tavlan, kan du behöva hjälpa dem att bättre förstå en del av termerna i de här verserna.

  • Vad tror ni det innebär att ta emot ”Jesu vittnesbörd” (L&F 76:51)? (Rätt svar kan vara: att ha tro på Frälsarens gudomliga mission och följa hans evangelium.)

  • Hur kan man ”[övervinna] genom tro” (L&F 76:53)? (Att ”[övervinna] genom tro” innebär att besegra frestelser och synder genom att utöva tro på Jesus Kristus och uthärda alla prövningar.)

  • Vad innebär det att ”beseglas genom löftets Helige Ande” (L&F 76:53)? (Förklara vid behov att löftets Helige Ande är den Helige Anden. Vi blir beseglade genom löftets Helige Ande när den Helige Anden vittnar för Fadern om att de förrättningar vi tagit emot har utförts på rätt sätt och att vi trofast har hållit de förbund vi har ingått. Den Helige Anden kan också bekräfta för oss att vår trofasthet till förrättningar och förbund är godtagbar för Gud.)

Sammanfatta kort Läran och förbunden 76:54–68 med att förklara att de här verserna nämner många av de välsignelser som ges till de upphöjda invånarna i det celestiala riket. Om det finns tillräckligt med tid, kan du be några elever turas om att läsa upp Läran och förbunden 76:54–68. Be klassen följa med i texten och se vilka dessa välsignelser är. Föreslå gärna att eleverna markerar välsignelser som känns särskilt betydelsefulla för dem.

  • Vilka välsignelser känns särskilt betydelsefulla för er? Varför?

Be en elev läsa upp Läran och förbunden 76:69–70. Be klassen följa med i texten och se vad som mer krävs för att kvalificera oss för det celestiala riket.

  • Vad säger dessa verser att vi behöver för att vara värdiga att ärva det celestiala riket, även om vi strävar efter att ha alla de nödvändiga ingredienserna i våra liv? (När eleverna svarat, skriver du följande lärosats på tavlan under Recept för att bli en celestial person: Vi kan endast bli fullkomliggjorda genom Jesu Kristi försoning.)

Förklara att även om vi inte blir perfekta trots att vi gör vårt bästa för att hålla alla buden, gör våra ansträngningar så att vi är värdiga att ta emot Frälsarens nåd och bli renade genom hans ”fullkomliga försoning” genom att han utgöt ”sitt eget blod” (L&F 76:69). Den här sanningen kan uppmuntra oss att hålla buden och ta emot frälsningens förrättningar så att vi kan få dessa eviga välsignelser. Be eleverna begrunda följande fråga och sedan skriva sina svar i sina anteckningsböcker och studiedagböcker:

  • Hur kan lärosatsen i vers 69 hjälpa oss övervinna motgångar när vi strävar efter upphöjelse i det celestiala riket?

Efter en stund ber du några elever dela med sig av sina svar. Bär gärna ditt vittnesbörd om Frälsarens roll i att hjälpa oss bli fullkomliga.

Läran och förbunden 76:71–80

Joseph Smith och Sidney Rigdon ser en syn om det terrestriala riket

Be en elev läsa upp Läran och förbunden 76:71. Be klassen följa med i texten och se vad nästa sak som Joseph Smith och Sidney Rigdon såg var. Be eleverna berätta vad de kom fram till.

  • Hur skiljer sig det terrestriala rikets härlighet från det celestiala rikets härlighet, enligt den här versen?

Förklara att skrifterna använder de olika mängder ljus som vi uppfattar från månen och solen för att symbolisera skillnaden mellan det terrestriala och celestiala rikets härlighet. Även om både det celestiala och terrestriala rikets invånare omfattas av de rättfärdigas uppståndelse, kommer de som får celestiala kroppar uppstå med större härlighet och välsignelser än de som får terrestriala kroppar.

Be eleverna tyst läsa Läran och förbunden 76:72–80 och se hur det terrestriala rikets invånare kommer att skilja sig från det celestiala rikets invånare. När eleverna har haft tillräcklig tid att läsa ber du dem beskriva de skillnader de har hittat.

  • Hur beskriver de här verserna dem som kommer att ärva det terrestriala riket? (Några tänkbara svar är: de ”som dog utan lag” [vers 72]; de som ”inte tog emot vittnesbördet om Jesus i köttet, men därefter tog emot det” [vers 73–74]; ”jordens hedervärda människor, som förblindades av människors list” [vers 75]; och de ”som inte är tappra i vittnesbördet om Jesus” [vers 79].)

För att hjälpa eleverna att bättre förstå hänvisningen till dem som dog utan lag eller tar emot evangeliet när de har dött (se vers 72–74), förklarar du att Herren kom med ytterligare information om de här personerna när han uppenbarade för Joseph Smith vad som skulle hända med hans bror Alvin, som dött innan han kunde döpas. Be en elev läsa upp Läran och förbunden 137:7–9 för klassen. Ställ sedan följande frågor:

  • Vilket ytterligare förtydligande gjorde Herren angående dem som skulle ha tagit emot evangeliet om de hade fått leva?

  • Vem ska, enligt Läran och förbunden 137:9, döma oss enligt våra gärningar, och våra hjärtans önskemål?

Läs upp följande uttalande: ”Kom ihåg att endast Gud, som känner vars och ens hjärta, kan fälla den slutliga domen över människor” (Stå fast i din tro: Liten uppslagsbok om evangeliet [2004], s. 27). Betona att eftersom endast Herren kan känna våra hjärtan, ska vi inte försöka bedöma vilket rike andra människor kommer att ärva.

  • Vad tror ni det innebär att bli ”[förblindad] av människors list” (L&F 76:75)? (En del människor kan inte se hur viktigt Jesu Kristi evangelium är på grund av världsliga inflytanden.) Hur förblindas en del människor i dag av människors list?

För att hjälpa eleverna förstå uttrycket ”inte är tappra i vittnesbördet om Jesus” (L&F 76:79) ber du en elev läsa upp följande uttalande av äldste Bruce R. McConkie i de tolv apostlarnas kvorum:

Bild
Äldste Bruce R. McConkie

”Vad betyder det då att vara tapper i vittnesbördet om Jesus? …

Grunden för tapperhet i rättfärdighetens sak är lydnad till hela evangeliets hela lag. …

Att vara modig i vittnesbördet om Jesus är att tro på Kristus och hans evangelium med oslagbar övertygelse. …

Men det är inte allt. Det krävs mer än att tro och veta. Vi måste vara ordets görare och inte bara dess hörare. Det krävs mer än att vi tjänar med våra läppar, det gäller inte bara att erkänna med munnen Frälsarens gudomliga sonskap. Det är lydnad och underkastelse och personlig rättfärdighet. …

Att vara tapper i vittnesbördet om Jesus är att … ’[hålla ut] intill änden’ (2 Ne. 31:20). Det är att leva enligt vår religion, att praktisera det vi predikar, att hålla buden” (”Var tapper i trons kamp”, Nordstjärnan, maj 1975, s. 38).

  • Tänk på någon som ni anser vara tapper i vittnesbördet om Jesus Kristus. Vilka egenskaper eller handlingar visar att de är tappra?

  • Vad har hjälpt er att vara tappra i era vittnesbörd om Jesus Kristus?

  • Vad kommer vi få om vi är tappra i vittnesbördet om Jesus Kristus? (När eleverna svarar, borde de lyfta fram följande princip: Om vi är tappra i vittnesbördet om Jesus Kristus, kan vi uppnå Guds celestiala rike. Lägg till denna sanning under Recept för att bli en celestial person på tavlan.)

Be eleverna skriva någonting i sina anteckningsböcker eller studiedagböcker som de kan göra för att bli mer tappra i sina vittnesbörd om Jesus Kristus. Bär ditt vittnesbörd om att var och en av dem har potential att nå det celestiala riket.

Kommentarer och bakgrundsinformation

Läran och förbunden 76:51–53, 69–70. Att bli celestiala människor

Äldste Dallin H. Oaks i de tolv apostlarnas kvorum förklarade vilken roll lydnad och försoningen har i att göra det möjligt för oss att bli värdiga det celestiala riket:

Bild
Äldste Dallin H. Oaks

”Den slutliga domen [är] inte bara en utvärdering av det totala antalet goda och onda gärningar – vad vi har gjort. Den är en bekräftelse på vilken slutlig inverkan våra gärningar och tankar har haft – vad vi har blivit. Inte för någon räcker det med att bara arbeta mekaniskt. Evangeliets bud, förrättningar och förbund är inte en lista över insättningar som ska göras på ett himmelskt konto. …

Jesu Kristi evangelium är den plan genom vilken vi kan bli vad det är tänkt att Guds barn ska bli. Detta obefläckade och fullkomliga tillstånd är resultatet av en oavbruten rad förbund, [förrättningar] och handlingar, en samling rätta val och av ständig omvändelse. …

Jag vittnar med tacksamhet om Faderns plan under vilken, genom vår Frälsares uppståndelse och försoning, vi har fått försäkran om odödlighet och möjligheten att bli vad som erfordras för att få evigt liv” (”Uppmaningen att bli något”, Liahona, jan. 2001, s. 40, 41, 43).

Läran och förbunden 76:67. ”Enoks och den Förstföddes … kyrka”

Enok och hans folk, som kan kallas Enoks kyrka, sällskap, eller församling, lyckades med att upprätta Sion och togs upp till himlen. För att bli medlem i den Förstföddes kyrka måste vi vara värdiga att vistas i Enoks sällskap, vilket bara är möjligt genom personlig rättfärdighet, lydnad till förrättningarna i Herrens hus och Jesu Kristi försoning.

Äldste Bruce R. McConkie i de tolv apostlarnas kvorum förklarade vad det innebär att vara medlem i den Förstföddes kyrka:

Bild
Äldste Bruce R. McConkie

”Medlemmar i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga som hänger sig så pass mycket åt rättfärdighet att de får ta emot upphöjelsens högsta förrättningar blir medlemmar i den Förstföddes kyrka. Dopet är porten till själva kyrkan, men celestialt äktenskap är porten till den Förstföddes kyrka, den inre krets av trofasta heliga som ska ärva upphöjelse och Faderns rikes fullhet” (Mormon Doctrine, 2:a uppl. [1966], s. 139).

Läran och förbunden 76:69. Fullkomlighet

Äldste Russell M. Nelson i de tolv apostlarnas kvorum förklarade vad fullkomlighet innebär i Herrens plan:

Bild
Äldste Russell M. Nelson

”Den fullkomlighet som Frälsaren avser åt oss är mycket mer än ett felfritt uppförande. Det är den eviga förväntan som Herren uttrycker i sin stora förbön till sin Fader – att vi måtte fullkomnas och få vara med dem i evigheterna [se Joh. 17:23–24]. …

Fullkomlighet består av att nå evigt liv – det slags liv som Gud lever. …

Vi som barn till himmelska föräldrar är begåvade med möjligheten att bli som de, precis som jordiska barn kan bli lika sina jordiska föräldrar.

Herren återupprättade sin kyrka för att hjälpa oss förbereda oss för fullkomlighet. …

Den fullkomliga [människan] … är den fullbordade människan … den förhärligade själen! …

Vi behöver inte känna oss nedslagna om våra uppriktiga ansträngningar att nå fullkomlighet nu verkar så mödosamma och ändlösa. Fullkomligheten är i sikte. Vi kan endast få den till fullo efter uppståndelsen och endast genom Herren. Den väntar på alla som älskar Herren och håller hans bud. Den omfattar troner, riken, furstendömen, makter och herradömen [se L&F 132:19]. Den är det mål som vi ska uthärda för. Den är den eviga fullkomlighet som Gud har i beredskap åt var och en av oss” (”Med fullkomligheten i sikte”, Nordstjärnan, jan. 1996, s. 86, 87, 88).

Läran och förbunden 76:69–70. Alla medlemmar i kyrkan har potential att nå upphöjelse i det celestiala riket

President George Albert Smith undervisade om allas potential att nå det celestiala riket:

Bild
President George Albert Smith

”För mig är en av de vackraste sakerna med Jesu Kristi evangelium att det sätter oss alla på samma nivå. Det är inte nödvändigt att vara stavspresident, eller medlem i de tolvs kvorum, för att nå en upphöjd plats i det celestiala riket. Den enklaste av kyrkans medlemmar har, om han håller Guds bud, samma möjlighet att uppnå upphöjelse i det celestiala riket, som vilken annan man som helst. Skönheten med evangeliet är att det gör oss alla jämlika så länge vi håller Herrens befallningar. … Vi har samma möjligheter att nå upphöjelse” (i Conference Report, okt. 1933, s. 25).

Biskop Joseph L. Wirthlin i det presiderande biskopsrådet vittnade: ”Vi är alla aspiranter till det celestiala riket” (i Conference Report, apr. 1952, s. 118).

Läran och förbunden 76:58, 71. Att bli gudar och ta emot Faderns fullhet

Som Gud Faderns bokstavliga avkomma, har vi potential att bli som han är. Att ta emot Faderns fullhet innebär att ta emot all hans ära och alla hans välsignelser. Om vi lever efter Frälsarens lära, håller hans bud och tillämpar hans försoning i våra liv, kan Fadern upphöja oss så att vi blir som han är, får leva det slags liv han lever, och åtnjuta samma eviga lycka som han åtnjuter.

Läran och förbunden 76:79. ”Ståndaktig i vittnesbördet om Jesus”

President Ezra Taft Benson beskrev vad det innebär att vara ståndaktig i vittnesbördet om Jesus under generalkonferensen i april, 1982. Se ”Ståndaktig i vittnesbördet om Jesus”, Nordstjärnan, okt. 1982 s. 119–123.