Seminariet
Lektion 97: Läran och förbunden 93:1–20


Lektion 97

Läran och förbunden 93:1–20

Inledning

Den 6 maj 1833 tog profeten Joseph Smith emot uppenbarelsen som nedtecknades i Läran och förbunden 93. Uppenbarelsen kommer att behandlas under två lektioner. Den här lektionen fokuserar på vers 1–20, i vilka Jesus Kristus förklarade syftet med uppenbarelsen: ”Jag ger er dessa ord för att ni skall kunna förstå och veta hur ni skall tillbe, och veta vad ni skall tillbe, så att ni kan komma till Fadern i mitt namn och i rätt tid få motta hans fullhet” (L&F 93:19).

Lektionsförslag

Läran och förbunden 93:1–5

Jesus Kristus undervisar om hur man kan se hans ansikte och veta att han är

Visa en bild av en välkänd person som dina elever kommer känna igen och fråga om de vet vem personen är. (Om du inte kan visa en bild så skriv personens namn på tavlan och be eleverna förklara vem personen är och vad han eller hon är känd för.)

  • Varför vet så många vem den här personen är?

  • Tycker ni det är viktigt att veta vem den här personen är? Varför?

Visa en bild på Jesus Kristus (du kan använda Jesus Kristus [Evangeliebilder (2008), nr 1]; se även LDS.org) och förklara att många människor i dag vet inte vem han är.

Bild
Jesus Kristus
  • Varför tycker ni att det är viktigt att veta vem Jesus Kristus är?

Vittna om att vi inte kan uppnå vår fulla potential som Guds barn om vi inte känner till Jesus Kristus. Förklara att i Läran och förbunden 93 undervisade Herren oss om hur vi kan öka vår kunskap om honom och hans kraft att välsigna oss nu och i evigheten. Skriv följande frågor på tavlan och lämna utrymme för eleverna att skriva sina svar under frågorna.

Vad behöver vi göra för att få ett vittnesbörd om Jesus Kristus?

Vad kan vi få veta om honom om vi gör de sakerna?

Be en elev läsa upp Läran och förbunden 93:1–5. Innan eleverna börjar läsa, ber du hälften av eleverna att leta efter svar på den första frågan och den andra hälften att leta efter svar på den andra frågan. När verserna lästs upp, ber du några elever komma fram till tavlan och skriva sina svar på frågorna. Ställ därefter följande frågor till klassen:

  • Hur skulle ni uttrycka löftet i vers 1 som en princip i ”om–så”-form? (Elevernas svar bör återspegla följande princip: Om vi överger våra synder, kommer till Kristus, åkallar hans namn, lyder hans röst och håller hans bud, så skall vi se hans ansikte och veta att han är.)

Betona gärna att den här välsignelsen kommer i Herrens egen tid, på hans eget sätt och enligt hans egen vilja (se L&F 88:68; se även Enos 1:27).

  • Hur kan var och en av handlingarna i Läran och förbunden 93:1 hjälpa oss lära känna Jesus Kristus?

  • Vilken lärosats om Fadern och Sonen är viktig att förstå enligt det ni lär er i vers 3? (Eleverna bör urskilja följande lärosats: Fadern och Sonen är ett.)

  • Vad menas med att Fadern och Sonen är ett?

Hjälp eleverna förstå att Fadern och Sonen är två åtskilda och separata varelser, var och en med förhärligad fysisk kropp (se L&F 130:22). Fadern och Sonen är emellertid ett i syfte och lära. De är fullkomligt enade i att åstadkomma vår himmelske Faders frälsningsplan.

Framhåll följande uttryck i Läran och förbunden 93:4: ”Fadern eftersom han gav mig av sin fullhet.” Be sedan eleverna läsa Läran och förbunden 93:17, 26. Ställ följande frågor:

  • Vad innebär det att Jesus Kristus mottog en fullhet av Fadern? (Se L&F 93:16–17, 26.)

  • Hur hjälper sanningarna i vers 4–5 oss att bättre förstå vad som menas med att Fadern och Sonen är ett?

Förklara att eftersom Fadern och Sonen är ett, lär vi känna både vår himmelske Fader och Jesus Kristus när vi gör som Herren säger i Läran och förbunden 93:1.

Läran och förbunden 93:6–20

Johannes vittnesbörd används för att hjälpa oss förstå hur Jesus Kristus mottog en fullhet av vår himmelske Faders härlighet

Förklara att vi kan lära mer om Jesus Kristus genom att studera det som Herren gav ur Johannes vittnesbörd i Läran och förbunden 93. Det kan vara till hjälp att även förklara att aposteln Johannes var Johannes Döparens lärjunge när Jesus Kristus påbörjade sin jordiska verksamhet. I sina skrifter gav aposteln Johannes en del av det vittnesbörd Johannes Döparen bar om Frälsaren.

Dela upp eleverna i grupper om fyra. Be varje grupp läsa Läran och förbunden 93:6–11 tillsammans och finna titlarna som används för att beskriva Frälsaren. Titlarna som eleverna finner bör innefatta ”Ordet, ja, frälsningens budbärare” (vers 8), ”världens ljus och Återlösare” (vers 9), ”sanningens Ande” (vers 9), och ”Faderns Enfödde” (vers 11).

När de har slutat läsa verserna ger du varje elev ett exemplar av följande information om titlarna som nämndes ovan. Be varje gruppmedlem välja en av titlarna och tyst studera tillhörande information. Be eleverna att förbereda sig på att förklara för resten av gruppen vad titlarna betyder och att berätta om sina svar på följande fråga. Du kanske vill skriva frågan på tavlan eller ha med den på utdelningsbladet, så att eleverna kan titta på den vid behov.

  • Hur hjälper den här informationen dig att bättre förstå, uppskatta och följa Jesus Kristus?

”Ordet, ja, frälsningens budbärare”

Jesus Kristus kallas ”Ordet” i Johannes 1:1. Äldste Russell M. Nelson i de tolv apostlarnas kvorum förklarade:

Bild
Äldste Russell M. Nelson

Ordet i Nya testamentet på grekiska hette Logos, eller ’uttryck’. … Terminologin kan verka underlig, men den är passande. Vi använder ord för att överföra våra uttryck till andra. Jesus var därför Faderns Ord, eller uttryck, till världen” (”Jesus Kristus: Vår mästare och mer därtill”, Liahona, apr. 2000, s. 4, 6). Jesus Kristus kallas frälsningens budbärare för att han förkunnar Faderns ord till oss, och de som hör och lyder hans budskap kommer att bli frälsta (se Joh. 12:49–50).

”Ljuset och världens Återlösare”

Genom Kristi ljus ger Jesus Kristus liv och ljus åt allting. Han kallas också världens ljus för att han är det fullkomliga exemplet på hur alla människor bör leva. Jesus Kristus är världens Återlösare, för genom sin försoning betalade han priset för hela människosläktets synder och möjliggjorde alla människors uppståndelse.

”Sanningens Ande”

Titeln ”sanningens Ande” hjälper oss förstå att Jesus Kristus inte ljuger och att han har en fullhet av sanningen (se Enos 1:6; L&F 93:26). Han uppenbarar sanningen för människan (se L&F 76:7–8). Den här titeln används också för att syfta på den Helige Anden, som vittnar om Jesus Kristus (se Joh.15:26).

”Faderns Enfödde”

Jesus Kristus är den störste som har fötts på den här jorden. Gud är Fader till hela människosläktets andar, men Jesus Kristus är den enda som fötts till världen som Guds bokstavlige Son i köttet. Eftersom Jesus Kristus föddes av en odödlig fader hade han makt över döden (se Joh. 5:26). Med den kraften kunde han åstadkomma försoningen och uppståndelsen för hela människosläktet.

När gruppen fått tillräckligt med tid att diskutera klart ber du en elev läsa upp Läran och förbunden 93:12–17. Be klassen att följa med i texten och urskilja hur Jesus Kristus blev lik sin Fader.

  • Hur blev Jesus Kristus lik sin Fader? (Elevernas svar bör återspegla följande princip: Jesus Kristus växte från nåd till nåd tills han mottog en fullhet av Faderns härlighet.)

  • Vad tror ni menas med att Jesus Kristus fortsatte från nåd till nåd tills han mottog en fullhet?

Hjälp eleverna förstå att nåd är styrka och kraft från Gud som gör så att vi kan få evigt liv och upphöjelse. Be en elev läsa upp Läran och förbunden 93:19–20. Be klassen att följa med i texten och se varför Frälsaren sa att han uppenbarade hur han mottog Faderns fullhet.

  • Varför, enligt vers 19, uppenbarade Frälsaren hur han mottog Faderns fullhet?

Hjälp eleverna inse att Frälsaren avslöjade hur han mottog fullheten så att vi kan ”förstå och känna” honom och vår himmelske Fader och veta hur vi ska dyrka Fadern och ta emot hans fullhet. Skriv följande uttalande av äldste Bruce R. McConkie i de tolv apostlarnas kvorum på tavlan: (Det här uttalandet finns i The Promised Messiah: The First Coming of Christ [1978], s. 568.)

”Fullkomlig tillbedjan är att efterlikna. Vi hedrar dem som vi tar efter” (äldste Bruce R. McConkie).

  • Vad tror ni det innebär att tillbe?

  • Hur ska vi dyrka vår himmelske Fader? (Eleverna bör uttrycka följande princip: Vi ska dyrka vår himmelske Fader genom att följa Jesu Kristi exempel.)

  • Hur liknar Frälsarens tillväxt från nåd till nåd, den process av lärande och utveckling som vi kan uppleva?

  • Vilket löfte ges i Läran och förbunden 93:20 till dem som följer Jesu Kristi exempel och håller hans bud? (Eleverna kan uttrycka följande princip: Om vi håller buden, kan vi motta Faderns fullhet, som Jesus Kristus har gjort.)

Håll upp bilden på Frälsaren som du visade i början av lektionen.

  • Varför är det viktigt att ha ett vittnesbörd om Jesu Kristi exempel, undervisning och försoning?

  • Vad kan ni göra för att fortsätta ”från nåd till nåd” (L&F 93:13) och bli mer lika honom?

Be eleverna läsa upp följande uttalande av president Lorenzo Snow och be klassen fundera på vad de vill göra för att bli mer lika Frälsaren:

Bild
President Lorenzo Snow

”Förvänta dig inte ögonblicklig fullkomlighet. Om du gör det, blir du besviken. Var bättre i dag än du var i går och bli bättre i morgon än du är i dag. Låt inte de frestelser som kanske delvis övervinner oss i dag, övervinna oss lika mycket i morgon. Fortsätt därför att vara lite bättre dag för dag och låt inte ditt liv förflyktigas utan att visa godhet mot andra och dig själv. (Kyrkans presidenters lärdomar: Lorenzo Snow [2012], s 103).

Be eleverna skriva i sina anteckningsböcker eller studiedagböcker något specifikt sätt de ska försöka gå framåt och förbättra sig på igenom att följa Frälsaren exempel.

Kommentarer och bakgrundsinformation

Läran och förbunden 93:5. Jesus Kristus uppenbarade Faderns gärningar

Äldste Jeffrey R. Holland i de tolv apostlarnas kvorum förklarade att ett viktigt syfte med Jesu Kristi jordiska verksamhet var att hjälpa oss att lära känna vår himmelske Fader:

Bild
Äldste Jeffrey R. Holland

”I allt som Jesus sade och gjorde under sin livstid, och speciellt under sin försonings lidande och offer, visade han oss hurdan och vad Gud vår Evige Fader är, hur fullständigt hängiven han är sina barn i alla tidsåldrar och nationer. Jesus försökte att i ord och handling ådagalägga och personliggöra för oss sin Faders, vår himmelske Faders, sanna natur.

Han gjorde detta åtminstone delvis därför att vi alla, både då och nu, behöver lära känna Gud bättre för att kunna älska honom djupare och lyda honom mer fullkomligt. …

När Kristus mättade de hungriga, botade de sjuka, tillrättavisade hycklare, vädjade till människorna att tro – visade han oss Fadern, han som är ’barmhärtig och nåderik, inte snar till ilska, tålmodig och full av godhet’ [Lectures on Faith (1985), s. 42]” (”Guds storhet”, Liahona, nov. 2003, s. 70, 72).

Läran och förbunden 93:12–16. Fadern vill att vi ska ta emot hans fullhet

Äldste Dallin H Oaks i de tolv apostlarnas kvorum förklarade hur vi kan bli det vår himmelske Fader vill att vi blir och få hans fullhet:

Bild
Äldste Dallin H. Oaks

”Jesu Kristi evangelium är en plan som visar oss hur vi ska bli vad vår himmelske Fader vill att vi ska bli.

En liknelse belyser denna insikt. En rik far visste att om han gav sin förmögenhet till ett barn som ännu inte utvecklat den visdom och mognad som krävdes, skulle arvet förmodligen förspillas. Fadern sa till sitt barn:

’Allt jag har vill jag ge dig – inte bara min förmögenhet, utan också min ställning och mitt rykte bland människor. Det som jag har kan jag lätt ge dig, men det som jag är måste du själv skaffa dig. Du kvalificerar dig för ditt arv genom att lära vad jag har lärt och genom att leva så som jag har levt. Jag ska ge dig lagarna och principerna genom vilka jag har förvärvat min visdom och ställning. Följ mitt exempel, lär så som jag har lärt, och du kommer att bli som jag är och allt vad jag har blir ditt.’

Denna liknelse är en parallell till himmelens mönster. Jesu Kristi evangelium utlovar det eviga livets ojämförliga arv, Faderns fullhet och uppenbarar lagar och principer varigenom de kan erhållas” (”Utmaningen att bli något”, Liahona, jan. 2001, s. 40).

Läran och förbunden 93:13–14. Jesus Kristus ”mottog inte fullheten från början”

Jesu nedlåtelse innefattade att även han, en medlem i gudomen, skulle gå igenom förlåten till jordelivet, bli som en av oss och inledningsvis inte vara medveten om sin gudomliga identitet som Gud Faderns enfödde Son. President Lorenzo Snow förklarade: ”När Jesus låg i krubban som litet hjälplöst spädbarn, visste han inte att han var Guds Son och att han tidigare hade skapat jorden. När Herodes utfärdade sitt påbud visste Jesus ingenting om det. Han hade inte makt att rädda sig själv. [Josef och Maria] måste ta med sig honom och [fly] till Egypten för att bevara honom från följderna av det påbudet. … Han växte upp, och under hans utvecklingstid uppenbarades det för honom vem han var och varför han hade kommit till världen. Han fick veta vilken härlighet och makt han innehade innan han kom hit (Kyrkans presidenters lärdomar: Lorenzo Snow [2012], s. 275).

Läran och förbunden 93:12, 19–20. Fortsätt från nåd till nåd och motta Faderns fullhet

Följande uttalande av profeten Joseph Smith klargör en aspekt av att gå från nåd till nåd:

Bild
Profeten Joseph Smith

”Det är inte visdom att vi på en gång ska få oss given all kunskap, utan att vi ska få lite åt gången, för då kan vi förstå den” (Kyrkans presidenters lärdomar: Joseph Smith [2007], s. 267).

Han sa vidare:

Bild
Profeten Joseph Smith

”När man klättrar upp för en stege, måste man börja nerifrån och stiga upp steg för steg, tills man når toppen. Så är det med evangeliets principer också man måste börja med den första och fortsätta tills man lärt sig alla upphöjelsens principer. Men det kommer att dröja ett bra tag efter det att man gått genom slöjan eller förlåten, innan man har lärt sig dem. Allt kan inte förstås i denna världen. Det kommer att bli ett stort arbete att lära sig frälsningen och upphöjelsen till och med på andra sidan graven” (Kyrkans presidenters lärdomar: Joseph Smith [2007], s. 267).