Seminariet
Hemstudielektion: Läran och förbunden 36–40: I Ohio (studieavsnitt 9)


Hemstudielektion

Läran och förbunden 36–40: I Ohio (studieavsnitt 9)

Förberedelsematerial för läraren i hemstudieseminariet

Sammanfattning av dagliga hemstudielektioner

Följande sammanfattning av de händelser, lärosatser och principer som eleverna lärde sig när de studerade Läran och förbunden 36–40 och lektionen ”I Ohio” (studieavsnitt 9) är inte avsedd att användas som en del av din lektion. Den lektion som du håller fokuserar endast på några av dessa lärosatser och principer. Följ den Helige Andens maningar när du funderar över dina elevers behov.

Dag 1 (Läran och förbunden 36–37)

Genom en uppenbarelse till Edward Partridge före hans dop, lärde eleverna sig att prästadömsbärare är kallade att predika evangeliet och måste vara rena.

Dag 2 (Läran och förbunden 38)

När eleverna studerade Herrens befallning om att de heliga skulle samlas i Ohio, upptäckte de att Herren vet allt, att han kan varna oss för fara, och att han ger oss bud för att skydda oss. De fick också lära sig att Herren lovade de heliga att om de skulle lyda hans befallningar, skulle de vara förberedda och inte frukta.

Dag 3 (Läran och förbunden 39–40)

Herren befallde en baptistpräst vid namn James Covel att låta döpa sig och predika evangeliets fullhet. I den här lektionen lärde sig eleverna att om vi tar emot Jesus Kristus, ger han oss kraft att bli hans söner och döttrar. Eleverna upptäckte även att för att kunna få de välsignelser Herren lovar oss, måste vi hörsamma hans röst. James Covel förkastade Herrens uppmaning att döpas. Eleverna lärde sig att fruktan och värdsliga bekymmer kan få oss att förkasta Guds ord.

Dag 4 (I Ohio)

Den här lektionen gav eleverna en översikt över de Heligas upplevelser i Ohio mellan 1831 och 1838. Eleverna lärde sig att Herren lovade de heliga i Ohio att han skulle uppenbara sin lag och begåva dem med kraft från höjden. Dessutom förkunnade Herren att han skulle kalla de heliga att predika evangeliet i hela världen. Eleverna lärde sig hur Herren förlänade de heliga uppenbarelse efter uppenbarelse och uppfyllde sina löften trots motstånd och förföljelse. De lärde sig också om några av de olyckliga händelser och motgångar som drabbade de heliga när de var i Ohio.

Inledning

Herren gav inte bara de heliga instruktioner om att flytta till Ohio, utan också om hur de skulle behandla varandra. Under den här lektionen kommer eleverna att lära sig om Jesu Kristi befallning att vara eniga och värdesätta andra som vi värdesätter oss själva.

Lektionsförslag

Läran och förbunden 36–38

De heliga befalls att vara eniga

Dela upp klassen i två grupper och ge varje grupp ett antal olika föremål som man kan bygga med (som till exempel små träklossar, pappersmuggar eller tomma små kartonger). Se till att den ena gruppen får fler eller större föremål än den andra gruppen.

Skriv följande på tavlan: Bygg ett så högt torn som möjligt med hjälp av de här föremålen. Säg ingenting om att den här aktiviteten är en tävling och nämn ingenting om att bygga två torn. Eleverna kommer troligtvis att anta att de två grupperna tävlar mot varandra. Om de ställer frågor om huruvida de borde arbeta tillsammans eller som åtskilda grupper, upprepar du bara målet: att de ska bygga ett så högt torn som möjligt.

Ge eleverna en minut för att slutföra uppgiften. Efter aktiviteten ber du dem utvärdera vem som ”vann.” När eleverna sagt vad de tycker, säger du att för att kunna avgöra hur pass väl de lyckades med uppgiften, behöver de studera vad Herren sa till de heliga när de förberedde sig för att flytta till Ohio. Be eleverna tänka på den här aktiviteten och på sina egna liv när de studerar Herrens instruktioner till de tidiga heliga.

Be eleverna erinra sig om varför Herren befallde de heliga att samlas i Ohio. (Om det behövs kan du be eleverna titta på sina anteckningar i Läran och förbunden 37–38 och i sina studiedagböcker.) Elevernas svar bör innefatta faror som de Heliga mötte i New York och de välsignelser som Herren lovade att ge sitt folk när de hade samlats i Ohio.

Förklara att när Herren gav de heliga anvisningar om deras flytt till Ohio, gav han dem förmaningar om hur de skulle betrakta varandra Be eleverna tyst läsa Läran och förbunden 38:23–25 och se vad vi kan lära oss om hur vi betraktar andra människor.

  • Hur sa Herren att vi ska betrakta andra?

  • Vad tror ni menas med att högakta sin broder som sig själv? (När eleverna har svarat skriver du följande princip på tavlan: Vi bör värdesätta andra lika högt som vi värdesätter oss själva.)

  • Vad händer när människor tror att de är mer värdefulla, eller bättre, än andra?

  • Vilka välsignelser kan vi som kyrka och som individer få när vi inte anser att vi själva är mer värdefulla än andra?

Håll upp en bit fint tyg och en trasa. Fråga eleverna vilket material de skulle vilja klä sig i. Förklara att Herren gav de heliga en liknelse för att hjälpa dem förstå den här principen.

Be en elev läsa upp Läran och förbunden 38:26. Be de andra eleverna följa med i texten och se hur mannen i liknelsen behandlade sina söner.

  • Hur skulle ni känna er om ni var sonen som fick trasorna?

  • Vad skulle sonen som fick kostbara kläder kunna göra för att förbättra situationen? (Han skulle kunna dela med sig till sonen som fick mindre.)

  • Vad tror ni att Herrens budskap till oss är i den här liknelsen?

Be eleverna tyst läsa Läran och förbunden 38:27 och leta efter en princip i den här liknelsen som Herren vill att vi ska förstå. Skriv följande princip på tavlan nära den första principen som du skrev: Om vi inte är ett, så är vi inte Herrens folk. Du skulle också kunna föreslå att eleverna markerar orden som undervisar om den principen i sina skrifter.

  • Vad menas med att vara ”ett” som det beskrivs i vers 27? (Att vara ett med andra och Herren i rättfärdighet.)

  • Hur kan vi genom att värdesätta andra lika högt som oss själva, bli ett med varandra? Hur kan det hjälpa oss att bli ett med Herren?

  • Varför tror ni att vi inte kan vara Herrens folk om vi inte är ett?

Förklara att kyrkans tidiga medlemmar som kallades att samlas i Ohio hade olika bakgrunder. Vissa ägde framgångsrika gårdar och hade gott anseende, medan andra inte ägde mycket och ansågs ha en lägre social status.

  • Hur kan principerna på tavlan ha välsignat de heliga då de samlades tillsammans med andra medlemmar i Ohio?

Hänvisa till aktiviteten med tornet i början av lektionen. Be eleverna upprepa vad målet var (att bygga ett så högt torn som möjligt.)

  • Byggde vi ett så högt torn som möjligt? (Om båda grupperna lade ihop sina delar, så gjorde de det. Om de arbetade var för sig, kanske de påstår att de byggde sitt torn så högt som de kunde utifrån sina förutsättningar.)

  • Vad vore, utifrån Herrens råd till de heliga i Läran och förbunden 38, det bästa sättet att bygga ett så högt torn som möjlig? (Att samarbeta som en grupp och slå ihop vad de fått för att bygga ett torn.)

  • I vilka situationer kan vi frestas att tänka på våra egna intressen i stället för att försöka bygga upp och lyfta dem som är runtomkring oss?

Be en elev läsa upp följande uttalande av president Henry B. Eyring i första presidentskapet. Be klassen följa med i texten och se hur budet att vara ett hör ihop med Guds bud om att hans folk ska samlas. Gör gärna kopior av uttalandet så att de andra eleverna kan följa med.

Bild
President Henry B. Eyring

”Vi vet av erfarenhet att glädje följer när vi välsignas med enighet. … Det är [vår himmelske Faders] önskan att uppfylla denna heliga önskan om enighet, av kärlek till oss.

Han kan inte ge oss den enskilt. Den enighetens glädje han så gärna vill ge oss är inte för den enskilda. Vi måste söka den och bli berättigade till den tillsammans med andra. Det är alltså inte konstigt att Gud uppmanar oss att samlas så att han kan välsigna oss. Han vill att vi ska samlas i familjer. Han har upprättat klasser, församlingar och grenar och befallt oss att ofta komma tillsammans. I de sammankomster som Gud har anordnat för oss, ligger vår stora möjlighet. Vi kan be och verka för den enighet som ger oss glädje och mångdubblar vår förmåga att tjäna” (”Våra hjärtan förenade i enighet”, Liahona, nov. 2008, s. 69).

  • Varför vill Herren att vi ska samlas, enligt president Eyring?

  • Vilka välsignelser sa han att vi skulle få genom enighet?

  • Hur hjälper president Eyrings uttalande oss att förstå varför vi samlas som familjer? Som medlemmar i kyrkan? Som seminarieklass?

  • På vilka sätt har ni upplevt de välsignelser som kommer av att samlas tillsammans med andra?

Be eleverna skriva en stund i sina studiedagböcker om vad de kan göra för att vara ett med sina familjer, med de unga männen och unga kvinnorna i sina kvorum och klasser i kyrkan och med Herren. Efter en stund ber du några av dem att berätta vad de skrivit. Bär också gärna ditt vittnesbörd om de välsignelser som kommer av att vara ett med varandra och värdesätta andra som vi värdesätter oss själva.

Läran och förbunden 39–40

Herren ger James Covel en befallning

Be eleverna repetera vem James Covel var och vad som hände honom genom att läsa kapitelöverskrifterna till Läran och förbunden 39 och 40. Den 5 januari 1831 befallde Herren James Covel att döpa sig (se L&F 39:10). Men han höll inte sitt löfte om att lyda Guds befallning.

Be en elev läsa upp Läran och förbunden 40:1–3. Be eleverna återberätta varför James Covel förkastade den befallning Herren gav honom. Be några elever berätta vad de lärde sig av de här verserna om vikten av att hålla de förbund de sluter med Gud.

Nästa studieavsnitt (Läran och förbunden 41–44)

För att förbereda eleverna för deras studier av Läran och förbunden 41–42 kan du be dem fundera över följande: Vad är farorna med lust? Hur ska vi undervisa i Herrens kyrka? Hur kommer döden att smaka för de rättfärdiga? Förklara att i nästa studieavsnitt får eleverna möjlighet att lära sig om Herrens svar på de här frågorna och lära sig om Herrens helgelselag.