Seminariet
Hemstudielektion: Läran och förbunden 65–71 (studieavsnitt 15)


Hemstudielektion

Läran och förbunden 65–71 (studieavsnitt 15)

Förberedelsematerial för läraren i hemstudieseminariet

Sammanfattning av dagliga hemstudielektioner

Följande sammanfattning av de händelser, lärosatser och principer som eleverna lärde sig när de studerade Läran och förbunden 65–71 (studieavsnitt 15) är inte avsedd att användas som en del av din lektion. Den lektion som du håller fokuserar endast på några av dessa lärosatser och principer. Följ den Helige Andens maningar när du funderar över dina elevers behov.

Dag 1 (Läran och förbunden 65–66)

När eleverna studerade den här lektionen lärde de sig att Jesu Kristi evangelium ska rulla fram till jordens ändar. De upptäckte att vi har ett ansvar att förbereda oss själva och andra på Jesu Kristi andra ankomst.

Dag 2 (Läran och förbunden 67)

I den här lektionen lyfte eleverna fram följande principer: Herren hör våra böner och känner våra hjärtan – om vi släpper in fruktan i våra hjärtan kan vi gå miste om välsignelser. De lärde sig också att när vi avkläder oss avund och fruktan, ödmjukar oss och tålmodigt fortsätter, kommer vi att kunna vara i Herrens närhet.

Dag 3 (Läran och förbunden 68)

Som en del av lektionen lärde eleverna sig att när Herrens tjänare manas av den Helige Anden, leder deras ord människor till frälsning. Eleverna lärde sig också att biskopar måste godkännas av första presidentskapet och ordineras med rätt myndighet. Dessutom upptäckte eleverna att Herren har befallt föräldrar att undervisa sina barn så att de förstår läran om omvändelse, tro på Kristus, dopet och den Helige Andens gåva.

Dag 4 (Läran och förbunden 69–71)

Från Herrens ord till John Whitmer lärde eleverna sig att Herren förväntar sig att historia skrivs till förmån för kyrkan och för det uppväxande släktledet. Eleverna upptäckte även att Herren kommer hålla oss ansvariga för de plikter han anförtrott oss. Slutligen lärde de sig att när människor kritiserar kyrkan, kan vi svara genom att dela med oss av sanningar från skrifterna och följa Andens vägledning.

Inledning

Den här lektionen fokuserar på Herrens ord till William E. McLellin i Läran och förbunden 66. Genom att studera det här kapitlet, kan eleverna lära sig om vikten av att omvända sig från alla sina synder, avlägsna sådant från sitt liv som hämmar deras andliga utveckling och förbli trofasta intill änden.

Lektionsförslag

Läran och förbunden 66

Herren befaller William E. McLellin att förkunna evangeliet, avstå från all orättfärdighet och trofast fortsätta ända till slutet

Kopiera följande linje på tavlan före lektionen:

Bild
linje

När klassen börjar, ber du eleverna titta på linjen på tavlan. Be dem att tyst begrunda var de skulle placera sig själva på linjen. Föreslå också att de funderar över i vilken riktning de rör sig – närmare Gud eller längre bort från honom. Be sedan en elev att läsa upp följande uttalande av president Henry B. Eyring i första presidentskapet. Be klassen lyssna efter hur vi kan komma närmare Gud.

Bild
President Henry B. Eyring

”Om ni vill behålla närheten till någon ni tyckt mycket om, men som ni skilts från, vet ni hur detta ska göras. Ni skulle finna ett sätt att tala med dem. Ni skulle lyssna till dem och ni skulle upptäcka olika sätt att göra saker för varandra. Ju oftare detta hände, ju längre det pågick, desto starkare skulle banden av tillgivenhet bli. Men om lång tid förflöt utan att ni talade med varandra, lyssnade till varandra och gjorde saker för varandra, skulle banden försvagas.

Gud är fullkomlig och allsmäktig, och ni och jag är dödliga. Men han är vår Fader. Han älskar oss och erbjuder oss samma tillfälle att komma nära honom som en kärleksfull vän skulle göra. Och ni skulle göra detta på ungefär samma sätt: tala, lyssna och handla” (”Att komma närmare Gud”, Nordstjärnan, juli 1991, s. 63).

  • Hur kan vi, enligt president Eyring, komma närmare Gud?

  • Vad tror ni menas med att tala, lyssna och handla när vi försöker komma närmare Gud?

Förklara att under kyrkans tidiga dagar kom en man vid namn William E. McLellin närmare Gud när han lärde sig om det återställda evangeliet. Han döptes den 20 augusti 1831. Kort därefter ordinerades han till äldste och han följde under några veckor med Hyrum Smith som missionär. I oktober 1831 reste han till Ohio för en av kyrkans konferenser. När han var där träffade han profeten Joseph Smith. Den 29 oktober bad broder McLellin i hemlighet till Herren för att få svar på fem specifika frågor genom profeten. Broder McLellin bad Joseph Smith om en uppenbarelse utan att berätta för honom vilka frågorna var. När profeten dikterade den uppenbarelse som finns i Läran och förbunden 66, fann broder McLellin att alla hans frågor blev besvarade. Herren gav honom instruktioner och varningar för att hjälpa honom att förbli trofast och så småningom få evigt liv.

Be en elev läsa upp Läran och förbunden 66:1–2. Be klassen följa med i texten och se varför Herren välsignade William McLellin när den här uppenbarelsen gavs.

  • Varför kunde broder McLellin få välsignelser från Herren? (Eftersom han hade vänt sig bort från sina synder, tagit emot Herrens sanningar och tagit emot evangeliets fullhet.)

Be eleverna tyst läsa Läran och förbunden 66:3 och ta reda på vad Herren sa att broder McLellin fortfarande behövde göra för att behaga honom. Be eleverna berätta vad de funnit.

  • Vad tror ni menas med att vara ”ren, men inte helt och hållet”? (Du behöver kanske hjälpa eleverna förstå att även om broder McLellin hade gjort stora framsteg och hade blivit välsignad för sina ansträngningar, behövde han fortfarande omvända sig från vissa synder.)

  • Vad kan vi lära oss av Herrens råd i vers 3? (Eleverna bör lyfta fram följande befallning: Vi har blivit befallda att omvända oss från alla våra synder…)

  • Varför är det viktigt att vi omvänder oss från alla våra synder och inte bara från vissa av dem?

  • Vad lär den här versen oss om hur Herren hjälper oss med vår omvändelse? (Elevernas svar kan variera men de bör uttrycka följande princip: Herren kommer att visa oss vad vi behöver omvända oss ifrån.

Be en elev läsa upp följande uttalande av president Henry B. Eyring. Be klassen lyssna efter ett sätt varpå vi kan be Herren hjälpa oss med vår omvändelse.

Bild
President Henry B. Eyring

”En av frågorna som vi måste ställa till vår himmelske Fader i våra personliga böner är: ’Vad har jag gjort, eller inte gjort, i dag som du är missbelåten med? Om jag bara får reda på det ska jag utan dröjsmål omvända mig av hela mitt hjärta.’ Denna ödmjuka bön kommer att besvaras” (”Skjut inte upp”, Liahona, jan. 2000, s. 40).

Uppmana eleverna att tänka på välsignelser som de har fått när de har vänt sig bort från synd och tagit emot evangeliet. Be dem sträva efter att få veta vad de behöver omvända sig ifrån så att de kan få ännu större välsignelser.

Dela upp klassen parvis. Be paren läsa Läran och förbunden 66:5–9 tillsammans, och se vad Herren ville att broder McLellin skulle göra. Be eleverna berätta vad de hittat.

  • Vilka välsignelser skulle broder McLellin få, enligt vers 8–9, om han trofast utförde Herrens vilja?

  • Vad kan dessa verser lära oss om de välsignelser vi kan få om vi gör det som Herren vill att vi ska göra? (Eleverna bör lyfta fram följande princip: Om vi trofast utför Herrens vilja, är han med oss och välsignar oss så att vi kan åstadkomma allt som han fordrar av oss.

Förklara att förutom att ge William McLellin anvisningar för vad han skulle göra, gav Herren också honom en varning. Be en elev läsa upp de första två meningarna i Läran och förbunden 66:10. Innan han eller hon läser påpekar du att den första meningen innehåller ordet betyngd. Förklara att någonting är betungande när det kommer i vägen för eller gör det svårare för oss att utföra en uppgift.

  • Herren befallde broder McLellin att ”avstå från all orättfärdighet”. Hur skulle orättfärdighet, eller synd, vara betungade för hans missionsarbete?

  • Hur är orättfärdighet andligt betungande för oss?

Läs upp den tredje meningen i Läran och förbunden 66:10 och be klassen lyssna efter en specifik varning som Herren gav William McLellin.

  • Vilken frestelse hade broder McLellin kämpat med, enligt vers 10?

  • Vad kan vers 10 lära oss om den kunskap som Herren har om var och en av oss? (Hjälp eleverna förstå att Herren känner till våra specifika utmaningar och frestelser, precis som han kände till broder McLellins.)

  • Varför tror ni att det är viktigt att förstå att Herren känner till våra specifika utmaningar och frestelser?

Be en elev läsa upp Läran och förbunden 66:11–13. Be klassen att följa med i texten och leta efter ytterligare förmaningar som Herren gav William McLellin.

  • Vad måste vi göra, enligt vers 12, för att få evigt liv? (Hjälp eleverna inse att om vi fortsätter trofast ända till slutet, får vi evigt liv.)

  • Vad innebär det för er att fortsätta trofast ända till slutet?

Förklara att när den här uppenbarelsen gavs, hade William McLellin fått ett vittnesbörd om det återställda evangeliet. När uppenbarelsen hade givits, vittnade han om Joseph Smiths profetiska kallelse. Broder McLellin tjänade troget i flera år och kallades att verka som en av de första medlemmarna i de tolv apostlarnas kvorum i den här tidsutdelningen. Men han fortsatte inte trofast ända till slutet. Faktum är att han vände sig emot profeten Joseph Smith och blev utesluten år 1838.

Rikta elevernas uppmärksamhet på linjen på tavlan och föreslå att de återigen funderar över var de skulle placera sig själva på den linjen. Be dem begrunda följande fråga:

  • Vad kommer du göra för att närma dig Gud och fortsätta trofast ända till slutet?

Vittna om de lärosatser och principer som ni har diskuterat, och uppmana eleverna att handla utifrån dessa sanningar.

Nästa studieavsnitt (Läran och förbunden 72–76)

Be eleverna föreställa sig hur det skulle vara att få en glimt av helvetet (yttersta mörkret) och annat lidande för de ogudaktiga och sedan få en syn av de celestiala, terrestriala och telestiala härlighetsrikena. Förklara att Joseph Smith och Sidney Rigdon, på grund av deras arbete med den inspirerade översättningen av Bibeln, fick sina ögon öppnade så att de i en syn såg de tre härlighetsrikena, vilket vi kan läsa om i Läran och förbunden 76.