Seminariet
Lektion 94: Läran och förbunden 88:118–141


Lektion 94

Läran och förbunden 88:118–141

Inledning

Det här är den sista av fyra lektioner om Läran och förbunden 88. Uppenbarelsen gavs vid en konferens för högpräster den 27–28 december 1832 (vers 1–126) och 3 januari 1833 (vers 127–141). Den här lektionen täcker Läran och förbunden 88:118–141. I den här delen av uppenbarelsen befallde Herren en grupp prästadömsbärare att organisera profetskolan under Joseph Smiths ledning. De som deltog i skolan skulle lära tillsammans genom studier och genom tro och skulle visa kärlek och vänskap mot varandra.

Lektionsförslag

Läran och förbunden 88:118–126

Herren beskriver ett mönster för inlärning

Börja med att samtala om följande frågor:

  • Vad lär ni er just nu i skolan? Hemma? På jobbet? I kyrkan?

  • Vad är skillnaden på att lära sig skolämnen som matte eller naturvetenskap och att lära sig om evangeliet? Vad har de gemensamt?

Förklara att i Kirtland i Ohio i januari 1833 följde en grupp prästadömsbärare Herrens befallning att träffas tillsammans i det som kallades profetskolan för att förbereda sig för att predika evangeliet över hela världen. När de träffades undervisade Herren dessa bröder om hur de skulle bli upplyfta genom Anden när de lärde tillsammans. Be eleverna söka efter principer om att lära medan de studerar Läran och förbunden 88:118–141 i dag.

Be en elev läsa upp Läran och förbunden 88:118. Be eleverna följa med i texten och se hur medlemmarna i profetskolan skulle söka efter kunskap.

  • Hur skulle dessa bröder söka efter kunskap?

  • Vad tror ni menas med att lära sig ”genom studier och även genom tro”?

För att hjälpa eleverna förstå vad som menas med att lära genom tro, ber du en elev läsa upp följande uttalande av äldste David A. Bednar i de tolv apostlarnas kvorum:

Bild
Äldste David A. Bednar

”Att lära sig genom tro kräver andlig, mental och fysisk ansträngning och inte bara ett passivt mottagande …

Inlärning genom tro kan inte överföras från lärare till elev genom föreläsning, uppvisning eller experiment; i stället måste eleven själv utöva tro och handla för att själv få kunskapen” (”Sök efter kunskap genom tro”, Liahona, sept. 2007, s. 20).

Förklara att vi kan lära genom tro när vi aktivt och i bön engagerar oss i inlärningssituationer och agerar på det vi lär oss. Vi lär när vi utövar tro genom lydnad.

  • Märk i början av vers 118 att Herren antydde att några inte hade tro. Vad kan den här versen lära oss om hur vi ökar vår tro? (Hjälp eleverna urskilja en princip ungefär som följande: Om vi aktivt försöker lära genom studier och tro kommer vår tro på Jesus Kristus att öka. Skriv gärna den här principen på tavlan.)

För att hjälpa eleverna förstå några omständigheter då de kan tillämpa den här principen i sina liv, läs upp följande situationer. Efter att ha läst varje situation ber du eleverna förklara hur personen aktivt skulle kunna söka lära genom studier och genom tro. Be dem också förklara hur personen, genom att göra så, skulle kunna stärka sin tro.

  1. En ung kvinna läser skrifterna regelbundet, men hon stannar sällan upp och tänker på vad hon läser. Hon känner inte att hon har så stor nytta av att läsa skrifterna.

  2. En ung man går på sina möten och tycker om att ta del i samtalen i klassen. Ibland känner han sig manad att göra förändringar i sitt liv på grund av det han lärt sig, men han agerar sällan på de maningarna.

När klassen har samtalat om de här situationerna ställer du följande frågor:

  • När har ni känt att er tro ökat till följd av att ni aktivt försökt lära genom studier och genom tro? Hur hjälpte era handlingar er tro att öka?

Be eleverna tyst läsa Läran och förbunden 88:119–120 och se vad Herren befallde de heliga att göra. Be eleverna berätta vad de hittar.

Förklara att som svar på befallningen att bygga det hus som beskrivs i vers 119 byggde de heliga så småningom templet i Kirtland. Medan templet byggdes träffades profetskolan i det övre rummet i Newel K Whitneys affär i Kirtland.

  • Hur kan rådet i vers 119 också gälla den plats där bröderna möttes för att ha profetskolan? Våra hem? Våra egna studier i skolan? (Profetskolans byggde på principerna som lärdes i den här versen. Våra hem kan vara en plats för bön, fasta, tro, lärdom och ordning.)

Dela upp klassen i par. Be eleverna att söka i Läran och förbunden 88:121–126 med sina kamrater och urskilja hur Herren förväntade sig att bröderna i profetskolan skulle uppträda, Du kan gärna föreslå att de markerar det de hittar. När eleverna studerar de här verserna skriver du följande instruktioner på tavlan, som varje par sedan gör klart när de har läst igenom skriftstället:

Bestäm vilket råd som är till särskild hjälp för ungdomar som försöker lära sig om evangeliet. Samtala om varför ni tycker att de handlingarna är viktiga som hjälp i att lära sig om evangeliet.

När eleverna fått tillräckligt med tid att läsa och samtala om Herrens råd ber du några elever förklara vad de lärt sig av samtalen. Överväg att använda följande frågor och förklaringar när de svarar för att hjälpa dem förstå några av Herrens råd:

  • Vad tror ni menas ”upphör därför med allt ert lättsinniga tal, … skratt … och lättsinne” (v. 121)? Hur kan det hjälpa våra ansträngningar att lära oss om heliga ting om vi låter bli att göra de här sakerna i andliga sammanhang?

Förklara att profetskolans möten skulle vara heliga. De här instruktionerna om skratt och lättsinnigt tal betydde att de som deltog i profetskolan behövde vara vördnadsfulla i heliga sammanhang. De här mötena hölls senare i templet.

  • Observera upprepningen av ordet alla i vers 122. Hur skulle en lektion påverkas om alla elever deltog i lektionen och försökte lära sig av varandra?

  • Hur tror ni att sova ”längre än nödvändigt” påverkar vår förmåga att lära oss om eller känna Anden? Hur tror ni att tillräckligt med sömn och att stiga upp tidigt kan hjälpa oss att lära oss bättre?

  • Hur skulle ni sammanfatta råden om lärdom som ges i Läran och förbunden 88:118–126? (Eleverna kanske föreslår flera olika principer. Efter att de svarat, skriv följande princip på tavlan: Att göra rättfärdiga handlingar och upphöra med orättfärdiga hjälper oss att lära oss och bli uppbyggda.)

  • Vilka beteenden som nämns i verserna skulle vår seminarieklass kunna antingen börja eller upphöra med så att vi bättre kan lära oss om evangeliet och bli uppbyggda tillsammans?

Be eleverna titta tillbaka i Läran och förbunden 88:121–126 och fundera på vilka råd de behöver anamma mer i sina liv. Uppmuntra dem att skriva ner ett mål för hur de ska agera på vad de lärt sig.

Läran och förbunden 88:127–141

Herren lägger fram profetskolans ordning

Be eleverna komma fram till tavlan och skriva några sammanhang där de studerar evangeliet. (Svaren kan innefatta följande: Söndagsskolan, Unga kvinnors lektion eller prästadömskvorum, seminariet och hemma.) Be eleverna fundera på om det finns personer i de här sammanhangen som de inte känner så väl eller som de har svårt att komma överens med. Be dem tänka på en av de personerna när de studerar Läran och Förbunden 88:127–141. Be dem begrunda följande fråga:

  • Hur påverkar min relation till dem jag lär mig om evangeliet med min förmåga att lära och bli uppbyggd av Anden?

Förklara att Herren förväntade sig att medlemmarna i profetskolan skulle skapa goda relationer med varandra när de studerade tillsammans. Be några elever att turas om att läsa upp Läran och förbunden 88:128–134. Be eleverna följa med i texten och se vad lärarens roll var i att skapa en andlig miljö för lärande i profetskolan.

  • Hur skulle läraren i profetskolan skapa en andlig miljö för lärande? (Du vill kanske förklara att lärarens hälsning till klassens medlemmar betyder att han hälsade dem välkomna när de kom in. Det här var en särskild hälsning i profetskolan.)

  • Vad lägger ni märke till i hälsningen i vers 133?

Be en elev läsa upp Läran och förbunden 88:135–137. Be eleverna följa med i texten och se elevens roll i att skapa en god lärandemiljö.

  • Vilket slags förhållande skulle medlemmarna i profetskolan ha till varandra?

  • Vad lovade Herren om medlemmarna i profetskolan skulle följa hans instruktioner enligt vers 137? (Skolan skulle bli en helgedom där Anden kunde bygga upp dem.)

  • Vad kan hända i våra klasser i kyrkan eller hemma om vi följer Herrens instruktioner i vers 128–137? (Eleverna kan urskilja olika principer, men du kanske vill betona följande: Om vi visar vänskap och kärlek till varandra kan vi inbjuda Anden när vi studerar evangeliet tillsammans.)

Be eleverna att än en gång titta på hälsningen i Läran och förbunden 88:133.

  • Hur tror ni att vi kan visa ”en beslutsamhet som är fast, orubblig och oföränderlig … att vara [en] vän” till klass- eller familjemedlemmar vi inte känner eller har svårt att tycka om?

  • När har ni upplevt en evangelieinlärningssituation när alla var beslutna att vara vänner? (Överväg att återge en egen erfarenhet.)

Be eleverna tänka på hur de kan utveckla en beslutsamhet att älska dem de lär sig om evangeliet med. Uppmuntra dem att följa maningar de fått att visa mer vänlighet och kärlek till klasskamrater och familjemedlemmar. Vittna om att Herren kommer att hjälpa dem när de strävar efter att älska varandra.

Kommentarer och bakgrundsinformation

Läran och förbunden 88:118. ”Sök lärdom, ja, genom studier och även genom tro”

President Marion G. Romney i första presidentskapet lärde:

Bild
President Marion G. Romney

”Jag tror på att studera. Jag tror att människor lär sig mycket genom att studera. Faktum är att jag har sett att de lär sig väldigt lite om hur saker är, hur de var, eller hur de kommer att bli utan att studera. Jag tror också, och vet, att inlärning genom studier accelererar kraftigt genom tro” (Learning for the Eternities [1977], s. 72).

Läran och förbunden 88:121. ”Upphör … med allt ert lättsinniga tal, med allt skratt”

Enligt Läran och förbunden 88 skulle medlemmarna i profetskolan upphöra med allt lättsinnigt tal, skratt och vällustiga begär för att deras möten skulle vara heliga och så småningom hållas i templet. Det betyder inte att skratt i sig är syndigt. Angående skratt har president Gordon B. Hinckley sagt:

Bild
President Gordon B. Hinckley

”Ni kan ha roligt. Visst kan ni det! Vi vill att ni ska ha roligt. Vi vill att ni ska njuta av livet. … Vi vill att ni ska vara robusta och glada, att ni ska sjunga och dansa, skratta och ha roligt.

Men när ni gör det, var då ödmjuka och ha alltid en bön i hjärtat, så kommer himlen att le mot er” (”En profets råd till och förbön för ungdomar”, Liahona, apr. 2001, s.40).

Läran och förbunden 88:138–141. Fottvagning

När prästadömsbröder anslöt till profetskolan mottogs de med fottvagningens förrättning, som skulle utföras av profeten efter Jesu Kristi exempel som det beskrivs i Johannes 13. Om den här förrättningen lärde äldste Bruce R. McConkie i de tolv apostlarnas kvorum:

Bild
Äldste Bruce R. McConkie

”Fottvagning är en förrättning i evangeliet, en andlig och helig ritual som utförs av de heliga i avskildheten i deras tempels helgedom. Det görs inte inför världen eller de världsligt sinnade. På sin tid och tidsutdelning instiftade Jesus den i det övre rummet vid tiden för den sista måltiden.

Vår Herre gjorde två saker när förrättningen utfördes: 1. Han uppfyllde den äldre lagen som gavs till Moses; och 2. Han instiftade en helig förrättning som skulle utföras av dem som är bemyndigade bland hans sanna lärjungar från den dagen.

Som en del av alltings återställelse har fottvagningens förrättning återställts i tidernas fullbordans utdelning. …

Kunskapen om fottvagningen har uppenbarats steg för steg tills en fullständig kunskap nu införlivats i de av Herren uppenbarade förrättningarna i Herrens hus” (Mormon Doctrine, [2 uppl. (1966), s. 829, 831])” (Doctrinal New Testament Commentary, 3 delar [1966–1973], 1:708, 710).