Seminariet
Lektion 71: Läran och förbunden 65


Lektion 71

Läran och förbunden 65

Inledning

Den 12 september 1831 flyttade Joseph Smith och hans familj från Kirtland i Ohio till Hiram i Ohio, cirka 48 kilometer sydost om Kirtland. De flyttade på grund av att Herren hade uppmanat dem att göra det (se L&F 63:65). Profeten och hans familj flyttade in hos John och Alice Johnsons familj, som var nyomvända till kyrkan. Ett viktigt skäl att flytta från Kirtland var för att återuppta arbetet med den inspirerade översättningen av Bibeln. När de anlänt till Hiram, återupptog Joseph det arbetet. Den 30 oktober 1831 mottog Joseph Smith uppenbarelsen som finns i Läran och förbunden 65. I den här uppenbarelsen sa Herren att evangeliet ska gå ut till varje nation i förberedelse för Frälsarens andra ankomst och att de heliga ska be för Guds rikes tillväxt.

Lektionsförslag

Läran och förbunden 65

Herren förkunnar att evangeliet kommer uppfylla hela jorden

Be eleverna skriva ner några saker i sina anteckningsböcker eller studiedagböcker som de regelbundet ber för. Du kan be några elever berätta vad de skrev ner, om de känner att de vill.

Be en elev läsa upp kapitelöverskriften till Läran och förbunden 65. Förklara att i den här uppenbarelsen nämner Herren något vi bör be om – särskilt när vi ser uppfyllelsen av profetior om händelser i de sista dagarna.

Be en elev läsa upp Läran och förbunden 65:1–2. Be klassen följa med i texten och uppmärksamma Herrens beskrivning av hur evangeliet sprids.

  • Vart kommer Jesu Kristi evangelium att spridas? (Eleverna bör lyfta fram följande lärosats: Jesu Kristi evangelium ska rulla fram till jordens ändar. Skriv den lärosatsen på tavlan.)

  • Vad har Herren anförtrott människan, enligt vers 2, för att evangeliet ska kunna uppfylla hela jorden? (Guds rikes nycklar. Du kan behöva påminna eleverna om att rikets nycklar syftar på prästadömets myndighet att presidera över kyrkan. Med dessa nycklar leder kyrkans president vårt arbete med att predika evangeliet. Han delegerar en del av nycklarna till generalauktoriteter och lokala prästadömsledare.)

Bild
Daniel tyder Nebukadnessars dröm

Visa eleverna bilden Daniel uttyder Nebukadnessars dröm (Evangeliebilder [2008], nr. 24; se även LDS.org). Be eleverna berätta vad de känner till om hur Daniel uttydde kung Nebukadnessars dröm. (Läs eller sammanfatta gärna Daniel 2:31–45. Hjälp eleverna förstå att kung Nebukadnessar hade plågats av en dröm och att Herren uppenbarade drömmen och dess innebörd för Daniel. I drömmen krossades en stor staty, som representerade olika riken, av en sten som huggits ut ur berget, men inte genom människohänder. Stenen var först liten, men den växte tills den uppfyllde hela jorden.)

  • Vilken är, enligt Läran och förbunden 65:2, den sten som utan händer är uthuggen ur berget? (Guds rike. Förklara att i den här versen syftar uttrycket ”Guds rike” på Guds rike på jorden – Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga. Föreslå gärna att eleverna skriver ner den här förklaringen i sina skrifter bredvid vers 2.)

Ge om möjligt eleverna ett exemplar av följande uttalande så att de kan lägga det i sina skrifter. Om det inte är möjligt kan du skriva upp det på tavlan före lektionen och be eleverna skriva av det i sina studiedagböcker eller anteckningsböcker. Be en elev läsa upp uttalandet.

President Gordon B. Hinckley har sagt:

Bild
President Gordon B. Hinckley

”Vi är medborgare i det förnämsta riket på jorden – ett rike som inte styrs av människors visdom utan leds av Herren Jesus Kristus. Dess närvaro är verklig, dess bestämmelse viss. Detta är det rike som profeten Daniel talade om – en sten som skulle rivas loss ur berget, men inte genom människohänder, och rulla fram och uppfylla hela jorden. (se Dan 2:34–35.)

Ingen dödlig skapade detta rike” (”Sanningens pelare”, Liahona, maj. 2002, s. 4).

  • Vilka bevis ser ni på att Daniels profetia uppfylls i vår tid?

  • Hur stärker de bevisen ert vittnesbörd om Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga?

  • Vad innebär det för er att tillhöra Guds rike på jorden?

Läs upp följande uttalande av äldste Neil L. Andersen i de tolv apostlarnas kvorum: Innan du läser säger du till eleverna att du kommer sluta läsa mitt i den sista meningen. Be dem lyssna noga och tänka på hur de skulle kunna avsluta den sista meningen.

Bild
Äldste Neil L. Andersen

”Har ni någon gång tänkt på varför ni sändes till jorden just vid den här tiden? Ni föddes inte under Adam och Evas tid eller medan faraonerna regerade i Egypten, eller under Mingdynastin. Ni har kommit till jorden vid den här tiden, tjugo århundraden efter Kristi första ankomst. Guds prästadöme har återställts till jorden och Herren har börjat bereda världen för sin härliga återkomst. Detta är en tid med stora möjligheter och betydande ansvarsuppgifter. Detta är er tid. … Ett av era största ansvar är att …” (”Förbered världen för Herrens andra ankomst”, Liahona, maj 2011, s. 49).

Be några elever berätta hur de skulle avsluta den sista meningen i äldste Andersens uttalande. Be sedan en elev läsa upp Läran och förbunden 65:3. Be klassen följa med i texten och se vad Herren befaller oss som medlemmar i hans rike.

  • Vad menas med att vi ska bereda Herrens väg och Lammets måltid och göra oss redo för brudgummen? (Dessa ord syftar på ansvaret att förbereda världen för Jesu Kristi andra ankomst.)

Skriv följande sanning på tavlan: Vi har ett ansvar att förbereda oss själva och andra för Jesu Kristi andra ankomst. Föreslå gärna att eleverna skriver den här sanningen i sina skrifter bredvid Läran och förbunden 65:3. Förklara att äldste Neil L. Andersen vittnade om denna sanning. Läs upp hela den sista meningen från hans uttalande: ”Ett av era största ansvar är att hjälpa till att bereda världen för Frälsarens andra ankomst” (”Förbered världen …”, s. 49).

  • Vilka tankar och känslor kommer till er när ni tänker på ert ansvar att förbereda er själva och andra för Frälsarens andra ankomst?

Be en elev läsa upp Läran och förbunden 65:4 och be klassen lyssna efter vad vi kan göra för att förbereda oss själva och andra för frälsarens andra ankomst. Be eleverna berätta vad de kom fram till.

  • Hur kan vi ”[kungöra Herrens] underbara gärningar bland folken”?

Be en elev läsa upp Läran och förbunden 65:5–6 och be klassen lyssna efter vad vi bör be om.

  • Vad bör vi be om, enligt de här verserna, medan vi förbereder oss för Kristi andra ankomst? (Då eleverna besvarar frågan kan du be dem jämföra vers 6 med orden i Herrens bön i Matteus 6:10.)

  • Hur kan det hjälpa oss att förbereda oss själva och andra för Kristi andra ankomst när vi ber om de här sakerna?

Be en elev läsa upp följande uttalande av president Thomas S. Monson, och be klassen lyssna efter någonting vi bör ta med i våra böner.

Bild
President Thomas S. Monson

”Jag ber att er tro och era böner ska fortsätta till förmån för de områden där vårt inflytande är begränsat och där vi ännu inte tillåts att fritt dela med oss av evangeliet. Under kan inträffa när vi gör det” (”Välkomna till konferensen”, Liahona, nov. 2009, s. 6).

  • Vad bör vi be om, enligt president Monson? Hur hjälper dessa böner till att bereda vägen för Kristi andra ankomst?

Be klassen återvända till Läran och förbunden 65:1–2 och be en elev läsa upp dessa verser.

  • Hur deltar vi i Herrens verk, att uppfylla hela jorden med hans evangelium? (Hjälp eleverna, medan de besvarar den här frågan, att se hur de kan vara en del av detta verk som heltidsmissionärer. Hjälp dem också att se hur de kan vara en del av detta verk nu, genom sitt inflytande i sina hem, sina församlingar och grenar, sina skolor och närområden.)

Uppmuntra eleverna att förbereda sig själva och andra för Kristi andra ankomst.

Kommentarer och bakgrundsinformation

Läran och förbunden 65. ”Så att himmelriket kan komma”

Ett tidigt manuskript med uppenbarelsen i Läran och förbunden 65 innehåller följande inledande ord: ”En uppenbarelse till Joseph, siaren, den 30 oktober 1831 angående Matteus 6 vers 10” (William E. McLellin kopia av uppenbarelse, 30 okt. 1831 [L&F 65], i William E. McLellin Papers, 1831–1878, kyrkans historiska bibliotek). Matteus 6:10 innehåller en del av Herres bön: ”Komme ditt rike. Ske din vilja på jorden liksom den sker i himlen.” Uppenbarelsen i Läran och förbunden 65 visar olika sätt som Herrens rike har kommit till jorden och kommer fortsätta gå framåt. Och den avslutas med ord som liknar de sista orden i Herrens bön: ”ty din är äran, makten och härligheten i evigheters evighet. Amen” (L&F 65:6; se även Matt. 6:13).

Läran och förbunden 65:2. ”Tills den har uppfyllt hela jorden”

Trots att kyrkan var mycket liten under de första åren efter att den organiserats, hade Joseph Smith en profetisk uppfattning om dess storartade förutbestämmelse. Wilford Woodruff berättade om en deklaration som profeten gjorde på ett prästadömsmöte i Kirtland i Ohio i april 1834:

Bild
President Wilford Woodruff

”[Från profeten] utgick ett kall … till alla prästadömsbärare att samlas i det lilla timrade skolhuset som de hade där. Det var ett litet hus, drygt sexton kvadratmeter. Men det rymde hela det prästadöme i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga som fanns i Kirtland. … När vi samlats bad profeten Israels äldster att tillsammans med honom bära vittnesbörd om detta verk. … När de var klara sa profeten: Jag har blivit mycket uppbyggd och lärt mig mycket av era vittnesbörd här i kväll. Men jag vill säga er detta inför Herren, att ni inte vet mer om denna kyrka och detta rikes öde än en baby på sin mors knä. Ni förstår det inte.’ Jag var ganska förvånad. Han sa: ’Det är bara en handfull prästadömsbärare här ikväll, men denna kyrka kommer att uppfylla Nord- och Sydamerika – den kommer att uppfylla jorden.’” (i Kyrkans presidenters lärdomar: Joseph Smith [2007], s. 136).