Seminariet
Lektion 92: Läran och förbunden 88:41–69


Lektion 92

Läran och förbunden 88:41–69

Inledning

Det här är den andra av fyra lektioner om Läran och förbunden 88. Den del av uppenbarelsen som tas upp i den här lektionen gavs vid en konferens för högpräster i Kirtland i Ohio, den 27 och 28 december 1832. Den innehåller Jesu Kristi förklaring av hur Gud styr sina skapelser och en inbjudan till oss att närma oss honom.

Lektionsförslag

Läran och förbunden 88:41–50

Frälsaren avslöjar att allting styrs av gudomlig lag

Visa en bild på stjärnor, som exempelvis Herren skapade allting (Evangeliebilder [2008], nr 2; se även LDS.org) eller rita några stjärnor på tavlan.

Bild
stjärnor i rymden
  • Har ni någon gång tittat på stjärnorna och tänkt på Gud och hans skapelser? Vad har ni undrat och tänkt när ni skådade upp mot himlen?

Påpeka att när människor funderar över storheten i Guds skapelser känner de sig ibland små och obetydliga. De kanske undrar om Gud är medveten om att de finns. Berätta för eleverna att när de samtalar om verserna i dagens lektion kommer de att förstå att även om Gud styr alla skapelser i himlen är han medveten om var och en av oss och vill att vi närmar oss honom.

Be en elev läsa upp Läran och förbunden 88:41. Be eleverna följa med i texten och se hur versen visar att Gud har makten att styra alla sina skapelser och ändå är medveten om var och en av oss.

  • Hur visar versen att Gud har makten att vara medveten om var och en av oss och våra behov?

Be en annan elev läsa upp Läran och förbunden 88:42–45. Be eleverna att urskilja hur Gud styr sina skapelser.

  • Hur styr Gud sina skapelser? (Genom sina lagar.)

Be eleverna tänka på en av Guds skapelser som förbluffar dem. Be några elever dela med sig av sina tankar. Exempelvis kan du visa ett föremål eller en bild som representerar en av Guds skapelser och förklarar varför den skapelsen förbluffar dig.

Be eleverna tyst läsa Läran och förbunden 88:46–47 och leta efter vad det är vi ser när vi ser Guds skapelser.

  • Vad är det vi ser när vi ser även den minsta av Guds skapelser? (Eleverna kan använda andra ord, men deras svar bör uttrycka följande princip: När vi ser Guds skapelser, ser vi hans majestät och kraft. Skriv den här principen på tavlan.)

  • Hur påverkar skapelserna du ser i himlarna och på jorden ditt vittnesbörd om Gud?

Be eleverna tyst läsa Läran och förbunden 88:48–50. Efter tillräckligt med tid ber du en av dem att sammanfatta verserna med egna ord.

Läran och förbunden 88:51–61

Herren ger en liknelse om män som arbetar på en åker och i tur och ordning får besök av sin herre

Förklara att Läran och förbunden 88:51–60 innehåller en liknelse som hjälper oss förstå Guds samverkan med rikena, eller världarna, som han skapat. Be en elev läsa upp Läran och förbunden 88:51–55. Be eleverna följa med i texten och se vad mannen i liknelsen befallde var och en av tjänarna att göra och vad han lovade var och en av dem.

  • Vad befallde mannen sina tjänare att göra? Vad lovade han sina tjänare? (Han befallde dem att arbeta på hans åker. Han lovade att han skulle besöka dem i tur och ordning.)

Sammanfatta Läran och förbunden 88:56–60 med att förklara att i liknelsen besökte åkerns herre var och en av tjänarna när det var deras tur. Varje tjänare ”tog … emot ljuset från sin herres ansikte, var och en i sin timme” (L&F 88:58).

Be en elev läsa upp Läran och förbunden 88:61. Be eleverna följa med i texten och se vad den här liknelse lär oss om hur Gud samverkar med de riken han har skapat.

  • Vad lär denna liknelse oss om hur Gud samverkar med de riken han har skapat? (Hjälp eleverna urskilja följande lärosats: Gud besöker alla sina riken och deras invånare i sin egen tid. Skriv den lärosatsen på tavlan.)

Läran och förbunden 88:62–69

Gud lovar att närma sig oss om vi närmar oss honom

Påpeka att Herren har kommit till sitt rike på den här jorden och att han kommer igen för att regera här under tusenårsriket. I Läran och förbunden 88:62–69 undervisar Herren om vad vi kan göra för att han ska närma sig oss. Be eleverna begrunda följande frågor:

  • Hur nära Herren känner du dig? Skulle du vilja känna dig närmare honom?

Be eleverna tyst läsa Läran och förbunden 88:62–63 och se vad vi kan göra för att inbjuda Herren att närma sig oss.

  • Vilken princip lär de här verserna oss om att närma sig Herren? (När eleverna svarar skriver du följande princip på tavlan: Om vi närmar oss Herren, då närmar han sig oss.)

  • Vilka ord i vers 63 lär oss hur vi kan närma oss Herren? (Sök, be och bulta.)

Påpeka att orden sök, be och bulta visar på handling.

  • Vilka handlingar har hjälpt er att söka, be och bulta för att närma er Herren?

För att hjälpa eleverna förstå ett sätt att närma sig Herren ber du en elev läsa upp följande uttalande av president Spencer W. Kimball:

Bild
President Spencer W. Kimball

”Jag märker att när jag blir försumlig i mitt förhållande till gudomen, och när det verkar som om inget gudomligt öra hör och ingen gudomlig röst talar, då är jag långt, långt borta. Om jag då fördjupar mig i skrifterna krymper avståndet och andligheten kommer tillbaka” (Kyrkans presidenters lärdomar: Spencer W. Kimball [2006], s. 68).

Läs upp Läran och förbunden 88:64–65 för att hjälpa eleverna öka sin förståelse för hur vår himmelske Fader besvarar deras böner. Be eleverna följa med i texten och leta efter Frälsarens löfte till oss om vi ber till Fadern i hans namn.

  • Vad lär Frälsaren oss i den här versen om hur vår himmelske Fader besvarar våra böner? (Hjälpa eleverna identifiera följande princip: Vår himmelske Fader besvarar våra böner på det sätt som han vet är bäst för oss. Skriv den här principen på tavlan.)

För att hjälpa eleverna förstå den här principen kan du ge dem ett exemplar av följande uttalande av äldste Richard G. Scott i de tolv apostlarnas kvorum. Be en elev läsa upp uttalandet och be de andra eleverna följa med i texten och urskilja vad vi bör göra när vår himmelske Fader besvarar en bön på ett annorlunda sätt än vi hoppats eller förväntat oss.

Bild
Äldste Richard G. Scott

Det är så svårt när en uppriktig bön om något du önskar dig väldigt mycket inte besvaras på det sätt du vill. Det är svårt att förstå varför ditt utövande av djup och innerlig tro, som kommer av din lydnad, inte ger önskat resultat. … Ibland är det svårt att inse vad som i längden är bäst eller nyttigt för dig. Ditt liv blir lättare när du accepterar att det som Gud gör i ditt liv är för ditt eviga bästa” (”Använd dig av bönens himmelska kraft”, Liahona, maj 2007, s.9).

Överväg att inbjuda några elever berätta om en erfarenhet de haft när Gud besvarat deras böner med det som var bäst för dem. Berätta gärna även själv om en upplevelse.

Förklara att i Läran och förbunden 88:66 lär vi oss att ett sätt som Gud kommunicerar med oss är ”som rösten av en som ropar i öknen”. Be eleverna tyst läsa Läran och förbunden 88:66 och se hur Guds röst når oss.

  • Enligt den här versen, hur är Guds röst som ”rösten av en som ropar i öknen”?

  • När har ni känt att Gud har varit nära er trots att ni inte sett honom?

Be en elev läsa upp Läran och förbunden 88:67–69. Be eleverna följa med i texten och leta efter ytterligare sätt att närma oss Herren. Be eleverna berätta vad de hittar.

Skriv följande ofullständiga mening på tavlan: Om jag har blicken fäst endast på Guds ära, då …

Be eleverna slutföra meningen genom att använda det de lärt sig i vers 67. Meningen kan bli som följer: Om jag har blicken fäst endast på Guds ära, då kommer jag att fyllas med ljus. Du kan föreslå att eleverna markerar den här principen där den står i Läran och förbunden 88:67.

  • Vad tror ni menas med att ha ”blicken fäst endast på [Herrens] ära”? (När eleverna besvarar frågan kanske de nämner specifika exempel. Se till att de förstår att generellt sett betyder uttrycket att vara helt hängiven Guds verk och avsikter.)

  • Tänk på personer du känner som verkar vara fyllda med Herrens ljus. På vilket sätt ser du det här ljuset i dem?

  • Vad behöver vi göra för att endast ha Gud i sinnet enligt vers 68? (Du kanske vill förklara att ”heliggör er” syftar på vårt behov att renas från synd. Vi blir heliggjorda genom Kristi försoning och den Helige Andens inflytande när vi omvänder oss från våra synder, tar emot prästadömets förrättningar och håller våra förbund.)

Be eleverna att igen läsa upp lärosatserna och principerna som du skrivit på tavlan. Be dem sedan föreställa sig att de skådar upp mot stjärnorna med en vän som känner att Gud inte är medveten om honom eller henne. Be eleverna att skriva i sina anteckningsböcker eller studiedagböcker vad de skulle säga till sin vän med hjälp av principerna på tavlan. När eleverna har haft tillräckligt med tid ber du några av dem att berätta vad de har skrivit. Du kanske vill avsluta med att läsa följande uttalande av president Dieter F. Uchtdorf i första presidentskapet. Du kan också bära ditt vittnesbörd om Guds inflytande i ditt liv när du har gjort ansträngningar att närma dig honom.

Bild
President Dieter F. Uchtdorf

”Mina kära bröder och systrar, … ibland kanske vi … känner oss obetydliga, osynliga, ensamma eller bortglömda. Men glöm aldrig att du är viktig för Herren! …

Gud ser dig inte bara som en dödlig varelse på en liten planet som lever en kort tid – han ser dig som sitt barn. Han ser dig som den varelse du kan och är avsedd att bli. Han vill att du ska veta att han bryr sig om dig” (”Herren bryr sig om dig”, Liahona, nov. 2011, s. 22).

Kommentarer och bakgrundsinformation

Läran och förbunden 88:67. ”Fylld av ljus”

President Dieter F. Uchtdorf i de tolvs kvorum lärde att när vi närmar oss Gud fylls våra själar med ljus:

Bild
President Dieter F. Uchtdorf

”När vi närmar oss vår himmelske Fader blir vi heligare. När vi blir mer heliga kan vi övervinna otro och vår själ kan fyllas av hans välsignade ljus. När vi fyller vårt liv med hans upphöjda ljus, leder det oss ur mörker och mot ett större ljus. Detta större ljus leder till den Helige Andens outsägliga betjäning och slöjan mellan himmel och jord kan bli tunn” (”Guds kärlek”, Liahona, nov. 2009, s. 23–24).

Läran och förbunden 88:68. ”Heliggör er”

Handledning för skriftstudier definierar heliggörelse, eller helgelse, som ”processen att bli fri från synd, ren och helig genom Jesu Kristi försoning (Mose 6:59–60)”. Artikeln för ordet Helgelse, heliggörelse i Handledning för skriftstudier innehåller följande hänvisningar: 2 Tessalonikerbrevet 2:13; Hebreerbrevet 10:10; 13:12; Alma 13:10–12; Helaman 3:33–35; 3 Nephi 27:20; Läran och förbunden 20:31; 76:41; 88:68. (Se Handledning för skriftstudier, ”Helgelse, heliggörelse”, scriptures.lds.org.)

Äldste J Thomas Fyans i de sjuttios kvorum förklarade vad som menas med helgelse:

Bild
Äldste J. Thomas Fyans

”Genom skriftstudier kan vi få ytterligare vägledning angående hur vi kan närma oss Herren: ’Heliggör er därför så att ni har endast Gud i sinnet, och de dagar skall komma då ni skall se honom, ty han skall ta slöjan från sitt ansikte för er, och det skall ske i hans egen tid och på hans eget sätt och enligt hans egen vilja.’ (L&F 88:68; kursivering tillagd.) Heliggör betyder att förklara helig eller helga – att göra fri från synd, att rena. Det gör vi för att vara i harmoni med hans Ande.

Vi har fått en vägledare som regelbundet påminner oss om hur vi kan hålla oss fria från synd och ha hans Ande med oss. Vi hör det varje gång vi tar sakramentet. Lyssna noga på orden: ’O Gud, du evige Fader, vi ber dig i din Sons, Jesu Kristi, namn att välsigna och helga detta bröd för alla deras själar som äter därav, så att de kan göra det till minne av din Sons kropp och betyga för dig, o Gud, du evige Fader, att de är villiga att ta på sig din Sons namn och alltid minnas honom samt hålla de bud som han har givit dem, så att de alltid kan ha hans Ande hos sig’ (Moro. 4:3; även L&F 20:77; kursivering tillagd)” (”Draw Near unto Me”, Ensign, nov. 1985, s. 90).