Seminariet
Lektion 12: Läran och förbunden 10


Lektion 12

Läran och förbunden 10

Inledning

Efter förlusten av de 116 manuskriptsidorna förlorade profeten förmågan att översätta. Efter en period av ödmjuka böner och omvändelse fick Joseph tillbaka plåtarna och urim och tummim. Herren befallde Joseph att inte översätta om den del av plåtarna som motsvarade de förlorade 116 sidorna, och han uppenbarade Satans plan att omintetgöra Guds verk. Herren befallde sedan Joseph Smith att översätta Nephis mindre plåtar. Han förklarade också syftet med Mormons bok och dess roll i upprättandet av hans kyrka.

Lektionsförslag

Läran och förbunden 10:1–4

Herren återställer Josephs gåva att översätta

Be eleverna kortfattat gå igenom det de lärde sig under förra lektionen om förlusten av manuskriptet på 116 sidor (se L&F 3). Påminn eleverna om att Moroni tog guldplåtarna och urim och tummim från Joseph Smith på grund av hans upprepade förfrågningar om att låta Martin Harris ta med sig manuskriptet och den påföljande förlusten av de här sidorna.

Moroni lämnade senare tillbaka plåtarna och urim och tummim. En tid efter att Joseph Smith fått tillbaka dem, tog han emot uppenbarelsen i Läran och förbunden 10. I den här uppenbarelsen gav Herren anvisningar till Joseph om vad han skulle göra med den del av plåtarna som det förlorade manuskriptet kom från. (Se Lucy Mack Smith, History of Joseph Smith by His Mother, red. av Preston Nibley [1958], s. 133–136.)

Sammanfatta Läran och förbunden 10:1–2 genom att förklara att Herren påminde Joseph om varför kraften att översätta hade tagits från honom och vad som hände till följd av hans misstag. Be en elev läsa upp Läran och förbunden 10:3–4. Be klassen följa med och se vilket råd Frälsaren gav när Joseph Smith började översätta igen. Be eleverna berätta vad de hittar.

  • Varför tror ni att Joseph Smith behövde rådas att inte arbeta eller översätta mer än han hade kraft till?

  • Hur kan rådet i Läran och förbunden 10:4 vägleda oss när vi tjänar Herren?

Läran och förbunden 10:5–37

Herren varnar för Satans plan att förgöra Joseph Smith och Guds verk

Visa en snara eller fälla (eller rita en bild av en sådan på tavlan).

Bild
teckning av råttfälla
  • Hur kan en anordning som den här representera Satans avsikter med oss?

Be en elev läsa upp Läran och förbunden 10:5. Be klassen titta efter vad Herren befallde profeten Joseph Smith att göra för att undkomma Satan.

  • Vad kan vi lära oss av den här versen? (Eleverna urskiljer kanske ett antal olika principer, men se till att betona att om vi alltid ber, har vi kraft att övervinna Satan och dem som tjänar honom. Du kan skriva den här principen på tavlan.)

  • Hur kan bön hjälpa oss ”besegra Satan och … undkomma [dem som] stöder hans verk”?

Be några elever ge exempel på hur bön har hjälpt dem motstå Satans frestelser. (Påminn eleverna om att de inte ska berätta om upplevelser som är alltför personliga eller privata.)

Förklara att Herren varnade Joseph för en fälla som Satan gillrat för att förgöra profeten och Guds verk. Be flera elever turas om att läsa upp Läran och förbunden 10:8–19. Be klassen följa med och se vilken plan de ogudaktiga personer hade, som hade lagt beslag på manuskriptet.

  • Vilken plan hade de ogudaktiga personer som hade lagt beslag på manuskriptet? (Att vanhedra profeten och Herrens verk genom att ändra orden i manuskriptet. Om Joseph hade översatt samma material igen, skulle de ha sagt att han inte kunde göra det på samma sätt två gånger och därför inte hade någon gåva.)

Håll upp fällan eller snaran du visade tidigare (eller peka på teckningen på tavlan). Förklara att i Läran och förbunden 10:20–29 talar Herren om Satans inflytande på de ogudaktiga människor som lade beslag på det 116-sidiga manuskriptet och om hur Satan uppfyller sina onda avsikter. Dela upp klassen två och två. Be en elev i varje par tyst läsa Läran och förbunden 10:20–29 och titta efter vad de här verserna lär oss om Satans avsikter. Be den andra eleven läsa samma verser och titta efter vilka strategier Satan använder sig av för att nå sina mål. Efter en stund ber du eleverna berätta vad de upptäckt för sin kamrat.

  • Vad lär vi oss av de här verserna om Satans avsikter? (Eleverna upptäcker kanske ett antal olika principer, men se till att de lyfter fram följande sanning: Satan vill förgöra Herrens verk och våra själar. Skriv gärna den här sanningen på tavlan. Du kan också föreslå att eleverna markerar de ord som undervisar om den här sanningen i vers 22–23 och 27.)

  • Vad står det i de här verserna om hur Satan försöker förgöra Herrens verk och våra själar?

För att hjälpa eleverna förstå och känna vikten av den här sanningen, ställer du följande frågor: Uppmana paren att diskutera sina svar.

  • Vilka tecken har ni sett på att Satan använder sig av list, vrede, smicker och lögner för att förgöra Herrens verk och våra själar?

  • Hur kan medvetenhet om Satans avsikter och metoder hjälpa oss undvika och undfly hans fällor?

Be eleverna ta några minuter till att i sina anteckningsböcker eller studiedagböcker skriva om de motståndarens metoder som räknas upp i Läran och förbunden 10:20–29, som de har känt eller sett. Be dem även skriva ner vad de kan göra för att undvika Satans fällor.

När eleverna hunnit skriva, sammanfattar du Läran och förbunden 10:30–37 genom att förklara att på grund av onda människors planer att förgöra Herrens verk och Joseph Smiths anseende, befallde Herren Joseph att inte översätta om den del av plåtarna från vilka de förlorade 116 sidorna hade översatts.

Läran och förbunden 10:38–45

Herren befaller Joseph Smith att översätta Nephis mindre plåtar

Be några elever turas om att läsa upp Läran och förbunden 10:38–42. Be klassen titta efter vad Herren befallde Joseph att översätta i stället för att låta honom återöversätta den del av plåtarna från vilka de förlorade 116 sidorna hade översatts.

  • Vad befallde Herren Joseph att översätta? Varför?

Hjälp eleverna förstå hur Herren hade förberett för förlusten av det 116-sidiga manuskriptet. Förklara att det förlorade dokumentet innehöll översättningen av Lehis bok, som fanns i Mormons förkortning av Nephis större plåtar. Mormon hade inspirerats att lägga till Nephis mindre plåtar till den här uppteckningen ”i en vis avsikt” vilken han vid den tidpunkten inte förstod (se Morm. ord 1:3–7). Nephis mindre plåtar täckte ungefär samma tidsperiod som Lehis bok. Efter förlusten av de 116 sidorna befallde Herren profeten Joseph Smith att översätta materialet från Nephis mindre plåtar.

Be eleverna tyst läsa Läran och förbunden 10:43 och titta efter en viktigt sanning som Herren ville att Joseph Smith skulle förstå. (När eleverna delar med sig av sina tankar, skriver du följande sanning på tavlan: Guds visdom är större än djävulens list. Du kan behöva förklara att list är att använda sig av knep för att lura människor.)

  • Hur åskådliggörs den här sanningen av Herrens plan för att ersätta det förlorade manuskriptet?

Be eleverna tyst läsa Läran och förbunden 10:44–45 och söka stöd för den här sanningen i vers 43.

  • Varför är Nephis mindre plåtar av större värde än det som gick förlorat med det 116-sidiga manuskriptet, enligt Läran och förbunden 10:44–45?

  • Hur kan vetskapen om att Gud hade förberett ett sätt att kompensera för det förlorade 116-sidiga manuskriptet hjälpa er att mer fullständigt lita på Gud?

Läran och förbunden 10:46–70

Herren förklarar syftet med Mormons bok och dess roll i upprättandet av hans kyrka

Sammanfatta Läran och förbunden 10:46–61 genom att förklara att i de här verserna vittnade Herren om att han besvarade sina nephitiska lärjungars böner genom att bevara och frambringa Mormons bok i vår tid.

Be en elev läsa upp Läran och förbunden 10:62–63. Be klassen följa med och se vad Herren sa att Mormons bok skulle föra fram i ljuset?

  • Vad ska Mormons bok föra fram i ljuset? (De sanna lärosatserna i Jesu Kristi lära.)

  • Hur ska Herren använda de sanna lärosatserna i sin lära för att övervinna Satans verk, enligt vers 63?

Be en elev läsa upp Herrens avslutande löfte i Läran och förbunden 10:67, 69–70. Be eleverna följa med och uppmärksamma formuleringar som är meningsfulla för dem i ljuset av det som de lärt sig idag. Be eleverna berätta vilka formuleringar som är meningsfulla för dem och varför. Avsluta med ditt vittnesbörd.

Kommentar och bakgrundsinformation

Läran och förbunden 10:45. ”Större ljus över mitt evangelium”

Äldste Jeffrey R. Holland i de tolv apostlarnas kvorum lärde att Herrens ”visa avsikt” (se 1 Ne. 9:5; Morm. ord 1:7) med befallningen att Nephis mindre plåtar skulle skrivas och bevaras, gick bortom en kompensation för förlusten av det 116-sidiga manuskriptet:

Bild
Äldste Jeffrey R. Holland

”Det slår mig att det finns en visare avsikt än den [kompensationen för det förlorade 116-sidiga dokumentet], eller, mer korrekt, en visare avsikt i den. Nyckeln till en sådan tanke om en visare avsikt finns i vers 45 i kapitel 10 i Läran och förbunden. I Herrens anvisningar till Joseph om hur han ska översätta och infoga materialet från de mindre plåtarna i vad som hade börjat som översättningen av de förkortade större plåtarna, säger han: ’Se, det finns mycket inristat på Nephis plåtar som kastar större ljus över mitt evangelium’ (betoning tillagd).

Så här handlade det tydligen inte om tjänster och gentjänster i utvecklingen av den slutgiltiga produkten Mormons bok. Det handlade inte om ge och ta, något i utbyte – du ger mig manuskriptet på 116 sidor så ger jag dig 142 sidor tryckt text. Inte alls. Vi fick tillbaka mer än vi förlorade. Och det var inte känt från början att det skulle bli så. Det var en vis avsikt. Vi vet inte exakt vad vi gick miste om med de 116 sidorna, men vi vet att det som vi fick på de mindre plåtarna var tre stora vittnens personliga förkunnelser, tre av de stora läromästarnas röster i Mormons bok som vittnade om att Jesus är Kristus. …

Hur mycket önskar vi inte att vi hade alla dessa enkla och dyrbara vittnesbörd som har tagits bort från Bibelns uppteckningar. Men när vi läser Mormons bok talar åtminstone Nephi, Jakob och Jesaja till oss direkt som personliga ögonvittnen till den förjordiske Frälsaren. De tog emot underbara uppenbarelser om hans liv och verksamhet och om hur Gud genom förbund förhåller sig till både det forna och nutida Israels hus. …

Jag tycker att det skulle vara spännande om manuskriptet på 116 sidor dök upp en dag, men om de levererades till mitt kontor imorgon skulle jag aldrig byta bort dem mot materialet i Nephis mindre plåtar, mot det ”större ljus” som gavs genom de stora profetiska vaktposter som står vid porten till boken. Så säg åt era elever att sluta klaga och börja läsa – och det gäller även Jesaja” (”A Standard unto My People” [tal till KUV-lärare, 9 aug. 1994], s. 7–9, LDS.org).

Läran och förbunden 10:38–45. Lehis bok

Bild
Profeten Joseph Smith

I förordet till den första utgåvan av Mormons bok beskrev Joseph Smith källan från vilken det förlorade manuskriptet på 116 sidor översatts. ”Jag [Joseph Smith] själv genom Guds gåva och kraft översatte och lät skriva ner etthundrasexton sidor som jag hämtade från Lehis bok och som var en sammandragen redogörelse från Lehis plåtar av Mormon. Denna redogörelse har någon eller några stulit och undanhållit mig, trots mina stora ansträngningar att få tillbaka den” (Kyrkans presidenters lärdomar: Joseph Smith [2007], s. 63).