Bibliotheek
Les 159: Moroni 10:1–7, 27–29


Les 159

Moroni 10:1–7, 27–29

Inleiding

Moroni spoorde de Lamanieten en alle anderen die zijn getuigenis zouden lezen aan om God te vragen de waarheid van zijn woorden te bevestigen. Hij schreef dat God de waarheid van het Boek van Mormon en het bestaan van Jezus Christus door de macht van de Heilige Geest bekend zou maken. Moroni verklaarde ook dat hij ons voor het gerecht Gods zou ontmoeten, waar de Heer zelf de waarheid van Moroni’s woorden zou bevestigen. (Opmerking: Laat desgewenst aan het eind van de les tijd over zodat cursisten hun getuigenis van het Boek van Mormon kunnen geven. U zorgt voor voldoende tijd door onder gebed aspecten van deze les te kiezen waar uw cursisten het meeste bij gebaat zijn.)

Onderwijstips

Moroni 10:1–7

Moroni spoort ons aan om een getuigenis van het Boek van Mormon en van Jezus Christus te verkrijgen

Teken vóór de les een gewelf met een sluitsteen op het bord (zie eventueel de illustratie in les 4). Begin de les door op de tekening te wijzen.

  • Wat is het doel van de sluitsteen in een gewelf?

  • Wat heeft een sluitsteen met het Boek van Mormon te maken? (Laat de cursisten desgewenst de uitspraak van de profeet Joseph Smith lezen in de zesde alinea van de inleiding tot het Boek van Mormon.)

Laat de cursisten de laatste alinea in de inleiding tot het Boek van Mormon doorlezen. Vraag ze te letten op drie waarheden die iemand door het verkrijgen van een getuigenis van het Boek van Mormon te weten kan komen.

  • Een gewelf wordt door een sluitsteen bijeengehouden. Zo worden ook andere aspecten van ons getuigenis versterkt als we een getuigenis van het Boek van Mormon verkrijgen. Welke zijn dat?

  • Waarom is het voor iedereen belangrijk zijn of haar eigen getuigenis van het Boek van Mormon te verkrijgen?

Vat Moroni 10:1–2 samen met de uitleg dat Moroni ongeveer 1400 jaar voordat de profeet Joseph Smith de gouden platen ontving zijn vaders verslag voltooide door zijn laatste aansporingen te schrijven aan wie het Boek van Mormon in de laatste dagen zouden ontvangen. (Wijs er eventueel op dat een vorm van het woord aansporen meerdere keren in Moroni 10 voorkomt.)

Leg uit dat Moroni allen die het Boek van Mormon ontvangen aanspoorde om naar een getuigenis van de waarheid en goddelijke oorsprong ervan te zoeken. Laat de cursisten Moroni 10:3–4 doorlezen en zoeken naar zinsneden die de vereisten voor het verkrijgen van een getuigenis van het Boek van Mormon door de Heilige Geest aangeven. Laat ze die zinsneden desgewenst markeren. Zet de zinsneden die de cursisten noemen op het bord. Gewenste antwoorden:

‘Deze dingen leest’

‘Bedenken hoe barmhartig de Heer […] is geweest’

‘Het in uw hart zult overwegen’

‘Vraagt met een oprecht hart, met een eerlijke bedoeling en met geloof in Christus’

Maak de cursisten aan de hand van de volgende lesideeën verder duidelijk wat iemand moet doen om een bevestiging van de Heilige Geest te ontvangen dat het Boek van Mormon waar is. Ga nader in op de vereisten die Moroni in dat opzicht noemde.

1. ‘Deze dingen leest’

Moroni nodigde ons uit ‘deze dingen’ ofwel het Boek van Mormon te lezen. Vraag een cursist het volgende verhaal van ouderling Tad R. Callister van het Quorum der Zeventig voor te lezen. Hij vertelde hoe een jonge vrouw baat had bij het lezen van het Boek van Mormon:

‘Een meisje van veertien […] zei dat ze met een van haar schoolvriendinnen over godsdienst had gesproken. Haar vriendin vroeg: “Bij welke kerk hoor je dan?”

‘Ze antwoordde: “De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen, ofwel mormonen.”

‘Haar vriendin zei: “Ik ken die kerk, en ik weet dat die kerk niet waar is.”

‘“Hoe weet je dat?”, vroeg ze.

‘Haar vriendin zei: “Omdat ik die kerk heb onderzocht.”

‘“Heb je het Boek van Mormon gelezen?”

‘“Nee”, zei ze. “Dat heb ik niet.”

‘Toen zei dit lieve meisje: “Dan heb je onze kerk niet echt onderzocht, want ik heb elke pagina van het Boek van Mormon gelezen en ik weet dat het waar is.”’ (‘Het Boek van Mormon — een boek van God’, Liahona, november 2011, p. 76.)

  • Waarom is het Boek van Mormon lezen essentieel om een getuigenis van de waarheid ervan te ontvangen?

  • Hoe heeft lezen in het Boek van Mormon dit jaar je getuigenis ervan en van de waarheden erin versterkt?

2. ‘Bedenken hoe barmhartig de Heer […] is geweest’

Moroni schreef dat wie het Boek van Mormon zullen lezen en de waarheid ervan willen kennen, dienen te ‘bedenken hoe barmhartig de Heer […] is geweest’ (Moroni 10:3). Leg uit dat het herkennen en gedenken van momenten waarop de Heer barmhartig is geweest ons hart kan verzachten en ons erop kan voorbereiden de invloed van de Heilige Geest te voelen. Eén betekenis van het woord barmhartig is liefdevol. Vraag de cursisten stil te staan bij momenten waarop ze de barmhartigheid of liefde van de Heer voor hen hebben ervaren of bij bekenden hebben gezien.

Vraag de cursisten naar voorbeelden van de barmhartigheid van de Heer in het Boek van Mormon die indruk op hen hebben gemaakt.

  • Hoe zou het indachtig zijn van de barmhartigheden van de Heer iemand kunnen helpen om ontvankelijk te worden voor de Heilige Geest en een getuigenis van het Boek van Mormon te ontvangen?

  • Welk bewijs van de barmhartigheid van de Heer heb je in je eigen leven gezien?

  • Welke gevoelens roept de herinnering aan de barmhartigheid van de Heer in jouw leven bij je op?

3. ‘[De barmhartigheid van de Heer] in uw hart zult overwegen’

Moroni schreef dat we de barmhartigheid van de Heer in ons hart moeten overwegen. Leg uit dat het overwegen van manieren waarop de Heer anderen en ons barmhartig is geweest ons erop voorbereidt de invloed van de Heilige Geest te ontvangen. Laat een cursist het volgende citaat van ouderling Marvin J. Ashton van het Quorum der Twaalf Apostelen voorlezen om de cursisten dit duidelijk te maken:

Afbeelding
Ouderling Marvin J. Ashton

Overwegen betekent overpeinzen, diep nadenken, beraadslagen, mediteren. […]

‘Door te overdenken — of te overwegen — stellen wij de Geest in de gelegenheid om ons te beïnvloeden en te leiden. Overdenking is een machtige schakel tussen het hart en het verstand. Bij het lezen van de Schriften worden zowel ons hart als ons verstand geraakt. Wanneer wij de gave om te overdenken gebruiken, kunnen wij erachter komen hoe wij de eeuwige waarheden uit de Schriften kunnen verweven met ons dagelijks handelen. […]

‘Overdenken is een actieve mentale speurtocht. Het is een grote gave voor wie hebben geleerd haar te gebruiken. Naarmate wij deze gave benutten, nemen ons begrip en inzicht toe en vinden wij praktische toepassingen.’ (‘There Are Many Gifts’, Ensign, november 1987, p. 20.)

  • Wanneer heb je bij je studie en overpeinzing van het Boek van Mormon de invloed van de Heilige Geest gevoeld?

  • Wat kunnen wij doen om bij onze studie van de Schriften dingen consequenter te overwegen?

4. ‘Vraagt met een oprecht hart, met een eerlijke bedoeling en met geloof in [Jezus] Christus’

Moroni schreef dat we, om een getuigenis van de waarheid van het Boek van Mormon te ontvangen, God ‘met een oprecht hart, met een eerlijke bedoeling en met geloof in [Jezus] Christus’ moeten vragen. Leg uit dat oprecht en met een eerlijke bedoeling bidden inhoudt dat wij ‘van plan zijn om gehoor te geven aan het antwoord dat [we] van God ontvangen’. (Predik mijn evangelie: handleiding voor zendingswerk [2004], p. 119.) Lees desgewenst het volgende verhaal voor, waarin een man met een eerlijke bedoeling bad om een getuigenis van de waarheid van het Boek van Mormon te verkrijgen:

‘Zo nu en dan bad ik om te weten wat goed was, maar dat was dan meer een vluchtige gedachte dan een oprechte vraag. Toen besloot ik op een avond om “met een eerlijke bedoeling” te bidden.

‘Ik zei tegen mijn hemelse Vader dat ik Hem wilde leren kennen en tot zijn ware kerk wilde behoren. Ik beloofde: “Als Gij mij wilt laten weten of Joseph Smith een waar profeet is en of het Boek van Mormon waar is, dan zal ik doen wat Gij wilt. Als De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen de ware kerk is, zal ik die volgen en nooit meer opgeven.”

‘Ik had geen spectaculaire manifestatie, maar ging met een vredig gevoel naar bed. Een paar uur later werd ik met een heldere gedachte wakker: Joseph Smith is werkelijk een profeet en het Boek van Mormon is waar. Die gedachte ging gepaard met een onbeschrijflijk gevoel van vrede. Ik viel weer in slaap en werd later opnieuw met precies dezelfde gedachte en gevoelens wakker.

‘Sindsdien heb ik er nooit meer aan getwijfeld dat Joseph Smith een waar profeet is. Ik weet dat dit het werk van de Heiland is en dat onze hemelse Vader onze oprechte smeekbeden verhoort.’ (Rodolfo Armando Pérez Bonilla, ‘Hoe ik het weet’, Liahona, oktober 2011, p. 64.)

Laat de cursisten Moroni 10:4 bestuderen en vaststellen wat God zal doen voor de mensen die de procedure volgen die Moroni aangaf.

  • Wat beloofde Moroni aan diegenen die op de door hem voorgeschreven wijze een getuigenis van het Boek van Mormon zoeken?

  • Op welke manieren kan de Heilige Geest tot ons van de waarheid van het Boek van Mormon getuigen? (Maak de cursisten duidelijk dat de meeste openbaringen niet op spectaculaire wijze komen. Hoewel sommige mensen overweldigende geestelijke ervaringen kunnen hebben, zullen de meesten op stille en subtiele wijze openbaring ontvangen, zoals een warm en vredig gevoel of een bevestigende zekerheid. U kunt ook uitleggen dat de Geest kan getuigen van de waarheid van wat we in de Schriften lezen. Wanneer we vervolgens specifiek vragen of het Boek van Mormon waar is, zal de Geest de getuigenissen bevestigen die we al ontvangen hebben.)

Laat een cursist Moroni 10:5–7 voorlezen. Vraag de klas mee te lezen en op te zoeken wat we volgens Moroni nog meer door de Heilige Geest te weten kunnen komen. Wijs erop dat Moroni 10:4–5 een kerntekst is. U kunt de cursisten aansporen deze tekst op zodanige wijze te markeren dat ze die gemakkelijk kunnen terugvinden.

  • Wat kunnen wij uit Moroni 10:3–7 leren? (De strekking van de woorden van de cursisten dient het volgende beginsel te omvatten: Als we God in geloof en met een eerlijke bedoeling vragen, kunnen we door de Heilige Geest een getuigenis van het Boek van Mormon en van Jezus Christus ontvangen.)

Vraag de cursisten in hun aantekenschrift of Schriftendagboek te noteren hoe zij hun getuigenis van het Boek van Mormon willen verkrijgen of versterken. Moedig ze aan het beginsel in Moroni 10:4 toe te passen.

Moroni 10:27–29

Moroni getuigt dat hij ons voor het gerecht van God zal ontmoeten

Laat een cursist Moroni 10:27–29 voorlezen. Vraag de klas hoe zij de vraag in Moroni 10:27 zouden beantwoorden. Getuig dat zij die het Boek van Mormon hebben ontvangen, door God verantwoordelijk worden gehouden voor hun reactie erop.

Laat aan het eind van deze les voldoende tijd over om de cursisten uit te nodigen hun getuigenis van het Boek van Mormon te geven. Geef desgewenst uw eigen getuigenis van het Boek van Mormon. Verzeker de cursisten ervan dat hun geloof in Jezus Christus en zijn evangelie zal toenemen als zij het Boek van Mormon hun leven lang blijven bestuderen.

Tekstenbeheersing — Moroni 10:4–5

Cursisten die Moroni 10:4–5 uit het hoofd kennen, zijn beter voorbereid om de boodschap van het Boek van Mormon aan anderen uit te dragen. Zet de passage op het bord en vraag de cursisten de woorden klassikaal op te lezen. Veeg zes woorden uit en laat de cursisten de tekst weer oplezen, waarbij zij de ontbrekende woorden aanvullen. Herhaal die procedure totdat de meeste woorden uit de passage zijn gewist.

Toelichting en achtergrondinformatie

Moroni 10:3. ‘Het in uw hart zult overwegen’

Over Moroni 10:3 heeft ouderling Gene R. Cook het volgende gezegd:

‘De laatste paar woorden van het vers vormen een belangrijke aansporing om “het in uw hart [te] overwegen”. Waar slaat “het” op — wat we overwegen moeten? Het is “hoe barmhartig de Heer jegens de mensenkinderen is geweest vanaf de schepping van Adam tot op het tijdstip dat gij deze dingen ontvangt”. Wij moeten bedenken hoe liefdevol, hoe behulpzaam, hoe goed, hoe vergevensgezind onze hemelse Vader jegens ons is geweest.’ (‘Moroni’s Promise’, Ensign, april 1994, p. 12.)

Deze aansporing aan het einde van het Boek van Mormon om te bedenken en te overwegen hoe barmhartig de Heer is geweest, is een passend slotstuk van Nephi’s verklaring: ‘Ik, Nephi, zal u tonen dat de tedere barmhartigheden des Heren zich uitstrekken over allen die Hij wegens hun geloof heeft uitverkoren’ (1 Nephi 1:20).

De lezers van het Boek van Mormon dienen niet alleen de barmhartige aard van de Heer te overwegen, maar ook de eeuwige waarheden die ze erin tegenkomen (zie de inleiding tot het Boek van Mormon).

Moroni 10:4. De Heilige Geest zal de waarheid van het Boek van Mormon bekendmaken aan wie God ‘met een eerlijke bedoeling’ vragen

Ouderling Dallin H. Oaks van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft het volgende gezegd over Moroni’s aansporing dat we God ‘met een eerlijke bedoeling’ aangaande de waarheid van het Boek van Mormon moeten vragen:

‘Moroni beloofde niet een manifestatie van de Heilige Geest aan wie de waarheid van het Boek van Mormon om hypothetische of academische redenen willen weten, ook al vragen ze “met een oprecht hart”. De belofte van Moroni is voor wie zich in hun hart voornemen om te handelen naar de manifestatie als zij die ontvangen. Voor gebeden op basis van iedere andere reden geldt er geen belofte, want die zijn niet “met een eerlijke bedoeling”.’ (Pure in Heart [1988], pp. 19–20.)

Moroni 10:27–29. Ons heil hangt af van hoe we het Boek van Mormon ontvangen

President Ezra Taft Benson heeft het belang van het Boek van Mormon beklemtoond toen hij alle leden van de kerk de volgende aansporing gaf:

‘Broeders en zusters, ik smeek u met heel mijn hart dat u in alle ernst het belang van het Boek van Mormon voor u persoonlijk en voor de kerk als geheel wilt overwegen.

‘Ruim tien jaar geleden verklaarde ik het volgende aangaande het Boek van Mormon. […]

‘“Iedere heilige der laatste dagen moet dit boek levenslang bestuderen. Anders komt zijn ziel in gevaar en negeert hij datgene waardoor hij geestelijke en intellectuele eenheid in zijn hele leven kan ontvangen. Er is een verschil tussen een bekeerling die door middel van het Boek van Mormon op de rots van Christus is gebouwd en zich aan de ijzeren roede vasthoudt, en een bekeerling die dat niet doet.’ (Ensign, mei 1975, p. 65.)

‘Vandaag bevestig ik die woorden nog eens tot u. Laten we niet onder veroordeling blijven, met de bijbehorende plaag en het oordeel, door deze grote en wonderbare gave die de Heer ons heeft geschonken lichtvaardig te behandelen. [Zie LV 84:54–58.] Maar laten we aanspraak maken op de beloften door de woorden erin als een schat in ons hart te verzamelen.’ (‘The Book of Mormon—Keystone of Our Religion’, Ensign, november 1986, p. 7.)