Bibliotheek
Les 11: 1 Nephi 7


Les 11

1 Nephi 7

Inleiding

1 Nephi 7 bevat voorbeelden van Nephi’s toewijding aan God. Nephi gehoorzaamde toen de Heer hem en zijn broers gebood om Ismaël en zijn familie te vragen zich bij hen in de wildernis te voegen, zodat zij konden huwen en kinderen grootbrengen. Zelfs toen Laman en Lemuël tegen Nephi opstonden en hem probeerden te doden, bleef hij getrouw en hen ook tot getrouwheid aanzetten.

Onderwijstips

1 Nephi 7:1–5

De Heer gebiedt Nephi om terug te keren naar Jeruzalem voor Ismaël en zijn gezin

Laat een foto van een echtpaar met kinderen zien. (U kunt eventueel een foto van uw eigen gezin gebruiken.)

Vraag een cursist 1 Nephi 7:1–2 voor te lezen.

  • Wat moesten Lehi’s zoons van de Heer doen? Welke waarheid kunnen we uit dit gebod leren? (Zorg dat de cursisten begrijpen dat de Heer ons gebiedt om te trouwen en kinderen voor Hem groot te brengen.)

Herinner de cursisten eraan dat Nephi en zijn broers een moeilijke tocht van meerdere dagen door de wildernis moesten maken om naar Jeruzalem terug te keren.

  • Waarom zijn het huwelijk en een gezin belangrijk genoeg voor Nephi en zijn broers om terug te gaan naar Jeruzalem voor een ontmoeting met Ismaël en zijn gezin?

Voordat u verder gaat, kunt u elke cursist een exemplaar van ‘Het gezin: een proclamatie aan de wereld’ geven of ze het exemplaar van de proclamatie in hun Schriftendagboek laten opslaan.

Vraag een cursist de volgende woorden voor te lezen uit ‘Het gezin: een proclamatie aan de wereld’. Laat de cursisten aandachtig luisteren en letten op wat hedendaagse profeten over het belang van het huwelijk hebben verklaard.

‘Wij, het Eerste Presidium en de Raad der Twaalf Apostelen van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen, verklaren plechtig dat het huwelijk tussen man en vrouw van Godswege is geboden en dat het gezin centraal staat in het plan van de Schepper voor de eeuwige bestemming van zijn kinderen.’ (‘Het gezin: een proclamatie aan de wereld’, Liahona, november 2010, p. 129.)

Laat enkele cursisten vertellen wat ze van deze verklaring leren. Vergewis u ervan dat ze begrijpen dat het gezin centraal staat in het plan van de Schepper voor onze eeuwige bestemming. Beklemtoon dat dit de reden was waarom de Heer Nephi en zijn broers gebood om Ismaëls gezin te vragen met ze mee te gaan. Leg ook uit dat een van de belangrijkste redenen voor het huwelijk is om kinderen in de wereld te brengen.

  • Wat denk je dat kinderen grootbrengen ‘voor de Heer’ betekent? (1 Nephi 7:1.)

Laat de cursisten deze vraag eerst beantwoorden. Spoor ze daarna aan om te letten op de inzichten die ze kunnen krijgen terwijl u de volgende passages uit de proclamatie over het gezin voorleest. Als ze hun eigen exemplaar van de proclamatie hebben, kunt u voorstellen dat ze de woorden en zinsneden markeren die zij belangrijk vinden.

‘Wij verklaren dat Gods gebod aan zijn kinderen om zich te vermenigvuldigen en de aarde te vervullen van kracht blijft. […]

‘[…] Ouders hebben de heilige plicht om hun kinderen in liefde en rechtschapenheid op te voeden, te voorzien in hun stoffelijke en geestelijke behoeften, en ze te leren dat ze elkaar moeten liefhebben en helpen, de geboden van God moeten naleven, en gezagsgetrouwe burgers behoren te zijn, waar ze zich ook bevinden. De echtelieden — de moeders en vaders — zullen door God verantwoordelijk worden gehouden voor het nakomen van deze verplichtingen.’ (‘Het gezin: een proclamatie aan de wereld’, p. 129.)

Vraag een cursist 1 Nephi 7:3–5 voor te lezen.

  • In welk opzicht is het verhaal in 1 Nephi 7:3–5 een voorbeeld van de waarheid in 1 Nephi 3:7? (Laat de cursisten inzien dat de Heer een weg voor Nephi en zijn broers bereidde teneinde het gebod te gehoorzamen om te trouwen en kinderen te krijgen.)

  • Hoe kan de jeugd zich nu voorbereiden om te trouwen en kinderen groot te brengen in het evangelie?

1 Nephi 7:6–15

Nephi getuigt tot de opstandige Laman en Lemuël dat de Heer bij machte is ze naar het land van belofte te leiden

Vraag een cursist 1 Nephi 7:6–7 voor te lezen.

  • Waarom kwamen Laman, Lemuël en enkele kinderen van Ismaël in opstand tijdens hun reis in de wildernis?

Laat de cursisten nadenken over hoe ze Laman, Lemuël en de opstandige zoons en dochters van Ismaël ertoe zouden kunnen bewegen hun reis naar het land van belofte voort te zetten. Vraag de cursisten vervolgens 1 Nephi 7:8–12 te lezen en te letten op de vragen die Nephi aan Laman en Lemuël stelde.

  • Welke waarheden bracht Nephi met die vragen over? (Hij herinnerde zijn broers aan de zegeningen die ze al van de Heer hadden ontvangen en zei dat de Heer ze kon blijven zegenen overeenkomstig hun geloof.)

  • Waarom is het belangrijk dat we die waarheden indachtig zijn?

Vraag de cursisten 1 Nephi 7:13–15 te lezen en te letten op de gevolgen als Laman, Lemuël en de opstandige zoons en dochters van Ismaël naar Jeruzalem waren teruggekeerd.

1 Nephi 7:16–22

Nephi wordt door de Heer bevrijd

Leg uit dat Laman en Lemuël boos werden op Nephi toen hij ze herinnerde aan de komende vernietiging van wie nog in Jeruzalem waren.

Vraag een cursist 1 Nephi 7:16 voor te lezen. Laat de klas zich voorstellen dat ze in Nephi’s schoenen staan.

  • Hoe zou je je voelen als je in Nephi’s schoenen stond? Wat zou jij doen?

Wijs erop dat Nephi op deze situatie reageerde door te bidden om hulp. Vraag een cursist Nephi’s gebed in 1 Nephi 7:17–18 voor te lezen.

  • Waar bad Nephi om? Wat treft je in zijn gebed?

Let er bij de antwoorden van de cursisten op dat ze inzien dat Nephi ‘naar [zijn] geloof’ om bevrijding vroeg. Wijs er ook op dat hij niet alleen vroeg om uit de handen van zijn broers te worden bevrijd, maar God ook om kracht vroeg zodat hij het probleem kon aanpakken. Leg uit dat bidden in geloof inhoudt dat we bidden met vertrouwen in de Heer en met de bereidheid om te handelen. Laat een cursist het volgende citaat van ouderling David A. Bednar van het Quorum der Twaalf Apostelen voorlezen:

Afbeelding
Ouderling David A. Bednar

‘Nephi is een voorbeeld van iemand die de helpende kracht van de Heiland kende en begreep. […] Let op Nephi’s gebed in vers 17: “O Heer, wil mij, naar mijn geloof in U, uit de handen van mijn broeders bevrijden; ja, geef mij kracht dat ik deze banden waarmee ik ben gebonden, mag verbreken” (cursivering toegevoegd).

‘[…] Ik vind het vooral interessant dat Nephi niet bad of God zijn omstandigheden wilde veranderen. Nee, hij bad voor de kracht om zelf zijn omstandigheden te veranderen. En ik geloof dat hij juist op deze manier bad omdat hij de helpende kracht van de verzoening van de Heiland kende, begreep en had ervaren.’ (‘In the Strength of the Lord’ [toespraak tijdens een devotional aan de Brigham Young University, 23 oktober 2001], p. 4, speeches.byu.edu.)

Getuig dat God onze gebeden naar ons geloof verhoort. Wijs erop dat God Nephi’s gebed in deze situatie vrijwel direct verhoorde. Gebeden worden echter niet altijd op die manier verhoord. Onze hemelse Vader verhoort gebeden op zijn eigen tijd, op zijn eigen wijze en naar zijn wil. Geef de cursisten de gelegenheid om te getuigen van de kracht van gebed door ze de volgende vragen voor te leggen:

  • Wanneer heb je met geloof gebeden en kracht of hulp van de Heer ontvangen, hetzij direct of na verloop van tijd? (U kunt eventueel iets uit eigen ervaring met dit beginsel vertellen.)

Vertel de cursisten dat Nephi’s broers hem na zijn bevrijding opnieuw probeerden aan te vallen. Vraag een cursist 1 Nephi 7:19–20 voor te lezen.

  • Wie haalden Laman en Lemuël over om Nephi niet te doden?

Wijs erop dat onze gebeden vaak verhoord en onze noden vaak gelenigd worden door de gelovige daden van anderen. Laat de cursisten bij hun studie van de resterende verzen van 1 Nephi 7 letten op hoe Nephi zijn broers bejegende, zelfs na alles wat ze hem hadden aangedaan. Laat ze zelf over de volgende vraag nadenken:

  • Wat was jouw reactie toen anderen je probeerden kwaad te doen?

Vraag een cursist 1 Nephi 7:21 voor te lezen. U kunt de cursisten in overweging geven om Nephi’s uitspraak over vergeving te markeren.

  • Wat houdt oprecht vergeving schenken in? (Leg eventueel uit dat oprecht in dit verband zonder aarzeling of enige terughoudendheid betekent.)

  • Waartoe spoorde Nephi zijn broers aan? Waarom was die raad belangrijk?

Getuig dat om vergeving vragen en anderen vergeven tot eensgezindheid en vrede leiden. Vraag de cursisten na te denken over situaties in hun familiekring waarbij vergeving nodig was.

  • Waarom is vergeving vooral belangrijk in het gezin waartoe we behoren?

  • Denk na over een keer dat je iemand uit je gezin hebt vergeven of vergeving hebt ontvangen. Hoe zijn de onderlinge band en sfeer thuis daardoor veranderd?

Wijs er tot slot op dat de Heer Nephi en zijn broers gebood om te trouwen en een gezin te stichten, en dat de Heer dat ook van ons verlangt. Getuig dat de Heer onze gebeden verhoort en ons kracht geeft om onze moeilijkheden te overwinnen op basis van ons geloof in Hem. Vraag ze na te denken over hoe ze een van de behandelde beginselen in de les van vandaag kunnen toepassen ten goede van hun gezin.

Tekstenbeheersing

Opmerking: dit lesboek bevat diverse methoden en activiteiten om kernteksten te leren beheersen. Ze helpen de cursisten zich herhaaldelijk en op uiteenlopende manieren de kernteksten eigen te maken.

Er is eventueel tijd om de volgende activiteit voor tekstenbeheersing in de les op te nemen. U kunt de activiteit aan het begin of eind van de les doen, of als onderbreking tussen lesdelen door. Houd het wel kort, zodat er genoeg tijd voor de eigenlijke les overblijft. Zie het aanhangsel voor meer activiteiten.

Wanneer de cursisten kernteksten snel weten te vinden en bekend raken met de betekenis, inhoud en toepassing ervan, bevordert dat hun individuele studie, hun vermogen om evangeliebeginselen toe te passen en uit de Schriften te onderwijzen. Denk na over de volgende uitspraak van president Howard W. Hunter: ‘We hopen dat geen van de cursisten uw les gefrustreerd, verward of beschaamd verlaat, omdat het hem of haar ontbreekt aan het nodige inzicht, doordat hij of zij niet genoeg thuis is in de Schriften om de juiste teksten te vinden.’ (‘Eternal Investments’ [toespraak voor CES-godsdienstleerkrachten, 10 februari 1989], p. 2, si.lds.org.)

Maak de cursisten vertrouwd met de Schriftuurplaatsen van de eerste vijf kernteksten. Laat ze die teksten aan de hand van de seminarieboekenlegger opzoeken en doorlezen. U kunt de cursisten aansporen de kernteksten op zodanige wijze te markeren dat ze de betreffende passages snel kunnen terugvinden.

Toelichting en achtergrondinformatie

1 Nephi 7:2. Ismaël stamde van Efraïm af

Het Boek van Mormon wordt soms het ‘hout van Jozef’ genoemd (Ezechiël 37:19) en soms ook het ‘hout van Efraïm’ (LV 27:5). Lehi was een afstammeling van Manasse (zie Alma 10:3) en Ismaël was een afstammeling van Efraïm. (Zie Erastus Snow, Deseret News, 18 augustus 1882.) De profetieën van Jakob (zie Genesis 48:16; 49:22) gingen in vervulling toen Ismaël (van Efraïm) met Lehi (van Manasse) naar het Amerikaanse continent ging.

1 Nephi 7:3–5. Het belang van het huwelijk

President Howard W. Hunter beklemtoonde het belang van een tempelhuwelijk:

‘Net zoals de doop een gebod van de Heer is, geldt dat ook voor een tempelhuwelijk. Zoals de doop essentieel is voor ons lidmaatschap in de kerk, is een tempelhuwelijk essentieel voor onze verhoging in de tegenwoordigheid van God. Het maakt deel uit van onze bestemming. Zonder dat kunnen wij onze hoogste doelen niet verwezenlijken.

‘Neem met minder dan dat geen genoegen.

‘U neemt toch ook geen genoegen met een wereldse vorm van de doop?

‘God heeft zijn wijze van dopen ingesteld — door onderdompeling door iemand die daartoe het gezag bezit.

‘Zou u dan wel genoegen nemen met een wereldse vorm van het huwelijk?

‘Hij heeft ook zijn wijze van het huwelijk ingesteld, namelijk het tempelhuwelijk.’ (Teachings of Howard W. Hunter, red. Clyde J. Williams [1997], pp. 131–132; zie ook LV 131:1–4.)

1 Nephi 7:15. ‘Indien gij naar Jeruzalem terugkeert, [zult] gij samen met hen […] omkomen’

Nephi waarschuwde zijn broers en leden van Ismaëls gezin dat ze zouden omkomen als ze naar Jeruzalem zouden teruggaan. De geschiedenis toont aan dat Nephi gelijk had. Een aantal jaren nadat Lehi en Ismaël met hun gezin Jeruzalem hadden verlaten, omsingelden de Babyloniërs de stad. Volgens de Bijbel was er na een belegering van zo’n anderhalf jaar geen voedsel meer voor het volk in Jeruzalem, werd er ‘een bres in de stadsmuur geslagen’ en werd Sedekia’s leger verstrooid (zie 2 Koningen 25:1–7). De Babyloniërs verwoestten vervolgens de tempel en voerden velen van het volk als gevangenen weg naar Babylon. Als Laman, Lemuël en de anderen naar Jeruzalem waren teruggekeerd, zouden ze zijn gevangengenomen of gedood (zie 2 Nephi 1:4). Maar omdat zij ervoor kozen Lehi en Nephi te volgen, genoten zij de vruchten en honing van het land Overvloed (zie 1 Nephi 17:3–6) en verkregen zij een erfland (zie 2 Nephi 1:5). Bovendien heeft de Heer de nakomelingen van Laman en Lemuël in de laatste dagen door zijn barmhartigheid met het evangelie gezegend (zie 2 Nephi 4:7–9).