Kirjasto
Oppiaihe 23: Matteus 21:1–16


Oppiaihe 23

Matteus 21:1–16

Johdanto

Jeesus saapui riemusaatossa Jerusalemiin elämänsä viimeisen viikon alussa. Ollessaan siellä Hän puhdisti temppelin toiseen kertaan ja paransi sokeat ja rammat, jotka tulivat Hänen luokseen.

Opetusehdotuksia

Huom. Tämän oppiaiheen lopussa on yksisivuinen kuvaliite nimeltään ”Jeesuksen Kristuksen viimeinen viikko, sovitus ja ylösnousemus”. Tämä lyhyt katsaus Vapahtajan viimeiseen viikkoon kuolevaisuudessa voi auttaa sinua ja oppilaitasi ymmärtämään tapahtumia, jotka johtivat Jeesuksen Kristuksen kuolemaan ja ylösnousemukseen. Voit käyttää tätä katsausta myös tutkiessanne Markuksen, Luukkaan ja Johanneksen evankeliumeja.

Matteus 21:1–11

Jeesus Kristus saapuu riemusaatossa Jerusalemiin

Ota esille jokin ruoka tai kirjoita sen nimi taululle. Pyydä oppilaita ilmoittamaan, ovatko he maistaneet sitä ja suosittelisivatko he sitä muille. Kehota oppilasta, joka suosittelisi kyseistä ruokaa, tulemaan luokan eteen. Pyydä häntä kuvittelemaan, ettei kukaan muu ole maistanut kyseistä ruokaa. Kehota oppilasta esittämään, mitä hän sanoisi tai tekisi auttaakseen jotakuta toista saamaan halun maistaa tuota ruokaa. Kehota oppilasta tehtävän suoritettuaan palaamaan paikalleen. Kysy sitten luokan jäseniltä:

  • Jos ette olisi maistaneet tätä ruokaa aiemmin, kuinka todennäköisesti haluaisitte maistaa sitä nyt? Miksi?

Kuva
Jesus Christ

Ota esille kuva Vapahtajasta. Selitä, että monilla ihmisillä on vain vähän tietoa Jeesuksesta Kristuksesta ja Hänen evankeliumistaan ja että meillä on vastuu auttaa muita saamaan tietoa Hänestä.

Pyydä oppilaita pohtimaan, mitä he voisivat tehdä auttaakseen jotakuta saamaan halun tietää enemmän Jeesuksesta Kristuksesta. Kehota heitä jakeita Matt. 21:1–11 tutkiessaan etsimään periaatetta, joka voi auttaa heitä, kun he kannustavat muita hankkimaan lisää tietoa Jeesuksesta Kristuksesta.

Selitä, että lukuun Matt. 21 on tallennettu, mitä tapahtui viisi päivää ennen Vapahtajan ristiinnaulitsemista. Muistuta oppilaille, että väkijoukko oli seurannut Jeesusta ja Hänen apostolejaan heidän matkatessaan Jerikosta Jerusalemiin (ks. Matt. 20:17–18, 29).

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Matt. 21:1–5. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja ottamaan selville, mitä Jeesus neuvoi kahta opetuslapsistaan tekemään.

  • Mitä Jeesus neuvoi näitä opetuslapsia tekemään?

Selitä, että jakeissa Matt. 21:4–5 mainittu profetia on kohdassa Sak. 9:9–10. (Kehota oppilaita miettimään, haluavatko he merkitä tämän viitteen jakeen 5 alaviitteessä. Tämä profetia koskee luvattua Messiasta eli ”voideltua Profeettaa, Pappia, Kuningasta ja Pelastajaa, jonka tuloa juutalaiset innokkaasti odottivat” (PKO, ”Messias”, scriptures.lds.org/fi). Tuo esiin, että Raamatun aikoina aasi oli ”juutalaisen kuninkuuden vertauskuva. – – Aasilla ratsastaminen osoitti – –, että Jeesus saapui rauhanomaisena ja ’nöyränä’ Vapahtajana, ei sotahevosella kuten valloittaja.” (New Testament Student Manual, kirkon koululaitoksen oppikirja, 2014, s. 64.)

  • Millaiset teot eri kulttuureissa ilmaisevat kuninkuuden tunnustamista kunnioittavalla tavalla?

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Matt. 21:6–8. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille, mitä ihmiset, joita ”oli hyvin paljon” (jae 8), tekivät, kun Jeesus ratsasti Jerusalemiin. (Voit halutessasi selittää oppilaille, että Joseph Smithin raamatunkäännös jakeesta Matt. 21:5 selkeyttää, että vain yksi eläin tuotiin ja sillä ratsastettiin [ks. LDS Bible, Matthew 21:7, alaviite a].)

  • Mitä väkijoukko teki tunnustaakseen kunnioitusta osoittaen, että Jeesus on Messias? (Voisit tuoda esiin, että Johanneksen evankeliumissa täsmennetään, että ihmiset käyttivät ”palmunoksia” [Joh. 12:13]. Palmunoksat olivat juutalainen vertauskuva vihollisista saadusta voitosta. Se, että väkijoukko päällysti kulkutien oksilla ja vaatteilla, oli ele, jolla kunnioitettiin kuninkaallisia ja valloittajia. Niin tehdessään ihmiset tunnustivat Jeesuksen Vapauttajakseen ja Kuninkaakseen ja ottivat Hänet sellaisena vastaan.)

Kuva
Triumphal Entry

Ota esille kuva Jeesus saapuu riemusaatossa Jerusalemiin (Evankeliumiaiheinen kuvakirja, 2009, nro 50; ks. myös lds.org). Pyydä oppilaita kuvittelemaan, että he ovat yksi tässä kuvassa olevista ihmisistä. Lue ääneen alkuosa jakeesta Matt. 21:9 ja kehota luokan jäseniä lukemaan yhteen ääneen väkijoukon huuto, joka on jakeen loppuosassa, aivan kuin he kuuluisivat noiden ihmisten joukkoon.

  • Mitä sanaa ihmiset toistivat? (Hoosianna.)

Selitä, että hoosianna tarkoittaa ’auta’ (Matt. 21:9, alaviite) tai ’oi, pelasta meidät’ (PKO, ”Hoosianna”). Pyydä oppilaita harkitsemaan tämän määritelmän kirjoittamista pyhiin kirjoituksiinsa jakeen 9 viereen.

Selitä, että osa ihmisjoukon huudosta täytti messiaanisen profetian, joka on kohdassa Ps. 118:25–26. Voit ehdottaa, että oppilaat merkitsevät tämän kohdan jakeen Matt. 21:9 alaviitteessä. Selitä, että kuninkaallinen ja messiaaninen arvonimi ”Daavidin Poika” (jae 9) oli varattu Daavidin valtaistuimen perijälle.

  • Kenen ihmiset julistivat tällä huudolla Jeesuksen olevan?

  • Jos te olisitte eläneet tuolloin Jerusalemissa, mitä ajatuksia tai tunteita olisitte saattaneet kokea, kun olisitte nähneet Jeesuksen saapuvan paikalle riemusaatossa?

Tuo esiin, että Jerusalemissa oli tuolloin tuhansia muualta tulleita ihmisiä viettämässä pääsiäistä. Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Matt. 21:10–11. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja katsomaan, mikä vaikutus väkijoukon käytöksellä oli muihin ihmisiin Jerusalemissa.

  • Minkä kysymyksen muut ihmiset esittivät väkijoukon käytöksen johdosta?

  • Kuten tämä tapaus osoittaa, mitä voi tapahtua, kun me julkisesti tunnustamme Jeesuksen Kristuksen ja puhumme Hänestä? (Oppilaat saattavat käyttää eri sanoja, mutta heidän tulee mainita seuraava periaate: Kun julkisesti tunnustamme Jeesuksen Kristuksen ja puhumme Hänestä, me voimme auttaa muita saamaan halun tietää Hänestä enemmän. Voisit kirjoittaa tämän periaatteen taululle.)

  • Missä muissa tilanteissa kuin kirkon kokouksissa me voimme julkisesti tunnustaa Jeesuksen Kristuksen ja puhua Hänestä? (Auta oppilaita ymmärtämään, että me voimme sopivan tilaisuuden tullen tehdä niin virallisissa tilanteissa, sosiaalisessa mediassa sekä keskusteluissa ystävien, sukulaisten ja naapurien kanssa.)

  • Kuinka me voimme julkisesti tunnustaa Jeesuksen Kristuksen ja puhua Hänestä niin, että se auttaa muita saamaan halun tietää Hänestä enemmän?

  • Kuinka te vastaisitte, jos teiltä kysyttäisiin, kuka Jeesus Kristus on?

Kirjoita taululle seuraavat kysymykset ja kehota oppilaita kirjoittamaan niistä jompaankumpaan vastaus seminaarimuistivihkoonsa tai pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaansa:

Milloin jonkun toisen ihmisen pyrkimykset julkisesti tunnustaa Jeesus Kristus ja puhua Hänestä ovat herättäneet sinussa halun tietää Hänestä enemmän?

Milloin sinä olet (tai joku tuntemasi henkilö on) auttanut jotakuta toista saamaan halun tietää enemmän Jeesuksesta Kristuksesta, koska olet (tai tuo toinen henkilö on) julkisesti tunnustanut Hänet ja puhunut Hänestä?

Kehota riittävän ajan kuluttua muutamia oppilaita, jotka haluavat tehdä niin, kertomaan, mitä he kirjoittivat.

Kannusta oppilaita etsimään sopivia tilaisuuksia tunnustaa Jeesus Kristus ja puhua Hänestä ja kannusta heitä tarttumaan noihin tilaisuuksiin.

Matteus 21:12–16

Jeesus puhdistaa temppelin ja parantaa sokeita ja rampoja

Ota esille kuva lähimmästä myöhempien aikojen pyhien temppelistä. Kehota oppilaita pohtimaan ja kuvailemaan ajatuksiaan ja tunteitaan, joita heillä oli, kun he kävivät edellisen kerran temppelissä. Jos oppilaat eivät ole koskaan käyneet temppelissä, pyydä heitä kuvailemaan, miltä he arvelevat, että heistä tuntuisi olla temppelissä.

  • Mitä sellaista temppelissä tapahtuu, minkä johdosta me voimme kokea sellaisia tunteita?

Kuva
My Father’s House

Ota esille kuva Isäni talo (Evankeliumiaiheinen kuvakirja, 2009, nro 52; ks. myös lds.org). Selitä, että tultuaan Jerusalemiin Vapahtaja meni temppelin pihalle. Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Matt. 21:12–13. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille, mitä sellaista jotkut ihmiset tekivät, mikä oli loukkaavaa taivaallista Isää ja Jeesusta Kristusta kohtaan.

  • Kuinka jotkut ihmiset kohtelivat Jumalan huonetta?

Selitä, että Jerusalemiin pääsiäistä viettämään tulleiden piti ostaa eläimiä uhrattavaksi temppelissä, koska se oli osa heidän jumalanpalvelustaan. Rahanvaihtajat vaihtoivat roomalaisia rahoja ja muita rahoja temppelirahaan, jotta eläimiä voitiin ostaa, ja toiset kauppiaat myivät eläimiä.

  • Mitä väärää oli tämäntyyppisessä kaupankäynnissä temppelin alueella?

Voit tuoda esiin, että vaikka tällainen kaupankäynti oli välttämätöntä ja palveli hyvää tarkoitusta, niin kaupanteon paikka ja tapa, jolla kauppiaat toimivat, oli epäkunnioittava ja halveksiva. Jae 13 antaa ymmärtää, että rahanvaihtajat ja kauppiaat olivat kiinnostuneempia rahallisen voiton saamisesta kuin Jumalan palvelemisesta ja muiden auttamisesta siinä.

  • Minkä temppeliä koskevan totuuden me voimme oppia siitä, mitä Vapahtaja sanoi ja teki? (Oppilaat saattavat käyttää eri sanoja, mutta varmista, että he mainitsevat seuraavan totuuden: Herran huone on pyhä paikka, ja Hän haluaa meidän kohtelevan sitä kunnioittavasti.)

  • Kuinka me voimme osoittaa kunnioitusta Herran huonetta kohtaan?

  • Kuinka se, että käy temppelissä kelvollisena, voi olla osoitus kunnioituksesta sitä kohtaan?

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Matt. 21:14. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja katsomaan, mitä Vapahtaja teki temppelissä puhdistettuaan sen.

  • Mitä Vapahtaja teki niiden sokeiden ja rampojen hyväksi, jotka tulivat Hänen luokseen temppelissä?

  • Mitä me voimme oppia tämän tapahtuman perusteella siitä, mitä Herra voi tehdä meille, kun käymme temppelissä? (Varmista, että oppilaat huomaavat seuraavan totuuden: Kun käymme temppelissä, Herra voi parantaa meidät.)

  • Mitä muita sairauksia ja haasteita fyysisten vaivojen lisäksi Herra voi parantaa, kun käymme temppelissä?

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen ensimmäisen presidenttikunnan jäsenen, presidentti James E. Faustin seuraavat sanat. Pyydä oppilaita kuuntelemaan presidentti Faustin todistusta totuudesta, jonka he huomasivat.

Kuva
President James E. Faust

”Herra on tarjonnut monia keinoja, joilla me voimme saada [Hänen parantavan vaikutuksensa]. Olen kiitollinen siitä, että Herra on palauttanut temppelityön maan päälle. Se on tärkeä osa työtä sekä elävien että kuolleiden pelastamiseksi. Temppelimme tarjoavat pyhäkön, jonne me voimme mennä ja jättää syrjään monet maailman huolet. Temppelimme ovat rauhan ja tyyneyden tyyssijoja. Näissä pyhitetyissä pyhäköissä Jumala ’parantaa ne, joiden mieli on murtunut, hän sitoo heidän haavansa’ (Ps. 147:3).” (”Hengellinen paraneminen”, Valkeus, heinäkuu 1992, s. 6.)

  • Miksi palveleminen Herran huoneessa auttaa meitä kokemaan Hänen parantavan vaikutuksensa?

Selitä, että kokemamme parantuminen palvellessamme temppelissä voi tapahtua heti, kuten kävi sokeille ja rammoille tässä tapauksessa, tai se voi tapahtua ajan kuluessa.

  • Milloin te tai joku tuntemanne henkilö olette kokeneet Herran parantavan vaikutuksen palvelemalla temppelissä? (Voit itsekin kertoa jonkin oman kokemuksesi.)

Tee yhteenveto jakeista Matt. 21:15–16 selittämällä, että ylipapit ja lainopettajat olivat tyytymättömiä siihen, mitä Jeesus teki temppelissä, ja ihmisiin, jotka huusivat Hänelle siellä ”hoosiannaa”. Jeesus toi esiin, että se, että ihmiset tunnustivat Hänet julkisesti, täytti erään profetian (ks. Ps. 8:3).

Lausu lopuksi oma todistuksesi tässä oppiaiheessa käsitellyistä totuuksista.

Kommentteja ja taustatietoja

Matteus 21:8. Palmunoksien ja vaatteiden levittäminen Jeesuksen eteen

Vanhin Bruce R. McConkie kahdentoista apostolin koorumista on opettanut, mitä tarkoitti se, kun ihmiset levittivät palmunoksia (ks. Joh. 12:13) ja vaatteitaan Jeesuksen eteen Hänen saapuessaan Jerusalemiin:

”Vain kuninkaat ja valloittajat saivat osakseen tällaisen poikkeuksellisen kunnianosoituksen (ks. 2. Kun. 9:13). – – Ylistyshuutojen sekä pelastus- ja vapautusvetoomusten keskellä näemme, miten opetuslapset levittelevät Herran tielle palmunoksia merkkinä voitosta ja menestyksestä. Koko tämä dramaattinen näkymä enteilee sitä vielä tulevaisuudessa tapahtuvaa kokoontumista, jolloin niin suuri kansanjoukko, ’ettei kukaan kyennyt sitä laskemaan’ – – seisoo ’valtaistuimen ja Karitsan edessä yllään valkeat vaatteet ja kädessään palmunoksa’ ja huutaa kovalla äänellä: ’Pelastuksen tuo meidän Jumalamme, hän, joka istuu valtaistuimella, hän ja Karitsa!’ (Ilm. 7:9–10.)” (Doctrinal New Testament Commentary, 3 osaa, 1965–1973, osa 1, s. 578.)

Matteus 21:9–11. Ihmisjoukko huusi ”hoosianna”

”[Hoosianna on] hepreankielinen sana, joka merkitsee ’auta’ tai ’oi, pelasta meidät’ ja jota käytetään ylistyksessä ja rukouksessa. – – Herran tullessa riemusaatossa Jerusalemiin kansanjoukko huusi ’hoosianna’ ja levitti maahan palmunlehviä, joiden päällä Jeesus ratsasti. Näin kansa osoitti ymmärtävänsä, että Jeesus oli sama Herra, joka oli vapauttanut Israelin muinoin (Ps. 118:25–26; Matt. 21:9, 15; Mark. 11:9–10; Joh. 12:13). Nämä ihmiset käsittivät, että Kristus oli kauan odotettu Messias.’ (Ks. PKO, ’Hoosianna’; scriptures.lds.org/fi.) Ilmaus ’koko kaupunki alkoi kuohua’ (Matt. 21:10) antaa ymmärtää, että Jeesuksen saapumisesta riemusaatossa kohistiin kaikkialla kaupungissa ja että monet ihmiset tiesivät siitä.” (New Testament Student Manual, kirkon koululaitoksen oppikirja, 2014, s. 64–65.)

Kuva
Jeesuksen Kristuksen viimeinen viikko