Kirjasto
Oppiaihe 25: Matteus 22:15–46


Oppiaihe 25

Matteus 22:15–46

Johdanto

Kun Jeesus jatkoi opettamista temppelissä, fariseukset ja saddukeukset yrittivät saada Hänet ansaan esittämällä Hänelle vaikeita kysymyksiä. Hän vastasi taitavasti heidän kysymyksiinsä ja opetti heitä noudattamaan maan lakeja ja pitämään kaksi suurinta käskyä.

Opetusehdotuksia

Matteus 22:15–22

Fariseukset yrittävät saada Vapahtajan ansaan kysymällä Häneltä, onko lainmukaista maksaa veroa keisarille

  • Mitä tärkeitä lakeja eduskunta on säätänyt yhteiskuntaamme varten? Miksi ne ovat mielestänne tärkeitä?

Pyydä oppilaita miettimään mielessään, onko sellaisia lakeja, joita he eivät noudata niin hyvin kuin heidän pitäisi. Kun oppilaat tutkivat jakeita Matt. 22:15–22, kehota heitä panemaan merkille, mitä Jeesus Kristus opetti maan lakien noudattamisesta.

Muistuta oppilaille, että elämänsä viimeisellä viikolla Vapahtaja opetti joka päivä Jerusalemin temppelissä (ks. Luuk. 19:47; 22:53). Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Matt. 22:15. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja ottamaan selville, mitä fariseukset yrittivät tehdä Vapahtajalle.

  • Mitä ilmaus ”miten saisivat Jeesuksen sanoistaan ansaan” tarkoittaa?

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Matt. 22:16–17 ja pyydä luokan jäseniä panemaan merkille, kuinka fariseukset yrittivät huijata Vapahtajaa. Selitä, että keisari oli Rooman valtakunnan hallitsija, ja Israel kuului tuohon aikaan Rooman valtakuntaan.

  • Millä tavoin kysymys, jonka he esittivät Jeesukselle Kristukselle, oli mahdollinen ansa? (Jos Vapahtaja sanoisi, että oli oikein maksaa veroa Rooman valtakunnalle, juutalaiset pitäisivät Häntä Rooman tukijana ja epälojaalina omaa kansaansa kohtaan. Jos Vapahtaja sanoisi heille, ettei ollut lainmukaista maksaa veroa, niin fariseukset voisivat syyttää Jeesusta maanpetoksesta ja ilmoittaa Hänestä Rooman viranomaisille.)

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Matt. 22:18–21 ja pyydä luokan jäseniä ottamaan selville, kuinka Vapahtaja vastasi fariseusten kysymykseen. Selitä, että ilmaus ”antakaa siis keisarille mikä keisarille kuuluu” jakeessa 21 viittaa velvollisuuteemme noudattaa yhteiskunnan lakeja, kuten lakia maksaa veroja. Näytä kolikkoa ja kysy:

  • Miksi Vapahtajan vastaus fariseusten kysymykseen oli täydellinen?

  • Minkä totuuden me voimme oppia Vapahtajan opetuksesta, että meidän tulee ”antaa siis keisarille mikä keisarille kuuluu”? (Oppilaat saattavat käyttää eri sanoja, mutta varmista, että he mainitsevat seuraavan totuuden: Herra odottaa meidän olevan hyviä kansalaisia ja noudattavan maan lakeja [ks. myös UK 12].)

  • Mistähän syystä on tärkeää, että me Jeesuksen Kristuksen opetuslapset olemme hyviä kansalaisia ja noudatamme maan lakeja? (Ks. OL 58:21.)

Kehota oppilaita lukemaan itsekseen Matt. 22:22 ja panemaan merkille, kuinka fariseukset suhtautuivat Vapahtajan vastaukseen. Pyydä oppilaita kertomaan, mitä he huomaavat.

Matteus 22:23–34

Vapahtaja opettaa saddukeuksille avioliittoa ja ylösnousemusta koskevia asioita

Selitä, että fariseusten lisäksi myös saddukeukset yrittivät saada Vapahtajan ansaan sanoistaan Hänen opettaessaan temppelissä. Auta oppilaita ymmärtämään saddukeusten uskonkäsityksiä kehottamalla heitä lukemaan itsekseen Pyhien kirjoitusten oppaan hakusana-artikkeli ”Saddukeukset”. Pyydä oppilaita panemaan merkille, mihin saddukeukset uskoivat ja mihin he eivät uskoneet.

  • Mitä uskonkäsityksiä saddukeukset eivät hyväksyneet?

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Matt. 22:23–28 ja pyydä luokan jäseniä ottamaan selville, kuinka saddukeukset yrittivät saada Vapahtajan ansaan.

  • Kuinka tiivistäisitte kysymyksen, jonka saddukeukset esittivät Vapahtajalle?

Selitä, että saddukeukset sovelsivat tarkoituksella väärin Vanhan testamentin tapaa, jonka tarkoituksena oli leskistä huolehtiminen (ks. 5. Moos. 25:5–6; Bible Dictionary, ”Levirate marriage”). He yrittivät liioitella tätä tapaa kumotakseen opin ylösnousemuksesta.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Matt. 22:29–30 ja pyydä luokan jäseniä panemaan merkille Vapahtajan vastaus saddukeusten kysymykseen.

  • Kuinka Vapahtaja vastasi tähän kysymykseen?

Auta oppilaita ymmärtämään Vapahtajan vastaus kehottamalla yhtä oppilasta lukemaan ääneen, mitä kahdentoista apostolin koorumin jäsen, vanhin Bruce R. McConkie on sanonut:

Kuva
Elder Bruce R. McConkie

”[Jeesus Kristus] ei kiellä vaan rajoittaa vallalla olevaa käsitystä, että taivaassa otetaan vaimo ja mennään vaimoksi. Hän sanoo, että mitä tulee ’teihin’ (saddukeuksiin), ja mitä tulee ’heihin’ (tämän maailman lapsiin), ylösnousemuksessa ei ole perheyksikköä eikä se jatku. – –

’Sen tähden, kun he [jotka eivät halua elää, eivät elä tai eivät voi elää iankaikkisen avioliiton lain mukaan] ovat poissa maailmasta, he eivät ota vaimoa eivätkä mene vaimoksi’ [OL 132:16].

Toisin sanoen ne, joille Jeesus puhui, eivät ota vaimoa eivätkä mene vaimoksi taivaassa, eivätkä ne, jotka eivät edes usko ylösnousemukseen puhumattakaan kaikista muista pelastavista totuuksista.” (Doctrinal New Testament Commentary, 3 osaa, 1965–1973, osa 1, s. 606.)

Auta oppilaita ymmärtämään paremmin jakeissa Matt. 22:29–30 oleva Vapahtajan sanoma selittämällä, että Herra ilmoitti monia tärkeitä totuuksia iankaikkisesta avioliitosta profeetta Joseph Smithille. Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 132:15–17. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja kiinnittämään huomiota siihen, mitä Herra ilmoitti Joseph Smithille avioliitosta.

  • Ketkä Herran mukaan eivät ottaisi vaimoa eivätkä menisi vaimoksi (ks. jae 16) ylösnousemuksessa?

  • Minkä totuuden Vapahtaja opettaa kohdissa Matt. 22:30 ja OL 132:15–17 avioliitosta ja kuoleman jälkeisestä elämästä? (Oppilaat saattavat käyttää eri sanoja, mutta varmista, että he mainitsevat seuraavan totuuden: Ne, joita ei sinetöidä puolisoonsa pappeuden valtuudella kuolevaisuudessa tai sijaistoimituksin temppelissä, eivät ole naimisissa tulevassa maailmassa.)

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Matt. 22:31–33 ja pyydä luokan jäseniä panemaan merkille, mitä muita totuuksia Vapahtaja opetti saddukeuksille ylösnousemuksesta.

  • Mitä sellaista Vapahtaja sanoi jakeessa 32, mikä osoittaa, että ylösnousemus on todellinen?

  • Kuinka ihmiset suhtautuivat, kun he kuulivat Vapahtajan opettavan näitä oppeja?

Matteus 22:34–40

Vapahtaja opettaa kaksi suurinta käskyä

Kehota oppilaita kirjoittamaan seminaarimuistivihkoonsa tai pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaansa niin monta käskyä kuin he ehtivät yhdessä minuutissa. Pyydä oppilaita kertomaan, kuinka monta käskyä he ehtivät kirjoittaa.

Selitä, että juutalaisuudessa opetetaan, että Mooseksen laki sisältää 613 käskyä. Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Matt. 22:35–36. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja etsimään näihin käskyihin liittyvä kysymys, jonka yksi fariseuksista esitti Vapahtajalle.

  • Minkä kysymyksen fariseus esitti Vapahtajalle?

Ennen kuin oppilaat katsovat Vapahtajan vastausta, kehota heitä ympyröimään heidän kirjoittamistaan luetteloista käsky, joka on heidän mielestään suurin tai tärkein. Pyydä muutamaa oppilasta kertomaan, minkä käskyn he ympyröivät, ja perustelemaan, miksi he ympyröivät sen.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Matt. 22:37–40. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille, kuinka Vapahtaja vastasi fariseuksen kysymykseen.

  • Mikä on suurin käsky? Mikä on toiseksi suurin käsky? (Selitä, että nämä kaksi käskyä sisältyivät Mooseksen lakiin [ks. 5. Moos. 6:5; 3. Moos. 19:18]. Selitä myös, että Herran käskyllä ”rakasta lähimmäistäsi” tarkoitetaan sitä, kuinka me kohtelemme muita.)

  • Mistähän syystä näitä käskyjä pidetään suurimpina?

  • Mitä mielestänne tarkoittaa jakeen 40 ilmaus ”näiden kahden käskyn varassa ovat laki ja profeetat”? (Auta oppilaita ymmärtämään, että kaikkien niiden käskyjen tarkoituksena, jotka Jumala oli ilmoittanut Mooseksen laissa ja Vanhan testamentin profeettojen kautta, oli auttaa ihmisiä osoittamaan rakkautensa Jumalaa ja lähimmäistään kohtaan.)

  • Jos jokaisen käskyn tarkoituksena on auttaa meitä pitämään kaksi suurinta käskyä, niin minkä periaatteen voimme oppia jakeesta 40 siitä, miten tärkeää on pitää kaikki Jumalan käskyt? (Kun oppilaat ovat vastanneet, kirjoita taululle seuraava periaate: Jos todella rakastamme Jumalaa ja lähimmäistämme niin kuin itseämme, me pyrimme pitämään kaikki Jumalan käskyt.)

Havainnollista tätä periaatetta kehottamalla oppilaita katsomaan luetteloa käskyistä, jotka he kirjoittivat seminaarimuistivihkoonsa tai pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaansa. Pyydä heitä piirtämään tähti niiden käskyjen kohdalle, jotka osoittavat rakkautta Jumalaa kohtaan, ja neliö niiden käskyjen kohdalle, jotka osoittavat rakkautta lähimmäistämme kohtaan. (Joidenkin käskyjen kohdalle voi piirtää sekä tähden että neliön.) Pyydä oppilaita valitsemaan luettelostaan yksi käsky ja perustelemaan, kuinka sitä käskyä noudattamalla me voimme osoittaa rakkautemme Jumalaa, rakkautemme lähimmäistämme tai rakkautemme molempia kohtaan.

  • Millaisia tunteita teillä on ollut, kun olette päättäneet noudattaa jotakin tiettyä käskyä osoittaaksenne rakkautenne Jumalaa tai jotakuta ihmistä kohtaan?

Lausu todistuksesi periaatteesta, että jos me todella rakastamme Jumalaa ja rakastamme lähimmäistämme niin kuin itseämme, me pidämme kaikki Jumalan käskyt. Kehota oppilaita miettimään jotakin käskyä, jota he voisivat noudattaa uskollisemmin osoittaakseen rakastavansa taivaallista Isää tai jotakuta ihmistä, ja kannusta heitä asettamaan tavoite tehdä niin. Kehota heitä kirjoittamaan tämä tavoite seminaarimuistivihkoonsa tai pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaansa.

Matteus 22:41–46

Vapahtaja kysyy fariseuksilta, mitä nämä ajattelevat Messiaasta

Selitä, että sen jälkeen kun Vapahtaja oli vastannut taitavasti fariseusten ja saddukeusten kysymyksiin, Hän esitti joitakin kysymyksiä fariseuksille.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Matt. 22:41–42 ja pyydä luokan jäseniä panemaan merkille, mitä Vapahtaja kysyi fariseuksilta.

  • Mitä kysymyksiä Jeesus Kristus esitti fariseuksille?

  • Kuinka fariseukset vastasivat?

Selitä, että useimmat juutalaiset tiesivät, että Messias eli Kristus polveutuisi kuningas Daavidista. Fariseukset uskoivat, että Messias olisi Israelin kruunattu kuningas, joka auttaisi heitä voittamaan vierasmaalaiset viholliset (kuten roomalaiset) ja toisi heille vapauden, kuten kuningas Daavid oli tehnyt aiemmin. Tee yhteenveto jakeista Matt. 22:43–46 selittämällä, että Jeesus opetti fariseuksille, että heidän omien kirjoitustensa mukaan Messias oli enemmän kuin vain Daavidin Poika – Hän oli myös Jumalan Poika. Tai kuten myöhemmin apostoli Johannekselle ilmoitettiin, Kristus on sekä Daavidin juuri että verso (ks. Ilm. 22:16) eli Hän on sekä Daavidin Herra että tämän jälkeläinen.

Kehota oppilaita miettimään, kuinka he vastaisivat kysymykseen: ”Mitä te ajattelette Messiaasta?” Päätä oppiaihe lausumalla todistuksesi Vapahtajasta.

Kuva
scripture mastery icon
Pyhien kirjoitusten hallinta – Matt. 22:36–39

Anna oppilaille aikaa kirjoittaa korttiin tai pienelle paperilapulle kohdan Matt. 22:36–39 sanat. Kehota oppilaita pitämään kortti mukanaan ja katsomaan sitä tuon tuostakin päivän aikana, jotta he sen avulla muistaisivat pitää ensimmäisen ja toisen käskyn.

Kommentteja ja taustatietoja

Matteus 22:21. ”Antakaa siis keisarille mikä keisarille kuuluu”

Ilmaus ”antakaa siis keisarille mikä keisarille kuuluu” jakeessa Matt. 22:21 viittaa velvollisuuteemme noudattaa yhteiskunnan lakeja, kuten maksaa veroja. Mutta mitä me teemme silloin, jos yhteiskunnan lait ovat ristiriidassa Jumalan lakien kanssa? Vanhin Dallin H. Oaks kahdentoista apostolin koorumista on antanut seuraavan neuvon:

”Meidän on toisinaan tarpeen kyseenalaistaa lakeja, jotka pyrkivät rajoittamaan vapauttamme harjoittaa uskoamme, ja teemme sen turvautuen perustuslaillisiin oikeuksiimme harjoittaa vapaasti uskontoa” (”Totuuden ja suvaitsevaisuuden tasapainottamista”, Liahona, helmikuu 2013, s. 31).

Vanhin Dallin H. Oaks on myös opettanut, että kun yhteiskunnan laki sallii synnillisen käyttäytymisen, me olemme silti sidottuja noudattamaan Jumalan lakeja:

”Kahdennessatoista uskonkappaleessamme sanotaan, että me uskomme, että meidän tulee olla alamaisia viranomaisille ja ’noudattaa, kunnioittaa ja ylläpitää lakia’. Mutta ihmisten lait eivät voi tehdä moraaliseksi sitä, minkä Jumala on julistanut moraalittomaksi. Sitoutuminen kaikkein tärkeimpään asiaan – rakastaa ja palvella Jumalaa – edellyttää sitä, että me pidämme Hänen lakiaan oman käyttäytymisemme mittana. Esimerkiksi me noudatamme edelleen jumalallista käskyä, joka kieltää aviorikoksen ja haureuden, vaikka nuo teot eivät enää olekaan rikoksia niiden osavaltioiden tai maiden lakien mukaan, joissa me asumme. Myöskään lait, jotka laillistavat niin kutsutun ’samaa sukupuolta olevien välisen avioliiton’, eivät muuta avioliittoa koskevaa Jumalan lakia, eivät Hänen käskyjään eivätkä meidän niitä koskevia tasovaatimuksiamme.” (”Ei muita jumalia”, Liahona, marraskuu 2013, s. 75.)

Matteus 22:23–30. Avioliiton solmiminen ylösnousemuksessa

”Tärkeä avain Vapahtajan sanojen ymmärtämiseen on muistaa, että ne lausuttiin saddukeuksille, jotka ’kieltävät ylösnousemuksen’ (Matt. 22:23). Sen vuoksi heidän Vapahtajalle esittämänsä kysymys oli vilpillinen – he eivät todellisuudessa olleet kiinnostuneita tietämään avioliitosta ylösnousemuksessa. Vapahtajan vastaus, että ’[he eivät] ylösnousemuksessa [ota] vaimoa [eivätkä mene] vaimoksi’ (Matt. 22.30, kursivointi lisätty), viittasi kyseessä oleviin henkilöihin eli saddukeuksiin, sillä kyselijät sanoivat, että ’keskuudessamme oli seitsemän veljestä’ (Matt. 22:25, kursivointi lisätty). Niiden kohdalla, jotka eivät solmi avioliittoa iankaikkisuudeksi, avioliitto ei jatku tämän elämän jälkeen (ks. OL 132:15–17). Näinä myöhempinä aikoina Herra on ilmoittanut, että avioliitto voi olla iankaikkinen vain, jos se solmitaan Hänen lakinsa mukaisesti, sen toimittajalla on valtuus ja sen sinetöi lupauksen Pyhä Henki (ks. OL 132:19).

Toinen avain Vapahtajan sanojen ymmärtämiseen on käsittää, että kun saddukeukset viittasivat Mooseksen sanoihin (ks. Matt. 22:24), he viittasivat siihen, mitä nimitetään toisinaan lankousavioliitoksi. Mooseksen lain mukaan kun mies kuoli ja leski jäi lapsettomaksi, miehen veljen odotettiin menevän naimisiin lesken kanssa elättääksensä tämän ja saattaakseen jälkeläisiä edesmenneelle miehelle (ks. 5. Moos. 25:5; Bible Dictionary, ’Levirate marriage’)”. (New Testament Student Manual, kirkon koululaitoksen oppikirja, 2014, s. 66–67.)

Matteus 22:35–40. Kaksi suurinta käskyä

Presidentti Ezra Taft Benson on sanonut seuraavaa ensimmäiseksi ja toiseksi suurimmasta käskystä:

”Se, että rakastamme Jumalaa koko sydämestämme, sielustamme, mielestämme ja voimastamme, käsittää ja kattaa kaiken. Se ei ole mikään puolittainen pyrkimys. Se on täydellistä omistautumista koko olemuksellamme – fyysisesti, henkisesti, tunneperäisesti ja hengellisesti – rakastamaan Herraa.

Tämä rakkaus Jumalaa kohtaan on niin laajaa, syvää ja korkeaa, että se ulottuu kaikille elämänaloille. Meidän halujemme, olivatpa ne hengellisiä tai ajallisia, tulee versoa rakkaudesta Herraan. Ajatustemme ja kiintymyksemme tulee keskittyä Herraan. – –

Miksi Jumala asetti tämän suurimman käskyn ensimmäiseksi? Koska Hän tiesi, että jos me todella rakastaisimme Häntä, me haluaisimme pitää kaikki muutkin Hänen käskynsä. – –

Kun asetamme Jumalan ensimmäiselle sijalle, kaikki muu asettuu oikealle paikalleen tai jää pois elämästämme. Rakkautemme Herraa kohtaan määrää sen, mihin kohdistamme kiintymyksemme, kuinka käytämme aikamme, mitä harrastamme ja millainen on tärkeysjärjestyksemme.

Meidän tulee asettaa Jumala kaikkien muiden edelle elämässämme. – –

Me siunaamme lähimmäistämme eniten silloin kun asetamme ensimmäisen käskyn ensimmäiseksi.” (Ks. ”Suurin käsky – rakasta Herraa”, Valkeus, heinäkuu 1988, s. 3–4; ks. myös Mark. 12: 28–34.)

Matteus 22:45. ”Jos kerran Daavid sanoo Messiasta herraksi, kuinka Messias silloin voi olla hänen poikansa?”

Vanhin James E. Talmage kahdentoista apostolin koorumista on opettanut, että Jeesus Kristus on Jehova:

”Jeesus Kristus on Daavidin Poika – – tosiasiallisen polveutumisjärjestyksen mukaan – –. Vaikka Jeesus syntyi lihaan vasta ’ajan keskipäivän’ vuosisadalla, Hän oli Jehova, Herra ja Jumala, jo ennen kuin Daavid, Abraham tai Aadam oli maan päällä.” (Jeesus Kristus, 1982, s. 387.)