Kirjasto
Oppiaihe 83: Apostolien teot 2


Oppiaihe 83

Apostolien teot 2

Johdanto

Opetuslapset täyttyivät helluntaipäivänä Pyhällä Hengellä, ja heitä siunattiin kielten lahjalla heidän saarnatessaan evankeliumia. Pietari julisti, että Jeesus on Herra ja Messias (ks. Ap. t. 2:36), ja kehotti ihmisiä tekemään parannuksen, ottamaan kasteen ja ottamaan vastaan Pyhän Hengen lahjan. Noin kolmetuhatta ihmistä kääntyi, ja heidät kastettiin sinä päivänä, minkä jälkeen he pysyivät uskollisina kirkossa.

Opetusehdotuksia

Apostolien teot 2:1–13

Jeesuksen Kristuksen opetuslapset täyttyvät helluntaipäivänä Pyhällä Hengellä

Pyydä oppilaita miettimään viimeisintä tilaisuutta, mikä heillä on ollut puhua kirkossa, opettaa oppiaihe tai kertoa jollekulle evankeliumista.

  • Mikä voi olla haastavaa siinä, että puhuu, opettaa tai todistaa muille Jeesuksen Kristuksen evankeliumista?

Kehota oppilaita heidän tutkiessaan jakeita Ap. t. 2:1–13 etsimään totuus, joka auttaa heitä, kun heitä huolestuttaa tai pelottaa opettaa ja todistaa muille palautetusta evankeliumista.

Selitä, että noin viikko sen jälkeen kun Vapahtaja oli noussut taivaaseen, juutalaisia monista kansakunnista tuli Jerusalemiin osallistumaan helluntaijuhlaan ja palvelemaan temppelissä sekä kiittämään Herraa. Tämä juhla pidettiin 50 päivää pääsiäisen jälkeen, ja siinä juhlittiin kauden ensimmäistä elonkorjuuta (ks. PKO, ”Helluntai”, scriptures.lds.org/fi).

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Ap. t. 2:1–3. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja ottamaan selville, mitä Jeesuksen Kristuksen opetuslapset kokivat helluntaipäivänä.

  • Mitä opetuslapset kokivat helluntaipäivänä? (Pyhän Hengen vuodattamisen.)

  • Kuinka tätä Pyhän Hengen vuodattamista kuvattiin?

Selitä, että ilmaus ”tulenlieskoja, kuin kieliä” (jae 3) viittaa tuleen, joka muinoin oli usein vertauskuvana jumalallisesta läsnäolosta tai vaikutuksesta. Se oli merkki, että opetuslapset olivat saaneet Vapahtajan lupaaman Pyhän Hengen lahjan.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Ap. t. 2:4–8. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja kiinnittämään huomiota siihen, mitä tapahtui, kun opetuslapset täyttyivät Pyhällä Hengellä.

  • Mitä jakeen 4 mukaan tapahtui, kun opetuslapset täyttyivät Pyhällä Hengellä? (He alkoivat puhua eri kielillä sitä, ”mitä Henki antoi heille puhuttavaksi”.)

  • Miksi eri kansakunnista tulleet juutalaiset ihmettelivät kuulemaansa?

Kehota oppilaita silmäilemään jakeita Ap. t. 2:9–11 ja laskemaan, kuinka moneen eri ihmisryhmään tai kansaan kuuluvat ihmiset kuulivat opetuslasten puhuvan kielillä Pyhän Hengen voimasta. Pyydä heitä kertomaan, mitä he löytävät. Voisit ottaa esille oheisen kartan auttaaksesi oppilaita näkemään, mistä nämä juutalaiset olivat kotoisin.

Kuva
kartta, itäinen Välimeri

Tuo esiin, että jakeen 11 mukaan kukin näistä ryhmistä kuuli omalla kielellään opetuslasten opettavan ”Jumalan suuria tekoja”.

  • Kuten opetuslasten kokemus helluntaipäivänä osoittaa, mikä voi auttaa meitä opettamaan muita ja todistamaan heille? (Kun oppilaat ovat vastanneet, kirjoita taululle seuraava periaate: Kun olemme täynnä Pyhää Henkeä, Hän auttaa meitä opettamaan muita ja todistamaan heille.)

Auta oppilaita ymmärtämään tämä periaate tuomalla luokkaan kaksi tyhjää lasia, vesikannu ja tarjotin. Aseta lasit tarjottimelle niin, että mahdolliset vesiroiskeet putoavat sille. Pane sitten ensimmäisen lasin päälle paperi tai kansi, niin ettei siihen voi kaataa vettä, ja pane toiseen lasiin jokin esine (kuten kivi), niin että lasi lähestulkoon täyttyy esineestä. Kehota yhtä oppilasta yrittämään lasien täyttämistä vesikannussa olevalla vedellä.

  • Jos lasit kuvaavat meitä ja vesi kuvaa Pyhää Henkeä, mitä paperi (tai kansi) ja kivi saattaisivat kuvata? Millainen käyttäytyminen ja millaiset asenteet voivat estää meitä täyttymästä Pyhällä Hengellä?

  • Mitä voimme tehdä täyttyäksemme Pyhällä Hengellä niin, että Hän voi auttaa meitä opettamaan muita ja todistamaan heille?

  • Millä tavoin Pyhä Henki on auttanut teitä opettamaan evankeliumia tai lausumaan todistuksenne muille?

Todista taululle kirjoitetusta periaatteesta ja kehota oppilaita toteuttamaan tätä periaatetta pyrkimällä saamaan Pyhän Hengen kumppanuuden, jotta he voivat opettaa muita ja todistaa heille.

Tee yhteenveto jakeista Ap. t. 2:12–13 selittämällä, että jotkut juutalaiset hämmästyivät kuulemaansa, kun taas toiset pilkkasivat opetuslapsia syyttämällä, että nämä olivat juoneet liian paljon viiniä.

Apostolien teot 2:14–47

Pietari todistaa Jeesuksesta Kristuksesta ja opettaa, kuinka saa pelastuksen

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Ap. t. 2:14 ja pyydä luokan jäseniä panemaan merkille, kuka alkoi opettaa väkijoukkoa. Kehota oppilaita kertomaan, mitä he saavat selville.

Pyydä oppilaita kuvittelemaan itsensä Pietarin tilanteeseen, seisomaan väkijoukon edessä.

  • Jos te olisitte olleet Pietarin tilanteessa, mitä evankeliumin totuuksia te olisitte opettaneet ja mistä todistaneet? Miksi?

Tee yhteenveto jakeista Ap. t. 2:15–35 selittämällä, että Pietari julisti, että tapahtumat, jotka liittyivät kielten lahjaan ja muihin Hengen ilmenemisiin opetuslasten keskuudessa, olivat Joelin profetian yksi täyttymys ja merkitys (ks. Joel 3:1–5). Sitten Pietari opetti ja todisti ihmisille käyttäen kuningas Daavidin sanoja ja psalmeja.

Kirjoita taululle seuraavat pyhien kirjoitusten viitteet ja kysymykset:

Ap. t. 2:22–24, 29–33, 36

Mitä tärkeitä totuuksia Pietari opetti ja mistä hän todisti?

Mikä kiinnittää eniten huomiotanne Pietarin todistuksessa juutalaisille?

Järjestä oppilaat pareiksi. Kehota kutakin paria tutkimaan taululla olevia pyhien kirjoitusten kohtia sekä keskustelemaan vastauksistaan niitä koskeviin kysymyksiin. Kehota riittävän ajan kuluttua muutamia oppilaita kertomaan vastauksensa luokalle.

Ota esille kuva, joka esittää sitä, kun Pietari kielsi Vapahtajan (esim. Carl Heinrich Blocin maalaus Pietari kieltää Jeesuksen, joka on sivustolla lds.org). Kehota yhtä oppilasta tekemään yhteenveto siitä, mitä Pietari sanoi ja teki, kun häneltä kysyttiin hänen suhdettaan Jeesukseen sinä yönä, jolloin Vapahtaja vangittiin (ks. Luuk. 22:54–62).

Kuva
Peter’s Denial

Carl Heinrich Blochin maalaus Pietari kieltää Jeesuksen. Frederiksborgin linnassa Hillerødissä Tanskassa sijaitsevan Kansallishistoriallisen museon luvalla. Kopiointi kielletty.

  • Kuinka Pietarin sanat ja teot helluntaipäivänä erosivat hänen käytöksestään sinä yönä, kun Vapahtaja vangittiin?

  • Minkä arvelette vaikuttaneen tähän muutokseen Pietarissa?

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Ap. t. 2:37. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja kiinnittämään huomiota siihen, kuinka Pietarin sanat vaikuttivat väkijoukkoon.

  • Kuinka Pietarin sanat vaikuttivat väkijoukkoon?

Voit kehottaa oppilaita merkitsemään ilmauksen ”piston sydämessään”. Selitä, että Pyhä Henki pisti ihmisten sydäntä heidän kuullessaan Pietarin todistuksen. Sana pisto tarkoittaa tässä sydämen lävistävää tunnetta ja antaa ymmärtää, että ihmiset tunsivat syvää katumusta, koska juutalaiset kansana ja kansakuntana olivat ristiinnaulinneet Herransa Jeesuksen Kristuksen. Pietari ei tarkoittanut, että se ryhmä eri kansakunnista tulleita juutalaisia, jota hän opetti helluntaipäivänä, oli vastuussa Jeesuksen Kristuksen ristiinnaulitsemisesta.

  • Minkä kysymyksen ihmiset jakeen 37 mukaan esittivät?

  • Mitä tämä kysymys paljastaa siitä, mitä ihmisten sydämessä oli tapahtumassa? (Ihmiset alkoivat kokea sydämenmuutosta.)

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Ap. t. 2:38–41. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille, mitä Pietari neuvoi ihmisiä tekemään. Selitä, että sana kieroutunut tarkoittaa kapinallista, uppiniskaista tai kavalaa.

  • Mitä Pietari neuvoi ihmisiä tekemään?

  • Kuinka ihmiset jakeen 41 mukaan suhtautuivat Pietarin opetuksiin ja kutsuun tehdä parannus ja ottaa kaste?

Kirjoita taululle seuraava vajaa virke: Kun otamme vastaan Jumalan sanan Pyhän Hengen voimalla,…

Kehota muutamia oppilaita lukemaan vuorotellen ääneen jakeet Ap. t. 2:42–47. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja ottamaan selville, mitä uudet kirkon käännynnäiset tekivät, kun he olivat ottaneet vastaan totuuden Pyhän Hengen voimalla ja menneet kasteelle. Selitä, että ilmaus ”mursivat yhdessä leipää” (jae 42) tarkoittaa osallistumista sakramenttitoimitukseen ja että ”kaikki oli heille yhteistä” (jae 44) tarkoittaa sitä, että pyhät olivat yhtä ja elivät pyhityksen lain mukaan.

  • Mitkä teot näiden jakeiden mukaan osoittavat, että kastetut olivat todella kääntyneitä (ks. myös 3. Nefi 26:17–21)? (Kehota yhtä oppilasta kirjoittamaan luokan jäsenten vastaukset taululle.)

Muistuta oppilaille, että ennen kuin juutalaiset kuulivat Pietarin sanat ja noudattivat niitä, he eivät olleet hyväksyneet Jeesusta Vapahtajakseen eivätkä olleet noudattaneet Hänen opetuksiaan. Kehota heitä miettimään, kuinka ihmiset muuttuivat.

  • Minkä periaatteen me voimme oppia jakeiden Ap. t. 2:37–47 mukaan siitä, mitä voi tapahtua, kun otamme vastaan Jumalan sanan Pyhän Hengen voimalla? (Täydennä oppilaiden sanoja käyttäen taululla oleva vajaa virke niin, että se välittää seuraavan totuuden: Kun otamme vastaan Jumalan sanan Pyhän Hengen voimalla, sydämemme muuttuu ja me koemme kääntymyksen Jeesukseen Kristukseen.)

  • Mitä me voimme tehdä ottaaksemme vastaan Jumalan sanan Pyhän Hengen voimalla?

Kehota oppilaita tarkastelemaan taululle kirjoitettuja kastettujen ja kääntymyksen kokeneiden ihmisten tekoja.

  • Kun olette pyrkineet oppimaan evankeliumin totuuksia ja elämään niiden mukaan, kuinka Henki on auttanut teitä muuttumaan ja kokemaan kääntymyksen Jeesukseen Kristukseen? (Voit kertoa myös jonkin kokemuksen omasta elämästäsi.)

Kehota oppilaita pohtimaan, mitä he voivat tehdä ottaakseen paremmin vastaan Jumalan sanat ja opetukset Pyhän Hengen voimalla. Kannusta heitä toimimaan sen innoituksen pohjalta, jota he mahdollisesti saavat.

Kuva
scripture mastery icon
Pyhien kirjoitusten hallinta – Ap. t. 2:36–38

Kehota oppilaita vertaamaan jakeita Ap. t. 2:36–38 neljänteen uskonkappaleeseen. Pyydä oppilaita etsimään jakeista Ap. t. 2:36–38 sanoja, jotka havainnollistavat tai opettavat evankeliumin ensimmäisiä periaatteita ja toimituksia. Jaa sitten oppilaat pareiksi ja pyydä kutakin paria keskustelemaan siitä, kuinka kukin näistä periaatteista ja toimituksista auttaa meitä vastaanottamaan Vapahtajan sovituksen täydet siunaukset. Kysy riittävän ajan kuluttua:

  • Minkä siunauksen Pietari sanoi ihmisten saavan, kun he tekisivät parannuksen ja ottaisivat kasteen?

  • Sen perusteella, miten te ymmärrätte jakeen Ap. t. 2:38, mitä meidän täytyy tehdä valmistautuaksemme ottamaan vastaan Pyhän Hengen lahjan? (Oppilaiden tulee omia sanojaan käyttäen ilmaista seuraavankaltainen totuus: Kun uskomme Jeesukseen Kristukseen, teemme parannuksen ja otamme kasteen, me olemme valmiita ottamaan vastaan Pyhän Hengen lahjan. Kirjoita tämä totuus taululle.)

  • Kuinka usko, parannus ja kaste valmistavat jotakuta ottamaan vastaan Pyhän Hengen lahjan?

Kommentteja ja taustatietoja

Apostolien teot 2:1–4. ”Yhtäkkiä kuului taivaalta kohahdus, kuin olisi käynyt raju tuulenpuuska”

”Tällä suurella helluntaikokemuksella, jolloin Pyhä Henki vuodatettiin suuren ihmisjoukon ylle, on vastaavuus myöhempien aikojen pyhien historiassa. Kirtlandin temppelin vihkimistilaisuudessa profeetta Joseph Smith – – rukoili erityistä Hengen vuodatusta korkeudesta: ’Tapahtukoon se heille kuten ihmisille helluntaipäivänä’, hän pyysi pyhien puolesta. ’Vuodatettakoon kielillä puhumisen lahja sinun kansasi päälle, nimittäin jakautuneita kieliä, kuin tulesta, ja niiden tulkitsemisen lahja. Ja täytettäköön huoneesi kirkkaudellasi kuin kohisevalla rajulla tuulella.’ (OL 109:36–37.) Tämä pyyntö täyttyi, eikä vain kerran vaan useaan kertaan, ensimmäistä vihkimistilaisuutta seuraavina päivinä. Joseph Smith kertoi, että yhdessä tilanteessa ’kuultiin kuin mahtavan tuulen pauhu, joka täytti [Kirtlandin] temppelin, ja kaikki kokoontuneet nousivat samanaikaisesti seisomaan kuin näkymättömän voiman nostamana. Monet alkoivat puhua kielillä ja profetoida, toiset saivat kirkkauden näkyjä, ja minä näin, että temppeli oli täynnä enkeleitä, minkä seikan julistin kokoontuneille’ (julkaisussa History of the Church, osa 2, s. 428).” (New Testament Student Manual, kirkon koululaitoksen oppikirja, 2014, s. 278.)

Apostolien teot 2:3. Tulenlieskat

Tulenlieskat voivat myös tarkoittaa sitä, että tämä voimallinen hengen vuodatus jakautui sinä päivänä paikalla olleiden ihmisten kesken – he kaikki tunsivat ja kokivat sen. Sana laskeutuivat jakeessa Ap. t. 2:3 on muutettu Joseph Smithin raamatunkäännöksessä sanaksi asettuivat.

Apostolien teot 2:4–6. Kielillä puhumisen lahja

Profeetta Joseph Smith on opettanut kielillä puhumisen lahjan tarkoituksesta:

”Pyhän Hengen voimasta ilmenevä kielillä puhumisen lahja kirkossa on niiden Jumalan palvelijoiden hyväksi, jotka saarnaavat epäilijöille, kuten helluntaipäivänä” (Kirkon presidenttien opetuksia: Joseph Smith, 2007, s. 400).

Apostolien teot 2:16–21. Joelin profetian täyttyminen

Meidän taloudenhoitokaudellamme Moroni lainasi näitä samoja jakeita profeetta Joseph Smithille ja kertoi hänelle, etteivät ne olleet vielä täyttyneet mutta täyttyisivät pian (ks. JS–H 41). Vanhin Dallin H. Oaks kahdentoista apostolin koorumista on opettanut, että jakeet Joel 3:1–5 on esimerkki pyhien kirjoitusten kohdasta, jolla voi olla monia eri tarkoituksia ja joka voi täyttyä eri tavoin:

”Monilla profetioilla ja opillisilla kohdilla pyhissä kirjoituksissa on moninaisia tarkoituksia. – –

[Yksi] esimerkki moninaisista tarkoituksista liittyy Joelin kirjan profetiaan, että viimeisinä päivinä Herra vuodattaa henkensä kaiken lihan päälle ja että poikamme ja tyttäremme profetoivat (ks. Joel 3:1). Helluntaipäivänä apostoli Pietari julisti, että tapahtumat, joita he olivat nähneet, olivat ’sitä, mikä profeetta Joelin suulla on ilmoitettu’ (Ap. t. 2:16). Enkeli Moroni lainasi 1 800 vuotta myöhemmin tätä samaa profetiaa ja sanoi, ’ettei tämä ollut vielä täyttynyt mutta täyttyisi pian’ (JS–H 41).” (”Scripture Reading and Revelation”, Ensign, tammikuu 1995, s. 8.)

Sen vuoksi sekä Pietari että Moroni sanoivat aivan oikein, että profeetta Joelin esittämällä profetialla oli täyttymys, tarkoitus ja sovellus helluntaipäivään ja myöhempinä aikoina.

Apostolien teot 2:27. ”Sillä sinä et hylkää sieluani tuonelaan”

Vanhin Bruce R. McConkie kahdentoista apostolin koorumista on opettanut kuningas Daavidin iankaikkisesta perinnöstä, että Daavid ”sai lupauksen, ettei hänen sieluaan hylättäisi tuonelaan, eli hän ei olisi kadotuksen poika, häntä ei karkotettaisi iankaikkisuudeksi Paholaisen ja hänen enkeliensä kanssa. Sen sijaan kun kuolema ja helvetti luovuttavat kuolleet, jotka siellä ovat, hän tulee esiin haudasta ja saa sen perinnön, jonka hän ansaitsee. Ks. Ilm. 20:11–15.” (Doctrinal New Testament Commentary, 3 osaa, 1965–1973, osa 2, s. 39.)

Apostolien teot 2:37. ”Kaikki tunsivat piston sydämessään”

Vanhin M. Russell Ballard kahdentoista apostolin koorumista on opettanut:

”Todellinen kääntymys tulee Hengen voimasta. Kun Henki koskettaa sydäntä, sydämet muuttuvat. Kun yksityiset ihmiset – – tuntevat Hengen tekevän työtä heidän kanssaan tai kun he näkevät osoituksia Herran rakkaudesta ja armosta elämässään, he ylentyvät ja rakentuvat hengellisesti ja heidän uskonsa Häneen vahvistuu. Nämä kokemukset Hengen kanssa seuraavat luonnollisesti, kun ihminen on halukas kokeilemaan sanaa. Tällä tavalla me tulemme tuntemaan, että evankeliumi on tosi.” (”Nyt on aika”, Liahona, tammikuu 2001, s. 89.)