Kirjasto
Oppiaihe 127: 1. kirje tessalonikalaisille 1–2


Oppiaihe 127

1. kirje tessalonikalaisille 1–2

Johdanto

Paavali kirjoitti Tessalonikan pyhille saatuaan tietää, että he olivat olleet uskollisia evankeliumille vainon keskellä. Hän kiitti heitä heidän uskollisuudestaan ja halukkuudestaan opettaa evankeliumia. Paavali kertoi syyn, miksi hän saarnasi Tessalonikan pyhille.

Opetusehdotuksia

1. kirje tessalonikalaisille 1

Paavali kiittää Tessalonikan pyhiä heidän uskollisuudestaan ahdingossa

Kehota oppilaita kertomaan, mitä myönteisiä kokemuksia he ovat saaneet yrittäessään kertoa evankeliumista muille.

  • Mitä haasteita saattaisimme kohdata, kun yritämme kertoa evankeliumista?

Kehota oppilaita heidän tutkiessaan lukuja 1. Tess. 1–2 etsimään totuuksia, jotka voivat auttaa heitä heidän pyrkimyksissään kertoa evankeliumista.

Kehota oppilaita etsimään Tessalonika kolmoissidoksen Raamatun kartasta nro 13, ”Apostoli Paavalin lähetysmatkat”. Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen seuraava kuvaus pyhistä Tessalonikassa:

Pyhät Tessalonikassa olivat varhaisimpia eurooppalaisia käännynnäisiä kirkossa. Paavali, Silas ja Timoteus olivat saarnanneet siellä ensimmäisen kerran Paavalin toisella lähetysmatkalla, mutta juutalaisjohtajat olivat ajaneet heidät pois kaupungista (ks. Ap. t. 17:5–15). Tessalonikan pyhiä vainottiin senkin jälkeen kun Paavali ja hänen kumppaninsa olivat lähteneet. Paavali kirjoitti myöhemmin kirjeensä pyhille kannustaakseen heitä, kun he kohtasivat vainoa.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen 1. Tess. 1:2–4. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja ottamaan selville, miksi Paavali iloitsi pyhistä Tessalonikassa.

  • Miksi Paavali iloitsi pyhistä Tessalonikassa?

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen 1. Tess. 1:5–6. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille, kuinka Paavali oli aiemmalla käynnillään julistanut evankeliumia Tessalonikan pyhille.

  • Kuinka Paavali oli jakeen 5 mukaan julistanut evankeliumia tessalonikalaisille? (Sanoin ja Pyhän Hengen voimalla.)

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Bruce R. McConkien seuraavat sanat. Kehota luokan jäseniä kuuntelemaan, mihin evankeliumin sana ja voima viittaavat.

Kuva
Elder Bruce R. McConkie

”Tosi evankeliumi koostuu kahdesta osasta: sanasta ja voimasta. Kenellä tahansa voi olla sana, sillä kirjat, joihin se on kirjoitettu, ovat kaikkien saatavilla. Mutta voiman täytyy tulla Jumalalta. Se annetaan ja se täytyy antaa Hänen mielensä ja tahtonsa mukaan niille, jotka noudattavat sen saamiseen oikeuttavaa lakia.

Evankeliumin sana on puhuttu tai kirjoitettu selostus siitä, mitä ihmisten täytyy tehdä pelastuakseen. – –

Mutta pelastuminen toteutuu vain, kun Jumalan voima otetaan vastaan ja sitä käytetään, ja tämä voima on pappeuden voima ja Pyhän Hengen voima.” (Doctrinal New Testament Commentary, 3 osaa, 1965–1973, osa 3, s. 42–43.)

  • Mihin evankeliumin sana vanhin McConkien mukaan viittaa? Mihin evankeliumin voima viittaa?

  • Mitä tessalonikalaiset jakeen 6 mukaan tekivät saatuaan opetusta evankeliumista Jumalan sanalla ja voimalla? (Heistä tuli Herran ja Hänen palvelijoidensa seuraajia.)

  • Kuinka tiivistäisitte jakeissa 5–6 olevat Paavalin opetukset periaatteeksi? (Oppilaat saattavat käyttää eri sanoja, mutta heidän tulee mainita seuraava periaate: Kun opetamme Jeesuksen Kristuksen evankeliumia Jumalan sanalla ja voimalla, me voimme auttaa muita tulemaan Herran ja Hänen palvelijoidensa seuraajiksi.)

  • Mitä me voimme tehdä valmistautuaksemme opettamaan evankeliumia Jumalan sanalla ja voimalla?

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen 1. Tess. 1:7–9. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille, mitä muuta Tessalonikan pyhät tekivät otettuaan vastaan evankeliumin.

  • Mitä muuta Tessalonikan pyhät tekivät otettuaan vastaan evankeliumin? Kuinka heidän esimerkkinsä vaikutti muihin uskoviin heidän ympärillään?

  • Minkä totuuden me voimme näiden jakeiden perusteella oppia siitä, kuinka voimme julistaa evankeliumia? (Oppilaat saattavat käyttää eri sanoja, mutta heidän tulee huomata seuraava totuus: Me voimme julistaa evankeliumia esimerkillämme.)

Auta oppilaita ymmärtämään tämä totuus kehottamalla yhtä oppilasta lukemaan ääneen ensimmäisen presidenttikunnan jäsenen, presidentti Dieter F. Uchtdorfin seuraavat sanat:

Kuva
President Dieter F. Uchtdorf

”Tehokkain tapa julistaa evankeliumia on esimerkin avulla. Jos me elämme uskonkäsitystemme mukaan, ihmiset kyllä huomaavat. Jos Jeesuksen Kristuksen kasvonpiirteet loistavat elämässämme [ks. Alma 5:14], jos olemme iloisia ja rauhassa maailman kanssa, ihmiset haluavat tietää syyn siihen. Yksi suurimmista saarnoista, mitä on koskaan lausuttu lähetystyöstä, on tämä Fransiskus Assisilaisen lausumana pidetty yksinkertainen ajatus: ’Julista evankeliumia kaikkina aikoina, ja mikäli tarpeen, käytä sanoja’ [julkaisussa William Fay ja Linda Evans Shepherd, Share Jesus without Fear, 1999, s. 22].” (”Odotusta Damaskoksen tiellä”, Liahona, toukokuu 2011, s. 77.)

  • Kuinka se, että on esimerkki, voi olla tehokkaampi tapa julistaa evankeliumia kuin vain evankeliumista puhuminen?

  • Kuinka jonkun esimerkki on auttanut teitä joko ottamaan vastaan evankeliumin tai elämään täydemmin sen mukaan?

1. kirje tessalonikalaisille 2

Paavali kuvailee, kuinka hän ja hänen toverinsa ovat palvelleet tessalonikalaisia

Selitä, että kiitettyään Tessalonikan pyhiä heidän vanhurskaasta esimerkistään Paavali muistutti heitä rakkaudestaan heitä kohtaan ja esimerkistä, jota hän oli näyttänyt julistaessaan heille aiemmin evankeliumia.

Kirjoita taululle seuraava pyhien kirjoitusten viite ja kysymys:

1. Tess. 2:1–13

  • Mitkä sanat tai ilmaukset kuvaavat Paavalin ja hänen tovereidensa tessalonikalaisille näyttämää vanhurskasta esimerkkiä?

Kehota muutamaa oppilasta lukemaan vuorotellen ääneen 1. Tess. 2:1–13 samalla kun muut seuraavat mukana. Tai sen sijaan että kehottaisit oppilaita lukemaan ääneen, voisit kehottaa heitä tutkimaan näitä jakeita pienryhmissä, pareittain tai itsekseen. Pyydä oppilaita etsimään sanoja tai ilmauksia, jotka kuvaavat sitä vanhurskasta esimerkkiä, jota Paavali ja hänen toverinsa olivat näyttäneet tessalonikalaisille. Voit ehdottaa, että oppilaat merkitsevät löytämänsä asiat.

Kehota riittävän ajan kuluttua oppilaita tulemaan taululle ja kirjoittamaan yhden tai pari sanaa tai ilmausta, jotka he löysivät. Pyydä heitä selittämään, kuinka nuo sanat tai ilmaukset voivat ohjata meidän pyrkimyksiämme näyttää vanhurskasta esimerkkiä muille.

Tee yhteenveto jakeista 1. Tess. 2:14–18 selittämällä, että Paavalin mukaan pyhiä Tessalonikassa vainottiin siksi, että he ottivat vastaan evankeliumin. Hän sanoi pyhille, että hän oli yrittänyt käydä uudelleen heidän luonaan, mutta vastustaja oli ”estänyt” häntä (jae 18).

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen 1. Tess. 2:19–20. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja kiinnittämään huomiota siihen, mitä Paavali kuvasi toivokseen ja riemukseen (ks. jae 19).

  • Mitä Paavali kuvasi toivokseen ja riemukseen?

  • Kuinka Paavalin toivo ja riemu voisivat heijastaa taivaallisen Isän toivoa ja riemua meistä?

Päätä oppiaihe todistamalla tällä oppitunnilla huomatuista totuuksista. Kehota oppilaita pohtimaan, kuinka he voivat julistaa evankeliumia sekä puhumalla siitä että näyttämällä vanhurskasta esimerkkiä. Kannusta heitä toimimaan niiden kehotusten pohjalta, joita he saavat.

Kommentteja ja taustatietoja

1. kirje tessalonikalaisille 1:1, 3. ”Isän Jumalan ja Herran Jeesuksen Kristuksen”

Paavali aloitti usein kirjeensä julistuksilla sekä Isästä Jumalasta että Herrasta Jeesuksesta Kristuksesta vahvistaen opin, että Isä ja Poika ovat erillisiä olentoja.

1. kirje tessalonikalaisille 1:4. ”Hän [Jumala] on teidät valinnut”

Sana valinnut jakeessa 1. Tess. 1:4 viittaa siihen, että Herra on valinnut ihmisen hänen kuolevaisuutta edeltävässä elämässä osoittamansa kelvollisuuden perusteella luettavaksi Hänen liittokansansa joukkoon. Valituille ”annetaan erityisiä siunauksia ja tehtäviä, niin että he voivat siunata kaikkia maailman kansakuntia” (PKO, ”Valitseminen”, scriptures.lds.org/fi).

1. kirje tessalonikalaisille 1:6–9. ”Teistä tuli esikuva kaikille – – uskoville”

Vanhin Joseph B. Wirthlin kahdentoista apostolin koorumista on kuvannut, miksi Paavali iloitsi Tessalonikan pyhistä:

”Paavali iloitsi siitä, että se, mitä hän oli kertonut tessalonikalaisille, ei ollut heille merkityksettömiä sanoja, sillä he olivat kuunnelleet hyvin kiinnostuneina, ja se, mitä heille opetettiin, sai heidän elämässään aikaan voimallisen halun vanhurskauteen. – – Paavali oli mielissään siitä, että evankeliumin sanoma oli otettu vastaan niin suurella ilolla ja onnella monista vaikeuksista huolimatta. Lopuksi hän pani merkille sen, mikä oli varmasti ollut heidän kruunaava saavutuksensa – että he olivat innoittavia esimerkkejä kaikille lähimmäisilleen ja että heiltä Herran sana oli levinnyt muille kaikkialla, kauas heidän asuinalueensa ulkopuolelle. Paavali osoitti heille ihailua sanoessaan heille, että kaikkialla missä hän matkusti, hän tapasi ihmisiä, jotka kertoivat hänelle heidän merkittävistä hyvistä teoistaan ja uskostaan Jumalaan.” (Ks. ”Siinä minä olen heidän keskellänsä”, Valkeus, lokakuu 1976, s. 50–51.)