Kirjasto
Oppiaihe 30: Matteus 26:1–30


Oppiaihe 30

Matteus 26:1–30

Johdanto

Kaksi päivää ennen pääsiäistä Juudas vehkeili juutalaisjohtajien kanssa, jotka halusivat surmata Jeesuksen. Pääsiäispäivän iltana Jeesus asetti sakramentin.

Opetusehdotuksia

Matteus 26:1–16

Juudas vehkeilee juutalaisjohtajien kanssa, jotka haluavat surmata Jeesuksen

Järjestä ennen oppituntia pöydälle pöytäliina, muutama pala happamatonta leipää (tai keksejä) ja malja. Selitä hengellisen tuokion jälkeen, että Kristuksen aikaan juutalaisten pöydässä pääsiäisenä olisi ollut muun muassa näitä tarvikkeita.

  • Mikä oli pääsiäisaterian tarkoitus? (Pääsiäinen asetettiin Mooseksen aikaan muistuttamaan Israelin lapsia siitä, että tuhon enkeli kulki heidän talojensa ohitse ja tappoi esikoiset Egyptissä [ks. 2. Moos. 12:21–28; 13:14–15]. Osana pääsiäisenviettoa israelilaiset uhrasivat karitsan ja sivelivät sen verta ovenpieliinsä. Tuo karitsa oli vertauskuva tulevasta Messiaasta, jonka sovitusuhri pelastaisi ihmiskunnan kuolemasta ja synnistä [ks. PKO, ”Pääsiäinen, juutalaisten”, scriptures.lds.org/fi].)

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Matt. 26:1–2. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille, mitä Jeesus sanoi tapahtuvan pääsiäisen jälkeen.

  • Mitä Jeesus sanoi tapahtuvan pääsiäisen jälkeen?

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Matt. 26:3–5. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja ottamaan selville, ketkä laativat suunnitelmaa Jeesuksen surmaamiseksi tuona aikana.

  • Miksi lainopettajat ja ylipapit päättivät odottaa ja surmauttaa Jeesuksen vasta pääsiäisen jälkeen?

Tee yhteenveto jakeista Matt. 26:6–13 selittämällä, että kun Jeesus oli Betaniassa, eräs nainen tuli Hänen luokseen ja voiteli Hänet hyvin kalliilla öljyllä huomioidakseen Hänen lähestyvän kuolemansa ja hautaamisensa. Jotkut Hänen opetuslapsistaan, kuten Juudas, yksi kahdestatoista apostolista ja ryhmän rahojen hoitaja, valittivat, että öljy olisi pitänyt myydä köyhien auttamiseksi. Juudas ei kuitenkaan todellisuudessa ollut kiinnostunut köyhistä vaan oli varas, joka halusi rahat itselleen (ks. Joh. 12:4–6). (Huom. Jeesuksen voitelemista Betaniassa käsitellään yksityiskohtaisemmin oppiaiheessa, joka koskee lukuja Mark. 11–14.)

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Matt. 26:14–16. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille, mitä Juudas teki sen jälkeen kun Vapahtaja oli moittinut häntä valittamisesta.

  • Mitä Juudas teki? (Hän vehkeili ylipappien kanssa auttaakseen heitä löytämään ja vangitsemaan Jeesuksen.)

  • Kuinka paljon ylipapit maksoivat Juudakselle Jeesuksen toimittamisesta heidän käsiinsä?

Selitä, että ”Mooseksen lain mukaan kolmekymmentä sekeliä hopeaa korvaisi omistajalle orjan kuoleman (ks. 2. Moos. 21:32). – – Kavalluksen hinta kuvastaa sitä, miten vähäarvoisena Juudas ja ylipapit pitivät Vapahtajaa.” (New Testament Student Manual, kirkon koululaitoksen oppikirja, 2014, s. 81.) Se myös täytti Vanhan testamentin profetian siitä, että Juudas kavaltaisi Vapahtajan (ks. Sak. 11:12).

Matteus 26:17–25

Jeesus ja Hänen opetuslapsensa syövät pääsiäisaterian

Ota esille peili ja kysy:

  • Mitä hyötyä meille on peileistä?

Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen ensimmäisen presidenttikunnan jäsenen, presidentti Dieter F. Uchtdorfin seuraavat sanat:

Kuva
President Dieter F. Uchtdorf

”Yritämme usein välttää syvälle sieluumme katsomista sekä heikkouksiemme, rajoituksiemme ja pelkojemme kohtaamista. – –

Mutta hengelliselle kasvullemme ja hyvinvoinnillemme on välttämätöntä, että pystymme näkemään itsemme selkeästi. – –

Saanen ehdottaa, että pyhät kirjoitukset ja yleiskonferenssissa pidetyt puheet ovat tehokas peili, jonka avulla voimme tutkia itseämme.” (”Herra, en kai se ole minä?”, Liahona, marraskuu 2014, s. 58.)

  • Kuinka pyhät kirjoitukset ja yleiskonferenssissa pidetyt puheet voisivat olla kuin peili?

Kun oppilaat tutkivat jakeita Matt. 26:17–25, kehota heitä etsimään jokin sellainen periaate, joka voi auttaa heitä huomaamaan heikkouksiaan ja tekemään työtä niiden voittamiseksi.

Tee yhteenveto jakeista Matt. 26:17–19 selittämällä, että Jeesus käski opetuslapsiaan varaamaan Jerusalemista huoneen pääsiäisateriaa varten.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Matt. 26:20–21. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille, mitä Jeesus sanoi apostoleilleen pääsiäisaterian aikana.

  • Mitä Jeesus sanoi apostoleilleen?

  • Jos te olisitte olleet yksi apostoleista, mitä olisitte saattaneet ajatella sillä hetkellä?

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Matt. 26:22. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja kiinnittämään huomiota siihen, miten apostolit suhtautuivat Jeesuksen sanoihin.

  • Minkä kysymyksen apostolit esittivät?

  • Mitä kysymys ”Herra, en kai se ole minä?” opettaa meille yhdestätoista uskollisesta apostolista?

  • Minkä periaatteen me voimme oppia tämän kertomuksen perusteella siitä, kuinka Jeesuksen Kristuksen opetuslasten tulee suhtautua, kun he kuulevat Herran sanat? (Kun oppilaat ovat vastanneet, kirjoita taululle seuraava periaate: Kun Jeesuksen Kristuksen opetuslapset kuulevat Herran sanan, he tutkivat omaa elämäänsä huomatakseen, mitä se tarkoittaa heidän kohdallaan.)

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen presidentti Uchtdorfin seuraavat sanat:

Kuva
President Dieter F. Uchtdorf

”Opetuslapset eivät epäilleet Hänen sanojensa todenperäisyyttä. Eivätkä he katselleet ympärilleen, osoittaneet jotakuta toista ja kysyneet: ’Onko se hän?’

Sen sijaan ’murheen vallassa he alkoivat toinen toisensa jälkeen kysellä: ”Herra, en kai se ole minä?” [Matt. 26:22.]’

Mietin, mitä kukin meistä tekisi. – – Katselisimmeko me ympärillämme olevia ja sanoisimme sydämessämme: ’Hän puhuu varmaankin veli Lahtisesta. Olen aina kummastellut häntä’ tai ’Olen iloinen siitä, että veli Virtanen on täällä. Hänen on todella tarpeen kuulla tämä sanoma’? Vai katsoisimmeko me noiden entisajan opetuslasten tavoin sisimpäämme ja esittäisimme tuon syvältä luotaavan kysymyksen: ’En kai se ole minä?’” (”Herra, en kai se ole minä?”, s. 56.)

  • Mitä esimerkkejä on siitä, kuinka meillä saattaisi olla kiusaus olla piittaamatta Herran sanoista ja otaksua, että ne on osoitettu jollekulle toiselle?

Kehota toista oppilasta lukemaan ääneen presidentti Uchtdorfin seuraavat sanat ja pyydä luokan jäseniä kuuntelemaan, mitä presidentti Uchtdorf kehottaa meitä tekemään, kun me kuulemme Herran sanoja:

”Noissa yksinkertaisissa sanoissa ’Herra, en kai se ole minä?’ on viisauden alku sekä tie henkilökohtaiseen kääntymykseen ja kestävään muutokseen. – –

Meidän täytyy unohtaa ylpeytemme, nähdä turhamaisuuttamme edemmäs ja kysyä nöyrinä: ’Herra, en kai se ole minä?’

Ja jos Herran vastaus sattuu olemaan: ’Kyllä, poikani [tai tyttäreni], on asioita, jotka sinun täytyy parantaa ja jotka minä voin auttaa sinua voittamaan’, minä rukoilen, että me hyväksymme tämän vastauksen, tunnustamme nöyrästi syntimme ja vajavuutemme ja sitten muutamme käytöstämme tulemalla paremmiksi.” (”Herra, en kai se ole minä?”, s. 56, 58.)

  • Kuinka teitä on siunattu, kun te olette toteuttaneet käytännössä Herran sanoja ja tehneet muutoksia elämässänne?

Todista periaatteesta, jonka oppilaat huomasivat aiemmin. Kehota oppilaita tutkimaan omaa elämäänsä aina kun he kuulevat tai lukevat Herran sanoja ja toimimaan nopeasti saamiensa kehotusten mukaan.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Matt. 26:23–25. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille Vapahtajan vastaus apostolien kysymyksiin.

Selitä, että heti kun Jeesus oli ilmoittanut Juudaksen kavaltajakseen, Juudas lähti ulos (ks. Joh. 13:30).

Matteus 26:26–30

Jeesus Kristus asettaa sakramentin pääsiäisen aikana

Kuva
The Last Supper

Ota esille kuva Viimeinen ateria (Evankeliumiaiheinen kuvakirja, 2009, nro 54; ks. myös lds.org). Kerro oppilaille, että syödessään pääsiäisateriaa apostoliensa kanssa Vapahtaja asetti sakramenttitoimituksen.

Kehota oppilaita kirjoittamaan seminaarimuistivihkoonsa tai pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaansa vastauksensa seuraaviin kysymyksiin (voit kirjoittaa nämä kysymykset taululle ennen oppitunnin alkua):

Kun edellisen kerran nautit sakramentin, mitä teit? Mitä ajattelit? Mitä tunsit?

Nosta käteesi pöydällä olevat malja ja leipä. Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Matt. 26:26–29. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja kiinnittämään huomiota siihen, mitä Herra teki leivällä ja sillä, mitä maljassa oli.

  • Mitä Herra teki leivällä ja sillä, mitä maljassa oli?

  • Mitä nämä sakramentin vertauskuvat näiden jakeiden mukaan edustavat? (Oppilaiden tulee huomata seuraava oppi: Sakramentin vertauskuvat edustavat Jeesuksen Kristuksen ruumista ja verta, jotka Hän uhrasi meidän vuoksemme.)

Selitä oppilaille, että Joseph Smithin raamatunkäännös valaisee lisää näitä jakeita. Kehota oppilaita lukemaan itsekseen JSR Matt. 26:22. Kehota heitä lukemaan myös JSR Matt. 26:24–25. Pyydä oppilaita panemaan merkille, mitä sellaisia innoitettuja muutoksia näihin jakeisiin on tehty, jotka voivat auttaa meitä ymmärtämään sakramentin tärkeän tarkoituksen.

  • Miksi Jeesus Kristus asetti sakramentin? (Kun oppilaat ovat vastanneet, kirjoita taululle seuraava totuus: Jeesus Kristus asetti sakramentin meitä varten, jotta muistaisimme Hänet ja sen, että Hän sovitti meidän syntimme.)

  • Mitä sellaista me voimme tehdä varmistaaksemme, että sakramentti auttaa meitä muistamaan Jeesuksen Kristuksen ja sen, että Hän sovitti meidän syntimme?

  • Kuinka se, että yritätte muistaa Vapahtajan ja Hänen sovituksensa, on vaikuttanut siihen, mitä tunnette ja koette nauttiessanne sakramenttia?

Auta oppilaita huomaamaan toinen periaate kysymällä:

  • Kun nautimme sakramentin, niin mitä meillä jakeiden 27–28 mukaan on mahdollisuus ottaa vastaan sen ansiosta, että Kristus vuodatti verensä? (Anteeksianto synneistämme.)

Tuo esiin, että pelkästään leivän syöminen ja veden juominen sakramentin aikana ei automaattisesti tuo meille syntiemme anteeksiantoa. Meidän täytyy osoittaa uskoa Jeesukseen Kristukseen, tehdä parannus ja nauttia sakramentti vakain aikein muistamalla Hänet aina ja pyrkimällä pitämään Hänen käskynsä. Kun nautimme sakramentin kelvollisesti, me uudistamme kasteenliittomme. Kirjoita taululle seuraava totuus: Kun teemme parannuksen ja nautimme sakramentin vakain aikein, me voimme saada syntimme anteeksi.

Kehota oppilaita kirjoittamaan seminaarimuistivihkoonsa tai pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaansa, kuinka he aikovat toteuttaa käytännössä niitä sakramenttia koskevia totuuksia, jotka he ovat huomanneet luvussa Matt. 26. Kehota muutamaa oppilasta, jotka haluavat tehdä niin, kertomaan vastauksensa luokalle.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Matt. 26:29. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja ottamaan selville, milloin Vapahtaja sanoi nauttivansa seuraavan kerran sakramentin. Pyydä oppilaita kertomaan, mitä he löytävät.

Selitä, että ”sakramentti paitsi kuvastaa Vapahtajan sovitusta myös ennakoi sitä aikaa, jolloin Hän palaa maan päälle kunniassa (ks. 1. Kor. 11:26)” (New Testament Student Manual, s. 83). Jos pidämme liittomme ja kestämme loppuun asti, me voimme olla niiden joukossa, jotka nauttivat sakramentin Vapahtajan kanssa tuona tulevana aikana (ks. OL 27:4–14).

Lausu lopuksi oma todistuksesi tämän päivän oppiaiheessa mainituista totuuksista.

Kommentteja ja taustatietoja

Matteus 26:16. ”Hän etsi tilaisuutta kavaltaakseen Jeesuksen”

Joseph Smithin raamatunkäännös jakeesta Mark. 14:10 selventää yhtä syytä, miksi Juudas kavalsi Jeesuksen: ”Juudas Iskariot, vieläpä yksi kahdestatoista, meni ylipappien luo kavaltaakseen Jeesuksen heille; sillä hän oli kääntynyt pois hänestä ja oli loukkaantunut hänen sanojensa vuoksi” (LDS Bible, Mark 14:10, alaviite a).

Matteus 26:28. ”Syntien anteeksisaamiseksi”

Vanhin Vaughn J. Featherstone seitsemänkymmenen koorumista on opettanut, mitä sakramentin nauttiminen kelvollisena tarkoittaa, jotta voisimme saada anteeksiannon synneistämme:

”On välttämätöntä, että me uudistamme liittomme nauttimalla sakramentin. Kun teemme sen vilpittömin sydämin, vakain aikein, hyläten syntimme ja uudistaen sitoutumisemme Jumalaan, Herra tarjoaa keinon, jolla synnit voidaan saada anteeksi viikosta toiseen. Se, että vain syömme leivän ja juomme veden, ei saa aikaan tuota anteeksiantoa. Meidän täytyy valmistautua ja sitten nauttia sakramentti särkynein sydämin ja murtunein mielin. Syntiemme anteeksisaamisessa olennaista on valmistautumisemme hengellisesti sakramentin nauttimiseen.” (”Sacrament Meeting and Sacrament”, Ensign, syyskuu 2001, s. 24–25.)