Kirjasto
Oppiaihe 145: 1. Pietarin kirje 3–5


Oppiaihe 145

1. Pietarin kirje 3–5

Johdanto

Pietari kannusti pyhiä olemaan aina valmiita todistamaan Jeesuksesta Kristuksesta ja elämään vanhurskaasti, jotta he voisivat kumota heitä vastaan esitettyjä vääriä syytöksiä. Hän opetti, että Jeesus Kristus saarnasi evankeliumia henkimaailmassa kuolemansa jälkeen. Lisäksi Pietari kehotti kirkon vanhimpia kaitsemaan Jumalan laumaa yhtä suurella huolella kuin Jeesus Kristus, ylin paimen.

Opetusehdotuksia

1. Pietarin kirje 3:1–17

Pietari neuvoo pyhiä olemaan yhtä vanhurskaudessa ja olemaan aina valmiita todistamaan Kristuksesta

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen presidentti Thomas S. Monsonin seuraavat sanat:

Kuva
President Thomas S. Monson

”Saamme koko elämämme ajan tilaisuuksia kertoa uskonkäsityksistämme, vaikka emme aina tiedä, milloin meitä kutsutaan tekemään niin. Sellainen tilaisuus tuli minulle vuonna 1957, kun työskentelin kustannusalalla ja minua pyydettiin menemään Texasin Dallasiin, jota kutsutaan joskus kirkkojen kaupungiksi, puhuakseni siellä eräässä kokouksessa. Kokouksen päätyttyä menin kiertoajelulle kaupungin lähiöihin. Ohittaessamme erilaisia kirkkoja bussinkuljettaja kommentoi: ’Vasemmalla näette metodistikirkon’ tai ’Oikealla näkyy katolinen katedraali’.

Kun ohitimme eräällä kukkulalla sijaitsevan kauniin punaisen tiilirakennuksen, kuljettaja huudahti: ’Mormonit kokoontuvat tuossa rakennuksessa.’ Bussin takaosassa oleva nainen kysyi: ’Kuljettaja, voitteko kertoa meille vähän enemmän mormoneista?’

Kuljettaja pysäytti bussin kadun laitaan, kääntyi ympäri istuimellaan ja vastasi: ’Rouva, tiedän mormoneista vain sen, että he kokoontuvat siinä punaisessa tiilirakennuksessa. Onko tässä bussissa ketään, joka tietäisi jotakin enemmän mormoneista?’” (”Uskalla seistä yksin”, Liahona, marraskuu 2011, s. 67.)

  • Jos te olisitte olleet siinä bussissa, mitä olisitte tehneet?

  • Miksi voi toisinaan olla haasteellista kertoa muille ihmisille uskonkäsityksistämme?

Kehota oppilaita heidän tutkiessaan jakeita 1. Piet. 3:1–17 etsimään jokin periaate, joka voi opastaa heitä, kun heille tulee tilaisuuksia kertoa evankeliumista muille.

Tee yhteenveto jakeista 1. Piet. 3:1–11 selittämällä, että Pietari kehotti vaimoja auttamaan vanhurskaalla käytöksellään aviomiehiään, jotka eivät usko, tulemaan Kristuksen luokse. Hän neuvoi aviomiehiä kunnioittamaan vaimojaan. Hän myös neuvoi jäseniä elämään evankeliumin tasovaatimusten mukaan.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen 1. Piet. 3:14–16. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja ottamaan selville, mitä Pietari neuvoi pyhiä tekemään, kun he kärsivät vainoa eläessään vanhurskaasti.

  • Mitä Pietari neuvoi pyhiä tekemään, kun nämä kärsivät vainoa eläessään vanhurskaasti?

  • Mitä Pietari jakeen 15 mukaan sanoi, että Jeesuksen Kristuksen seuraajien tulee olla aina valmiita tekemään?

  • Mitkä asiat evankeliumissa tuovat mielestänne ihmisille toivoa?

Selitä, että sana vastaus jakeessa 15 voidaan kääntää myös sanalla ”puolustuspuhe”. Pietari kehotti pyhiä kertomaan uskonkäsityksistään ja puolustamaan niitä.

  • Mitkä sanat jakeissa 15–16 kuvaavat sitä, kuinka meidän tulee kertoa Jeesuksen Kristuksen evankeliumista ja puolustaa sitä?

  • Minkä totuuden me voimme jakeiden 1. Piet. 3:15–16 perusteella oppia siitä, mitä meidän Jeesuksen Kristuksen seuraajina tulee pyrkiä olemaan aina valmiita tekemään? (Oppilaiden tulee huomata seuraavankaltainen totuus: Jeesuksen Kristuksen seuraajina meidän tulee pyrkiä olemaan aina valmiita kertomaan uskonkäsityksistämme ja puolustamaan niitä sävyisästi ja kunnioittavasti. Kirjoita tämä totuus taululle.)

  • Mistähän syystä meidän on tärkeää kertoa uskonkäsityksistämme sävyisästi ja kunnioittavasti?

Havainnollista taululla olevaa totuutta kehottamalla yhtä oppilasta lukemaan ääneen loppuosa presidentti Monsonin kertomuksesta hänen kokemuksestaan bussissa:

Kuva
President Thomas S. Monson

”Odotin jonkun vastaavan. Etsin katseellani jokaisen henkilön kasvoilta jonkinlaista merkkiä siitä, että hän halusi sanoa jotakin. Ei mitään. Ymmärsin, että oli minun tehtäväni tehdä, kuten apostoli Pietari kehotti, ’– – [olla] aina [valmis] antamaan vastaus jokaiselle, joka kysyy, mihin [minun toivoni] perustuu’. Ymmärsin myös tässä sanonnassa piilevän totuuden: ’Kun tulee aika tehdä päätös, valmistautumisen aika on ohi.’

Seuraavien noin viidentoista minuutin ajan minulla oli etuoikeus kertoa bussissa olijoille todistukseni kirkosta ja meidän uskonkäsityksistämme. Olin kiitollinen todistuksestani ja kiitollinen siitä, että olin valmistautunut kertomaan siitä.” (”Uskalla seistä yksin”, s. 67.)

  • Mitä me voimme tehdä, että olisimme aina valmiita kertomaan uskonkäsityksistämme?

Kehota oppilaita ajattelemaan tilannetta, jolloin he olivat kiitollisia siitä, että he olivat valmiita kertomaan uskonkäsityksistään tai todistuksestaan. Pyydä muutamaa oppilasta kertomaan kokemuksistaan luokalle.

Kehota oppilaita pohtimaan, mitä he aikovat tehdä valmistautuakseen niin, että he ovat aina valmiita kertomaan uskonkäsityksistään tai puolustamaan niitä. Kannusta heitä toimimaan sen innoituksen pohjalta, jota he mahdollisesti saavat.

1. Pietarin kirje 3:18–4:19

Jeesus Kristus saarnasi evankeliumia henkimaailmassa kuolemansa jälkeen

Kehota oppilaita kuvittelemaan, että he ovat lähetyssaarnaajia, jotka opettavat henkilöä, joka sanoo seuraavaa:

”Uskon, että se, mitä opetatte minulle, on totta, mutta mietin niitä ihmisiä, jotka kuolevat saamatta mahdollisuutta kuulla totuutta. Ei tunnu oikeudenmukaiselta, että Jumala rankaisee heitä tai estää heitä pääsemästä Hänen luokseen takaisin, jos heillä ei ole koskaan ollut tilaisuutta kuulla Hänen pelastussuunnitelmastaan.”

Pyydä oppilaita miettimään, kuinka he vastaisivat.

Kehota puolta luokan oppilaista lukemaan itsekseen 1. Piet. 3:18–20 sekä JSR 1. Piet. 3:20. Pyydä toista puolta luokan oppilaista lukemaan itsekseen 1. Piet. 4:5–6 sekä JSR 1. Piet. 4:6. Pyydä oppilaita etsimään Pietarin opettamia totuuksia, joista he voisivat kertoa kyseiselle henkilölle. Selitä, että ilmaus ”vankeudessa olevat henget” (ks. 1. Piet. 3:19) viittaa niihin henkimaailmassa oleviin, jotka eivät ottaneet vastaan evankeliumia tai joilla ei ollut tilaisuutta kuulla sitä ollessaan kuolevaisuudessa.

Kysy riittävän ajan kuluttua:

  • Mitä me voimme oppia näiden jakeiden perusteella niistä henkimaailmassa olevista, jotka eivät ottaneet vastaan evankeliumia tai joilla ei ollut tilaisuutta kuulla sitä ollessaan kuolevaisuudessa?

Kuva
President Joseph F. Smith

Ota esille kuva Presidentti Joseph F. Smith (Evankeliumiaiheinen kuvakirja, 2009, nro 127; ks. myös lds.org). Selitä, että presidentti Joseph F. Smith oli pohtimassa jakeiden 1. Piet. 3:18–20 ja 1. Piet. 4:6 merkitystä, kun hän sai ilmoituksen ja näyn Vapahtajan käynnistä henkimaailmassa. Hän näki, että Jeesus Kristus saarnasi kuolemansa ja ylösnousemuksensa välisenä aikana evankeliumia ja palveli henkilökohtaisesti vanhurskaita henkiä. Sitten Jeesus Kristus järjesti ja valtuutti vanhurskaita palvelijoita opettamaan evankeliumia hengille henkimaailmassa (ks. OL 138:1–11, 29–30).

  • Miksi jakeen 1. Piet. 4:6 mukaan evankeliumia julistetaan niille, jotka ovat kuolleet? (Vanhurskaan ja oikeudenmukaisen tuomion toteuttamiseksi antamalla kaikille taivaallisen Isän lapsille tilaisuus kuulla Jumalan laeista ja elää niiden mukaan.)

  • Minkä totuuden me voimme huomata Pietarin opetusten perusteella evankeliumin julistamisesta kuolleille? (Oppilaat saattavat käyttää omia sanojaan, mutta varmista, että he mainitsevat seuraavankaltaisen totuuden: Evankeliumia julistetaan kuolleille, jotta heillä olisi samat mahdollisuudet kuin niillä, jotka kuulevat evankeliumista kuolevaisuudessa.)

Kertaa lyhyesti tilanne, joka esitettiin tämän pyhien kirjoitusten lukualueen alussa, ja kysy:

  • Kuinka pelastuksen oppi, joka koskee kuolleita, on todiste Jumalan armosta ja myötätunnosta lapsiaan kohtaan?

Tee yhteenveto jakeista 1. Piet. 4:7–19 selittämällä, että Pietari kehotti pyhiä pysymään palavina rakkaudessa, koska rakkaus peittää eli estää paljot synnit (ks. JSR 1. Piet. 4:8). Pietari opetti pyhiä myös riemuitsemaan, kun he kärsivät koettelemuksia ja solvauksia uskonsa vuoksi Jeesukseen Kristukseen.

1. Pietarin kirje 5

Pietari neuvoo vanhimpia kaitsemaan Jumalan laumaa ja kannustaa pyhiä pysymään lujina uskossa

Selitä, että valmistaakseen pyhiä heidän kohtaamiinsa koettelemuksiin Pietari opetti kirkon vanhimmille näiden vastuuta kirkon johtajina. Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen 1. Piet. 5:1–3. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille, mitä neuvoja Pietari antoi kirkon vanhimmille.

  • Mitä neuvoja Pietari antoi kirkon vanhimmille?

Selitä, että ”kaitkaa sitä laumaa, jonka Jumala on teille uskonut” (jae 2) tarkoittaa huolenpitoa kirkon jäsenistä. Kirkon johtajien tuli palvella halukkaasti ja rakastavasti eikä vastahakoisesti tai palkkion toivossa. Heidän tuli olla esimerkkejä jäsenille eikä näiden ”herroja” (ks. jae 3).

  • Minkä totuuden me voimme oppia Pietarin kirkon vanhimmille antamien neuvojen perusteella kirkon johtajien vastuusta? (Auta oppilaita huomaamaan seuraavankaltainen totuus: Kirkon johtajien vastuuna on huolehtia Jumalan laumasta ja kaita sitä rakkaudessa ja esimerkillään. Kirjoita tämä totuus taululle.)

Kehota oppilaita lukemaan itsekseen 1. Piet. 5:4 ja kiinnittämään huomiota siihen, mitä nimitystä Pietari käytti Vapahtajasta. Pyydä oppilaita kertomaan, mitä he löytävät.

Kuva
Jesus Carrying a Lost Lamb

Ota esille kuva Jeesus kantaa eksynyttä karitsaa (Evankeliumiaiheinen kuvakirja, 2009, nro 64; ks. myös lds.org) ja kysy:

  • Mistähän syystä Vapahtaja esitetään usein paimenena?

  • Mitkä Kristuksen kaltaiset ominaisuudet ja luonteenpiirteet voivat auttaa kirkon johtajia kaitsemaan kirkon jäseniä ja huolehtimaan heistä?

  • Kuinka jonkun kirkon johtajan Kristuksen kaltainen rakkaus tai esimerkki on ollut siunaukseksi teille?

Tee yhteenveto jakeista 1. Piet. 5:7–14 selittämällä, että Pietari opetti pyhiä heittämään murheensa (huolensa) Vapahtajan Jeesuksen Kristuksen kannettavaksi ja pysymään lujina uskossaan vastoinkäymisistä huolimatta. Pietari vakuutti heille, että jos he tekisivät niin, Jumala kutsuisi heidät kirkkauteensa ja vahvistaisi heitä.

Päätä oppiaihe kannustamalla oppilaita turvaamaan niihin, jotka Jumala on kutsunut auttamaan heidän hengellisessä kaitsemisessaan ja huolenpidossaan, ja seuraamaan näitä johtajia.

Kuva
scripture mastery icon
Pyhien kirjoitusten hallinta – 1. Piet. 4:6

Kannustaaksesi oppilaita osallistumaan pelastuksen työhön esivanhempiensa puolesta käy heidän kanssaan läpi kohta 1. Piet. 4:6 ja kysy sitten:

  • Mitä me voimme tehdä auttaaksemme esivanhempiamme, jotka ovat ottaneet evankeliumin vastaan henkimaailmassa ja odottavat, että heidät vapautetaan henkivankilasta?

  • Kuinka olette tunteneet, että teitä on siunattu, kun olette tehneet sukututkimus- ja temppelityötä esivanhempienne puolesta?

Kehota oppilaita etsimään tilaisuuksia tehdä sukututkimustyötä esivanhempiensa tietojen etsimiseksi ja osallistua temppelitoimituksiin noiden esivanhempien puolesta.

Kommentteja ja taustatietoja

1. Pietarin kirje 4:6. ”Sitä varten niillekin, jotka ovat kuolleet, on julistettu evankeliumi”

Presidentti Joseph Fielding Smith on opettanut kuolleiden pelastamiseksi tehtävästä työstä seuraavaa:

”Kaikki ne, jotka eivät ole täällä saaneet tilaisuutta ottaa [evankeliumia] vastaan ja jotka siellä tekevät parannuksen ja ottavat [sen] vastaan, tulevat olemaan Jumalan selestisen valtakunnan perillisiä. Vapahtaja aloitti tämän työn, kun Hän meni saarnaamaan vankeudessa oleville hengille, että heidät voitaisiin tuomita lihassa niin kuin ihmiset (eli toisin sanoen evankeliumin periaatteiden mukaan) ja että heillä sen jälkeen olisi hengessä elämä niin kuin Jumala elää, jos he tekevät parannuksen ja tunnustavat Jeesuksen Kristuksen tehtävän, [Hänen,] joka kuoli heidän puolestaan” (Pelastuksen oppeja, toim. Bruce R. McConkie, 1977–1982, osa 2, s. 130).

Presidentti Lorenzo Snow opetti evankeliumin saarnaamisesta henkimaailmassa:

”Kun evankeliumia saarnataan hengille vankilassa, menestys tuon saarnaamisen vastaanottamisessa on paljon suurempi kuin se on lähetyssaarnaajavanhimpiemme saarnaamiselle tässä elämässä. Uskon, että niitä henkiä, jotka eivät iloiten ota vastaan evankeliumia, kun se tuodaan heille, on todellakin hyvin vähän. Olosuhteet siellä ovat tuhat kertaa suotuisammat.” (”Discourse by President Lorenzo Snow”, Millennial Star, 22. tammikuuta 1894, s. 50.)