Kirjasto
Oppiaihe 48: Luukas 7:18–50


Oppiaihe 48

Luukas 7:18–50

Johdanto

Jeesus ylisti Johannes Kastajaa ja todisti, että Johannes valmisti tietä Hänen palvelutyölleen. Jeesuksen ollessa fariseus Simonin luona aterialla eräs parannusta tekevä nainen osoitti uskonsa Vapahtajaan ja rakkautensa Häntä kohtaan.

Opetusehdotuksia

Luukas 7:18–35

Jeesus ylistää Johannes Kastajaa ja todistaa Johanneksen tehtävästä

Kehota oppilaita toimimaan pareittain ja anna jokaiselle parille paperi. Pyydä pareja kirjoittamaan paperiin ulkomuistista niin monta asiaa Johannes Kastajasta kuin he ehtivät minuutin aikana. Kun minuutti on kulunut, pyydä oppilaita laskemaan paperissaan olevien asioiden määrä.

  • Kuinka monta asiaa Johannes Kastajasta ehditte kirjoittaa?

Kehota oppilaita kertomaan luokalle joitakin kirjoittamiaan asioita.

Jos mahdollista, ota esille pitkä ruoko eli ruohonkorsi ja pala hienoa kangasta. Selitä, että Jeesus käytti näitä välineitä opettaakseen ihmisille, millainen Johannes Kastaja on. Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Luuk. 7:24–26. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja ottamaan selville, mitä Jeesus opetti Johannes Kastajasta viitatessaan ruokoon ja hienoon kankaaseen.

  • Millä tavoin Johannes Kastaja oli erilainen kuin ruoko tai ruohonkorsi? (Toisin kuin ruoko, jota tuuli huojuttaa ja puhaltaa, Johannes Kastaja oli luja ja järkkymätön todistuksessaan ja tehtäväänsä suorittaessaan.)

Kuva
John the Baptist teaching

Johannes Kastaja saarnaa

Ota esille kuva Johannes Kastaja saarnaa ja kysy:

  • Millä tavoin Johannes Kastaja oli erilainen kuin ”hienosti pukeutuneet miehet, jotka elävät ylellisesti kuninkaanlinnoissa” (ks. jae 25)? (Johannes Kastaja eli erämaassa ja käytti kamelinkarvasta tehtyjä vaatteita, jotka olivat hyvin karheita. Sen sijaan että olisi tavoitellut ajallisia mukavuuksia, Johannes Kastaja pyrki vain tekemään Jumalan tahdon.)

  • Mitä Jeesus sanoi Johannes Kastajasta jakeessa 26?

Auta oppilaita ymmärtämään Johannes Kastajan ainutkertaista tehtävää selittämällä, että Jeesus lainasi profetiaa, joka oli kirjoitettu satoja vuosia aikaisemmin ja jossa puhuttiin sanansaattajasta, joka raivaisi eli valmistaisi tietä Messiaan edellä (ks. Mal. 3:1). Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Luuk. 7:27–28. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille, miksi Johannes Kastaja oli ainutlaatuinen profeettojen joukossa.

  • Minkä ainutkertaisen ja tärkeän tehtävän Johannes Kastaja oli ennalta asetettu suorittamaan? (Oppilaat saattavat käyttää eri sanoja, mutta heidän tulee mainita seuraava totuus: Johannes Kastaja oli profeetta, joka oli ennalta asetettu valmistamaan tietä Jumalan Pojalle ja kastamaan Hänet.)

  • Kuinka Johannes Kastaja valmisti tietä Jeesuksen Kristuksen tulemiselle?

Selitä, että profeetta Joseph Smith on sanonut seuraavaa jakeesta Luuk. 7:28:

Kuva
Prophet Joseph Smith

”Jeesukseen suhtauduttiin kuin Hänellä olisi kaikkein vähäisin oikeus Jumalan valtakuntaan, ja [näennäisesti] Hänellä oli kaikkein vähiten oikeutta odottaa, että he uskoisivat Häneen profeettana. On kuin Hän olisi sanonut: Se, jota pidetään keskuudessanne kaikkein vähäisimpänä, on suurempi kuin Johannes – toisin sanoen minä itse.” (Kirkon presidenttien opetuksia: Joseph Smith, 2007, s. 85–86.)

Tee yhteenveto jakeista Luuk. 7:29–35 selittämällä, että monet uskoivat Jeesuksen opetuksiin, mutta paikalla olleet fariseukset ja lainopettajat torjuivat Hänen opetuksensa. Jeesus selitti, että he torjuivat totuuden, opetti sitä sitten Hän tai Johannes Kastaja.

Luukas 7:36–50

Jeesuksen ollessa aterialla fariseus Simonin luona eräs nainen pesee Jeesuksen jalat kyynelillään

Kirjoita taululle seuraava kysymys: Voinko minä saada anteeksi?

Kehota oppilaita miettimään tilanteita, jolloin he ovat kenties miettineet, voisivatko he saada anteeksi. Kehota heitä etsimään totuuksia, jotka vastaavat tähän kysymykseen, kun he jatkavat luvun Luuk. 7 tutkimista.

Auta oppilaita ymmärtämään jakeiden Luuk. 7:36–50 taustaa ja sisältöä kehottamalla yhtä oppilasta lukemaan ääneen seuraava yhteenveto ja selitys:

Eräs fariseus nimeltä Simon oli kutsunut Jeesuksen aterialle kotiinsa. Tällaisella aterialla vieraat lepäsivät yleensä tyynyillä matalan pöydän ympärillä ja ojensivat jalkansa poispäin pöydästä. Sen ajan yhteiskunnalliset tavat sallivat apua tarvitsevien käydä keräämässä näistä pidoista yli jäävää ruokaa. Niinpä ei ollut epätavallista, että aterian aikana kotiin tuli kutsumattomia vieraita. (Ks. James E. Talmage, Jeesus Kristus, 1982, s. 182.)

  • Kuinka Luukas kuvaili naista, josta kerrotaan jakeessa Luuk. 7:37?

  • Kuinka nainen osoitti rakkautensa Vapahtajaa kohtaan? Voit selittää, että alabasteripullossa ollut tuoksuöljy oli erittäin kallista.)

  • Mitä Simon ajatteli nähdessään, mitä nainen teki?

Käykää läpi Jeesuksen opettama vertaus kehottamalla yhtä oppilasta lukemaan ääneen Luuk. 7:40–43. Kehota luokan jäseniä seuraamaan mukana ja ottamaan selville, mitä Jeesus opetti Simonille.

Jäljennä taululle seuraava taulukko.

Velkoja =

Velallinen, joka on velkaa 50 denaaria =

Velallinen, joka on velkaa 500 denaaria =

Selitä, että rahanlainaaja eli velkoja on henkilö, joka lainaa rahaa jollekulle, ja velallinen on se, joka lainaa rahaa rahanlainaajalta. Velallinen suostuu maksamaan takaisin velkojalle tai joutuu vankilaan. Pyydä yhtä oppilasta tiivistämään vertaus omin sanoin.

  • Ketä velkoja edustaa? (Kirjoita taululle Jeesus Kristus sanan ”Velkoja” viereen.)

  • Kumpi velallinen voisi edustaa naista ja kumpi voisi edustaa fariseus Simonia? Miksi? (Kirjoita Fariseus Simon sanojen ”Velallinen, joka on velkaa 50 denaaria” viereen ja Nainen sanojen ”Velallinen, joka on velkaa 500 denaaria” viereen.)

Selitä, että Jeesuksen aikaan oli tapana, että isäntä kunnioitti huomattavia vieraitaan tekemällä ystävällisiä tekoja kuten suutelemalla heitä tervehdykseksi, tuomalla vettä, jotta he voivat pestä jalkansa, ja voitelemalla heidän päänsä öljyllä (ks. James E. Talmage, Jeesus Kristus, s. 182).

Käynnistä video kohdasta 7.25 ja pysäytä se sen jälkeen kun Jeesus sanoo: ”Mene rauhassa” (Luuk. 7:50) (kohdassa 8.52). Tai kehota muutamia oppilaita lukemaan vuorotellen ääneen Joh. 7:44–47. Pyydä luokan jäseniä ottamaan selville, kuinka Simon kohteli Jeesusta verrattuna siihen, kuinka nainen kohteli Häntä, ja mitä he kumpikin ovat saattaneet ajatella Jeesuksesta.

  • Mitä eroja oli jakeiden 44–47 mukaan siinä, kuinka Simon kohteli Jeesusta ja kuinka nainen kohteli Häntä, ja mitä he kumpikin ovat saattaneet ajatella Jeesuksesta? (Kirjoita oppilaiden vastaukset taululla olevaan taulukkoon.)

Kun oppilaat ovat kertoneet, mitä he löysivät, taulukon tulisi näyttää seuraavankaltaiselta:

Velkoja = Jeesus Kristus

Velallinen, joka on velkaa 50 denaariaFariseus Simon

Ei antanut Jeesukselle vettä jalkojen pesemiseen

Ei antanut Hänelle suudelmaa

Ei voidellut Häntä öljyllä

Rakasti Häntä vähän

Velallinen, joka on velkaa 500 denaariaNainen

Pesi Jeesuksen jalat kyynelillään ja kuivasi ne hiuksillaan

Suuteli Hänen jalkojaan

Voiteli Hänen jalkansa öljyllä

Rakasti Häntä paljon

  • Minkä siunauksen nainen sai Vapahtajalta?

Tuo esiin, että vertaamalla epäsuorasti Simonia velalliseen, joka on velkaa 50 denaaria, Vapahtaja antoi ymmärtää, että myös Simon tarvitsi anteeksiantoa synneistään.

Kehota oppilaita lukemaan itsekseen Luuk. 7:47–50 ja pyydä heitä ottamaan selville, miksi tämän naisen oli mahdollista saada anteeksi.

  • Mitä periaatteita me voimme oppia tästä kertomuksesta? (Kirjoita taululle seuraavat periaatteet oppilaiden sanoja käyttäen: Kun osoitamme uskomme näyttämällä rakkautemme ja omistautumisemme Herralle, me voimme saada Häneltä anteeksi. Kun saamme Herralta anteeksi, me täytymme halulla rakastaa ja palvella Häntä entistä enemmän.)

  • Miksi meillä saattaisi olla halu rakastaa ja palvella Vapahtajaa entistä enemmän, kun koemme saaneemme Häneltä anteeksi?

Kehota kolmea oppilasta kutakin lukemaan yksi kappale kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Neil L. Andersenin seuraavista sanoista:

Kuva
Elder Neil L. Andersen

”On monia henkilökohtaisen kelvollisuuden ja vanhurskauden asteita. Kuitenkin parannus on siunaus meille kaikille. Jokaisen meistä on tunnettava Vapahtajan armon käsivarret syntiemme anteeksiannon kautta.

Vuosia sitten minua pyydettiin tapaamaan eräs mies, jolla oli kauan ennen tapaamistamme ollut elämässään varsin riehakas kausi. Huonojen valintojensa tuloksena hän oli menettänyt jäsenyytensä kirkossa. Hän oli jo pitemmän aikaa sitten palannut kirkkoon ja piti käskyt uskollisesti, mutta hänen aiemmat tekonsa vainosivat häntä. Kun tapasin hänet, tunsin hänen häpeänsä ja hänen syvän katumuksensa siitä, että hän oli hylännyt liittonsa. Puhuttelumme jälkeen asetin käteni hänen päänsä päälle antaakseni hänelle pappeuden siunauksen. Ennen kuin sanoin sanaakaan tunsin erittäin voimakkaana Vapahtajan häntä kohtaan tunteman rakkauden ja anteeksiannon. Siunauksen jälkeen syleilimme toisiamme ja mies itki avoimesti.

Ihmettelen suuresti sitä, kuinka Vapahtajan armon ja rakkauden käsivarret ympäröivät parannuksentekijän, huolimatta siitä, kuinka itsekäs hylätty synti on ollut. Todistan, että Vapahtaja kykenee ja on innokas antamaan meidän syntimme anteeksi. Lukuun ottamatta niiden harvojen syntejä, jotka valitsevat kadotuksen tunnettuaan täyteyden, ei ole olemassa syntiä, jota ei voi saada anteeksi. Miten ihmeellinen etuoikeus meillä kaikilla onkaan kääntyä pois synneistämme ja tulla Kristuksen luokse. Jumalallinen anteeksianto on yksi evankeliumin suloisimmista hedelmistä. Se poistaa sydämestämme syyllisyyden ja tuskan ja korvaa ne ilolla ja omantunnonrauhalla.” (”Tehkää parannus, jotta minä voin parantaa teidät”, Liahona, marraskuu 2009, s. 40–41.)

Kehota oppilaita miettimään tilannetta, jolloin he ovat kokeneet Herran antaneen heille anteeksi. Pyydä heitä pohtimaan, mitä he ajattelivat Vapahtajasta ja tunsivat Häntä kohtaan.

Viittaa taululla olevaan kysymykseen. Pyydä oppilaita selittämään, kuinka he vastaisivat, jos joku kysyisi heiltä: ”Voinko minä saada anteeksi?”

Päätä oppiaihe todistamalla, että Jeesuksella Kristuksella on voima antaa meille anteeksi, jos me osoitamme uskoa Häneen ja teemme parannuksen synneistämme.

Kuva
scripture mastery icon
Pyhien kirjoitusten hallittavien kohtien kertaaminen

Voit auttaa oppilaita kertaamaan viisi pyhien kirjoitusten hallittavaa kohtaa, joita he ovat tähän mennessä tällä oppikurssilla opiskelleet, pitämällä heille lyhyen tietovisan. Poimi seminaarin kirjanmerkistä avainsanat ja pyydä oppilaita kirjoittamaan niitä vastaavat pyhien kirjoitusten viitteet. Katso lisää ideoita tämän oppikirjan liitteestä.

Kommentteja ja taustatietoja

Luukas 7:18–20. Epäilikö Johannes Kastaja, onko Jeesus Messias?

Vanhin Bruce R. McConkie kahdentoista apostolin koorumista on antanut selkeän vastauksen tähän kysymykseen:

”Mikä tahansa päätelmä, että Kastaja oli epävarma tai epäileväinen omassa mielessään siitä, kuka Mestari on ja mikä Hänen tehtävänsä on, on täysin tarpeeton. Todellisuudessa vangittu Elia ja Herramme edelläkävijä käytti tätä menetelmää taivutellakseen opetuslapsensa hylkäämään hänet ja seuraamaan Jeesusta.

Johannes tiesi, kuka Jeesus on, eikä Kastaja horjunut kuin ruoko tuulessa. – – Tämä opetuslasten lähettäminen Jeesuksen luo oli itse asiassa viimeinen suuri todistus Johanneksen osalta siitä, että Jeesus oli Jumalan Karitsa, sillä Kastaja tiesi, että hänen opetuslapsensa nähdessään Mestarin itse ja kuullessaan Mestarin opetuksia, eivät voisi muuta kuin seurata suurempaa valoa.” (Doctrinal New Testament Commentary, 3 osaa, 1965–1973, osa 1, s. 261–262.)

Johannes Kastaja ymmärsi tärkeän totuuden, jonka presidentti James E. Faust ensimmäisestä presidenttikunnasta on toistanut:

”Meidän jokaisen täytyy saada omakohtainen todistus siitä, että Jeesus on Kristus. Me emme voi saada sitä välikäsien kautta joltakulta muulta.” (”Todistus Kristuksesta”, Liahona, maaliskuu 2005, s. 3.)

Luukas 7:20–22. Miksi Herra tekee ihmeitä?

Presidentti Brigham Young on kuvannut sitä, mikä osa ihmeillä on Herran työssä:

”Ihmeet – – ovat pyhien lohduksi ja niiden uskon, jotka rakastavat, pelkäävät ja palvelevat Jumalaa, lujittamiseksi ja vahvistamiseksi” (Kirkon presidenttien opetuksia: Brigham Young, 1997, s. 254).

Luukas 7:24–28. ”Yksikään naisesta syntynyt ei ole Johannesta suurempi”

Profeetta Joseph Smith on selittänyt, miksi Jeesus piti Johannes Kastajaa suurimpana profeettana:

”Ensiksi: Hänelle uskottiin jumalallinen tehtävä valmistaa tietä Herran edellä. Kenelle on sitä ennen tai sen jälkeen uskottu tällainen luottamustehtävä? Ei kenellekään.

Toiseksi: Hänelle uskottiin tärkeä tehtävä; häntä vaadittiin kastamaan Ihmisen Poika. Oliko kenelläkään koskaan ollut kunniaa tehdä sitä? Kenelle oli suotu niin suuri etuoikeus ja kunnia? Onko kukaan muu johdattanut Jumalan Pojan kasteen veteen ja saanut oikeuden katsella, miten Pyhä Henki laskeutui kyyhkysen hahmossa eli pikemminkin kyyhkysen merkkinä todistukseksi tuosta toimituksesta? – –

Kolmanneksi: Johannes oli tuohon aikaan ainoa silloin maan päällä oleva valtakunnan asioiden laillinen viranhaltija, jolla oli hallussaan vallan avaimet. Juutalaisten oli noudatettava hänen ohjeitaan tai sitten tultava tuomituiksi oman lakinsa mukaan. Kristus itse täytti kaiken vanhurskauden olemalla kuuliainen sille laille, jonka Hän oli vuorella antanut Moosekselle, ja siten Hän piti lakia kunniassa ja asetti sen arvoonsa sen sijaan että olisi kumonnut sen. Pyhällä voitelemisella ja taivaan käskystä Sakariaan poika otti juutalaisilta avaimet, valtakunnan, voiman ja kunnian, ja edellä mainitut kolme syytä tekevät hänestä suurimman naisesta syntyneen profeetan.” (Kirkon presidenttien opetuksia: Joseph Smith, 2007, s. 85.)

Luukas 7:37–50. Mitä me tiedämme tästä naisesta?

Vanhin Bruce R. McConkie kahdentoista apostolin koorumista on kirjoittanut, että nainen, josta puhutaan jakeissa Luuk. 2:37–50, tuli Vapahtajan luo tehtyään jo parannuksen ja haluten osoittaa rakkautensa. Viitatessaan naisen osoittamaan kiintymykseen hän sanoi: ”Kaikki tämä oli omistautuneen ja uskollisen naisen työtä ja palvelemista. Hän oli ollut syntinen mutta oli nyt puhdistettu. Hän oli nyt vapaa monien rikkomusten musertavasta kuormasta. Hän eli nyt uutta elämää Hänen vuokseen, jonka jalkoja hän nyt suuteli ja jolle hän nyt osoitti kaiken sen kunnioituksen ja ihmetyksen innoittaman rakkauden, johon hän koko sielustaan kykeni.” (The Mortal Messiah, 4 osaa, 1979–1981, osa 2, s. 200.)

Luukas 7:47–50. ”Hän sai paljot syntinsä anteeksi”

Vanhin Shayne M. Bowen seitsemänkymmenen koorumista on esittänyt kysymyksen, onko sellainen ihminen, joka haluaa saada anteeksi, koskaan Jeesuksen Kristuksen sovituksen kautta saatavan anteeksiannon ulottumattomissa, ja on vastannut siihen:

”Onko mahdollista pelastaa elämä, joka on holtittoman huolettomuuden tähden niin täynnä roskia, että näyttää siltä kuin kyseiselle henkilölle ei voisi antaa anteeksi? Entä henkilö, joka yrittää tosissaan mutta on langennut takaisin syntiin niin monta kertaa, että arvelee, ettei ole mitään mahdollisuutta rikkoa tuota loputtomalta näyttävää kaavaa? Entäpä henkilö, joka on muuttanut elämänsä mutta ei vain voi antaa anteeksi itselleen? – –

Jeesuksen Kristuksen sovitus on tarkoitettu meille jokaiselle. Hänen sovituksensa on ääretön. Se pätee jokaiseen, myös sinuun. Se voi puhdistaa, pelastaa ja pyhittää myös sinut. Sitä ääretön tarkoittaa – täydellistä, kokonaista, kaikkea, ikuisesti.” (”Sovitus voi puhdistaa, pelastaa ja pyhittää elämämme”, Liahona, marraskuu 2006, s. 33–34.)