Kirjasto
Oppiaihe 160: Johanneksen ilmestys 21–22


Oppiaihe 160

Johanneksen ilmestys 21–22

Johdanto

Johannes näki uuden taivaan ja uuden maan sekä Uuden-Jerusalemin laskeutuvan taivaasta. Hän näki myös, että Jumala asuu kansansa luona ja lohduttaa sitä ja että Jumalan selestinen kaupunki perustetaan maan päälle. Johannes näki, että ne, joiden nimet on kirjoitettu elämän kirjaan, pääsevät siihen kaupunkiin ja elävät Jumalan kanssa kirkkaudessa. Johannes päätti näkynsä pyyntöön, että Herra palaisi maan päälle.

Opetusehdotuksia

Johanneksen ilmestys 21

Johannes näkee uuden taivaan ja uuden maan sekä Jumalan selestisen kaupungin

Kehota oppilaita miettimään elämässään tilannetta, jolloin he ovat kokeneet suurta surua tai tuskaa.

  • Mitkä asiat elämässä voivat aiheuttaa meille suurta surua tai tuskaa? (Kirjoita oppilaiden vastaukset taululle.)

Kehota oppilaita heidän tutkiessaan lukua Ilm. 21 etsimään totuus, joka voi tuoda heille lohtua vaikeina aikoina.

Selitä oppilaille, että luvut Ilm. 21–22 ovat jatkoa Johanneksen näylle Jeesuksen Kristuksen toisen tulemisen jälkeisistä tapahtumista.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Ilm. 21:1–2. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille, mitä Johannes näki tapahtuvan.

  • Mitä Johannes näki tapahtuvan?

Kehota kahta oppilasta lukemaan ääneen seuraavat selitykset:

Selitys 1

Kun Jeesus Kristus tulee jälleen ja tuhatvuotinen valtakunta alkaa, maapallo muutetaan tilaan, jossa se oli ennen Aadamin ja Eevan lankeemusta. Ennen lankeemusta maa oli terrestrisessä eli paratiisillisessa tilassa. Tuhatvuotisen valtakunnan jälkeen maapallo muutetaan jälleen selestiseen tilaan valmiina Jumalan läsnäoloa varten. Nämä muutokset ovat saattaneet olla sitä, mitä Johannes näki tapahtuvan, kun hän näki ”uuden taivaan ja uuden maan” (Ilm. 21:2).

Selitys 2

Uusi-Jerusalem, jonka Johannes näki tulevan alas taivaasta, on Jumalan selestinen kaupunki. Tähän kaupunkiin todennäköisesti kuuluu Henokin kaupunki, joka muutettiin ja otettiin taivaaseen. Tämä ”pyhä kaupunki” laskeutuu alas ja liittyy Uuteen-Jerusalemiin eli Siioniin, jonka pyhät ovat silloin rakentaneet maan päälle (ks. Moos. 7:62–64).

  • Miltähän Johanneksesta on mahtanut tuntua, kun hän näki nämä tapahtumat ollessaan karkotettuna maanpakoon uskonsa vuoksi Jeesukseen Kristukseen?

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Ilm. 21:3–4. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja kiinnittämään huomiota siihen, mitä Jumala tekee kansansa hyväksi.

  • Mitä Jumala tekee kansansa hyväksi? (Oppilaat saattavat huomata seuraavankaltaisia totuuksia: Jumala asuu kansansa luona ja lohduttaa sitä, eivätkä he enää koe kuolemaa, surua tai tuskaa. Kirjoita tämä totuus taululle.)

Viittaa taululla olevaan luetteloon asioista, jotka voivat tuoda meille surua tai tuskaa.

  • Kuinka tieto siitä, että Jumala lohduttaa kansaansa ja poistaa sen surut ja tuskat, auttaa meitä, kun me koemme haasteita nyt?

Voit halutessasi todistaa Jumalan kyvystä lohduttaa meitä.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Ilm. 21:7. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja katsomaan, mitä Herra lupaa niille, jotka ovat uskollisia ja voittavat.

  • Mitä Herra lupaa niille, jotka voittavat?

  • Millaisia asioita nämä ihmiset ovat voittaneet sen perusteella, mitä olette oppineet haasteista, joita on nyt ja joita on ennen Vapahtajan toista tulemista?

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Ilm. 21:8. Voit selittää, että noita on henkilö, joka osallistuu sellaiseen toimintaan, jolla kutsutaan paikalle pahojen henkien vaikutusta, ja irstailija on henkilö, joka syyllistyy sukupuolisynteihin.

  • Mitä kokevat ne, joita kuvataan jakeessa 8? (Toisen kuoleman.)

Selitä, että toinen kuolema on hengellinen kuolema eli ero Jumalasta, jonka kokevat viimeisen tuomion jälkeen ne, jotka tahallaan kapinoivat valoa ja totuutta vastaan (ks. Hel. 14:16–19).

Tee yhteenveto jakeista Ilm. 21:9–21 selittämällä, että Johannes kuvaili Jumalan selestistä kaupunkia. Hän näki, että kaupungissa oli suuri muuri, jossa oli 12 enkelin vartioimat 12 porttia.

Kehota muutamia oppilaita lukemaan vuorotellen ääneen Ilm. 21:22–27. Kehota luokan jäseniä seuraamaan mukana ja ottamaan selville, mitä Johannes sai tietää tästä selestisestä kaupungista.

  • Mitä Johannes sai tietää tästä kaupungista?

  • Ketkä jakeen 27 mukaan pääsevät kaupunkiin? (Vain ne, joiden nimet on kirjoitettu Karitsan elämänkirjaan.)

Johanneksen ilmestys 22

Johannes päättää näkynsä selostamisen

Kehota oppilaita heidän tutkiessaan lukua Ilm. 22 etsimään totuus, joka voi auttaa heitä tietämään, kuinka he saavat nimensä kirjoitetuksi Karitsan elämänkirjaan ja pääsevät tähän selestiseen kaupunkiin.

Kuva
drawing, throne

Voisit näyttää kuvan valtaistuimesta tai piirtää sellaisen taululle.

Pyydä yhtä oppilasta tulemaan taululle ja piirtämään, mitä muuta Johannes näki kuin valtaistuimen, samalla kun toinen oppilas lukee ääneen jakeet Ilm. 22:1–2.

  • Mitä muuta Johannes näki Jumalan selestisessä kaupungissa?

Kehota oppilasta, joka piirsi, palaamaan paikalleen.

  • Kuinka Johannes jakeen 2 mukaan kuvasi elämän puuta? (Puu tuotti koko ajan runsaasti hedelmiä, ja sen lehdet voivat parantaa kansoja.)

Muistuta oppilaille, että Mormonin kirjassa sekä Lehi että Nefi näkivät näyn elämän puusta. Nefi sai tietää, että niin puu kuin elävien vesien lähdekin kuvasivat Jumalan rakkautta (ks. 1. Nefi 11:25). Kirjoita Jumalan rakkaus oppilaan piirtämän puun ja joen viereen.

  • Mikä on suurin ilmaus Jumalan rakkaudesta? (Jeesuksen Kristuksen sovitus [ks. Joh. 3:16; 1. Joh. 4:9]. Puun hedelmä saattaisi kuvata myös sovituksen siunauksia.)

Tee yhteenveto jakeista Ilm. 22:3–10 selittämällä, että tämän selestisen kaupungin näkemisen lisäksi Johannes sai myös todistuksen enkeliltä, joka sanoi hänelle, että hänelle ilmoitetut asiat olivat totta.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Ilm. 22:11–13. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja ottamaan selville, mitä Herra tekee tullessaan takaisin.

  • Mitä Herra tekee tullessaan takaisin?

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Ilm. 22:14. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille, mitä meidän täytyy tehdä, jotta meidän sallitaan päästä selestiseen valtakuntaan.

  • Mitä meidän on tehtävä, jotta pääsisimme selestiseen valtakuntaan?

Selitä, että ilmaus ”pääsevät syömään elämän puusta” tarkoittaa sitä, että on kelvollinen saamaan kaikki sovituksen siunaukset, joihin kuuluu iankaikkinen elämä.

  • Minkä periaatteen me voimme oppia jakeesta 14? (Vaikka oppilaat saattavat käyttää eri sanoja, varmista, että he mainitsevat seuraavankaltaisen periaatteen: Jos pidämme Herran käskyt, niin me voimme saada kaikki Jeesuksen Kristuksen sovituksen siunaukset ja päästä selestiseen valtakuntaan. Selitä, että Hänen käskyjensä pitämiseen sisältyvät kaikki ne toimitukset, jotka ovat välttämättömiä selestiseen valtakuntaan pääsemiseksi.)

Selitä, että vaikka jotkin sovituksen siunaukset – kuten ylösnousemuksen lahja – annetaan vapaasti kaikille Jumalan lapsille, toiset siunaukset – kuten iankaikkinen elämä – ovat vain niiden ulottuvilla, jotka pyrkivät uutterasti osoittamaan uskoa Jeesukseen Kristukseen, tekevät parannuksen ja noudattavat Hänen käskyjään.

Kirjoita taululle seuraavat kysymykset:

Mitä sellaisia käskyjä ja opetuksia olet oppinut tutkiessasi Uutta testamenttia, joita olet yrittänyt toteuttaa elämässäsi?

Kuinka pyrkimyksesi toteuttaa näitä käskyjä on auttanut sinua saamaan Herran siunauksia ja valmistanut sinua palaamaan taivaallisen Isäsi luo?

Kehota oppilaita miettimään, kuinka he vastaisivat näihin kahteen kysymykseen käymällä läpi sitä, mitä he ovat kirjoittaneet pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaansa, mitä he ovat merkinneet pyhiin kirjoituksiinsa tai varustaneet huomautuksin, sekä tänä vuonna tutkimiaan pyhien kirjoitusten hallittavia kohtia. Pyydä oppilaita kirjoittamaan seminaarimuistivihkoonsa tai pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaansa vastauksensa näihin kahteen kysymykseen.

Kehota riittävän ajan kuluttua useita oppilaita kertomaan luokalle, mitä he kirjoittivat. (Muistuta oppilaille, ettei heidän pidä kertoa mitään, mikä on liian henkilökohtaista tai yksityistä.)

Tee yhteenveto jakeista Ilm. 22:15–19 selittämällä, että ne, jotka eivät pidä Herran käskyjä, eivät voi päästä selestiseen kaupunkiin. Jeesus Kristus todisti antaneensa tämän ilmoituksen Johannekselle, ja Johannes kutsui kaikkia tulemaan elämän vesien äärelle juomaan vapaasti. Johannes varoitti lukijoitaan muuttamasta kirjoittamansa kirjan sanomaa.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Ilm. 22:20. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja katsomaan, mitä Johannes pyysi.

  • Mitä Johannes pyysi?

  • Mistähän syystä – sen perusteella, mitä olette oppineet Johanneksen ilmestyksestä – Johannes halusi Herran tulevan?

Päätä oppitunti todistamalla totuuksista, joita oppilaat löysivät luvuista Ilm. 21–22.

Kommentteja ja taustatietoja

Johanneksen ilmestys 21:4. Jumala ”pyyhkii heidän silmistään joka ainoan kyyneleen”

Vanhin Joseph B. Wirthlin kahdentoista apostolin koorumista on opettanut, että Herran omana aikana uskollisten murheet korvataan ilolla:

”Herra hyvittää uskollisille jokaisen menetyksen. Se, mikä otetaan pois niiltä, jotka rakastavat Herraa, annetaan heille taas Hänen omalla tavallaan. Vaikka se ei ehkä tapahdu silloin kun me haluamme sen tapahtuvan, uskolliset tulevat tietämään, että jokainen nykyinen kyynel korvataan lopulta satakertaisesti ilon ja kiitollisuuden kyynelinä.” (”Tuli mitä tuli – nauti siitä”, Liahona, marraskuu 2008, s. 27–28.)

Johanneksen ilmestys 22:18. ”Jos joku panee niihin jotakin lisää”

Jotkut ihmiset torjuvat Mormonin kirjan ja muut pyhät kirjoitukset, koska he uskovat, että Herra on lakannut ilmoittamasta pyhiä kirjoituksia lapsilleen. Monet käyttävät virheellisesti kohtaa Ilm. 22:18 julistaakseen, ettei Herra anna Raamatun lisäksi muita pyhiä kirjoituksia, ja että jokainen, joka väittää saaneensa lisää pyhiä kirjoituksia, kärsii Johanneksen varoittamista rangaistuksista. Vanhin Jeffrey R. Holland kahdentoista apostolin koorumista on käsitellyt tätä väärää tulkintaa:

”Miltei kaikkien Raamatun tutkijoiden keskuudessa vallitsee nyt kuitenkin valtava yksimielisyys siitä, että tämä jae tarkoittaa vain Johanneksen ilmestystä, ei koko Raamattua. Nuo meidän aikamme raamatuntutkijat myöntävät, että useat Uuden testamentin kirjoista on melko varmasti kirjoitettu sen jälkeen kun Johanneksen ilmestys Patmossaarella saatiin. Näihin kirjoihin kuuluvat ainakin Juudaksen kirje, Johanneksen kolme kirjettä sekä luultavasti koko Johanneksen evankeliumi. Niitä on kenties enemmänkin.

On kuitenkin olemassa yksinkertaisempi vastaus siihen, miksi tuo nykyisen Uuden testamentin viimeisen kirjan kohta ei voi koskea koko Raamattua. Se johtuu siitä, että koko Raamattua sellaisena kuin me sen tunnemme – yhtenä kokoelmana tekstejä, jotka on sidottu yhdeksi teokseksi – ei ollut olemassa silloin kun tuo jae kirjoitettiin. Vuosisatoja sen jälkeen kun Johannes sen kirjoitti, Uuden testamentin yksittäiset kirjat olivat saatavilla yksittäisinä tai kenties yhdistelminä muutamien muiden tekstien kanssa, mutta eivät juuri ollenkaan täydellisenä kokoelmana. Koko kokoelmasta, joka käsittää 5 366 tunnettua kreikankielistä Uuden testamentin käsikirjoitusta, vain 35:ssä on koko Raamattu sellaisena kuin me sen nyt tunnemme, ja kaikki nuo 35 koottiin vuoden 1000 jKr. jälkeen.” (”Sanani eivät milloinkaan lakkaa”, Liahona, toukokuu 2008, s. 91–92.)