Kirjasto
Oppiaihe 59: Luukas 24


Oppiaihe 59

Luukas 24

Johdanto

Kolmantena päivänä Jeesuksen Kristuksen kuoleman jälkeen enkelit haudalla ilmoittivat Hänen ylösnousemuksestaan ryhmälle naisia. Kuultuaan naisten kertomuksen jotkut opetuslapsista epäilivät, oliko Vapahtajan ylösnousemus mahdollista. Kaksi opetuslasta matkasi Emmaukseen ja puhui matkan varrella ylösnousseen Herran kanssa tunnistamatta Häntä. Jeesus ilmestyi myöhemmin apostoleilleen ja muille, näytti heille ylösnousseen ruumiinsa ja antoi heille tehtävän saarnata parannusta ja todistaa Hänestä.

Opetusehdotuksia

Luukas 24:1–12

Enkelit ilmoittavat ryhmälle naisia, että Jeesus Kristus on noussut kuolleista

Näytä osa The Life of Jesus Christ Bible Videos -sarjan videosta ”Jesus Is Laid in a Tomb” [Jeesus lasketaan hautaan] ja pysäytä video ennen kuin enkelit puhuvat naisille (kohdasta 0.00 kohtaan 2.27). Tämä video on sivustolla lds.org.

Jos et pysty näyttämään videota, kehota oppilaita kuvittelemaan, että he olivat olleet haudalla, kun Jeesus laskettiin sinne, ja he olivat nähneet, kuinka kivi vieritettiin haudan suulle. Pyydä heitä kuvittelemaan, millaisia ajatuksia ja tunteita heillä olisi saattanut olla siellä. Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Luuk. 24:1–4. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja ottamaan selville, mitä naiset havaitsivat palatessaan haudalle kolme päivää myöhemmin.

Kun olet näyttänyt kyseisen osan videosta tai jakeet 1–4 on luettu, kysy:

  • Mitä naiset löysivät haudasta?

  • Kuinka te olisitte saattaneet reagoida, jos olisitte nähneet enkelien seisovan avoimessa haudassa?

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Luuk. 24:5–8. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja ottamaan selville, mitä enkelit kertoivat naisille. Kehota oppilaita kertomaan, mitä he saavat selville.

Tee yhteenveto jakeista Luuk. 24:9–10 selittämällä, että naiset lähtivät haudalta ja kertoivat opetuslapsille, mitä he olivat nähneet ja kuulleet.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Luuk. 24:11 ja pyydä luokan jäseniä kiinnittämään huomiota siihen, miten apostolit suhtautuivat naisten sanoihin. Kehota oppilaita kertomaan, mitä he saavat tietää.

Selitä, että kuultuaan naisten kertomuksen Pietari ja Johannes juoksivat haudalle ja huomasivat, että Jeesuksen ruumis oli poissa (ks. Luuk. 24:12; Joh. 20:1–4).

Luukas 24:13–32

Ylösnoussut Herra puhuu kahdelle opetuslapselle Emmauksen tiellä

Pyydä oppilaita miettimään tilannetta, jolloin heillä tämän kertomuksen opetuslasten tavoin on ollut vaikeuksia uskoa johonkin evankeliumin opetukseen.

Selitä, että jakeessa Luuk. 24:13 kerrotaan, että kaksi opetuslasta lähti Jerusalemista sinä samana päivänä ja matkasi noin 10–12 kilometrin matkan Emmaus-nimiseen kylään. Heidän Emmauksen tiellä saamansa kokemuksen tutkiminen voi auttaa meitä tietämään, kuinka voimme vahvistaa todistustamme Jeesuksesta Kristuksesta ja Hänen evankeliumistaan.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Luuk. 24:14–17 ja pyydä luokan jäseniä ottamaan selville, kuka liittyi kahden opetuslapsen seuraan näiden kävellessä.

  • Kuka liittyi opetuslasten seuraan heidän kulkiessaan?

  • Miksi opetuslapset eivät tunnistaneet Jeesusta? (Selitä, että sana sokaistut [jae 16] tarkoittaa estettyä tai peitettyä.)

Näytä The Life of Jesus Christ Bible Videos -sarjan video ”Christ Appears on the Road to Emmaus” [Kristus ilmestyy Emmauksen tiellä] (3.32), joka on sivustolla lds.org. Pyydä oppilaita katsomaan, mitä opetuslapset oppivat Jeesukselta kulkiessaan Hänen kanssaan tunnistamatta Häntä. Ennen kuin näytät videon, selitä, että videossa käyty keskustelu on jakeissa Luuk. 24:17–33, joten oppilaat voivat seurata sitä pyhistä kirjoituksistaan, jos haluavat. (Jos et pysty näyttämään tätä videota, kehota oppilaita lukemaan vuorotellen nämä jakeet ääneen.)

Tuo esiin, että tässä videossa me emme kuule, mitä Jeesus opetti opetuslapsille heidän kulkiessaan. Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Luuk. 24:27 ja pyydä luokan jäseniä panemaan merkille, mitä Jeesus opetti näille opetuslapsille.

  • Mitä Jeesus opetti näille opetuslapsille? Mitä välinettä Hän käytti opettaakseen itsestään?

  • Kuinka Vapahtajan pyhiä kirjoituksia koskevat opetukset kohdan Luuk. 24:32 mukaan vaikuttivat näihin kahteen opetuslapseen?

  • Mitä tarkoittaa se, että opetuslasten sydän hehkui innosta? (Pyhä Henki todisti, että Jeesusta koskevat opetukset pyhissä kirjoituksissa olivat totta.)

Kehota oppilaita pohtimaan, mitä opetuslapset ovat saattaneet oppia sen perusteella, kuinka Jeesus käytti pyhiä kirjoituksia opettaakseen heitä sen sijaan että olisi vain paljastanut, kuka Hän oli. Voisit pyytää muutamia oppilaita kertomaan ajatuksistaan.

  • Mitä me voimme näiden jakeiden perusteella oppia oman pyhien kirjoitusten tutkimisemme vaikutuksista? (Kun oppilaat ovat vastanneet, kirjoita taululle seuraava periaate: Kun tutkimme pyhiä kirjoituksia, kutsumme Pyhän Hengen opettamaan meille jotakin Jeesuksesta Kristuksesta.)

  • Millä muulla tavoin kuin sydämen hehkumisella innosta kuvailisitte, mitä saattaisimme kokea, kun Pyhä Henki todistaa Jeesuksesta Kristuksesta?

Pyydä oppilaita etsimään pyhien kirjoitusten kohta, joka on auttanut heitä tuntemaan, että Pyhä Henki opettaa heille jotakin Jeesuksesta Kristuksesta. Kehota heitä lukemaan pyhien kirjoitusten kohtansa ääneen ja kertomaan, millainen vaikutus on ollut sillä, mitä he ovat tunteneet. Voit myös kertoa jonkin pyhien kirjoitusten kohdan, joka on auttanut sinua henkilökohtaisesti.

Muistuta oppilaille, että vaikka heidän onkin tärkeää lukea Uutta testamenttia seminaarisuorituksen vuoksi, on vielä tärkeämpää tutkia pyhiä kirjoituksia siten, että Pyhä Henki voi vahvistaa heidän todistustaan Vapahtajasta.

Anna oppilaille kirjanmerkki, jossa on kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin D. Todd Christoffersonin seuraavat sanat (tai pyydä oppilaita kirjoittamaan ne tyhjään kirjanmerkkiin):

Kuva
handout, bookmarks

Uusi testamentti, seminaarinopettajan kirja – Oppiaihe 59

Kuva
Elder D. Todd Christofferson

”Kaikkien pyhien kirjoitusten keskeinen tarkoitus on täyttää meidän sielumme uskolla Isään Jumalaan ja Hänen Poikaansa Jeesukseen Kristukseen – –.

Usko tulee Pyhän Hengen todistuksesta meidän sielullemme, Hengen hengelle, kun me kuulemme tai luemme Jumalan sanaa. Ja usko kypsyy, kun me kestitsemme itseämme jatkuvasti sanalla. – –

Tutkikaa pyhiä kirjoituksia huolellisesti, mietiskellen. Pohtikaa ja rukoilkaa niiden tähden. Pyhät kirjoitukset ovat ilmoitusta, ja ne tuovat lisää ilmoitusta.” (”Pyhien kirjoitusten siunaus”, Liahona, toukokuu 2010, s. 34–35).

Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen vanhin Christoffersonin sanat. Kehota luokan jäseniä seuraamaan mukana ja etsimään tapoja, joilla he voivat parantaa omaa pyhien kirjoitusten tutkimistaan.

Kehota oppilaita asettamaan tavoite tutkia pyhiä kirjoituksiaan tavalla, joka kutsuu Pyhän Hengen vahvistamaan heidän uskoaan Jeesukseen Kristukseen ja lisäämään heidän tietoaan Hänestä. Voisit ehdottaa, että he kirjoittavat tämän tavoitteen kirjanmerkin taakse, jotta he voivat käyttää sitä muistutuksena tutkiessaan pyhiä kirjoituksia.

Luukas 24:33–53

Jeesus ilmestyy opetuslapsilleen ja näyttää heille ylösnousseen ruumiinsa

Kehota kahta oppilasta tuomaan pyhät kirjoituksensa luokan eteen avuksi roolileikkitilanteessa, jossa esitetään, kuinka lähetyssaarnaajat tulevat jonkun ovelle. Neuvo heitä koputtamaan. Ole avaavinasi ovi ja tervehtivinäsi heitä. Pyydä heitä esittelemään itsensä. Kun he ovat tehneet niin, sano jotakin seuraavanlaista:

”Minulla on kysymys. Monet ihmiset, joita tunnen, eivät usko elämään kuoleman jälkeen. Jotkut heistä sanovat uskovansa Jeesukseen Kristukseen mutta eivät usko, että Hän nousi kuolleista fyysisessä ruumiissa. He sanovat, että Hän jatkoi elämää vain henkenä. Mitä te uskotte Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksesta?”

Anna kahdelle oppilaalle aikaa vastata kysymykseen.

Tuo esiin, että Luuk. 24:36–39 on pyhien kirjoitusten hallittava kohta ja siitä voi olla apua Jeesuksen Kristuksen kirjaimellisen ylösnousemuksen opettamisessa. Anna taustaa tälle kohdalle selittämällä, että opetuslapset, jotka olivat Jeesuksen kanssa Emmauksen tiellä, palasivat heti Jerusalemiin kertomaan kokemuksestaan apostoleille ja muille opetuslapsille (ks. Luuk. 24:33–35). Heidän puhuessaan Vapahtaja ilmestyi heille (ks. jae 36).

Kehota jompaakumpaa oppilasta, joka auttoi roolileikissä, lukemaan ääneen Luuk. 24:36–39. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja etsimään todisteita siitä, että Jeesus oli kirjaimellisesti noussut kuolleista ja että Hänellä on liha- ja luuruumis.

Kuva
Jesus Shows His Wounds
  • Mitä Jeesus kehotti opetuslapsiaan tekemään auttaakseen heitä ymmärtämään, ettei Hän ollut pelkkä henki vaan että Hänellä oli fyysinen ruumis? (Voisit ottaa esille kuvan Jeesus näyttää haavansa (Evankeliumiaiheinen kuvakirja, 2009, nro 60; ks. myös lds.org).

  • Miltähän teistä tuntuisi, jos olisitte olleet läsnä, kun Kristus ilmestyi opetuslapsilleen?

Kiitä oppilaita, jotka auttoivat roolileikissä, ja pyydä heitä istuutumaan. Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Luuk. 24:40–43. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille, millä muulla tavoin Jeesus osoitti, että Hänellä on käsin kosketeltava (eli fyysinen) ylösnoussut ruumis.

  • Millä muulla tavoin Vapahtaja osoitti, että Hänellä on ylösnoussut ruumis?

  • Mistä opeista voimme saada tietoa näiden jakeiden perusteella? (Oppilaat voivat mainita monenlaisia oppeja, mutta muista tähdentää, että Jeesuksella Kristuksella on ylösnoussut liha- ja luuruumis. Kirjoita tämä oppi taululle.)

  • Miksi tämä oppi on tärkeä ymmärtää ja miksi siihen on tärkeää uskoa?

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen seuraavat sanat:

”Jeesuksen Kristuksen sovituksen ansiosta kaikki ihmiset nousevat kuolleista – pelastuvat fyysisestä kuolemasta (ks. 1. Kor. 15:22). Ylösnousemus on hengen jälleenyhdistyminen ruumiiseen, täydelliseen kuolemattomuuden tilaan, jossa se ei enää ole tautien eikä kuoleman alainen (ks. Alma 11:42–45). – –

Ylösnousemuksen ymmärtäminen ja todistus siitä voi antaa sinulle toivoa ja näkemystä elämän haasteisiin, koettelemuksiin ja voittoihin. Voit saada lohtua siitä varmasta tiedosta, että Vapahtaja elää ja että sovituksensa kautta ’hän katkaisee kuoleman siteet, ettei hauta saa voittoa ja että kuoleman pistin [on] nielty kirkkauden toivossa’ (Alma 22:14).” (Lujana uskossa – evankeliumiaiheinen hakuteos, 2005, s. 190–191.)

  • Mitkä ovat esimerkkejä koettelemuksista, jotka oman ylösnousemuksemme toivo voisi auttaa meitä kestämään?

Pyydä muutamaa oppilasta todistamaan Vapahtajan ylösnousemuksesta ja selittämään, miksi oppi ylösnousemuksesta on heille tärkeä.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Luuk. 24:44–53. Pyydä luokan jäseniä kuuntelemaan Vapahtajan sanoja aivan kuin he olisivat niiden opetuslasten joukossa, jotka olivat Hänen kanssaan, ja pohtimaan, mitkä opetukset olisivat olleet merkityksellisimpiä heille. Kehota muutamaa oppilasta kertomaan ajatuksiaan näissä jakeissa olevista opetuksista.

Päätä oppiaihe todistamalla totuuksista, joista olette keskustelleet.

Kuva
scripture mastery icon
Pyhien kirjoitusten hallinta – Luuk. 24:36–39

Auta oppilaita oppimaan ulkoa Luuk. 24:36–39 jakamalla luokka neljään ryhmään. Anna jokaiselle ryhmälle eri jae tästä kohdasta ja kehota oppilaita jokaisessa ryhmässä opettelemaan saamansa jae yhdessä ulkoa. Pyydä muutaman minuutin kuluttua jokaista ryhmää lausumaan saamansa jae niiden oikeassa järjestyksessä. Voit kehottaa oppilaita sanomaan jakeensa uudelleen muutaman seuraavan oppitunnin aikana, kunnes koko kohta tulee tutuksi kaikille.

Kommentteja ja taustatietoja

Luukas 24:11. ”Eivätkä uskoneet heitä”

Luukas antaa ymmärtää, että yhdentoista apostolin oli vaikea uskoa naisia, jotka todistivat, että Jeesus oli noussut ylös haudasta. Vaikka muita oli väliaikaisesti herätetty kuolleista ja he kuolisivat jälleen ennen pitkää kuolevaisina olentoina, Jeesus Kristus oli ensimmäinen henkilö, joka koki ylösnousemuksen. Presidentti Gordon B. Hinckley on selittänyt:

”Tällaista ei ollut koskaan ennen tapahtunut. Oli ollut vain kuolema ilman toivoa. Nyt oli iankaikkinen elämä. Vain Jumala oli voinut saada tämän aikaan. Ylösnousemus oli Jeesuksen Kristuksen elämän ja palvelutyön huipentuma. Se oli sovituksen katekivi. Hänen henkensä uhraaminen kaikkien ihmisten edestä oli vaillinainen ilman Hänen nousemistaan ylös haudasta ja sen tuomaa varmuutta siitä, että ylösnousemus tulee kaikkien niiden osaksi, jotka ovat eläneet maan päällä.

Ihmissuvun aikakirjoissa ei mikään voitto ole yhtä suuri, ei mikään vaikutuksiltaan niin kaikkia koskeva eikä seurauksiltaan yhtä iankaikkinen kuin ristiinnaulitun Herran voitto, Hänen, joka tuli esiin haudasta tuona ensimmäisenä pääsiäisaamuna.

Ne, jotka olivat tuon tapahtuman silminnäkijöitä, kaikki, jotka näkivät ylösnousseen Herran ja kuuntelivat Häntä ja puhuivat Hänen kanssaan, todistivat tämän kaikkein suurimman ihmeen todellisuudesta. Hänen seuraajansa halki vuosisatojen elivät ja kuolivat julistaen tämän jumalallisen teon todenmukaisuutta.

Kaikkiin näihin todistuksiin me lisäämme oman todistuksemme, että Hän, joka kuoli Golgatan ristillä, nousi jälleen ylös ihmeellisessä kirkkaudessa Jumalan Poikana, elämän ja kuoleman Herrana.” (Ks. ”Kristuksen erityistodistajat”, Liahona, huhtikuu 2001, s. 16–17.)

Luukas 24:36–43. ”Ei aaveella ole lihaa eikä luita, niin kuin te näette minussa olevan”

Vanhin Tad R. Callister, joka on palvellut seitsemänkymmenen johtokunnassa, on sanonut seuraavaa siitä virheellisestä käsityksestä, että Vapahtajan ylösnousemus oli väliaikainen:

”Ylösnousemuksensa jälkeen Vapahtaja ilmestyi opetuslapsilleen ja sanoi: ’Koskettakaa minua, nähkää itse. Ei aaveella ole lihaa eikä luita, niin kuin te näette minussa olevan.’ (Luuk. 24:39.) Jotkut ovat esittäneet, että se oli hetkellinen fyysinen näyttäytyminen ja että kun Hän nousi taivaaseen, Hän karisti päältään ruumiinsa ja otti takaisin hengen muodon. Mutta pyhät kirjoitukset kertovat meille, ettei se ollut mahdollista. Paavali opetti: ’Tiedämme, että koska Kristus on herätetty kuolleista, hän ei enää kuole eikä kuolemalla ole enää valtaa häneen’ (Room. 6:9). Toisin sanoen sen jälkeen kun Kristus nousi kuolleista, Hänen ruumistaan ei enää milloinkaan voitaisi erottaa Hänen hengestään; muutoin Hän kärsisi kuoleman, juuri sen seurauksen, joka Paavalin mukaan ei enää ollut mahdollinen Hänen ylösnousemuksensa jälkeen.” (”Joseph Smith – palautuksen profeetta”, Liahona, marraskuu 2009, s. 35.)