Kirjasto
Oppiaihe 116: 2. kirje korinttilaisille 8–9


Oppiaihe 116

2. kirje korinttilaisille 8–9

Johdanto

Paavali kirjoitti Korintin pyhille selittäen, että jäsenet Makedoniassa olivat antaneet runsaasti omastaan apua tarvitseville. Hän kannusti myös Korintin pyhiä noudattamaan Vapahtajan esimerkkiä auttamalla köyhiä. Paavali puhui siunauksista, jotka koituvat niiden osaksi, jotka avustavat köyhiä iloisin mielin.

Opetusehdotuksia

2. kirje korinttilaisille 8

Paavali neuvoo pyhiä huolehtimaan köyhistä

Kirjoita ennen oppitunnin alkua taululle kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Jeffrey R. Hollandin seuraavat sanat (puheesta ”Emmekö me kaikki ole kerjäläisiä?”, Liahona, marraskuu 2014, s. 40) mutta jätä tyhjäksi sanan köyhyys kohta. Aloita oppitunti kehottamalla yhtä oppilasta lukemaan ääneen taululla olevat sanat.

”Kautta historian köyhyys on ollut yksi ihmiskunnan suurimmista ja laajimmalle levinneistä haasteista. Sen silmiinpistävä vero on yleensä fyysinen, mutta ne hengelliset ja emotionaaliset vauriot, joita se voi aiheuttaa, saattavat olla vieläkin heikentävämpiä.”

Pyydä oppilaita arvaamaan, mikä puuttuva sana on. Kirjoita sitten puuttuvaan kohtaan sana köyhyys.

  • Mitä on köyhyys? (Tila, jossa ihmisellä ei ole kylliksi tai lainkaan rahaa, tavaroita tai elintarpeita.)

  • Miksi köyhyys voi olla niin vaikea haaste?

Kannusta oppilaita ajattelemaan tuntemiaan ihmisiä, jotka saattavat tarvita jonkinlaista apua, oli se sitten fyysistä, emotionaalista, sosiaalista tai hengellistä. Kehota oppilaita heidän tutkiessaan lukuja 2. Kor. 8–9 etsimään totuuksia, jotka voivat auttaa heitä ymmärtämään ja täyttämään tehtävänsä auttaa apua tarvitsevia.

Tee yhteenveto jakeista 2. Kor. 8:1–8 selittämällä, että Paavali kertoi Korintin pyhille, että kirkon jäsenet Makedoniassa olivat olleet anteliaita auttaessaan köyhiä näiden ajallisissa tarpeissa. (Voit pyytää oppilaita etsimään Korintin ja Makedonian kolmoissidoksen Raamatun kartasta nro 13, ”Apostoli Paavalin lähetysmatkat”.) Paavali selitti, että makedonialaiset jäsenet tekivät niin, koska he halusivat toimia Jumalan tahdon mukaan. Hän kannusti Korintin pyhiä seuraamaan tätä esimerkkiä ja huolehtimaan muiden tarpeista osoittaen vilpitöntä rakkautta.

Kirjoita taululle sanat rikas ja köyhä.

Kehota oppilaita lukemaan itsekseen 2. Kor. 8:9 ja panemaan merkille, mitä Paavali sanoi Jeesuksen Kristuksen tehneen pyhien hyväksi. Esitä riittävän ajan kuluttua oppilaille seuraavat kysymykset ja kirjoita oppilaiden vastaukset taululle sanojen rikas ja köyhä alapuolelle.

  • Millä tavoin Jeesus Kristus oli rikas kuolevaisuutta edeltävässä elämässä? (Oppilaiden mahdollisia vastauksia: Jeesus Kristus oli Isän Esikoinen hengessä ja jo ennen kuin Hän syntyi kuolevaisuuteen. Jeesus Kristus oli Jumala, joka oli melkein taivaallisen Isän veroinen vallassa, voimassa ja kirkkaudessa ja joka loi monia maailmoja Isän alaisuudessa.)

  • Millä tavoin Häntä olisi voitu pitää köyhänä, kun Hän oli kuolevaisuudessa? (Hän jätti loistavan asemansa syntyäkseen ja elääkseen vaatimattomissa oloissa maan päällä.)

  • Mitä mielestänne tarkoittaa jakeen 9 ilmaus, että ”rikastuisitte hänen [Vapahtajan] köyhyydestään”? (Koska Jeesus Kristus laskeutui kuolevaisuutta edeltävältä valtaistuimeltaan ja tuli maan päälle palvelemaan, antamaan meille esimerkin ja toteuttamaan sovituksen, me voimme saada iankaikkisen elämän rikkaudet.)

Selitä oppilaille, että noin vuotta aiemmin Korintin pyhät olivat lupautuneet keräämään tavaroita köyhille pyhille Juudeassa. Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen 2. Kor. 8:10–11. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille, mitä Paavali neuvoi Korintin pyhiä tekemään.

  • Mitä Paavali neuvoi Korintin pyhiä tekemään?

Selitä, että ilmaukset ”saattakaa – – loppuun” ja ”viekää – – päätökseen” tarkoittavat, että Paavali kehotti pyhiä täyttämään aiemman lupauksensa antaa köyhille pyhille sen verran kuin voisivat, aivan kuten Vapahtaja oli antanut heille iankaikkisia rikkauksia.

  • Mitä kullekin meistä tapahtuu, kun opimme ymmärtämään, mitä kaikkea Vapahtaja on antanut meille? (Vaikka oppilaat saattavat käyttää eri sanoja, heidän tulee huomata seuraavankaltainen periaate: Kun opimme ymmärtämään, mitä kaikkea Vapahtaja on antanut meille, me olemme halukkaampia antamaan omastamme muille.)

  • Kuinka Vapahtajan meille antamien lahjojen miettiminen voi kannustaa meitä antamaan omastamme apua tarvitseville?

  • Mitä sellaisia erityisiä lahjoja Vapahtaja on antanut teille, jotka saattaisivat innoittaa teitä antamaan apua muille?

Kehota muutamia oppilaita lukemaan ääneen 2. Kor. 8:12–15. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja etsimään jokin toinen totuus, jonka Paavali opetti ihmisille siitä, miten tärkeää on tukea toinen toistaan ajallisin keinoin.

  • Minkä totuuden me voimme oppia jakeista 12–13? (Auta oppilaita panemaan merkille seuraava totuus: Jumala haluaa meidän olevan auliita antamaan silloinkin kun meillä ei ehkä ole mitään annettavaa.)

Auta luokan jäseniä ymmärtämään tämä totuus kehottamalla yhtä oppilasta lukemaan ääneen vanhin Jeffrey R. Hollandin seuraavat sanat:

Kuva
Elder Jeffrey R. Holland

”Olimmepa rikkaita tai köyhiä, meidän pitää tehdä se, minkä voimme, kun muut tarvitsevat apua” (”Emmekö me kaikki ole kerjäläisiä?”, s. 41).

  • Mitä me voimme tehdä muiden hyväksi, ellei meillä ole heille mitään konkreettista annettavaa?

  • Ketkä jakeiden 14–15 mukaan hyötyvät, kun kaikki pyhät antavat jatkuvasti apua tarvitseville? (Kaikki ne, jotka saattavat kulloinkin olla avun tarpeessa.)

  • Millä tavoin jokainen hyötyy, kun olemme kaikki halukkaita antamaan omastamme?

Auta oppilaita tuntemaan näiden totuuksien ja periaatteiden tärkeys ja toteuttamaan niitä käytännössä lukemalla ääneen vanhin Hollandin seuraavat sanat. Kehota oppilaita kuuntelemaan, kuinka Herra voi auttaa meitä suhtautumaan köyhiin myötätuntoisesti.

Kuva
Elder Jeffrey R. Holland

”En – – tiedä tarkalleen, kuinka kunkin teistä pitäisi täyttää velvoitteensa niitä kohtaan, jotka eivät aina auta tai voi auttaa itseään. Mutta tiedän, että Jumala tietää, ja Hän auttaa teitä ja opastaa teitä opetuslapseuden myötätuntoa osoittavissa teoissa, jos tunnollisesti haluatte ja rukoilette ja etsitte keinoja pitää käskyn, jonka Hän on antanut meille yhä uudelleen.” (”Emmekö me kaikki ole kerjäläisiä?”, s. 41.)

Jos aikaa on ja sinulla on mahdollisuus, voisit sen sijaan näyttää vanhin Hollandin yleiskonferenssipuheen ”Emmekö me kaikki ole kerjäläisiä?” videosta osan (0.00–7.04).

  • Mitä meidän vanhin Hollandin mukaan pitäisi tehdä ollaksemme valmiita auttamaan köyhiä ja tarvitsevia?

  • Mitä sellaisia keinoja kirkko on järjestänyt, joilla me voimme auttaa köyhien tarpeisiin vastaamisessa? (Paastouhrit, paikalliset palveluhankkeet ja humanitaarisen avun mahdollisuudet.)

Kannusta oppilaita kirjoittamaan seminaarimuistivihkoonsa tai pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaansa yksi asia, jonka he aikovat tehdä sen perusteella, mitä Paavali opetti köyhien ja tarvitsevien auttamisesta.

Tee yhteenveto jakeista 2. Kor. 8:16–24 selittämällä, että Paavali puhui Korintin pyhille Tituksesta ja kahdesta muusta veljestä, jotka oli lähetetty kokoamaan avustuksia Jerusalemin pyhille. Paavali puhui luottamuksestaan Korintin pyhiin ja selitti, että heidän anteliaat lahjoituksensa toimisivat todisteena heidän rakkaudestaan muita kohtaan.

2. kirje korinttilaisille 9

Paavali opettaa, mitä siunauksia koituu siitä, että on vilpitön antaja

Tee yhteenveto jakeista 2. Kor. 9:1–5 selittämällä, että Paavali jatkoi Korintin pyhien ylistämistä. Hän kertoi pyhille, että hän oli lähettänyt Tituksen ja muut vahvistamaan heidän halukkuutensa olla anteliaita.

Pyydä oppilaita pohtimaan, ovatko he joskus antaneet jotakin jollekulle tai palvelleet jotakuta vastahakoisesti.

  • Miksi toisinaan on vaikea iloita aikansa, rahansa tai muiden voimavarojensa antamisesta toisten ihmisten auttamiseksi?

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen 2. Kor. 9:6–7. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja kiinnittämään huomiota vertaukseen, jota Paavali käytti opettaakseen Korintin jäseniä olemaan anteliaita.

  • Mitä kylväminen tarkoittaa? (Siementen sirottamista.)

  • Mihin Paavali vertasi kylvämistä? (Muille antamiseen.)

Näytä jonkin hedelmän tai vihanneksen siemeniä tai ota esille kuva sellaisista.

Kuva
seeds
  • Ketkä ovat tämän vertauksen kylväjiä? (Pyhät eli me.)

  • Kuinka Herra odottaa meidän jakeen 7 mukaan kylvävän eli antavan? (Iloisesti, ei vastahakoisesti tai pakosta. Ks. myös Moroni 7:8.)

Kirjoita taululle seuraava vajaa virke: Jos annamme omastamme apua tarvitseville iloisin sydämin, niin…

  • Kuinka muille antaminen on kuin siementen kylvämistä peltoon?

  • Mitä tapahtuu, jos kylvämme vain niukasti?

  • Mitä tapahtuu, jos kylvämme runsaasti?

Täydennä taululla oleva periaate, niin että se välittää seuraavan totuuden: Jos annamme omastamme apua tarvitseville iloisin sydämin, niin Jumala siunaa meitä runsaasti.

  • Kuinka muille antaminen iloisella asenteella voi johtaa itse asiassa siihen, että me saamme enemmän kuin meillä oli alun alkaen?

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen 2. Kor. 9:8–10. Pyydä luokan jäseniä panemaan merkille siunauksia, joita Paavali sanoi pyhien saavan, jos he antavat iloisin sydämin.

  • Mitä ilmauksia Paavali käytti kuvaillakseen siunauksia, joita Herra suo niille, jotka antavat iloisin sydämin? (Mahdollisia vastauksia: ”runsaasti kaikkia lahjoja” [jae 8], ”runsaasti kaikkea hyvää” [jae 8], ”hänen hyvyytensä kestää ikuisesti” [jae 9] ja ”hän sallii teidän hyvyytenne sadon karttua” [jae 10].)

Selitä, että nämä jakeet antavat ymmärtää, että me saamme Herran armon, johon voi sisältyä ajallisia siunauksia, tarpeidemme mukaan.

  • Kuka on jakeen 10 mukaan se, joka ”antaa kylväjälle siemenen”? (Herra. Näytä jälleen siemeniä ja selitä, että pystymme antamaan muille vain siksi, että Herra on ensin antanut meille.)

  • Kuinka sen muistaminen, mistä tulee kaikki, mitä meillä on, auttaa meitä antamaan iloisesti?

Kehota muutamia oppilaita lukemaan vuorotellen ääneen 2. Kor. 9:11–15. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille, mitä Paavali opetti niistä pyhistä, jotka antavat ja ottavat vastaan iloisin mielin.

  • Mitä pyhät, jotka anteliaasti antavat omastaan ja ottavat vastaan toisiltaan, tuntevat jakeiden 11–15 mukaan Jumalaa kohtaan?

Voit kehottaa oppilaita halutessaan merkitsemään näistä jakeista löytämänsä kiitollisuuden ilmaukset, kuten ”synnyttää kiitollisuutta Jumalaa kohtaan” (jae 11), ”saa yhä useammat kiittämään Jumalaa” (jae 12), ”saajat ylistävät Jumalaa” (jae 13) ja ”kiitos Jumalalle hänen sanomattoman suuresta lahjastaan” (jae 15).

Voit ehdottaa, että oppilaat kirjoittavat pyhiin kirjoituksiinsa jakeiden 11–15 viereen seuraavan totuuden: Jumalan anteliaisuuden huomaaminen Hänen siunatessaan meitä voi auttaa meitä tuntemaan kiitollisuutta Häntä kohtaan.

  • Milloin olette tunteneet kiitollisuutta Jumalaa kohtaan huomattuanne siunaukset, joita Hän on suonut teille, kun olette palvelleet ja antaneet muille iloisin mielin?

Todista periaatteista ja totuuksista, joita oppilaat huomasivat luvuissa 2. Kor. 8–9.

Kannusta oppilaita miettimään tapoja, joilla he voisivat auttaa jotakuta apua tarvitsevaa tällä viikolla. Kehota heitä asettamaan tavoite auttaa tuota henkilöä.

Kommentteja ja taustatietoja

2. kirje korinttilaisille 8:9. ”Hän oli rikas mutta tuli köyhäksi teidän vuoksenne”

Selitys Jeesuksen Kristuksen merkittävästä itsensä alentamisesta meidän vuoksemme on kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin D. Todd Christoffersonin puheessa ”Jumalan ja Ihmisen itsensä alentaminen” (Ensimmäisen presidenttikunnan jouluhartaus, 7. joulukuuta 2014, lds.org/broadcasts).

2. kirje korinttilaisille 8:14. ”Näin toteutuu oikeus ja kohtuus”

Yleisessä pappeuskokouksessa presidentti Dieter F. Uchtdorf on esittänyt seuraavan ajatuksen, joka soveltuu yhtä lailla miehiin kuin naisiinkin:

”Juuri tälläkin hetkellä on monia kirkon jäseniä, jotka kärsivät. He ovat nälissään, taloudellisesti ahtaalla ja kamppailevat kaikenlaisten fyysisten, emotionaalisten ja hengellisten huolien kanssa. He rukoilevat koko sielunsa tarmolla apua, helpotusta.

Veljet, ettehän ajattele, että se on jonkun muun velvollisuus. Se on minun, ja se on teidän. Meidät kaikki on kutsuttu työhön. ’Kaikki’ tarkoittaa kaikkia – jokaista Aaronin ja Melkisedekin pappeuden haltijaa, rikasta ja köyhää, jokaisessa kansakunnassa. Herran suunnitelmassa jokainen voi tehdä jotakin.” (”Huoltotyötä Herran tavalla”, Liahona, marraskuu 2011, s. 54.)