Kirjasto
Oppiaihe 113: 2. kirje korinttilaisille 1–3


Oppiaihe 113

2. kirje korinttilaisille 1–3

Johdanto

Paavali kirjoitti Korintin pyhille ja selitti, kuinka he pystyisivät lohduttamaan toisia. Hän myös kehotti heitä antamaan anteeksi synnintekijälle, joka oli ollut heidän seurakunnassaan. Paavali opetti pyhille, että jos he kääntyisivät Herran puoleen, heistä tulisi enemmän Jumalan kaltaisia.

Opetusehdotuksia

2. kirje korinttilaisille 1

Paavali opettaa Korintin pyhille, kuinka lohduttaa toisia

Kehota oppilaita miettimään tilannetta, jolloin joku, jonka he tuntevat, kohtasi vaikean koettelemuksen tai ahdingon.

  • Mitä te teitte auttaaksenne häntä?

  • Oletteko koskaan halunneet lohduttaa jotakuta koettelemuksen aikana mutta ette ole tienneet, kuinka sen tekisitte?

Kehota oppilaita heidän tutkiessaan lukua 2. Kor. 1 etsimään totuus, joka voi auttaa heitä tietämään, kuinka lohduttaa muita heidän koettelemuksissaan ja ahdingoissaan.

Selitä, että kun Paavali oli kirjoittanut 1. kirjeen korinttilaisille, Efesoksessa syntyi mellakka hänen opetustensa johdosta. (Ks. Ap. t. 19:23–41. Huom. Aasian maakunta oli eräs Rooman provinssi nykypäivän Turkissa.) Paavali lähti Efesoksesta ja meni Makedoniaan, missä Titus toi hänelle uutisen, että Korintin pyhät olivat ottaneet hyvin vastaan hänen aiemman kirjeensä. Paavali sai myös tietää, että pyhät kokivat koettelemuksia ja että jotkut väärät opettajat Korintissa olivat turmelemassa Kristuksen tosi oppia. Paavali kirjoitti 2. kirjeen korinttilaisille lohduttaakseen pyhiä ja käsitelläkseen ongelmia, joita nämä epämieluisat opettajat olivat aiheuttaneet.

Kehota muutamia oppilaita lukemaan vuorotellen ääneen 2. Kor. 1:1–5. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja ottamaan selville, mitä Paavali sanoi pyhille heidän ahdingoistaan.

  • Mitä sellaista Paavali sanoi pyhille Jumalasta jakeessa 3, mikä on saattanut lohduttaa heitä heidän ahdingoissaan?

  • Minkä totuuden me voimme oppia jakeen 4 perusteella siitä, mitä me voimme tehdä saadessamme taivaalliselta Isältä lohtua? (Oppilaiden tulee huomata seuraavankaltainen totuus: Kun taivaallinen Isä lohduttaa meitä ahdingoissamme, me pystymme auttamaan muita saamaan Häneltä lohtua.)

  • Kuinka se, että olette saaneet Jumalalta lohtua koettelemuksen aikana, on auttanut teitä auttamaan jotakuta muuta saamaan Häneltä lohtua? (Voisit kertoa jonkin oman kokemuksesi, kun oppilaat miettivät omia kokemuksiaan.)

Tee yhteenveto jakeista 2. Kor. 1:6–8 selittämällä, että Paavali kertoi Korintin pyhille vakavista ja hengenvaarallisista ahdingoista, joita hän ja hänen matkatoverinsa olivat kokeneet saarnatessaan evankeliumia Efesoksessa.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen 2. Kor. 1:9–11. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja ottamaan selville, mikä auttoi Paavalia ja hänen matkatovereitaan heidän koettelemustensa aikana.

  • Mikä auttoi Paavalia ja hänen matkatovereitaan heidän koettelemustensa aikana?

  • Minkä totuuden huomaatte jakeessa 11 siitä, kuinka me voimme auttaa ihmisiä, jotka kohtaavat koettelemuksia? (Oppilaat saattavat käyttää eri sanoja, mutta varmista, että he mainitsevat seuraavan totuuden: Rukouksemme voivat auttaa niitä, jotka kohtaavat koettelemuksia.)

  • Kuinka rukouksemme voivat auttaa jotakuta, joka kohtaa koettelemuksia?

  • Kuinka muiden rukoukset ovat auttaneet teitä jossakin kohtaamassanne koettelemuksessa?

Tee yhteenveto jakeista 2. Kor. 1:12–24 selittämällä, että Paavali riemuitsi niistä, jotka olivat ottaneet vastaan hänen ensimmäisen kirjeensä neuvot. Jakeissa 15–20 Paavali vastasi niille, jotka etsivät hänestä vikoja, kun hän muutti suunnitelmiaan käydä heidän luonaan. Jotkut Paavalin arvostelijoista näyttivät sanovan, että koska Paavali muutti matkasuunnitelmiaan, he eivät voineet enää luottaa häneen eivätkä hänen opetuksiinsa. Paavali julisti, että evankeliumin sanoma on tosi hänen muuttuneista matkasuunnitelmistaan riippumatta.

2. kirje korinttilaisille 2

Paavali kehottaa Korintin pyhiä antamaan anteeksi synnintekijälle

Kehota oppilaita miettimään tilannetta, jolloin joku satutti tai loukkasi heitä tai jotakuta heille läheistä ihmistä.

  • Miksi saattaisi olla vaikeaa antaa anteeksi tuolle henkilölle?

Kehota oppilaita heidän tutkiessaan lukua 2. Kor. 2 etsimään totuuksia, jotka auttavat heitä ymmärtämään, miksi on tärkeää antaa anteeksi kaikille ihmisille.

Muistuta oppilaille, että 1. kirjeessään korinttilaisille Paavali oli nuhdellut heitä siitä, etteivät he olleet kuuliaisia ja että heiltä puuttui uskoa. Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen 2. Kor. 2:1–4. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja ottamaan selville, mitä Paavali toivoi Korintin pyhien tietävän hänen nuhtelustaan.

  • Mitä Paavali jakeen 4 mukaan halusi pyhien tietävän siitä, miksi hän oli nuhdellut heitä?

  • Kuinka nuhteleminen tai oikaiseminen voi olla todiste jonkun rakkaudesta meitä kohtaan?

Tee yhteenveto jakeista 2. Kor. 2:5–6 selittämällä, että Paavali kirjoitti kirkon jäsenestä, joka oli tehnyt syntiä muita kirkon jäseniä vastaan ja oli tuottanut heille surua. Sen johdosta kirkko oli rangaissut tätä miestä.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen 2. Kor. 2:7–8. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille, mitä Paavali sanoi siitä, kuinka pyhien tulee kohdella tätä miestä.

  • Kuinka pyhien tuli kohdella tätä miestä, joka oli tuottanut hyvin paljon surua?

Selitä, että vaikka tämä mies oli tehnyt syntiä, hänen sielunsa arvo on suuri Jumalan silmissä (ks. OL 18:10). Paavali kehotti pyhiä antamaan anteeksi sekä lohduttamaan ja rakastamaan tätä miestä avuksi tämän parannuksenteossa.

Kehota oppilaita lukemaan itsekseen 2. Kor. 2:9–11 ja etsimään toinen syy, miksi Paavalin mukaan pyhien tulee antaa anteeksi muille.

  • Mikä on toinen syy jakeessa 11 olevan Paavalin opetuksen mukaan, miksi meidän tulee antaa anteeksi muille? (Oppilaiden tulee omia sanojaan käyttäen mainita seuraava totuus: Ellemme anna anteeksi muille, Saatana pääsee meistä voitolle. Voit ehdottaa, että oppilaat merkitsevät tämän jakeessa 11 olevan totuuden.)

Tuo esiin, että muille anteeksiantaminen ei tarkoita, että synnintekijää ei pidettäisi vastuussa teoistaan. Eikä se tarkoita sitä, että saatamme itsemme tilanteisiin, joissa ihmiset voivat jatkuvasti kohdella meitä väärin. Sen sijaan muille anteeksiantaminen tarkoittaa sitä, että kohtelemme rakastaen niitä, jotka ovat kohdelleet meitä väärin, emmekä kanna kaunaa tai tunne vihaa heitä kohtaan. Meitä käsketään antamaan anteeksi kaikille ihmisille. (Ks. PKO, ”Anteeksianto”, scriptures.lds.org/fi; OL 64:9–11.)

  • Mistähän syystä Saatana pääsee meistä voitolle, kun emme anna anteeksi muille?

Todista siitä, että on tärkeää antaa anteeksi toisille. Pyydä oppilaita miettimään ihmistä, jolle heidän pitää kenties antaa anteeksi. Kehota heitä asettamaan tavoite antaa anteeksi tuolle henkilölle, jottei Saatana pääse heistä voitolle.

Selitä, että jakeessa 2. Kor. 2:14 kerrotaan, että Paavali kirjoitti kiittävänsä Jumalaa, joka aina ”kuljettaa [häntä] Kristuksen voittosaatossa”, myös vaikeina aikoina.

2. kirje korinttilaisille 3

Paavali opettaa Korintin pyhille, että kun he kääntyvät Herran puoleen, heistä tulee enemmän Jumalan kaltaisia

Selitä, että Paavalin ollessa poissa Korintista muutamat väärät opettajat alkoivat vastustaa Paavalin opetuksia ja yrittivät saattaa hänet huonoon valoon kertomalla käännynnäisille, että näiden tuli yhä noudattaa Mooseksen lakia. Tiivistä jae 2. Kor. 3:1 selittämällä, että vastauksena niille, jotka yrittivät saattaa hänet huonoon valoon, Paavali esitti Korintin jäsenille retorisen kysymyksen, pitäisikö hänen hankkia suosituskirje, joka todistaisi hänen luonteestaan ja pätevyydestään Jeesuksen Kristuksen tosi apostolina. (Selitä, että Paavalin aikaan ne, jotka halusivat uusina tulokkaina johonkin yhteisöön, toivat mukanaan suosituskirjeitä. Näissä kirjeissä uudet tulokkaat esiteltiin ja niissä todistettiin heidän hyvästä luonteestaan.)

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen 2. Kor. 3:2–3. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja ottamaan selville, minkä Paavali sanoi toimivan hänen suosituskirjeenään.

  • Mikä toimi Paavalin suosituskirjeenä? (Pyhien muuttunut elämä oli kuin Kristuksen itsensä kirjoittama kirje.)

  • Mitä jakeen 2 ilmaus ”kaikkien ihmisten nähtäväksi ja luettavaksi” tarkoittaa? (Monet ihmiset tutustuisivat kirkkoon ja arvioisivat sen totuudellisuutta ensiksi kirkon jäsenten käytöksen ja esimerkin mukaan.)

Kiinnitä huomio ilmaukseen ”ei kivitauluihin vaan ihmissydämeen” jakeessa 3 ja selitä, että Mooseksen aikaan käskyt kirjoitettiin kivitauluihin. Paavali opetti Korintin pyhille, että käskyt oli kirjoitettu heidän sydämeensä Pyhän Hengen voimalla.

Tee yhteenveto jakeista 2. Kor. 3:5–13 selittämällä Paavalin päätelleen, että jos vanha Mooseksen laki, joka oli jäänyt pois käytöstä, oli loistava, niin ikuisen evankeliumin liitto on vieläkin loistavampi. Paavali muistutti Korintin pyhille, että Mooseksella oli peite kasvoillaan hänen tullessaan Siinainvuorelta puhumasta Herran kanssa, koska Israelin lapset pelkäsivät hänen kasvoiltaan säteilevää kirkkautta.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen 2. Kor. 3:14–15 ja pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ottaen selville, kuinka Paavali vertasi oman aikansa juutalaisia niihin israelilaisiin, jotka pelkäsivät Mooseksen kasvoilta säteilevää kirkkautta.

  • Kuinka Paavali vertasi oman aikansa juutalaisia niihin israelilaisiin, jotka vaativat Moosesta käyttämään peitettä?

  • Mitä ilmaukset ”heidän mielensä paatuivat” jakeessa 14 ja ”heidän sydämensä päällä on peite” jakeessa 15 tarkoittavat?

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen 2. Kor. 3:16–18. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja kiinnittämään huomiota siihen, minkä Paavali lupasi poistavan väärinymmärryksen peitteen ihmisten sydämestä ja mielestä.

  • Mitä ihmisten täytyy jakeen 2. Kor. 3:16 mukaan tehdä, jotta väärinymmärryksen peite otetaan heiltä pois?

Kirjoita taululle: Kun käännämme sydämemme Herran puoleen, niin…

  • Mitä jakeen 18 mukaan tapahtuu niille, jotka kääntävät sydämensä Herran puoleen ja joilta väärinymmärryksen peite otetaan pois? (Selitä, että ilmaus ”muutumme saman kirkkauden kaltaisiksi, kirkkaudesta kirkkauteen” viittaa vähittäin tapahtuvaan muutokseen, jonka Henki saa meissä aikaan ja joka auttaa meitä tulemaan enemmän Jumalan kaltaisiksi.)

Täydennä taululla oleva virke niin, että se kuuluu: ”Kun käännämme sydämemme Herran puoleen, niin me saamme Hengen, joka auttaa meitä vähitellen tulemaan enemmän Jumalan kaltaisiksi.”

  • Mitä mielestänne tarkoittaa se, että käännämme sydämemme Jeesuksen Kristuksen puoleen?

Kehota oppilaita kirjoittamaan minuutissa seminaarimuistivihkoonsa tai pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaansa tapoja, joilla ihmiset voivat kääntää sydämensä Jeesuksen Kristuksen puoleen. Kehota muutamaa oppilasta kertomaan kirjoittamistaan tavoista luokalle.

Kehota oppilaita pohtimaan, kuinka Henki on muuttanut heitä tai jotakuta, jonka he tuntevat. Pyydä muutamaa oppilasta kertomaan kokemuksistaan luokalle.

Kehota oppilaita miettimään, mitä he voisivat tehdä kääntyäkseen paremmin Herran puoleen. Pyydä heitä asettamaan tavoite kääntyä Herran puoleen, jotta he voivat saada Hengen ja tulla enemmän Jumalan kaltaisiksi.

Kommentteja ja taustatietoja

2. kirje korinttilaisille 2:1–4. Kirkon johtajat nuhtelevat kirkon jäseniä, koska rakastavat heitä

Presidentti Brigham Young on selittänyt syytä, miksi hän nuhteli kirkon jäseniä:

”Ajoittain saatan monien veljien mielestä vaikuttaa ankaralta. Joskus ojennan heitä, mutta teen sen, koska toivon heidän elävän siten, että Jumalan voima tulenliekin tavoin asustaa heissä ja on heidän ympärillään.” (Brigham Youngin saarnoja, toim. John A. Widtsoe, julkaisematon suomennos, luku 10.)

2. kirje korinttilaisille 2:5–11. On tärkeää antaa anteeksi toisille

Me saamme näkemystä Paavalin rakkaudesta ja myötätunnosta jakeista 2. Kor. 2:5–11. Me emme tiedä, oliko rikkoja, johon Paavali viittaa, se, joka mainitaan jakeessa 1. Kor. 5:1, vai joku toinen – ehkäpä yksi Korintissa olleista vääristä opettajista, jotka olivat vastustaneet Paavalia ja hänen opetuksiaan. Paavali kannusti kirkon jäseniä antamaan anteeksi miehelle ja lohduttamaan tätä, jotta tämä ei ”menehtyisi suruunsa” (2. Kor. 2:7).

2. kirje korinttilaisille 3:1–2. Jotkut tuomitsevat kirkon sen jäsenten esimerkin mukaan

”Monet ihmiset eri puolilla maailmaa suhtautuvat ystävällisesti kirkkoon niiden ystävällisten tekojen ja palvelusten vuoksi, joita he näkevät ilmenevän kirkon jäsenten elämässä (ks. 2. Kor. 3:2).

Paavalin julistus, että kirkon jäsenet ovat kuin kirjeitä, ’kaikkien ihmisten – – luettavaksi’, antaa ymmärtää, että kirkon jäsenten henkilökohtainen käytös on se tapa, jolla monet tutustuvat kirkkoon ja arvioivat sen totuudellisuutta. Aivan kuten kauppiasta arvioidaan hänen myymiensä tuotteiden perusteella, samoin kirkkoa – ja joskus jopa Jeesusta Kristusta – arvioidaan sen perusteella, kuinka me elämme. Vanhin Bruce R. McConkie – – on opettanut: ’Perimmäisessä mielessä evankeliumia ei kirjoiteta kivitauluihin eikä pyhiin kirjoihin vaan uskollisten ja kuuliaisten ihmisten ruumiiseen. Siten pyhät ovat eläviä kirjeitä totuudesta, ja heidän elämänsä kirjat ovat avoinna kaikkien luettavaksi.’ (Doctrinal New Testament Commentary, 3 osaa, 1965–1973, osa 2, s. 414.)” (New Testament Student Manual, kirkon koululaitoksen oppikirja, 2014, s. 395.)