Kirjasto
Oppiaihe 14: Matteus 11–12


Oppiaihe 14

Matteus 11–12

Johdanto

Jeesus Kristus todisti, että Johannes Kastaja lähetettiin valmistamaan Hänelle tie, ja Hän lupasi levon kaikille, jotka tulevat Hänen luokseen. Jeesus vastasi fariseusten väitteisiin, joiden mukaan Hänen voimansa olisi peräisin Paholaiselta. Hän varoitti heitä esittämästä vääriä syytöksiä ja etsimästä merkkejä, ja Hän opetti vertauksen tyhjillään olevasta huoneesta.

Opetusehdotuksia

Matteus 11

Jeesus Kristus todistaa, että Johannes Kastaja lähetettiin valmistamaan Hänelle tie

Näytä oppilaille kuvat poliisista, lääkäristä ja Jeesuksesta Kristuksesta.

  • Miksi on tärkeää tietää, että nämä henkilöt ovat todella sitä, miltä he vaikuttavat? Kuinka voitte tietää, että he ovat sitä, miltä he vaikuttavat?

Selitä, että Jeesuksen Kristuksen palvelutyön aikana kuolevaisuudessa monet pyrkivät saamaan selville, oliko Hän se, joka Hän vaikutti olevan. Pyydä oppilaita lukua Matt. 11 tutkiessaan etsimään totuuksia, jotka voivat auttaa heitä vahvistamaan omaa todistustaan siitä, kuka Jeesus Kristus on.

Selitä, että kuningas Herodes oli pidättänyt ja vanginnut Johannes Kastajan. Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Matt. 11:2–3. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja etsimään kysymys, jonka Johannes lähetti opetuslapsensa esittämään Jeesukselle.

  • Mitä Johannes lähetti opetuslapsensa kysymään Jeesukselta?

Selitä, että tämän jakeessa 3 olevan kysymyksen myötä Johanneksen opetuslapset kysyivät Jeesukselta, onko Hän Messias. Muistuta oppilaille, että Johannes Kastaja tiesi jo, että Jeesus on Messias (ks. Matt. 3:11, 13–14; Joh. 1:29–34).

  • Mistähän syystä Johannes Kastaja lähetti opetuslapsensa selvittämään, onko Jeesus Messias, vaikka Johannes tiesi jo, kuka Jeesus on? (Hän halusi opetuslastensa saavan omakohtaisen todistuksen Jeesuksesta Kristuksesta.)

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Matt. 11:4–5. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille, kuinka Jeesus vastasi Johanneksen opetuslasten kysymykseen.

  • Mitä Jeesus kehotti Johannes Kastajan opetuslapsia tekemään sen sijaan että olisi yksinkertaisesti vahvistanut olevansa Messias?

Voit selittää, että Jeesus olisi voinut helposti sanoa Johanneksen opetuslapsille, että Hän on Messias. Sen sijaan Hän kehotti heitä kuulemaan ja näkemään (ks. jae 4) eli pohtimaan Hänen tekojaan ja sitten palaamaan Johannes Kastajan luo todistamaan siitä, mitä he olivat kuulleet ja nähneet Hänen tekevän.

  • Kuinka Jeesuksen vastaus on saattanut auttaa Johanneksen opetuslapsia saamaan voimakkaamman todistuksen Vapahtajasta kuin jos Hän olisi vain kertonut heille, kuka Hän on?

  • Minkä periaatteen voimme oppia tämän kertomuksen perusteella siitä, kuinka me voimme vahvistaa todistustamme Vapahtajasta? (Vaikka oppilaat saattavat käyttää eri sanoja, heidän tulee mainita seuraava totuus: Kun pyrimme hankkimaan tietoa Jeesuksesta Kristuksesta ja kun todistamme Hänestä, meidän oma todistuksemme Hänestä voi vahvistua.)

Kehota oppilaita kirjoittamaan, kuinka he ovat saaneet omakohtaisen tiedon siitä, että Jeesus Kristus on Jumalan Poika. Voit pyytää muutamaa oppilasta kertomaan luokalle, mitä he ovat kirjoittaneet.

Tee yhteenveto jakeista Matt. 11:7–27 selittämällä, että kun kaksi opetuslasta olivat lähteneet, Jeesus kertoi väkijoukolle Johannes Kastajan olevan se profeetta, joka oli valittu valmistamaan tie Messiaalle. Jeesus tuomitsi ne, jotka hylkäsivät Johannes Kastajan, sekä ne, jotka olivat nähneet selkeitä todisteita Herran jumalallisuudesta ja silti hylkäsivät Hänet. (Huom. Jeesuksen näissä jakeissa olevia opetuksia Johannes Kastajasta käsitellään yksityiskohtaisemmin oppiaiheessa, joka koskee jakeita Luuk. 7:18–35.)

Sitten Jeesus antoi lupauksen kaikille niille, jotka ottavat Hänet vastaan Messiaana. Auta oppilaita kertaamaan jakeet Matt. 11:28–30, jotka esittelit oppiaiheessa 1, kehottamalla yhtä oppilasta lukemaan nämä jakeet ääneen ja pyytämällä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja ottamaan selville, mitä Herra kutsuu meitä tekemään.

  • Mitä Herra kutsuu meitä tekemään? Mitä Hän lupaa meille, kun teemme niin? (Kun oppilaat ovat vastanneet, kirjoita taululle seuraava totuus: Jos tulemme Jeesuksen Kristuksen luokse, Hän keventää kuormamme ja antaa meille levon.)

  • Kuinka tässä pyhien kirjoitusten hallittavassa kohdassa olevien totuuksien ymmärtäminen voi auttaa teitä tänä vuonna?

Matteus 12:1–42

Jeesus Kristus nuhtelee fariseuksia heidän vääristä syytöksistään ja merkkien etsimisestä

(Huom. Jakeissa Matt. 12:1–21 olevia tapahtumia opetetaan syvällisemmin oppiaiheessa, joka koskee lukuja Mark. 2–3.)

Tee yhteenveto jakeista Matt. 12:1–30 selittämällä, että sen jälkeen kun Jeesus oli parantanut miehen sapattina, jotkut fariseuksista alkoivat suunnitella, miten raivaisivat Hänet pois tieltä. Kun Hän paransi pahan hengen vaivaaman miehen, he yrittivät saattaa Hänet huonoon valoon ihmisten edessä syyttämällä Häntä siitä, että Hän suoritti noita tekoja Paholaisen voimalla. Jeesus tunsi heidän ajatuksensa ja vakuutti asian olevan päinvastainen – karkottamalla pahoja henkiä Hän osoitti olevansa Messias ja olevansa perustamassa Jumalan valtakuntaa. Pyydä oppilaita lukemaan itsekseen Matt. 12:30 ja panemaan merkille, mitä Jeesus opetti niistä, jotka eivät ole Hänen puolellaan. Pyydä oppilaita kertomaan, mitä he huomasivat.

  • Mitä meidän jakeen 30 mukaan täytyy tehdä, jos haluamme kuulua Jumalan valtakuntaan? (Kun oppilaat vastaavat, muista tähdentää tätä totuutta: Jos haluamme kuulua Jumalan valtakuntaan, meidän täytyy sitoutua täysin Jeesukseen Kristukseen.)

  • Millä tavoilla me voimme osoittaa olevamme täysin sitoutuneita Jeesukseen Kristukseen?

Tee yhteenveto jakeista Matt. 12:31–42 selittämällä, että Jeesus vahvisti jälleen, että Hänen hyvät tekonsa olivat todiste siitä, että Hän toimi Jumalan nimessä eikä Paholaisen. Hän myös varoitti fariseuksia siitä, että Jumala pitäisi heitä tilivelvollisina heidän syyttävistä sanoistaan. Jotkut lainopettajat ja fariseukset pyysivät silloin Jeesusta antamaan merkin. Jeesus nuhteli heitä merkkien etsimisestä ja siitä, etteivät he kyenneet käsittämään, että Hän oli suurempi kuin yksikään aiempi profeetta tai kuningas Israelissa.

Matteus 12:43–50

Jeesus opettaa vertauksen tyhjillään olevasta huoneesta ja opettaa, että ne, jotka tekevät Hänen Isänsä tahdon, luetaan Hänen perheeseensä

Pyydä oppilaita kuvittelemaan, että yksi heidän ystävistään on pyytänyt heiltä neuvoja siitä, kuinka hän voi välttää tekemästä uudelleen syntiä, jonka hän yrittää hylätä.

  • Kuinka neuvoisitte ystäväänne auttaaksenne häntä vastustamaan kiusausta?

Selitä, että jakeissa Matt. 12:43–45 on vertaus saastaisesta hengestä, joka ajetaan pois eräästä miehestä. Kehota oppilaita etsimään tästä vertauksesta jokin periaate, joka voisi auttaa heidän ystäväänsä voittamaan kiusauksen. Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Matt. 12:43–44 ja pyydä luokan jäseniä ottamaan selville, mitä saastainen henki teki sen jälkeen kun se oli ajettu pois miehestä.

  • Mitä saastainen henki teki havaittuaan, ettei se löytänyt lepopaikkaa mistään?

  • Mitkä sanat kuvaavat ”huoneen” eli miehen tilaa saastaisen hengen palatessa?

Kehota toista oppilasta lukemaan ääneen Matt. 12:45 ja pyydä luokan oppilaita panemaan merkille, mitä saastainen henki teki sen jälkeen kun se oli huomannut ”huoneen” eli miehen olevan tyhjillään. Pyydä oppilaita kertomaan, mitä he huomasivat.

  • Mitä vertauksen mies – päästyään eroon pahasta hengestä – jätti tekemättä estääkseen pahaa henkeä palaamasta? (Hän ei korvannut pahuutta vanhurskailla ajatuksilla, tunteilla, sanoilla ja teoilla.)

  • Kuinka tämän vertauksen miehen kokemus kuvaa henkilöä, joka tekee parannusta synnistä ja yrittää vastustaa kiusausta?

Kun oppilaat ovat vastanneet, kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen presidentti Spencer W. Kimballin seuraavat sanat:

Kuva
President Spencer W. Kimball

”Ihmisen hylätessä synnin ei riitä, että hän vain toivoo parempia olosuhteita. Hänen on luotava ne. – –

Se, mikä piti hänet liikkeellä ja täytti hänen mielikuvituksensa ja ajatuksensa, on poissa, ja syntynyttä tyhjiötä ei ole vielä täytetty paremmilla korvikkeilla. Tämä on Saatanan tilaisuus.” (Ks. Anteeksiantamuksen ihme, 1975, s. 160–161, kursivointi lisätty.)

  • Minkä sellaisen periaatteen voimme tämän vertauksen perusteella oppia, joka voi auttaa meitä tietämään, kuinka voimme jatkaa pahan vaikutusten torjumista sen jälkeen kun olemme poistaneet ne elämästämme? (Oppilaat saattavat käyttää eri sanoja, mutta heidän tulee mainita seuraava periaate: Kun olemme poistaneet pahan vaikutukset elämästämme, me voimme torjua niitä korvaamalla ne vanhurskaudella.)

Auta oppilaita ymmärtämään tämä totuus pyytämällä yhtä oppilasta lukemaan ääneen seuraava selitys. Pyydä luokan jäseniä kuuntelemaan, miksi ei riitä, että pelkästään poistamme synnin elämästämme.

”Ei riitä, että vain yrität vastustaa pahaa tai poistaa synnin elämästäsi. Sinun täytyy täyttää elämäsi vanhurskaudella ja ryhtyä tekoihin, jotka antavat hengellistä voimaa. – –

Täysi kuuliaisuus tuo elämääsi evankeliumin täyden voiman, johon sisältyy suurempi voima voittaa heikkoutesi. Tämä kuuliaisuus sisältää tekoja, joita et ehkä aluksi pidä parannukseen kuuluvina, kuten kokouksissa käyminen, kymmenysten maksaminen, palveleminen ja muille anteeksi antaminen.” (Lujana uskossa – evankeliumiaiheinen hakuteos, 2005, s. 115.)

  • Millä vanhurskailla asioilla me voimme parannusta tehdessämme täyttää elämämme, jotta emme palaisi syntiin? (Voit kehottaa yhtä oppilasta kirjoittamaan vastaukset taululle.)

  • Kuinka näiden asioiden tekeminen voi tuoda suurempaa hengellistä voimaa elämäämme ja auttaa meitä voittamaan pahan vaikutuksia?

Todista, että elämämme täyttäminen vanhurskaudella antaa meille entistä suurempaa voimaa torjua pahuutta. Kannusta oppilaita pohtimaan, kuinka he voivat täyttää elämänsä suuremmalla vanhurskaudella ja toimia sen innoituksen mukaan, jota he pohtiessaan saavat.

Tee yhteenveto luvun Matt. 12 jäljellä olevista jakeista selittämällä, että Jeesuksen opettaessa joku tuli kertomaan Hänelle, että paikalle oli tullut Hänen perheensä jäseniä, jotka halusivat puhua Hänen kanssaan. Silloin Herra opetti, että kaikki, jotka tekevät Isän tahdon, luetaan Hänen perheeseensä.

Kuva
scripture mastery icon
Pyhien kirjoitusten hallinta – Matt. 11:28–30

Auta oppilaita oppimaan ulkoa Matt. 11:28–30 kehottamalla luokan jäseniä keksimään liikkeitä, jotka voisivat vastata kussakin jakeessa olevia sanoja tai ilmauksia, ja sanomaan sitten kohta tehden samalla nämä liikkeet. Pyydä oppilaita harjoittelemaan kohdan ulkoa sanomista oppitunnin alussa muutaman päivän ajan, kunnes he osaavat sen ulkoa.

Kommentteja ja taustatietoja

Matteus 11:11. ”Kaikkein vähäisin, joka on taivasten valtakunnassa, on suurempi kuin hän”

Profeetta Joseph Smith on selittänyt, että yksi tapa ymmärtää jae Matt. 11:11 on tarkastella sitä viittauksena Jeesukseen Kristukseen itseensä.

”Kehen Jeesus viittasi puhuessaan kaikkein vähäisimmästä? Jeesukseen suhtauduttiin kuin Hänellä olisi kaikkein vähäisin oikeus Jumalan valtakuntaan, ja [näennäisesti] Hänellä oli kaikkein vähiten oikeutta odottaa, että he uskoisivat Häneen profeettana. On kuin Hän olisi sanonut: Se, jota pidetään keskuudessanne kaikkein vähäisimpänä, on suurempi kuin Johannes – toisin sanoen minä itse.” (Kirkon presidenttien opetuksia: Joseph Smith, 2007, s. 85–86.)

Matteus 12:31–32. Herjaaminen Pyhää Henkeä vastaan

Profeetta Joseph Smith on selittänyt, kuinka joku syyllistyy Pyhän Hengen herjaamisen syntiin:

”Hänen täytyy saada Pyhä Henki, taivaiden täytyy avautua hänelle, ja hänen täytyy tuntea Jumala ja sen jälkeen tehdä syntiä Häntä vastaan. Kun ihminen on tehnyt syntiä Pyhää Henkeä vastaan, hänellä ei ole parannuksen mahdollisuutta. Hänen on sanottava, että aurinko ei paista, vaikka hän näkee sen; hänen on kiellettävä Jeesus Kristus sen jälkeen kun taivaat ovat avautuneet hänelle, ja kiellettävä pelastussuunnitelma, vaikka hänen silmänsä ovat avoinna sen totuudelle. Ja siitä hetkestä lähtien hänestä tulee vihollinen.” (Julkaisussa History of the Church, osa 6, s. 314.)

Joskus oppilaat ovat huolissaan Pyhän Hengen herjaamisen tai kieltämisen synnistä. Presidentti Spencer W. Kimball on opettanut:

”Synti Pyhää Henkeä vastaan edellyttää sellaista tietoa, että tavallisen rivijäsenen on ilmeisen mahdotonta syyllistyä tällaiseen syntiin” (ks. Anteeksiantamuksen ihme, 1975, s. 118).

Vanhin James E. Talmage kahdentoista apostolin koorumista on selittänyt, miksi Jeesus varoitti fariseuksia anteeksiantamattomasta synnistä kohdassa Matt. 12:31–32:

”Jeesus oli laupias vakuuttaessaan, että Häntä vastaan ihmisenä puhutut sanat annettaisiin anteeksi; mutta puhuminen Hänen valtuuttansa vastaan ja erityisesti tuon voiman ja valtuuden sanominen Saatanan vallaksi lähenteli pilkkaa Pyhää Henkeä vastaan, mistä synnistä ei voinut olla anteeksiantoa” (Jeesus Kristus, 1982, s. 187).