Kirjasto
Kotiopiskeluseminaarin oppiaihe: Johannes 2–6 (Viikko 13)


Kotiopiskeluseminaarin oppiaihe

Johannes 2–6 (Viikko 13)

Valmisteluaineisto kotiopiskeluseminaarin opettajalle

Tiivistelmä kotiopiskeluseminaarin päivittäisistä oppiaiheista

Seuraavassa on tiivistelmä tapahtumista, opeista ja periaatteista, joita oppilaat oppivat tutkiessaan lukuja Joh. 2–6 (viikko 13), mutta sinun ei ole tarkoitus opettaa sitä oppiaiheesi osana. Opettamasi oppiaihe keskittyy vain muutamiin näistä opeista ja periaatteista. Noudata Pyhän Hengen kehotuksia, kun mietit oppilaidesi tarpeita.

Päivä 1 (Johannes 2)

Kun oppilaat lukivat Vapahtajan ensimmäisestä ihmeestä, veden muuttamisesta viiniksi, he saivat tietää, että Jeesuksella Kristuksella on voima hallita fyysisiä aineita. He oppivat myös, että Vapahtaja rakasti ja kunnioitti äitiään. Kun oppilaat tutkivat kertomusta siitä, kuinka Jeesus puhdisti temppelin, he oppivat, että temppeli on Jumalan talo eli huone.

Päivä 2 (Johannes 3)

Oppilaat oppivat seuraavat totuudet Vapahtajan opetuksista Nikodemokselle: Kaste ja Pyhän Hengen lahjan saaminen ovat välttämättömiä, jotta voi kokea hengellisen uudestisyntymisen ja saada korotuksen selestisessä valtakunnassa. Koko ihmiskunta voi saada iankaikkisen elämän Jeesuksen Kristuksen sovituksen ansiosta. Taivaallinen Isä rakastaa lapsiaan niin paljon, että Hän lähetti ainoan Poikansa kärsimään syntiemme vuoksi. Jos uskomme Jeesukseen Kristukseen, mihin sisältyy se, että teemme parannuksen synneistämme ja olemme kuuliaisia Hänen sanalleen, me voimme saada ikuisen elämän sovituksen ansiosta. Johannes Kastajan esimerkistä oppilaat oppivat, että me voimme olla hyvää aikaansaavana vaikutuksena muille ohjaamalla heitä Jeesuksen Kristuksen luokse.

Päivä 3 (Johannes 4)

Kun oppilaat lukivat Vapahtajan opetuksia kaivolla olleelle samarialaiselle naiselle, he oppivat seuraavat totuudet: Jos tulemme Jeesuksen Kristuksen luokse ja noudatamme vilpittömästi Hänen evankeliumiaan, niin me saamme iankaikkisen elämän. Jeesus Kristus tuntee syntimme ja tarjoaa meille evankeliumiaan auttaakseen meitä voittamaan ne. Jos palvelemme Isää hengessä ja totuudessa, Hän siunaa meitä Hengellään. Kun saamme todistuksen Jeesuksesta Kristuksesta, me täytymme halulla kertoa siitä muille.

Päivä 4 (Johannes 5–6)

Kun oppilaat lukivat siitä, kuinka Vapahtaja paransi raihnaisen miehen, he oppivat, että Jeesuksen Kristuksen voiman ja laupeuden ansiosta meidät voidaan tehdä terveiksi. He oppivat myös, että ainoastaan tulemalla Jeesuksen Kristuksen luokse me voimme saada iankaikkisen elämän. Vapahtajan saarnan perusteella elämän leivästä oppilaat oppivat, että luja todistus Jeesuksesta Kristuksesta auttaa meitä pysymään uskollisina silloin kun saattaa olla vaikeaa seurata Vapahtajaa tai elää Hänen opetustensa mukaan.

Johdanto

Päivä sen jälkeen kun Jeesus oli ruokkinut ihmeellisellä tavalla yli viidentuhannen ihmisen joukon, Hän opetti olevansa elämän leipä.

Opetusehdotuksia

Johannes 6:22–59

Jeesus opettaa, että Hän on elämän leipä

Ota esille leipä. Kehota oppilaita tiivistämään kertomus siitä, kuinka Vapahtaja ruokki yli viisituhatta ihmistä viidellä leivällä ja kahdella pienellä kalalla.

  • Mitä te olisitte saattaneet ajatella, jos olisitte olleet todistamassa tätä ihmettä ja saaneet tietää, että Jeesuksella oli kyky järjestää ruokaa ihmeellisellä tavalla?

Selitä, että jakeissa Joh. 6:22–25 kerrotaan, että monet Jeesuksen ihmeellisellä tavalla ruokkimista ihmisistä matkasivat Kapernaumiin etsimään Häntä.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Joh. 6:26–27. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille, mitä Jeesus sanoi ihmisille.

Selitä, että Joseph Smithin raamatunkäännöksessä jakeesta Joh. 6:26 selvennetään, että ”Jeesus vastasi heille ja sanoi: Totisesti, totisesti minä sanon teille: Ette te minua sen tähden etsi, että haluatte pitää sanani, ettekä sen tähden, että olette nähneet tunnustekoja, vaan siksi, että saitte leipää ja söitte itsenne kylläisiksi” (LDS Bible, John 6:26, alaviite a).

  • Miksi nämä ihmiset Vapahtajan mukaan etsivät Häntä? (Vapahtajan sanat antavat ymmärtää, että he olivat seuranneet Häntä saadakseen Häneltä lisää ruokaa.)

  • Mitä Vapahtaja sanoi heille, että heidän pitäisi etsiä?

Selitä, että katoamaton ruoka, ”joka antaa ikuisen elämän” (Joh. 6:27), voi viitata Vapahtajan evankeliumin iankaikkisiin totuuksiin.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Joh. 6:28–31. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja kiinnittämään huomiota siihen, miten ihmiset halusivat Jeesuksen edelleen todistavan heille, että Hän on Messias.

  • Mitä ihmiset halusivat Jeesuksen tekevän heidän hyväkseen? (Selitä, että manna oli sitä taivaasta annettua leipää [ks. Joh. 6:31], jota Jumala antoi Israelin lapsille näiden vaeltaessa autiomaassa; ks. 2. Moos. 16:14–15, 35.)

Kehota muutamia oppilaita lukemaan vuorotellen ääneen jakeet Luuk. 6:32–35. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja ottamaan selville, mitä Vapahtaja opetti ihmisille vastauksena heidän pyyntöönsä saada merkki.

  • Mitä Vapahtaja opetti itsestään viitatessaan mannaan eli taivaasta annettuun leipään?

Voit ehdottaa, että oppilaat merkitsevät jakeesta Joh. 6:35 ilmauksen ”Minä olen elämän leipä”.

  • Millä tavoin me voimme verrata Vapahtajaa ja Hänen opetuksiaan leipään?

  • Mitä mielestänne tarkoittaa se, että ne, jotka tulevat Jeesuksen Kristuksen luokse, ”eivät koskaan ole nälissään” (Joh. 6:35)? (Yksi mahdollinen vastaus on, että Hän ravitsee heitä hengellisesti.)

  • Minkä totuuden me voimme oppia jakeessa 35 olevista Vapahtajan opetuksista? (Vaikka oppilaat saattavat käyttää eri sanoja, heidän tulee ilmaista seuraavankaltainen periaate: Jos tulemme Jeesuksen Kristuksen luokse, Hän ravitsee meitä hengellisesti. Kirjoita tämä periaate taululle.)

Kirjoita taululle seuraavat vajaat virkkeet:

Me tulemme Jeesuksen Kristuksen luokse, kun…

Hän ravitsee meitä siten, että…

Järjestä oppilaat pareiksi. Pyydä heitä yhdessä työskennellen laatimaan seminaarimuistivihkoonsa tai pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaansa luettelo asioista, joita voimme tehdä tullaksemme Jeesuksen Kristuksen luokse, ja tavoista, joilla Hän ravitsee meitä hengellisesti. Kehota muutamaa oppilasta lukemaan vastauksensa luokalle.

Voisit kehottaa muutamaa oppilasta kertomaan, kuinka he ovat saaneet hengellistä ravintoa, kun he ovat tulleet Vapahtajan luokse.

Valmista oppilaita huomaamaan toinen Vapahtajan opettama periaate kehottamalla muutamaa oppilasta tulemaan luokan eteen ja antamalla heille jokaiselle leipäpala. Kehota heitä haistelemaan leipää ja kuvittelemaan, mitä se maistuisi.

  • Kuinka hyvin tämä leipä ravitsisi teitä, jos vain haistaisitte sitä, kuvittelisitte, miltä se maistuu, ja kantaisitte sitä mukananne koko päivän?

  • Mitä teidän täytyy tehdä saadaksenne leivän tarjoamat hyödyt?

Kehota muutamia oppilaita lukemaan vuorotellen ääneen jakeet Joh. 6:49–54. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja kiinnittämään huomiota siihen, kuinka heidän luokkatoveriensa kokemus leivästä voi liittyä siihen, mitä Vapahtaja opetti näissä jakeissa.

  • Kuinka elämän leipä eroaa tavallisesta leivästä? (Toisin kuin leipä, joka voi tyydyttää meitä vain lyhyen aikaa, Jeesus Kristus tarjoaa meille siunauksia, jotka kestävät ikuisesti.)

  • Mitä Vapahtaja jakeiden 53–54 mukaan opetti ihmisiä tekemään?

Selitä, että Vapahtaja käytti sanoja syö ja juo vertauskuvallisesti. Auta luokan jäseniä ymmärtämään Vapahtajan opetukset kehottamalla vapaaehtoisia oppilaita syömään leipänsä. Kehota heitä sitten palaamaan omille paikoilleen.

  • Mitä leivälle ja sen ravintoaineille tapahtuu, kun leipä syödään? (Vitamiineista ja ravintoaineista tulee osa ruumista antaen sille voimaa ja terveyttä.)

  • Mitä mielestänne tarkoittaa se, että syö Jeesuksen Kristuksen lihaa ja juo Hänen vertaan? (Se voi tarkoittaa Hänen opetustensa ja sovituksensa sisäistämistä. Se voi myös kuvata Vapahtajan myöhemmin asettaman sakramentin nauttimista.)

  • Minkä siunauksen me jakeen Joh. 6:54 mukaan voimme saada, jos sisäistämme Jeesuksen Kristuksen opetukset ja sovituksen eli sovellamme niitä käytäntöön? (Kun oppilaat ovat vastanneet, kirjoita taululle seuraava periaate: Jos sisäistämme Jeesuksen Kristuksen opetukset ja sovituksen eli toteutamme niitä käytännössä, me voimme saada iankaikkisen elämän.)

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Bruce R. McConkien seuraavat sanat. Pyydä luokan jäseniä kuuntelemaan, miten me hänen sanojensa mukaan voimme sisäistää Jeesuksen Kristuksen opetukset ja sovituksen.

Kuva
Elder Bruce R. McConkie

”Jumalan Pojan lihan syöminen ja veren juominen merkitsee ensiksi sitä, että me hyväksymme Hänet kaikkein kirjaimellisimmassa ja täysimmässä merkityksessä, ilman minkäänlaista varausta, iankaikkisen Isän henkilökohtaiseksi jälkeläiseksi lihassa; ja toiseksi, että me pidämme Pojan käskyt ottamalla vastaan Hänen evankeliuminsa, liittymällä Hänen kirkkoonsa ja pysymällä kuuliaisina ja vanhurskaina loppuun asti. Ne, jotka näin syövät Hänen lihaansa ja juovat Hänen vertansa, saavat iankaikkisen elämän, mikä merkitsee korotusta selestisen maailman korkeimmassa taivaassa.” (Lainattuna julkaisussa Evankeliumin opit, oppilaan kirja, uskonto 430 ja 431, 2004, s. 54.)

  • Kuinka vanhin McConkie ehdotti, että me sisäistämme Jeesuksen Kristuksen opetukset ja sovituksen?

Selitä, että iankaikkinen elämä on sitä, että elämme ikuisesti taivaallisen Isän ja Hänen Poikansa Jeesuksen Kristuksen kanssa ja tulemme Heidän kaltaisikseen. Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Joh. 6:56–57. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille, kuinka me voimme tulla Heidän kaltaisikseen, kun sisäistämme Jeesuksen Kristuksen opetukset ja sovituksen. Kehota oppilaita kertomaan, mitä he saavat selville.

Selitä, että Vapahtaja ei ole meissä fyysisesti vaan pikemminkin Hänen jumalallinen vaikutuksensa pysyy kanssamme ja auttaa meitä tulemaan enemmän Hänen ja taivaallisen Isän kaltaisiksi.

Tee yhteenveto jakeista Joh. 6:59–66 selittämällä, että jotkut Jeesuksen opetuslapsista hylkäsivät Hänen opetuksensa eivätkä enää seuranneet Häntä.

Todista totuuksista, joita oppilaat ovat huomanneet. Kehota oppilaita kirjoittamaan seminaarimuistivihkoonsa tai pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaansa tavoite siitä, kuinka he aikovat sisäistää paremmin Vapahtajan sovituksen tai jonkin Hänen opetuksistaan.

Seuraava viikko (Johannes 7–10)

Kerro oppilaille, että seuraavalla viikolla he oppivat, kuinka Jeesus Kristus kohteli naista, joka oli tavattu aviorikoksesta, ja mitä Hän sanoi hajottaakseen väkijoukon, joka halusi surmata naisen. Voisit pyytää oppilaita sulkemaan silmänsä ja kuvittelemaan, millaista olisi olla sokea. Kysy sitten, miltä mahtaisi tuntua, kun parantuu sokeudesta ja sitten näkee ensimmäisen kerran. Oppilaat lukevat sokeasta miehestä, joka sai paitsi fyysisen näkökyvyn myös hengellisen näkökyvyn ja todistuksen, että Jeesus on Kristus, Jumalan Poika. He oppivat myös, miksi Vapahtaja kutsuu itseään hyväksi paimeneksi ja minkä vallan Hän sanoi saaneensa Isältä.