Kirjasto
Kotiopiskeluseminaarin oppiaihe: Matteus 13:24–17:27 (Viikko 4)


Kotiopiskeluseminaarin oppiaihe

Matteus 13:24–17:27 (Viikko 4)

Valmisteluaineisto kotiopiskeluseminaarin opettajalle

Tiivistelmä kotiopiskeluseminaarin päivittäisistä oppiaiheista

Seuraavassa on tiivistelmä tapahtumista, opeista ja periaatteista, joita oppilaat oppivat tutkiessaan lukualuetta Matt. 13:24–17:27 (viikko 4), mutta sinun ei ole tarkoitus opettaa sitä osana oppiaihettasi. Opettamasi oppiaihe keskittyy vain muutamiin näistä opeista ja periaatteista. Noudata Pyhän Hengen kehotuksia, kun mietit oppilaidesi tarpeita.

Päivä 1 (Matteus 13:24–58)

Vertaus viljasta ja rikkaviljasta opettaa oppilaille, että Herra kokoaa vanhurskaat viimeisinä aikoina ja sitten toisessa tulemisessaan hävittää jumalattomat. Muista vertauksista he saivat tietää, että Jeesuksen Kristuksen palautettu kirkko täyttää koko maan ja että ne, jotka tekevät uhrauksia ottaakseen vastaan Jeesuksen Kristuksen evankeliumin, saavat iankaikkisia siunauksia.

Päivä 2 (Matteus 14)

Luvun Matt. 14 avulla oppilaat oppivat ymmärtämään, että osoittamalla myötätuntoa muita kohtaan silloinkin kun itse olemme murheellisia, me noudatamme Jeesuksen Kristuksen esimerkkiä. He oppivat myös, että jos tavoittelemme Jumalan apua, kun uskomme heikkenee, Hän voi kohottaa meidät pelkojemme ja epäilystemme yläpuolelle.

Päivä 3 (Matteus 15)

Vapahtajan opetuksista kirjanoppineille ja fariseuksille oppilaat oppivat, että jos haluamme päästä lähemmäksi Jumalaa, meidän täytyy asettaa Hänen käskynsä kaikkien muiden sellaisten perinteiden ja yleisten tapojen edelle, joita meillä saattaa olla. He saivat myös tietää, että jos päätämme hautoa pahoja tai sopimattomia ajatuksia ja haluja, niin nuo ajatukset ja halut saastuttavat meidät, ja että kun osoitamme uskoa Jeesukseen Kristukseen, me voimme saada siunauksia vanhurskaiden halujemme mukaan.

Päivä 4 (Matteus 16–17)

Tutkiessaan lukuja Matt. 16–17 oppilaat saivat tietää, että Jeesuksen Kristuksen kirkko rakentuu Jumalalta saadulle ilmoitukselle. He saivat tietoa myös pappeuden avaimista, jotka annettiin muinoin ja jotka on annettu meidän aikanamme, jotta Herran palvelijat voivat johtaa Hänen kirkkoaan maan päällä.

Johdanto

Jeesus Kristus nuhteli fariseuksia ja saddukeuksia, jotka halusivat saada merkin Hänen jumalallisuudestaan. Pietari todisti, että Jeesus on Messias, ja hänelle luvattiin taivasten valtakunnan avaimet. Seuraavat opetusehdotukset voivat auttaa oppilaita ymmärtämään, kuinka he voivat vahvistaa todistustaan.

Opetusehdotuksia

Matteus 16:1–12

Fariseukset ja saddukeukset pyytävät merkkiä Vapahtajalta

Kirjoita ennen oppituntia taululle seuraavat ilmaukset:

Enkelin ilmestymisellä

Pyhän Hengen kautta

Uskomalla ystävän tai perheenjäsenen sanoihin

Näkemällä ihmeen

Aloita oppiaihe pyytämällä oppilaita valitsemaan taululla olevista ilmauksista se, joka parhaiten kuvailee sitä, kuinka he haluaisivat saada todistuksen evankeliumista. Kehota muutamaa oppilasta kertomaan, minkä vaihtoehdon he valitsivat, ja perustelemaan, miksi he valitsivat sen.

Kehota oppilaita heidän tutkiessaan lukua Matt. 16 kiinnittämään huomiota totuuksiin siitä, kuinka Herra auttaa meitä saamaan todistuksemme evankeliumista ja vahvistamaan sitä.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Matt. 16:1. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille, mitä fariseukset ja saddukeukset halusivat Jeesukselta.

  • Mitä fariseukset ja saddukeukset halusivat Jeesukselta?

Kehota muutamia oppilaita lukemaan vuorotellen ääneen jakeet Matt. 16:2–4. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja katsomaan, kuinka Vapahtaja vastasi fariseuksille ja saddukeuksille.

  • Minkä merkin Herra sanoi antavansa?

Selitä, että Jeesus viittasi Vanhan testamentin profeetta Joonaan, jonka suuri kala nielaisi (ks. Joona 2:1). Joonan ”haudatuksi tuleminen” ja sitten esiintulo kalan vatsasta kolmen päivän kuluttua oli vertauskuva siitä, kuinka Jeesus Kristus kuoli, kuinka Hänet haudattiin ja kuinka Hän nousi haudasta kolmantena päivänä.

Vanhin Bruce R. McConkie kahdentoista apostolin koorumista on selittänyt profeetta Joonan merkkiä: ”Joonan haudatuksi tuleminen suuren kalan vatsaan ja esiintulo sieltä (Joona 1:15–16; 2) on vertauskuva Kristuksen kuolemasta, hautaamisesta ja ylösnousemuksesta” (Mormon Doctrine, 2. laitos, 1966, s. 711–712).

  • Mitä Vapahtaja teki sen jälkeen kun Hän oli nuhdellut fariseuksia ja saddukeuksia?

  • Mitä me voimme oppia tämän kokemuksen perusteella väärästä tavasta tavoitella hengellistä totuutta? (Oppilaat saattavat käyttää eri sanoja, mutta varmista, että he mainitsevat seuraavan totuuden: Me emme saa hengellistä totuutta pyytämällä merkkejä.)

Tee yhteenveto jakeista Matt. 16:5–12 selittämällä, että Vapahtaja varoitti opetuslapsiaan fariseusten ja saddukeusten vääristä opetuksista.

Matteus 16:13–20

Pietari todistaa, että Jeesus on Messias, ja hänelle luvataan valtakunnan avaimet

Selitä, että kun Jeesus oli nuhdellut fariseuksia ja saddukeuksia merkin pyytämisestä, Hän opetti opetuslapsilleen, kuinka voi saada todistuksen totuudesta. Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen Matt. 16:13–14. Kehota luokan jäseniä seuraamaan mukana ja etsimään kysymykset, jotka Jeesus esitti, ja vastaus, jonka Hänen opetuslapsensa antoivat.

  • Mitä Vapahtaja kysyi opetuslapsiltaan? Kuinka he vastasivat?

  • Mitä heidän vastauksensa voi kertoa meille siitä, kuinka hyvin ihmiset tässä vaiheessa Jeesuksen palvelutyötä ymmärsivät, kuka Hän on?

Huom. Päivän 4 oppiaiheessa oppilaat tutkivat pyhien kirjoitusten hallittavaa kohtaa Matt. 16:15–19. Voisit käyttää muutaman hetken tämän kohdan kertaamiseen oppilaidesi kanssa.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Matt. 16:15–17. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille toinen kysymys, jonka Vapahtaja esitti.

  • Mikä oli toinen kysymys, jonka Vapahtaja esitti? Kuinka Pietari vastasi?

  • Kuinka Pietari jakeen 17 mukaan tiesi, että Jeesus on Jumalan Poika? (Tuo esiin, että taivaallinen Isä oli ilmoittanut hänelle tämän totuuden Pyhän Hengen kautta.)

  • Minkä totuuden nämä jakeet voivat opettaa meille siitä, kuinka me voimme saada todistuksen Jeesuksesta Kristuksesta? (Oppilaat saattavat käyttää eri sanoja, mutta heidän tulee huomata seuraava totuus: Me saamme todistuksen Jeesuksesta Kristuksesta Pyhän Hengen ilmoituksen kautta.)

  • Mistähän syystä meidän on tärkeää saada todistus Pyhän Hengen ilmoituksen kautta ennemmin kuin jollakin muulla tavalla?

Auta oppilaita ymmärtämään paremmin, kuinka Pyhä Henki auttaa meitä saamaan todistuksen Vapahtajasta, kehottamalla yhtä oppilasta lukemaan ääneen presidentti Joseph Fielding Smithin seuraavat sanat:

Kuva
President Joseph Fielding Smith

”Kun Jumalan Henki puhuu ihmisen hengelle, sillä on voima ilmoittaa totuutta tehokkaammin ja ymmärrettävämmin kuin sitä voitaisiin ilmoittaa oltaessa henkilökohtaisessa yhteydessä taivaallisten olentojenkaan kanssa. Pyhän Hengen kautta totuus punoutuu itse ruumiin kudoksiin ja jänteisiin, niin että sitä ei voi unohtaa.” (Kirkon presidenttien opetuksia: Joseph Fielding Smith, 2013, s. 190–191.)

  • Mitä asioita me voimme tehdä valmistautuaksemme saamaan ilmoitusta Pyhän Hengen kautta?

  • Kuinka te tulitte tietämään, että Jeesus Kristus on Jumalan Poika ja teidän Vapahtajanne? Mitä te teitte ollaksenne valmiita ottamaan vastaan tuon Pyhän Hengen antaman todistuksen?

Kehota oppilaita pohtimaan, kuinka he voisivat vahvistaa todistustaan tai mitä heidän on kenties tehtävä saadakseen todistuksen Pyhän Hengen kautta. Kannusta heitä toimimaan niiden vaikutelmien pohjalta, joita he mahdollisesti saavat.

Seuraava viikko (Matteus 18:1–22:26)

Pyydä oppilaita miettimään tilannetta, jolloin heidän oli vaikea antaa anteeksi jollekulle toiselle. Kehota heitä pohtimaan seuraavia kysymyksiä: Miksi tunsit, että sinulla oli oikeus olla antamatta anteeksi tuolle henkilölle? Miksi meidän pitäisi antaa muille anteeksi heidän rikkomuksensa, vaikka meistä tuntuisikin oikeutetulta olla antamatta heille anteeksi? Kehota oppilaita etsimään vastauksia näihin kysymyksiin, kun he jatkavat tutkimistaan seuraavalla viikolla.