Kirjasto
Oppiaihe 41: Markus 10


Oppiaihe 41

Markus 10

Johdanto

Kun Vapahtajan palvelutyö kuolevaisuudessa lähestyi loppuaan, Hän palveli niitä, jotka olivat Pereassa. Siellä ollessaan Hän opetti avioliittoa koskevaa oppia ja kutsui lapsia tulemaan luokseen. Vapahtaja kehotti myös rikasta nuorukaista myymään kaiken omaisuutensa ja seuraamaan Häntä. Lähdettyään Pereasta ja matkatessaan Jerusalemiin viimeisen kerran kuolevaisuudessa Vapahtaja profetoi kuolemastaan ja ylösnousemuksestaan sekä neuvoi apostolejaan palvelemaan muita. Hän myös paransi sokean miehen Jerikossa.

Opetusehdotuksia

Markus 10:1–16

Jeesus opettaa avioliittoa koskevaa oppia ja kutsuu lapsia tulemaan luokseen

Näytä oppilaille muutamia kuvia pienistä lapsista.

  • Mitä ominaisuuksia tai luonteenpiirteitä ihailette nuoremmissa veljissänne tai siskoissanne tai muissa tuntemissanne pikkulapsissa? (Kirjoita oppilaiden vastaukset taululle.)

Kehota oppilaita heidän tutkiessaan jakeita Mark. 10:1–16 etsimään totuus, joka opettaa meille, miksi meidän pitäisi tulla lasten kaltaisiksi.

Selitä, että palvelutyönsä lähestyessä loppuaan Vapahtaja lähti Galileasta ja meni seudulle, jota kutsuttiin Pereaksi. (Voit kehottaa oppilaita etsimään Perean monisteesta ”Silmäys Jeesuksen Kristuksen elämään kuolevaisuudessa” [ks. oppiaihe 5] tai kolmoissidoksen lopussa olevasta Raamatun kartasta nro 11, ”Pyhä maa Uuden testamentin aikaan”.) Tee yhteenveto jakeista Mark. 10:1–12 selittämällä, että ollessaan Pereassa Vapahtaja opetti ihmisille, miten tärkeä avioliitto on.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Mark. 10:13–14. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja ottamaan selville, mitä tapahtui Vapahtajan ollessa Pereassa.

  • Kuinka opetuslapset reagoivat, kun ihmiset toivat pieniä lapsiaan Vapahtajan luo? (Selitä, että sana moittia jakeessa 13 osoittaa, että opetuslapset sanoivat ihmisten tekevän väärin, kun he toivat lapsiaan Vapahtajan luokse.)

  • Kuinka Vapahtaja suhtautui opetuslasten sanoihin?

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Mark. 10:15–16 ja pyydä luokan jäseniä kiinnittämään huomiota siihen, mitä Vapahtaja opetti opetuslapsilleen, kun lapset tulivat Hänen luokseen. Selitä, että ilmaus ”ota Jumalan valtakuntaa vastaan” jakeessa 15 viittaa evankeliumin vastaanottamiseen.

  • Mitä mielestänne tarkoittaa evankeliumin vastaanottaminen lapsen lailla? (Ks. jae 15.) (Kirjoita oppilaiden vastaukset taululle ja vertaa niitä taululla jo oleviin ominaisuuksiin.)

  • Minkä periaatteen me voimme näiden jakeiden pohjalta oppia siitä, mitä tapahtuu, kun otamme evankeliumin vastaan lasten lailla? (Oppilaat saattavat huomata monia totuuksia, mutta varmista, että on selvää, että kun me otamme evankeliumin vastaan lasten lailla, me olemme valmiita pääsemään Jumalan valtakuntaan.)

  • Millä tavoin evankeliumin vastaanottaminen lasten lailla valmistaa meitä pääsemään Jumalan valtakuntaan? (Voit auttaa oppilaita vastaamaan tähän kysymykseen ohjaamalla heidät katsomaan kohtaa Moosia 3:19.)

Markus 10:17–34

Vapahtaja kehottaa rikasta nuorukaista myymään omaisuutensa ja seuraamaan Häntä

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Mark. 10:17–20 ja pyydä luokan jäseniä ottamaan selville, mitä tapahtui sen jälkeen kun Vapahtaja oli siunannut lapset.

  • Kuinka kuvailisitte miestä, joka tuli Jeesuksen luokse? Miksi?

  • Mitä tämä mies kysyi Vapahtajalta? Kuinka Jeesus vastasi?

Selitä, että myös luvussa Matt. 19 kerrotaan tämän miehen tulosta Vapahtajan luokse. Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Matt. 19:20 ja pyydä luokan jäseniä kuuntelemaan, kuinka tämä mies vastasi, kun Vapahtaja luetteli joitakin käskyjä.

  • Minkä kysymyksen tämä nuorukainen esitti Vapahtajalle kerrottuaan pitävänsä kaikki käskyt? (Voit ehdottaa, että oppilaat merkitsevät nuorukaisen kysymyksen.)

Kirjoita taululle seuraava kysymys: Mitä vielä puuttuu?

Kehota oppilaita lukemaan itsekseen Mark. 10:21 ja panemaan merkille, kuinka Vapahtaja vastasi tälle nuorukaiselle.

  • Mitä Vapahtaja sanoi, että tältä nuorukaiselta vielä puuttui?

Tuo esiin ilmaus ”Jeesus katsahti häneen, rakasti häntä” jakeessa 21. Voit ehdottaa, että oppilaat merkitsevät tämän ilmauksen pyhiin kirjoituksiinsa.

  • Mistähän syystä on tärkeää tietää, että Jeesus rakasti tätä nuorukaista ennen kuin kertoi tälle, mitä tältä puuttui?

  • Mitä periaatteita me voimme oppia tästä kertomuksesta? (Oppilaat saattavat mainita muutamia periaatteita, kuten seuraavat: Koska Herra rakastaa meitä, Hän auttaa meitä tietämään, mitä meiltä puuttuu pyrkiessämme seuraamaan Häntä. Jos pyydämme Herralta, niin Hän opettaa meille, mitä meidän pitää tehdä, jotta perisimme iankaikkisen elämän.)

Kehota oppilaita lukemaan itsekseen Mark. 10:22 ja katsomaan, kuinka tämä nuorukainen reagoi, kun Vapahtaja neuvoi häntä myymään kaiken, mitä hänellä oli.

  • Kuinka tämä nuorukainen reagoi?

  • Miksi hän jakeen 22 mukaan reagoi sillä tavoin?

Tuo esiin, että vaikka meitä ei ehkä pyydetä luopumaan suurista rikkauksista seurataksemme Herraa, niin Hän on pyytänyt meitä tekemään muita uhrauksia palvellaksemme Häntä ja pitääksemme Hänen käskynsä.

  • Mitä sellaisia uhrauksia Herra on pyytänyt meiltä, joiden tekeminen saattaa olla vaikeaa?

  • Mitä siunauksia saattaisimme jäädä vaille, jos päättäisimme olla seuraamatta Herraa kaikessa?

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Mark. 10:23–27. Lue sitten itse Joseph Smithin raamatunkäännöksestä jae 26, joka selventää Vapahtajan sanoja jakeessa Mark. 10:27: ”Jeesus katsoi heihin ja sanoi: ’Ihmisille, jotka turvaavat rikkauksiin, se [pelastus] on mahdotonta; mutta ei mahdotonta ihmisille, jotka turvaavat Jumalaan ja jättävät kaiken minun tähteni, sillä sellaisille kaikki nämä asiat ovat mahdollisia’” (LDS Bible, Mark 10:27, alaviite a). Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja kuuntelemaan, mitä Jeesus opetti kaiken jättämisestä Hänen tähtensä.

  • Mistähän syystä niiden, jotka turvaavat rikkauksiin tai muihin maallisiin asioihin, on niin vaikea päästä Jumalan valtakuntaan?

  • Mitä mielestänne tarkoittaa se, että kaikki asiat ovat mahdollisia niille, jotka luottavat Jumalaan?

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Mark. 10:28–31. Lue sitten itse seuraava ote Joseph Smithin raamatunkäännöksen jakeista Mark. 10:30–31, joka selventää Vapahtajan sanoja jakeessa Mark. 10:31: ”Mutta on monia, jotka tekevät itsensä ensimmäisiksi ja tulevat olemaan viimeisiä, ja viimeiset ensimmäisiä. Tämän hän sanoi nuhdellen Pietaria.” (LDS Bible, Mark 10:31, alaviite a). Pyydä luokan jäseniä kuuntelemaan, mitä Pietari sanoi sen jälkeen kun Vapahtaja oli opettanut, että meidän pitäisi olla valmiita luopumaan mistä tahansa, mitä Hän meiltä vaatii.

  • Mitä Pietari jakeen 28 mukaan sanoi?

  • Mitä Vapahtaja lupasi niille, jotka ovat valmiita luopumaan kaikesta seuratakseen Häntä?

  • Minkä periaatteen me voimme oppia Vapahtajan opetusten perusteella siitä, mitä meidän täytyy tehdä saadaksemme iankaikkisen elämän? (Oppilaat saattavat käyttää eri sanoja, mutta varmista, että he mainitsevat seuraavan periaatteen: Meidän täytyy olla valmiita luopumaan mistä tahansa, mitä Herra meiltä vaatii, saadaksemme iankaikkisen elämän. Kirjoita tämä periaate taululle.)

  • Miksi iankaikkinen elämä on minkä tahansa uhrauksen arvoinen, joka meitä pyydetään tekemään maan päällä? (Voit muistuttaa oppilaille, että iankaikkiseen elämään sisältyy se, että elämme ikuisesti Jumalan luona vanhurskaiden perheenjäsentemme kanssa.)

Tee yhteenveto jakeista Mark. 10:32–34 selittämällä, että Herra sanoi opetuslapsilleen, että sen jälkeen kun he saapuisivat Jerusalemiin, Häntä pilkattaisiin ja ruoskittaisiin, Hänen päälleen syljettäisiin ja Hänet surmattaisiin ja että Hän nousisi kuolleista kolmantena päivänä.

  • Kuinka Vapahtaja on täydellinen esimerkki valmiudesta luopua mistä tahansa, mitä Jumala vaatii?

Todista niistä totuuksista, joita on opetettu tässä oppiaiheessa. Kannusta oppilaita pohtimaan rukoillen kysymystä ”Mitä vielä puuttuu?” ja noudattamaan kehotuksia, joita he mahdollisesti saavat uhrauksista, joita Herra haluaisi heidän tekevän.

Markus 10:35–52

Vapahtaja profetoi kuolemastaan ja ylösnousemuksestaan ja neuvoo apostolejaan palvelemaan muita

Jaa luokka pieniin ryhmiin. Anna kullekin ryhmälle seuraava moniste ja kehota heitä täyttämään se:

Kuva
handout, Who Is the Greatest

Kuka on suurin?

Uusi testamentti, seminaarinopettajan kirja – Oppiaihe 41

Täyttäkää tämä moniste yhdessä ja keskustelkaa vastauksistanne kysymyksiin.

Kirjoittakaa joitakin toimintoja, joista pidätte:

  • Nimetkää henkilöitä, jotka ovat todella eteviä niissä toiminnoissa, jotka kirjoititte edellä. Mikä tekee heistä suuria?

Kun tutkitte edelleen Vapahtajan sanoja luvusta Mark. 10, pankaa merkille, mitä Hän opetti siitä, mikä ihmisessä on todellista suuruutta.

Lukekaa Mark. 10:35–37 ja ottakaa selville, mitä Jaakob ja Johannes pyysivät Vapahtajalta heidän kulkiessaan kohti Jerusalemia.

Jaakobin ja Johanneksen pyyntö istua Vapahtajan oikealla ja vasemmalla puolella antaa ymmärtää, että he halusivat saada enemmän kirkkautta ja kunniaa Jumalan valtakunnassa kuin muut apostolit saisivat. Jakeissa Mark. 10:38–40 kerrotaan, että Vapahtaja selitti Jaakobille ja Johannekselle, että tuo siunaus annettaisiin niille, jotka olivat valmistautuneet ottamaan sen vastaan.

Lukekaa Mark. 10:41 ja ottakaa selville, kuinka muut opetuslapset suhtautuivat Jaakobin ja Johanneksen pyyntöön.

  • Mistähän syystä muut opetuslapset olivat tyytymättömiä Jaakobiin ja Johannekseen?

Lukekaa Mark. 10:42–45 ja ottakaa selville, mitä Vapahtaja opetti opetuslapsilleen suuruudesta.

Täydentäkää seuraava vajaa virke sen perusteella, mitä Vapahtaja opetti todellisesta suuruudesta:

Jotta meissä olisi todellista suuruutta, meidän täytyy .

Jakeessa 45 sana palvella tarkoittaa sitä, että huolehtii, lohduttaa, auttaa ja tukee muita.

  • Miksi henkilössä, joka palvelee muita (kuten Vapahtaja), katsottaisiin olevan todellista suuruutta?

  • Milloin joku on palvellut teitä tai perhettänne ja huolehtinut teistä? Miksi saattaisitte ajatella, että tuossa henkilössä on todellista suuruutta?

Kun oppilaat ovat tehneet monisteen tehtävät, kehota muutamia kertomaan, kuinka he täydensivät vajaan virkkeen kohdan Mark. 10:42–45 pohjalta. Oppilaat saattavat käyttää eri sanoja, mutta heidän tulee mainita seuraava periaate: Jotta meissä olisi todellista suuruutta, meidän täytyy noudattaa Vapahtajan esimerkkiä palvelemalla muita.

Tee yhteenveto jakeista Mark. 10:46–52 selittämällä, että kun Vapahtaja ja Hänen apostolinsa olivat lähdössä Jerikosta matkalla Jerusalemiin, sokea mies nimeltä Bartimaios huusi Vapahtajaa parantamaan hänet. Ihmiset käskivät Bartimaiosta olemaan hiljaa, mutta hän huusi entistä äänekkäämmin. Vapahtaja kuuli hänen huutonsa, tunsi myötätuntoa häntä kohtaan ja paransi hänet. (Huom. Kertomusta Bartimaioksen parantamisesta opetetaan yksityiskohtaisemmin oppiaiheessa, joka käsittelee lukua Luuk. 18.)

  • Millä tavoin Vapahtaja on täydellinen esimerkki periaatteesta, jonka Hän opetti muiden palvelemisesta?

Todista siitä, että Vapahtajassa on todellista suuruutta sen vuoksi, miten Hän palvelee taivaallisen Isän lapsia. Kehota oppilaita miettimään, mitä he voivat tehdä palvellakseen lähellään olevia ja huolehtiakseen heistä. Kannusta heitä asettamaan tavoite, joka auttaa heitä palvelemaan muita.

Kommentteja ja taustatietoja

Markus 10:17–22. Rikas nuorukainen

Vanhin Neal A. Maxwell kahdentoista apostolin koorumista on opettanut, että meidän pitää aktiivisesti tehdä hyvää sen sijaan että vain pidättyisimme tekemästä syntiä, jotta olisimme uskollisia Vapahtajan opetuslapsia.

”Hyvin usein juuri tekemättä jättämisen synnit estävät meitä kokemasta hengellistä eheyttä, koska meiltä puuttuu yhä tiettyjä asioita. Muistakaa rikasta, vanhurskasta nuorukaista, joka tuli Vapahtajan luo ja kysyi: ’Opettaja, mitä hyvää minun pitää tehdä, jotta saisin iankaikkisen elämän?’ – –

Tälle miehelle annettiin yksilöllinen käsky [ks. Matt. 19:21–22]. Nimenomaan se, mitä hänen piti tehdä – ei se, mitä hänen piti lakata tekemästä – esti häntä saavuttamasta eheyttä.” (”The Pathway of Discipleship”, Brigham Youngin yliopiston takkavalkeailta, 4. tammikuuta 1998, s. 4; speeches.byu.edu.)

Vanhin Bruce R. McConkie kahdentoista apostolin koorumista on opettanut, että rikas nuorukainen menetti etuoikeutettuja siunauksia, koska hän ei ollut valmis seuraamaan Herraa kaikessa:

”Saattaisimme hyvinkin kysyä: ’Eikö käskyjen pitäminen riitä? Mitä muuta meiltä vielä odotetaan kuin että olemme tosia ja uskollisia jokaisessa luottamustehtävässä? Onko muutakin kuin kuuliaisuuden laki?

Rikkaan nuorukaisemme tapauksessa oli. Hänen odotettiin elävän pyhityksen lain mukaan, uhraavan maallisen omaisuutensa. – –

Kuten tiedätte, nuorukainen lähti surullisena pois. – – Ja me jäämme ihmettelemään, millaisen läheisyyden hän olisi saattanut kokea Jumalan Pojan kanssa, millaisesta toveruudesta hän olisi saattanut nauttia apostolien kanssa, mitä ilmoituksia ja näkyjä hän olisi kenties saanut, jos hän olisi pystynyt elämään selestisen valtakunnan lain mukaan.” (”Obedience, Consecration, and Sacrifice”, Ensign, toukokuu 1975, s. 51.)

Markus 10:25. ”Helpompi on kamelin mennä neulansilmästä”

”Jotkut ovat väittäneet, että neulansilmä oli Jerusalemin kaupungin muurissa oleva pieni portti, josta kameli mahtui vasta sen jälkeen kun siltä oli poistettu kantamukset. Ei ole mitään todisteita siitä, että sellaista porttia olisi koskaan ollut olemassa. Toiset ovat esittäneet, että kun kreikankielisestä tekstistä vaihtaa yhden kirjaimen, tässä kohdassa tarkoitettaisiin sitä, että köyden – ei kamelin – pitäisi mahtua neulansilmästä. Kun Jeesus Kristus viittasi kamelin menemiseen neulansilmän läpi, kyse oli kuitenkin luultavasti hyperbolasta eli tahallisesta liioittelusta, jonka tarkoituksena oli opettaa, että ’rikkaan on vaikea päästä taivasten valtakuntaan’ (Matt. 19:23). Joseph Smithin raamatunkäännös lisää: ’Ihmisille, jotka turvaavat rikkauksiin, se on mahdotonta; mutta ei mahdotonta ihmisille, jotka turvaavat Jumalaan ja jättävät kaiken minun tähteni, sillä sellaisille kaikki nämä asiat ovat mahdollisia.’ (LDS Bible, Mark 10:27, alaviite a.)” (New Testament Student Manual, kirkon koululaitoksen oppikirja, 2014, s. 63.)

Markus 10:38–39. ”Onko teistä juomaan sitä maljaa, jonka minä juon?”

”Vanhin Bruce R. McConkie on selittänyt, että ilmaus ’juoda maljasta’ on ’metaforinen ilmaus, joka tarkoittaa ”tehdä ne asiat, joita minulta elämässä vaaditaan”’. Hän selitti, että ilmaus ’ottaa se kaste, jolla minut kastetaan’, tarkoittaa sitä, että ’kulkee samaan suuntaan kuin minä, kärsii vainoa, tulee ihmisten hylkäämäksi ja lopulta surmataan totuuden tähden’ (Doctrinal New Testament Commentary, osa 1, s. 566). Esittämällä kysymykset ’Onko teistä juomaan sitä maljaa, jonka minä juon? Voitteko te ottaa sen kasteen, jolla minut kastetaan?’ (Mark. 10:38) Vapahtaja suuntasi Jaakobin ja Johanneksen huomion kirkkauden ja kunnian saamisesta takaisin Isän tahdon toteuttamiseen.” (New Testament Student Manual, kirkon koululaitoksen oppikirja, 2014, s. 126.)

Markus 10:45. Ihmisen Poika tuli palvelemaan

Presidentti Ezra Taft Benson on todistanut, että Jeesus Kristus on suuruuden täydellinen malli:

”Suurin ja siunatuin ja onnellisin on se ihminen, jonka elämä on lähinnä Kristuksen esikuvaa. Tällä ei ole mitään tekemistä maallisen rikkauden, vallan tai arvoaseman kanssa. Suuruuden, siunauksen ja onnen ainoa todellinen mitta on se, kuinka lähelle Mestarimme Jeesuksen Kristuksen kaltaisuutta me pääsemme.” (Kirkon presidenttien opetuksia: Ezra Taft Benson, 2014, s. 106.)