Kirjasto
Kotiopiskeluseminaarin oppiaihe: Johannes 16–21 (Viikko 16)


Kotiopiskeluseminaarin oppiaihe

Johannes 16–21 (Viikko 16)

Valmisteluaineisto kotiopiskeluseminaarin opettajalle

Tiivistelmä kotiopiskeluseminaarin päivittäisistä oppiaiheista

Seuraavassa on tiivistelmä tapahtumista, opeista ja periaatteista, joita oppilaat oppivat tutkiessaan lukuja Joh. 16–21 (viikko 16), mutta sinun ei ole tarkoitus opettaa sitä oppiaiheesi osana. Opettamasi oppiaihe keskittyy vain muutamiin näistä opeista ja periaatteista. Noudata Pyhän Hengen kehotuksia, kun mietit oppilaidesi tarpeita.

Päivä 1 (Johannes 16)

Siitä, mitä Jeesus opetti apostoleilleen viimeisen aterian jälkeen, oppilaat oppivat, että Pyhä Henki voi johtaa meidät koko totuuteen ja ilmoittaa, mitä on tuleva. Oppilaat oppivat myös, että Pyhä Henki ilmoittaa totuuksia ja ohjeita, jotka tulevat taivaalliselta Isältä ja Jeesukselta Kristukselta. Koska Jeesus Kristus on voittanut maailman, me voimme olla rohkeita ja tuntea rauhaa.

Päivä 2 (Johannes 17)

Kun oppilaat tutkivat Jeesuksen Kristuksen esirukousta, he oppivat, että saadaksemme iankaikkisen elämän meidän täytyy tulla tuntemaan taivaallinen Isä ja Hänen Poikansa Jeesus Kristus. He oppivat myös, että Jeesuksen Kristuksen opetuslapsina meidän tulee olla maailmassa mutta ei maailmasta. Kun oppilaat lukivat siitä, kuinka Jeesus rukoili, että Hänen opetuslapsensa olisivat yhtä Hänen ja Isän kanssa, he oppivat, että kun tulemme Jeesuksen Kristuksen luokse ja otamme vastaan Hänen sovituksensa siunaukset, meistä voi tulla yhtä Isän ja Pojan kanssa.

Päivä 3 (Johannes 18–19)

Pilatuksen itsekkäästä esimerkistä oppilaat oppivat, että omien etujemme asettaminen oikein tekemisen edelle johtaa meidät syntiin. Kun oppilaat tutkivat Johanneksen kertomusta ristiinnaulitsemisesta, he oppivat, että me voimme noudattaa Vapahtajan esimerkkiä päättämällä auttaa muita silloinkin kun itse olemme avun tarpeessa.

Päivä 4 (Johannes 20–21)

Tässä oppiaiheessa oppilaat tutkivat Johanneksen kertomusta Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksesta. He oppivat, että Jeesus Kristus voitti kuoleman ylösnousemuksellaan. Tuomaan kokemuksesta he oppivat, että meitä siunataan, jos päätämme uskoa Jeesukseen Kristukseen, vaikka emme näekään Häntä.

Johdanto

Ylösnoussut Herra ilmestyi opetuslapsilleen näiden ollessa kalassa. Jeesus aterioi rannalla opetuslastensa kanssa ja kehotti Pietaria osoittamaan rakkautensa Häntä kohtaan ruokkimalla Hänen lampaitaan.

Opetusehdotuksia

Johannes 21:1–17

Ylösnoussut Herra ilmestyy muutamille opetuslapsilleen Tiberiaanjärvellä (Galileanjärvellä)

Piirrä taululle suuri sydän.

Kuva
sydän

Kehota oppilaita tulemaan taululle ja kirjoittamaan sydämen sisäpuolelle pari kolme lempiasiaansa. Selitä, että niihin voi sisältyä ihmisiä, tavaroita tai toimintoja.

Kun oppilaat ovat valmiit, sinäkin voisit kirjoittaa muutaman lempiasiasi.

Tee yhteenveto jakeista Joh. 21:1–2 selittämällä, että nähtyään ylösnousseen Herran kahdessa eri tilanteessa Pietari ja muutamat muut opetuslapset olivat Galileanjärven rannalla (sitä kutsutaan myös Tiberiaanjärveksi).

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Joh. 21:3. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille, mitä Pietari päätti tehdä.

  • Minkä toiminnan Pietari mahtaisi lisätä taululla olevaan luetteloomme lempiasioista? (Kun oppilaat ovat vastanneet, kirjoita taululle sydämen sisäpuolelle kalastaminen.)

  • Kuinka pitkään Pietari ja muut opetuslapset kalastivat? Kuinka paljon kalaa he saivat?

Pyydä oppilaita miettimään, miltä he arvelevat Pietarista ja muista opetuslapsista tuntuneen, kun nämä olivat olleet pitkän yön kalassa saamatta mitään.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Joh. 21:4–6. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja ottamaan selville, mitä seuraavana aamuna tapahtui.

  • Mitä tapahtui, kun opetuslapset olivat kalastaneet tuloksetta koko yön?

Tee yhteenveto jakeista Joh. 21:7–14 selittämällä, että kun opetuslapset kamppailivat nostaakseen kaloja täynnä olevan verkon veneeseen, Johannes julisti, että rannalla oleva mies oli Herra. Pietari hyppäsi innoissaan järveen ja ui kohti Jeesusta muiden mennessä veneellään. Kun opetuslapset saapuivat rannalle, Jeesus oli valmistamassa heille ateriaa.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Jeffrey R. Hollandin seuraavat sanat:

Kuva
Elder Jeffrey R. Holland

”Ylösnousseen Jeesuksen kanssa kokemansa iloisen jälleennäkemisen jälkeen Pietari kävi Vapahtajan kanssa keskustelun, jota minä pidän apostolisen palvelutyön ratkaisevana käännekohtana yleisesti ja varmastikin Pietarin kohdalla henkilökohtaisesti, sillä se innoitti tämän suurenmoisen kallionlujan miehen majesteettiseen palvelemisen ja apostolisen johtamisen täyttämään elämään. Katsellessaan heidän kolhiintuneita veneitään, heidän rispaantuneita verkkojaan ja ällistyttävää 153 kalan kasaa Jeesus [puhui] vanhimmalle apostolilleen.” (”Käskyistä suurin ja tärkein”, Liahona, marraskuu 2012, s. 84.)

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Joh. 21:15–17. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja katsomaan, minkä kysymyksen Jeesus esitti Pietarille useaan kertaan. Voit ehdottaa, että oppilaat merkitsevät, mitä he löytävät.

  • Minkä kysymyksen Jeesus esitti Pietarille kolme kertaa?

  • Kerro, että englanninkielisen kuningas Jaakon raamatunkäännöksen mukaan kohta John 21:15 kuuluu seuraavasti: ”Rakastatko sinä minua enemmän kuin näitä?” (Oppilaat voisivat kirjoittaa pyhiin kirjoituksiinsa sanojen ”nämä toiset” yläpuolelle sanan ”näitä”.) Mitähän sana näitä tarkoitti? (Jeesus on voinut tarkoittaa kalakasaa tai muita kalastajan elämään liittyviä asioita. Kirjoita taululle lähelle sydäntä seuraava kysymys: Rakastatko sinä minua enemmän kuin näitä?)

  • Kuinka Pietari vastasi?

  • Miltä teistä olisi mahtanut tuntua, jos olisitte olleet Pietarin asemassa ja Jeesus olisi kysynyt teiltä kolme kertaa, rakastatteko te Häntä?

Auta oppilaita ymmärtämään, miksi Jeesus on ehkä esittänyt tämän kysymyksen kolme kertaa, kehottamalla yhtä oppilasta lukemaan ääneen vanhin Hollandin seuraavat sanat:

Kuva
Elder Jeffrey R. Holland

”Tähän Jeesus vastasi (ja tässä jälleen tunnustan, ettei kuvittelemaani sananvaihtoa ole pyhissä kirjoituksissa) ehkäpä sanoen jotenkin tähän tapaan: ’Miksi sitten, Pietari, olet täällä? Miksi olemme jälleen tällä samalla rannalla näiden samojen verkkojen äärellä käymässä tätä samaa keskustelua? Eikö ollut ilmeistä silloin ja eikö ole ilmeistä nyt, että jos haluan kalaa, voin saada kalaa? Mutta, Pietari, minä tarvitsen opetuslapsia – ja minä tarvitsen heitä pysyvästi. Minä tarvitsen jonkun ruokkimaan lampaitani ja pelastamaan karitsani. Minä tarvitsen jonkun saarnaamaan evankeliumiani ja puolustamaan uskontoani. Minä tarvitsen jonkun, joka rakastaa minua, todella, todella rakastaa minua, ja rakastaa sitä, mitä taivaallinen Isä on käskenyt minun tehdä. – – Niinpä, Pietari, toisen ja oletettavasti viimeisen kerran, minä pyydän sinua jättämään tämän kaiken ja lähtemään opettamaan ja todistamaan, ahkeroimaan ja palvelemaan uskollisesti siihen päivään asti, jolloin he tekevät sinulle täsmälleen saman kuin he tekivät minulle.’” (”Käskyistä suurin ja tärkein”, s. 84.)

  • Minkä periaatteen me voimme oppia Herran keskustelusta Pietarin kanssa? (Kun oppilaat ovat vastanneet, kirjoita taululle seuraava periaate: Jos rakastamme Vapahtajaa ja taivaallista Isää enemmän kuin mitään muuta, me ruokimme Heidän lampaitaan.)

  • Ketkä ovat taivaallisen Isän ja Jeesuksen Kristuksen lampaita? Kuinka me ruokimme heitä?

Auta oppilaita ymmärtämään paremmin, kuinka me voimme ruokkia taivaallisen Isän ja Jeesuksen Kristuksen lampaita, kehottamalla yhtä oppilasta lukemaan ääneen kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Robert D. Halesin seuraavat sanat:

Kuva
Elder Robert D. Hales

”Tämä on Kristuksen kutsu jokaiselle kristitylle tänä päivänä: ’Ruoki minun karitsoitani. – – Ruoki minun lampaitani’ – vie evankeliumiani eteenpäin nuorille ja vanhoille kohottaen, siunaten, lohduttaen, kannustaen ja rakentaen heitä, etenkin niitä, jotka ajattelevat ja uskovat eri tavoin kuin me teemme.” (”Olkaamme kristillisempiä kristittyjä”, Liahona, marraskuu 2012, s. 91.)

Auta oppilaita ymmärtämään, kuinka periaatetta rakastaa Jumalaa enemmän kuin mitään muuta voi toteuttaa käytännössä, kehottamalla kolmea oppilasta kutakin lukemaan ääneen yhden seuraavista tilanteista. Kun kukin tilanne on luettu, esitä niitä seuraavat kysymykset.

  1. Ryhmä poikia kutsuu nuoren miehen istumaan kanssaan ruokatunnilla, ja nuori mies toivoo saavansa heistä ystäviä. Heidän keskustelunsa kuluessa yksi ryhmän pojista alkaa julkisesti pilkata toista poikaa.

  2. Nuori nainen on innokas jalkapallon pelaaja. Hän pelaa monta tuntia viikossa jalkapalloa, eikä hänelle jää juurikaan aikaa muille asioille kuten perheillalle ja pyhien kirjoitusten tutkimiselle.

  3. Nuorella miehellä on ollut paljon kiireitä sekä opintojen että opintoihin kuulumattomien toimintojen vuoksi. Hän on koko viikon odottanut sitä, että saa viettää harvinaista vapaa-aikaa ystävien kanssa perjantai-iltana. Juuri ennen kuin hän soittaa sinä iltana yhdelle heistä, hänen kotiopetustoverinsa soittaa kysyäkseen, voiko hän lähteä mukaan auttamaan yhtä heidän kotiopetusperheistään, joka tarvitsee heti apua.

  • Mitä valintoja tämän henkilön on mahdollista tehdä?

  • Mitä tämä henkilö voisi tehdä osoittaakseen, että hän rakastaa Herraa? Kuinka sellainen teko osoittaisi rakkautta Herraa kohtaan?

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen vanhin Hollandin seuraavat sanat:

Kuva
Elder Jeffrey R. Holland

”Rakkaat veljeni ja sisareni, en tiedä aivan varmasti, millainen kokemuksemme tulee olemaan tuomiopäivänä, mutta olen hyvin yllättynyt, ellei jossakin vaiheessa tuossa keskustelussa Jumala kysy meiltä sitä, mitä Kristus kysyi Pietarilta: ’Rakastitko sinä minua?’” (”Käskyistä suurin ja tärkein”, s. 84.)

Lausu todistuksesi siitä, että on tärkeää tehdä valinta rakastaa taivaallista Isää ja Jeesusta Kristusta enemmän kuin mitään muuta ja osoittaa tuota rakkautta ruokkimalla Heidän lampaitaan.

Viittaa asioihin, jotka on kirjoitettu taululla olevaan sydämeen, ja sen viereen kirjoitettuun kysymykseen: ”Rakastatko sinä minua enemmän kuin näitä?” Alleviivaa sana näitä ja pyydä oppilaita kirjoittamaan seminaarimuistivihkoonsa tai pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaansa vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

  • Jos Jeesus esittäisi sinulle tämän saman kysymyksen, mitä arvelisit Hänen tarkoittavan ”näillä” sinun elämässäsi?

  • Miten vastaisit Hänen kysymykseensä?

Kun päätät evankeliumeja koskevat oppiaiheet, kehota useita oppilaita kertomaan, mitä he kirjoittivat pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaansa päivän 4 oppiaiheen tehtävään siitä, mikä kertomus, tapahtuma tai opetus Vapahtajan palvelutyöstä kuolevaisuudessa on auttanut heitä uskomaan, että Jeesus Kristus on Jumalan Poika, tai vahvistamaan heidän uskoaan siihen.

Seuraava viikko (Apostolien teot 1–5)

Kehota oppilaita etsimään vastauksia seuraaviin kysymyksiin, kun he tutkivat lukuja Ap. t. 1–5: Kuka johtaisi kirkkoa Vapahtajan kuoleman ja ylösnousemuksen jälkeen? Kuinka muut apostolit valittiin? Mikä ihme tapahtui helluntaipäivänä? Kuinka Pyhä Henki vaikutti tuon päivän ihmeeseen? Minkä ihmeen Pietari teki temppelissä ja mitä hänelle sen johdosta tapahtui? Mitä Ananiaalle ja Safiralle tapahtui, kun he valehtelivat pappeusjohtajalleen?