Kirjasto
Oppiaihe 39: Markus 9:1–29


Oppiaihe 39

Markus 9:1–29

Johdanto

Jeesus kirkastettiin Pietarin, Jaakobin ja Johanneksen edessä. Sitten Hän opetti Johannes Kastajan tehtävää Eliana, joka lähetettiin valmistamaan tietä Messiaalle. Jeesuksen palattua muiden opetuslastensa luo eräs mies pyysi Häntä ajamaan saastaisen hengen pois pojastaan. Jeesus ajoi pois saastaisen hengen ja opetti opetuslapsilleen rukouksen ja paaston välttämättömyyttä.

Opetusehdotuksia

Markus 9:1–13

Jeesus kirkastetaan Pietarin, Jaakobin ja Johanneksen edessä, ja Hän opettaa Eliasta

Kehota muutamia vapaaehtoisia tulemaan luokan eteen ja näyttämään lyhyesti jokin toiminta, joka lisää fyysistä voimaa.

  • Miksi joku haluaisi tai tuntisi tarvetta lisätä fyysistä voimaansa?

  • Kuinka fyysistä voimaa voitaisiin verrata hengelliseen voimaan eli siihen, että uskoo Jeesukseen Kristukseen?

  • Missä tilanteissa uskoamme Jeesukseen Kristukseen saatettaisiin koetella ja tuntisimme erityistä tarvetta saada sille vahvistusta? (Kirjoita oppilaiden vastaukset taululle.)

Kehota oppilaita heidän tutkiessaan jakeita Mark. 9:1–29 etsimään totuuksia, jotka voivat auttaa heitä vahvistamaan uskoaan Jeesukseen Kristukseen.

Tee yhteenveto jakeista Mark. 9:1–13 selittämällä, että jakeissa on kertomus Jeesuksen kirkastumisesta Kirkastusvuorella Pietarin, Jaakobin ja Johanneksen edessä. Tässä kohdassa kerrotaan myös, että Jeesus opetti näille apostoleille, että Johannes Kastaja oli täyttänyt profetoidun roolin Eliana eli henkilönä, joka valmistaa tietä Vapahtajan tulemiselle (ks. Joseph Smithin raamatunkäännös, LDS Bible, Mark 9:12, alaviite a).

Markus 9:14–29

Jeesus ajaa saastaisen hengen pois erään miehen pojasta

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Mark. 9:14–15. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja kiinnittämään huomiota tilanteeseen, johon Vapahtaja joutui palatessaan vuorelta muiden opetuslastensa luo. Pyydä oppilaita kertomaan, mitä he löytävät.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan Vapahtajan sanat ja toista oppilasta lukemaan isän sanat kertomuksesta, joka on jakeissa Mark. 9:16–24 (voisit antaa nämä tehtävät ennen oppituntia ja kehottaa näitä oppilaita etsimään itselleen kuuluvat repliikit). Voisit toimia kertojana tai pyytää kolmatta oppilasta tekemään niin. Pyydä tehtävän saaneita oppilaita lukemaan osansa ääneen jakeista Mark. 9:16–18. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille, mitä isä haki Vapahtajan opetuslapsilta.

  • Mitä tämä isä haki pojalleen? (Sinun on kenties syytä selittää, että poikaa vaivasi saastainen henki, joka aiheutti mykkyyttä, kuuroutta [ks. Mark. 9:17, 25] ja muita vaivoja. Aina kun saastainen henki otti pojan valtaansa, se sai hänet kouristelemaan, kuolaamaan, kiristelemään hampaitaan ja menemään jäykäksi.)

Pyydä oppilaita kuvittelemaan, että he ovat tämä isä, ja pohtimaan, kuinka se, etteivät opetuslapset pystyneet parantamaan heidän poikaansa, olisi saattanut vaikuttaa heidän uskoonsa Vapahtajaan ja Hänen voimaansa.

Kehota tehtävän saaneita oppilaita lukemaan edelleen ääneen omat osuutensa jakeista Mark. 9:19–22. Pyydä muita luokan jäseniä seuraamaan mukana ja kuvittelemaan, miltä tästä isästä on mahtanut tuntua, kun hän keskusteli Vapahtajan kanssa.

  • Miltä arvelette tästä isästä tuntuneen, kun hän keskusteli Vapahtajan kanssa?

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Jeffrey R. Hollandin seuraavat sanat. Pyydä luokan jäseniä kuuntelemaan, mitä vanhin Holland lisää ymmärrykseemme tämän isän tunteista ja pyynnöistä.

Kuva
Elder Jeffrey R. Holland

”Vailla mitään muuta toivoa tämä isä vahvistaa sen uskon, joka hänellä on, ja anoo maailman Vapahtajalta: ’Sääli meitä ja auta, jos sinä jotakin voit!’ [Mark. 9:22, kursivointi lisätty.] Pystyn tuskin lukemaan näitä sanoja itkemättä. Monikollista pronominia meitä on käytetty ilmeisen tarkoituksellisesti. Tämä mies sanoo itse asiassa: ’Koko perheemme anoo. Kamppailumme ei pääty koskaan. Olemme lopen uupuneita. Poikamme kaatuu veteen. Hän kaatuu tuleen. Hän on jatkuvasti vaarassa, ja me olemme jatkuvasti peloissamme. Emme tiedä, kenen muun puoleen kääntyä. Voitko Sinä auttaa meitä? Olemme kiitollisia mistä tahansa – osittaisesta siunauksesta, toivon pilkahduksestakin, pienestäkin kevennyksestä siihen kuormaan, jota tämän pojan äiti kantaa elämänsä jokaisena päivänä.’” (”Minä uskon”, Liahona, toukokuu 2013, s. 93.)

Kehota oppilasta, joka sai tehtäväkseen lukea Vapahtajan sanat, lukemaan ääneen jae Mark. 9:23. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille, mitä Vapahtaja opetti tälle isälle.

  • Kehen tämän isän piti uskoa?

  • Minkä periaatteen Vapahtaja opetti tälle isälle? (Oppilaat saattavat käyttää eri sanoja, mutta varmista, että he mainitsevat seuraavan totuuden: Jos uskomme Jeesukseen Kristukseen, kaikki on meille mahdollista. Voit ehdottaa, että oppilaat merkitsevät jakeessa 23 ne sanat, jotka opettavat tätä periaatetta.)

Tuo esiin, että ”kaikki” sisältää kaikki vanhurskaat siunaukset, jotka ovat sopusoinnussa Jumalan tahdon, tarkoitusten ja ajoituksen kanssa.

  • Kuinka tähän periaatteeseen uskominen voi auttaa jotakuta, jolla on vaikeuksia, jotka tuntuvat mahdottomilta voittaa?

Kehota oppilasta, joka sai tehtäväkseen lukea isän sanat, lukemaan ääneen Mark. 9:24. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja kiinnittämään huomiota siihen, miten isä suhtautui Vapahtajan opettamaan periaatteeseen.

  • Kuinka kuvailisitte tämän isän uskoa tuolla hetkellä?

Pyydä oppilaita panemaan merkille isän vastauksen kaksi osaa. Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen vanhin Jeffrey R. Hollandin seuraavat sanat. Pyydä luokan jäseniä kuuntelemaan, kuinka isän julistus havainnollistaa sitä, mitä me voimme tehdä ”epäuskon” hetkinä eli epäilyksen tai pelon hetkinä.

Kuva
Elder Jeffrey R. Holland

”Kun isä kohtaa uskon haasteen, hän tuo ensiksi esiin vahvuutensa ja vasta sitten tunnustaa rajoituksensa. Hänen ensimmäinen julistuksensa on myönteinen, eikä siihen liity epäuskoa: ’Minä uskon!’ Haluan sanoa kaikille, jotka kaipaavat lisää uskoa – muistakaa tämä mies! Pelon tai epäilyksen hetkinä tai vaikeina aikoina säilyttäkää se maaperä, jonka olette jo vallanneet, vaikka se maaperä olisikin vähäinen. Siinä kasvussa, jota meidän jokaisen on koettava kuolevaisuudessa, meidän jokaisen eteen tulee tämän pojan ahdingon tai hänen isänsä epätoivon hengellinen vastine. – – Kun niitä hetkiä tulee ja ongelmia ilmaantuu eikä niiden ratkeaminen ole heti näkyvillä, pitäkää lujasti kiinni siitä, mitä te jo tiedätte, ja pysykää vahvoina, kunnes saatte lisää tietoa.” (”Minä uskon”, s. 93–94.)

  • Mitä voimme oppia tältä isältä siitä, mitä me voimme tehdä epäuskon hetkinä? (Kun oppilaat ovat vastanneet, kirjoita taululle seuraava vajaa virke: Jos pidämme kiinni siitä, mihin uskomme…)

  • Mitä me voimme oppia epäuskosta selviytymisestä tämän isän jakeessa 24 olevan vastauksen toisesta osasta? (Kun oppilaat ovat vastanneet, lisää taululle seuraava ilmaus: ja etsimme Herran apua…

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Mark. 9:25–27. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja ottamaan selville, mitä Vapahtaja teki vastauksena isän pyyntöihin.

  • Mitä Vapahtaja teki vastauksena isän pyyntöihin?

  • Kuinka täydentäisitte taululla olevan virkkeen sen perusteella, mitä olette oppineet tästä kertomuksesta? (Kun oppilaat ovat vastanneet, täydennä taululla oleva virke niin, että se välittää seuraavan periaatteen: Jos pidämme kiinni siitä, mihin uskomme, ja etsimme Herran apua, Hän auttaa meitä vahvistamaan uskoamme.)

Viittaa taululle kirjoitettuihin tilanteisiin, joista keskustelitte oppitunnin alussa.

  • Kuinka tätä periaatetta voidaan käyttää tuollaisissa tilanteissa?

  • Milloin te tai joku tuntemanne henkilö olette saaneet Herran apua epäuskon hetkellä pitämällä kiinni uskostanne ja etsimällä Hänen apuaan? (Voit itsekin kertoa jonkin kokemuksen.)

Kannusta oppilaita toteuttamaan tätä periaatetta epäuskon hetkinä.

Muistuta oppilaille, että tämä isä toi poikansa alun perin Jeesuksen opetuslasten parannettavaksi. Kehota oppilaita kuvittelemaan, että he ovat näitä opetuslapsia.

  • Mitä olisitte saattaneet ajatella tai tuntea, kun ette olisi onnistuneet ajamaan saastaista henkeä pois pojasta?

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Mark. 9:28 ja pyydä luokan jäseniä panemaan merkille, minkä kysymyksen opetuslapset esittivät Jeesukselle.

  • Minkä kysymyksen opetuslapset esittivät Jeesukselle?

Pyydä oppilaita palaamaan jakeeseen Mark. 9:19 ja ottamaan selville, kuinka Vapahtaja kuvaili ihmisiä, myös opetuslapsiaan, jotka olivat läsnä. (He olivat ”epäuskoisia”.) Selitä, että epäusko viittaa tässä siihen, etteivät he uskoneet Jeesukseen Kristukseen. Usko Jeesukseen Kristukseen on välttämätöntä, jotta pappeuden siunaukset toteutuisivat.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Mark. 9:29. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille Vapahtajan vastaus opetuslastensa kysymykseen. Pyydä heitä katsomaan tämän kohdan alaviitettä, jossa jakeeseen lisätään ”… ja paastolla”.

  • Mitä Vapahtaja opetti opetuslapsilleen?

  • Kuinka rukous ja paasto voivat vaikuttaa ihmisen uskoon? (Kun oppilaat ovat vastanneet, auta heitä huomaamaan seuraava totuus: Me voimme vahvistaa uskoamme Jeesukseen Kristukseen rukoilemalla ja paastoamalla.)

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen seuraava selitys julkaisusta Lujana uskossa. Pyydä luokan jäseniä kuuntelemaan eri tilanteita, joihin tämä totuus voisi soveltua:

”Tämä kertomus [kun Jeesus ajaa saastaisen hengen pois erään miehen pojasta] opettaa, että rukous ja paasto voivat antaa lisää voimaa niille, jotka antavat ja saavat pappeuden siunauksia. Kertomusta voidaan soveltaa myös henkilökohtaisiin pyrkimyksiisi elää evankeliumin mukaan. Jos sinulla on jokin heikkous tai synti, jonka voittamiseksi olet kamppaillut, sinun pitää ehkä paastota ja rukoilla saadaksesi haluamaasi apua tai anteeksiannon. Kuten Kristuksen karkottaessa pahan hengen, vaikeutenasi saattaa olla laji, joka lähtee vain rukouksella ja paastolla.” (Lujana uskossa – evankeliumiaiheinen hakuteos, 2005, s. 103.)

  • Mihin tilanteisiin tämän selityksen mukaan tämä periaate voisi soveltua?

  • Milloin rukous ja paasto ovat vahvistaneet uskoanne Kristukseen ja sallineet teidän saada tavoittelemianne vanhurskaita siunauksia?

Pyydä oppilaita miettimään siunauksia, joita he tavoittelevat itselleen tai muille ja joita he saattaisivat saada vahvistamalla uskoaan Jeesukseen Kristukseen rukoilemalla ja paastoamalla. Kehota heitä kirjoittamaan muistiin tavoite rukoilla ja paastota seuraavana paastosunnuntaina näiden siunausten saamiseksi.

Kuva
scripture mastery icon
Pyhien kirjoitusten hallittavien kohtien kertaaminen

Voisit tutustuttaa oppilaat etukäteen muutamiin pyhien kirjoitusten hallittaviin kohtiin, joita he eivät kenties vielä tunne. Kehota heitä lukemaan ja merkitsemään ne. Voisit antaa uuden pyhien kirjoitusten hallittavan kohdan kullekin oppilaalle tai oppilasparille ja pyytää heitä piirtämään paperiin kuvia, jotka kuvaavat heidän saamassaan kohdassa opetettuja totuuksia. Kehota heitä selittämään piirroksensa luokalle. Voisit panna piirrokset esille ja käyttää niitä myöhemmin.

(Huom. Voisit käyttää tätä toimintaa minkä tahansa oppiaiheen alussa tai lopussa, mikäli aikaa on.)

Kommentteja ja taustatietoja

Markus 9:22–24. Pitäkäämme kiinni siitä, mihin uskomme, ja etsikäämme apua uskomme vahvistamiseksi

Vanhin Jeffrey R. Holland kahdentoista apostolin koorumista on antanut seuraavan ohjeen uskomme vahvistamisesta:

”Kun ongelmia tulee ja kysymyksiä nousee, älkää aloittako uskon etsintäänne sanomalla, kuinka paljon teillä ei ole, ikään kuin antaen ’epäuskonne’ johtaa. – – En pyydä teitä teeskentelemään, että teillä olisi uskoa, jota teillä ei ole. Pyydän teitä olemaan uskollisia sille uskolle, joka teillä on. Toisinaan me toimimme aivan kuin epäilyksen vilpitön julistus ilmentäisi korkeampaa moraalista rohkeutta kuin uskon vilpitön julistus. Niin ei ole! Muistakaamme siis kaikki tämän pyhien kirjoitusten kertomuksen selkeä sanoma: Olkaa niin suoria omien kysymystenne suhteen kuin teidän on tarpeen – elämä on niitä täynnä aiheesta jos toisestakin. Mutta jos te ja teidän perheenne haluatte parantua, älkää antako niiden kysymysten olla esteenä uskolle, joka saa aikaan ihmeen. – –

Kun eteen tulee epäilys tai vaikeus, älkää pelätkö pyytää apua. Jos haluamme sitä yhtä nöyrästi ja vilpittömästi kuin tämä isä, me voimme saada sitä. Pyhissä kirjoituksissa tätä harrasta halua kuvataan toimimiseksi ’vakain aikein’ ja ’täysin vilpittömin sydämin osoittamatta mitään tekopyhyyttä ja petollisuutta Jumalan edessä’ [2. Nefi 31:13]. Todistan, että senkaltaiseen aneluun Jumala vastaa lähettämällä apua verhon kummaltakin puolelta uskomme vahvistamiseksi.” (”Minä uskon”, Liahona, toukokuu 2013, s. 94.)

Jos joku oppilaistasi kamppailee epäilysten tai pelkojen kanssa, joita Vapahtajan kirkon oppia tai historiaa koskevat kysymykset ovat herättäneet, voisit kehottaa heitä tutkimaan aiheeseen liittyviä artikkeleita kirkon Gospel Topics -sivuilta (ks. lds.org/topics).

Markus 9:28–29. Paasto, johon yhdistyy rukous

Vanhin Joseph B. Wirthlin kahdentoista apostolin koorumista on opettanut seuraavaa:

”Pyhissä kirjoituksissa paasto liitetään miltei aina rukoukseen. Ilman rukousta paastoaminen ei ole täydellistä paastoa; se on vain nälkäisenä olemista. Jos haluamme, että paastomme on jotakin enemmän – kuin vain syömättä olemista – meidän täytyy kohottaa sydämemme, mielemme ja äänemme läheiseen yhteyteen taivaallisen Isämme kanssa. Voimalliseen rukoukseen liitettynä paasto on voimakas.” (”Paaston laki”, Liahona, heinäkuu 2001, s. 89.)

Lisää ohjeita, jotka koskevat rukouksen yhdistämistä paastoon ja sen vaikutuksia lisääntyneen hengellisen voiman tuomisessa elämäämme, on puheessa Carl B. Pratt, ”Oikeanlaisen paaston siunaukset”, Liahona, marraskuu 2004, s. 47–49.