Kirjasto
Oppiaihe 40: Markus 9:30–50


Oppiaihe 40

Markus 9:30–50

Johdanto

Jeesus kertoi opetuslapsilleen lähestyvästä kuolemastaan ja ylösnousemuksestaan sekä opetti heille, kuka on suurin Jumalan valtakunnassa. Hän varoitti siitä, mitä tapahtuu, jos johtaa muita syntiin, ja neuvoi opetuslapsiaan erottautumaan vaikutuksista, jotka johdattaisivat heitä syntiin.

Opetusehdotuksia

Markus 9:30–37

Jeesus profetoi kuolemastaan ja ylösnousemuksestaan sekä opettaa, kuka on suurin Jumalan valtakunnassa

Tuo luokkaan jokin ruokatarvike, jossa on vahva tuoksu, jonka oppilaat tunnistavat (kuten juuri leikattu appelsiini tai sipuli tai tuore leipä). Sijoita tarvike ennen oppituntia luokassa paikkaan, josta oppilaat eivät näe sitä.

Aloita oppitunti kysymällä oppilailta, huomasivatko he luokkaan tullessaan uuden tuoksun.

  • Mitä – jos mitään – tämä tuoksu sai teidät ajattelemaan tai tekemään, kun tunnistitte sen?

Tuo esiin, että samalla tavoin kuin tuoksu voi vaikuttaa meihin, me voimme vaikuttaa muiden ajatuksiin ja käytökseen. Kehota oppilaita etsimään jakeista Mark. 9:30–50 totuuksia, jotka voivat auttaa heitä miettimään vaikutustaan muiden pyrkimyksiin seurata Vapahtajaa, sekä sitä, millainen vaikutus muilla on heihin.

Selitä, että karkotettuaan saastaisen hengen nuoresta miehestä (ks. Mark. 9:17–29) Vapahtaja kulki opetuslastensa kanssa Galilean halki. Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Mark. 9:31–32. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja kiinnittämään huomiota tapahtumiin, joista Vapahtaja profetoi.

  • Mistä tapahtumista Vapahtaja profetoi?

Tee yhteenveto jakeista Mark. 9:33–37 selittämällä, että kun Jeesus tuli Kapernaumiin, Hän opetti opetuslapsilleen, kuka on suurin Jumalan valtakunnassa. Hän myös neuvoi heitä ottamaan kirkkoon ihmisiä, jotka nöyrtyvät lasten kaltaisiksi ja ottavat vastaan Hänet (ks. Joseph Smithin raamatunkäännös, LDS Bible, Mark 9:37, alaviite a). (Huom. Näitä opetuksia käsitellään syvällisemmin oppiaiheessa, joka koskee lukua Mark. 10.)

Markus 9:38–50

Jeesus varoittaa johdattamasta muita syntiin ja kehottaa erottautumaan jumalattomista vaikutuksista

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Mark. 9:38. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille, mistä tilanteesta apostoli Johannes kertoi Vapahtajalle.

  • Mitä Johannes kertoi Vapahtajalle?

Selitä, että apostolit kielsivät tätä miestä ajamasta pois pahoja henkiä, koska hän ei ollut kahdentoista apostolin matkakumppani. Vapahtaja kielsi kuitenkin heitä estämästä miestä (osoittaen tämän olevan vanhurskas mies, jolla oli valtuus) ja opetti, että Hänen edustajiaan auttavat ihmiset palkitaan (ks. Mark. 9:39–41).

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Mark. 9:42. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille Herran varoitus. Selitä, että tässä yhteydessä ilmaus johdattaa lankeemukseen tarkoittaa muihin vaikuttamista niin, että saa heidät kompastumaan tai kulkemaan harhaan tai saa jonkun tekemään syntiä tai hylkäämään uskonsa.

  • Mitä ihmisryhmää Vapahtaja varoitti johdattamasta syntiin? (Sinun on kenties syytä selittää, että niihin vähäisiin, jotka uskovat Jeesukseen, kuuluvat ne, jotka ovat uskossa nuoria, kuten nuoret ihmiset ja uudet käännynnäiset, sekä Hänen nöyrät, luottavaiset minkä tahansa ikäiset opetuslapsensa.)

  • Minkä varoituksen Jeesus antoi niistä, jotka saisivat vaikutuksellaan Hänen opetuslapsensa tekemään syntiä? (Hän ilmaisi, että olisi parempi kuolla kuin kokea se valtava kärsimys ja ero Jumalasta, jonka kokisimme, jos vaikutuksellamme johdattaisimme muita syntiin.)

  • Minkä periaatteen voimme oppia jakeessa 42 olevasta Vapahtajan varoituksesta? (Oppilaat saattavat käyttää eri sanoja, mutta heidän tulee mainita seuraava periaate: Jos johdatamme Jeesukseen Kristukseen uskovia syntiin, meitä pidetään siitä vastuussa Jumalan edessä.)

  • Millä tavoin joku saattaisi johdattaa Jeesukseen Kristukseen uskovia syntiin?

Muistuta oppilaita luokkahuoneessa olevasta tuoksusta ja siitä, että tuoksun tavoin meillä on toisiin ihmisiin myönteinen tai kielteinen vaikutus. Pyydä oppilaita pohtimaan vaikutustaan ihmisiin, jotka uskovat Jeesukseen Kristukseen.

Valmista oppilaita huomaamaan toinen Vapahtajan opettama periaate pyytämällä yhtä vapaaehtoista, jolla on nauhalliset kengät, tulemaan luokan eteen. Pyydä oppilasta avaamaan ja solmimaan uudestaan kengännauhat vain yhdellä kädellä. Kun oppilas yrittää tehdä niin, kysy luokalta:

  • Mitä haasteita kokisitte, jos menettäisitte toisen kätenne?

  • Mikä – jos mikään – olisi kätenne menettämisen arvoista?

Selitä, että tarkoituksellinen ruumiinosan poistaminen tunnetaan amputointina, ja sellainen saatetaan tehdä, jos ruumiinosa vahingoittuu tai tulehtuu pahoin tai siihen tulee vakava sairaus. Vaikka amputointi ja siitä toipuminen voi olla tuskallista ja järkyttävää, tällä tavoin toimiminen voi ehkäistä tulehdusta leviämästä muualle kehoon ja aiheuttamasta lisää vaurioita tai kuoleman.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Mark. 9:43. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille, mitä Vapahtaja opetti siitä, milloin olisi parempi menettää toinen käsi kuin säilyttää molemmat.

  • Milloin olisi parempi menettää toinen käsi kuin säilyttää molemmat?

  • Pitäisikö meidän mielestänne ottaa tämä opetus kirjaimellisesti ja hakata pois käsi, joka on ”vietellyt” meitä tekemään syntiä? (Sinun on ehkä tarpeen selittää, ettei Vapahtaja sanonut, että ihmisten pitäisi kirjaimellisesti hakata pois kätensä. Sen sijaan Hän käytti kielikuvaa tähdentääkseen opettamiensa asioiden tärkeyttä.)

Kehota yhtä oppilasta piirtämään taululle ihminen. Kun oppilas piirtää, selitä, että Joseph Smithin raamatunkäännös jakeista Mark. 9:43–48 voi lisätä ymmärrystämme siitä, mitä Vapahtaja tässä kohdassa opettaa. Näistä jakeista opimme, että Vapahtaja käytti kättä, jalkaa ja silmää vertauskuvana niistä vaikutuksista, jotka voivat elämässämme johtaa meitä tekemään syntiä. Neuvo oppilasta, joka piirtää taululle, ympyröimään piirtämästään ihmisestä käsi, jalka ja silmä. Kehota sitten oppilasta palaamaan paikalleen.

Kehota useita oppilaita lukemaan vuorotellen ääneen JSR Mark. 9:40–48. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja ottamaan selville, keitä Vapahtaja vertasi käteen, jalkaan ja silmään, jotka ovat ”vietelleet” eli johdattaneet jotakuta syntiin. Sinun pitää kenties selittää, että sana elämä jakeissa JSR Mark. 9:40–41 ja 43 viittaa iankaikkiseen elämään.

  • Mitä viettelevä käsi, jalka ja silmä edustavat tämän käännöksen mukaan? (Käsi edustaa perheenjäseniämme ja ystäviämme, jalka edustaa ihmisiä, joita pidämme esimerkkinä siitä, kuinka ajatella ja toimia, ja silmä edustaa johtajiamme.)

Kirjoita nämä osat tulkintoineen asianomaisiin kohtiin ihmisessä, jonka oppilas piirsi taululle.

  • Mitä Vapahtaja opetti meitä tekemään jumalattomille vaikutuksille tai vaikutteille, jotka johtavat meitä syntiin?

  • Millä tavoin erottautuminen jumalattomista vaikutuksista saattaisi olla samankaltaista kuin käden tai jalan amputointi?

  • Mitä voi tapahtua, jos emme erottaudu jumalattomista vaikutuksista? Miksi?

  • Minkä totuuden me voimme oppia Vapahtajan näissä jakeissa antamista opetuksista? (Vaikka oppilaat saattavat käyttää eri sanoja, heidän tulee mainita seuraavankaltainen totuus: Meidän on parempi erottautua jumalattomista vaikutuksista kuin päätyä erotettaviksi Jumalasta. Kirjoita tämä totuus taululle käyttämällä oppilaiden sanoja.)

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen seitsemänkymmenen koorumin jäsenen, vanhin Walter F. Gonzálezin seuraavat sanat. Pyydä luokan jäseniä kuuntelemaan, mistä muista vaikutuksista meidän pitäisi erottautua.

Kuva
Elder Walter F. González

”Siitä seuraa, että sellainen pois hakkaaminen tarkoittaa paitsi ystäviä myös jokaista huonoa vaikutusta kuten sopimattomia televisio-ohjelmia, internetsivustoja, elokuvia, kirjallisuutta, pelejä tai musiikkia. Tämän periaatteen kirjoittaminen sieluumme auttaa meitä vastustamaan kiusausta antaa periksi mille tahansa pahalle vaikutukselle.” (”Tänään on aika”, Liahona, marraskuu 2007, s. 55.)

  • Mitä haasteita saattaisimme kokea erottautuessamme jumalattomista vaikutuksista?

  • Kuinka voimme tietää, mikä on sopiva tapa erottautua jumalattomista vaikutuksista?

Selitä, ettei erottautuminen jumalattomista vaikutuksista tarkoita sitä, että kohtelisimme muita töykeästi, tuomitsisimme muita tai kieltäytyisimme olemasta tekemisissä ihmisten kanssa, jotka eivät ole uskollisia kirkon jäseniä. Sen sijaan meidän tulee erottautua ihmisistä, jotka johtaisivat meitä syntiin, tai välttää olemasta tiiviisti tekemisissä heidän kanssaan. Vaikka emme kenties pysty poistamaan tai välttämään kaikkia vaikutuksia, jotka voivat johtaa meitä syntiin, Herra siunaa meitä, kun yritämme erottautua niistä pahoista vaikutuksista, joista voimme, ja kun yritämme kehittää itsekuria välttääksemme vaikutuksia, joita emme voi kokonaan poistaa.

Auta oppilaita ymmärtämään tämä periaate paremmin kehottamalla kahta oppilasta tulemaan luokan eteen. Pyydä kumpaakin oppilasta lukemaan ääneen yksi seuraavista tilanteista ja esittämään siihen liittyvät kysymykset luokalle. Kehota luokan jäseniä vastaamaan kysymyksiin kohdassa Mark. 9:43–48 huomatun totuuden pohjalta.

Tilanne 1. Minulla on ystäviä, jotka kannustavat usein minua osallistumaan toimintoihin, jotka rikkovat Jumalan käskyjä. Olen kuitenkin sitä mieltä, että minulla voi olla heihin hyvä vaikutus, jos vietän edelleenkin aikaa heidän kanssaan.

  • Enkö menetä kykyni vaikuttaa näihin ystäviin hyvällä tavalla, jos erottaudun heistä? Millainen suhde minulla pitäisi olla heihin?

  • Mitä minun pitäisi sanoa tai tehdä erottautuakseni oikealla tavalla näistä ystävistä?

Tilanne 2. Olen ollut erään suositun yhtyeen fani muutamia vuosia. Joissakin heidän viimeisimmissä kappaleissaan ja haastatteluissaan he ovat kannustaneet käyttäytymiseen ja ajatusmalleihin, jotka ovat vastoin Herran tasovaatimuksia ja opetuksia.

  • Sehän on vain musiikkia ja sanoja, eikö niin? Mitä vaaraa on siis siinä, että jatkan heidän musiikkinsa kuuntelemista ja seuraan heitä sosiaalisessa mediassa?

Kiitä vapaaehtoisia heidän avustaan ja kehota heitä palaamaan paikoilleen. Kysy luokan jäseniltä:

  • Vaikka erottautuminen vaikutteista, jotka johtavat meitä syntiin, voi olla toisinaan vaikeaa, mitä voimme saada tehdessämme tämän uhrauksen? (Monia siunauksia, kuten iankaikkisen elämän.) Miksi tämä palkinto on minkä tahansa uhrauksen arvoinen?

  • Milloin te tai joku tuntemanne henkilö olette päättäneet erottautua jumalattomista vaikutuksista? (Muistuta oppilaille, ettei heidän pidä kertoa mitään, mikä on liian henkilökohtaista tai yksityistä.) Mikä oli vaikeaa tuosta vaikutuksesta erottautumisessa? Mitä siunauksia sen tekemisestä koitui?

Pyydä oppilaita pohtimaan, onko heidän elämässään mitään sellaisia vaikutteita, jotka saattaisivat johtaa heitä syntiin. Kehota heitä kirjoittamaan seminaarimuistivihkoonsa tai pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaansa, kuinka he aikovat erottautua noista vaikutteista.

Tee yhteenveto jakeista Mark. 9:49–50 selittämällä, että Vapahtaja neuvoi opetuslapsiaan luomaan toisiinsa sopuisat suhteet.

Päätä oppiaihe kannustamalla oppilaita toimimaan tämän oppiaiheen aikana mahdollisesti saamiensa kehotusten mukaan.

Kommentteja ja taustatietoja

Markus 9:31. ”Ihmisen Poika”

”Ihmisen Poika” on ”nimitys, jota Jeesus Kristus käytti itsestään (Luuk. 9:22; 21:36). Se tarkoitti Pyhyyden Ihmisen Poikaa. Pyhyyden Ihminen on yksi Isän Jumalan nimistä. Kun Jeesus kutsui itseään Ihmisen Pojaksi, hän julisti avoimesti jumalallista sukulaisuutta Isäänsä. Tämä nimitys esiintyy usein evankeliumeissa. Myöhempien aikojen ilmoitus vahvistaa tämän Vapahtajan nimen erityisen merkityksen ja pyhyyden (OL 45:39; 49:6, 22; 58:65; Moos. 6:57).” (PKO, ”Ihmisen Poika”, scriptures.lds.org/fi.)

Markus 9:38–40. Mies, joka ajoi pois pahoja henkiä Vapahtajan nimessä

Vanhin Bruce R. McConkie kahdentoista apostolin koorumista on selittänyt, että apostoli Johannes oli huolissaan miehestä, joka ajoi pois pahoja henkiä Vapahtajan nimessä, kenties siksi, että mies ”ei kuulunut niiden opetuslasten sisäpiiriin, jotka kulkivat, söivät ja nukkuivat Opettajan kanssa sekä olivat Häneen jatkuvassa yhteydessä. Luukas esittää asian näin: ’Hän ei seuraa sinua meidän joukossamme’, eli hän ei kuulu meidän matkaseurueeseemme. Mutta Herramme vastauksesta käy ilmi, että mies oli valtakunnan jäsen, laillinen toimija, joka toimi pappeuden valtuudella ja uskon voimalla. Joko Johannes ei tuntenut häntä ja oletti sen vuoksi virheellisesti, ettei hänellä ollut valtuutta, tai sitten Johannes oletti virheellisesti, että voima karkottaa pahoja henkiä rajoittui kahteentoista eikä ulottunut kaikkiin uskollisiin pappeudenhaltijoihin. On aivan mahdollista, että henkilö, joka karkotti pahoja henkiä, oli seitsenkymmen. Uudessa testamentissa ei ole merkintää seitsemänkymmenen ensimmäisen koorumin kutsumisesta, mutta kun Jeesus (myöhemmin) kutsui seitsemänkymmenen toisen koorumin palvelutyöhön, Hän antoi heille nimenomaan vallan ajaa pois saastaisia henkiä (ks. Luuk. 10:1–20).” (Doctrinal New Testament Commentary, 3 osaa, 1965–1973, osa 1, s. 417.)

”Vapahtajan vastaus Johannekselle jakeessa Mark. 9:40 vahvisti Johannekselle ja kahdelletoista, että mies oli opetuslapsi, jolla oli valtuus, vaikkei hän ollutkaan apostoli” (New Testament Student Manual, kirkon koululaitoksen oppikirja, 2014, s. 125).

Markus 9:42. ”Olisi parempi, että hänet heitettäisiin mereen myllynkivi kaulassa”

Vanhin Bruce R. McConkie kahdentoista apostolin koorumista on opettanut jakeeseen Mark. 9:42 sisältyvästä Vapahtajan varoituksesta:

”Harva rikkomus on yhtä vastenmielinen ja paha kuin se, että opettaa väärää oppia ja johtaa sieluja pois Jumalan ja pelastuksen luota. – – Jos iankaikkinen ilo on palkinto, joka annetaan niille, jotka opettavat totuutta ja tuovat sieluja pelastukseen, eivätkö ne, jotka opettavat vääriä oppeja ja johtavat sieluja tuomion alaisiksi, saa palkakseen iankaikkisen katumuksen? (Ks. OL 18:10–16.)

– – On parempi kuolla ja menettää kuolevaisuuden olemassaolon jatkumisen siunaukset kuin elää ja johtaa sieluja pois totuudesta ja siten tuottaa itselleen iankaikkinen tuomio.” (Doctrinal New Testament Commentary, 3 osaa, 1965–1973, osa 1, s. 420.)

Markus 9:43–48. Erottautuminen vaikutuksista, jotka voivat johtaa meitä syntiin

Presidentti Russell M. Nelson kahdentoista apostolin koorumista on opettanut, milloin on sopivaa erottautua niistä, jotka johtaisivat meitä syntiin:

”Keiden kanssa päätätte olla tekemisissä?

Olkaa tekemisissä monien hyvien ihmisten kanssa, jotka myös uskovat Jumalaan. Ovatpa uskovaiset sitten juutalaisia, katolisia, protestantteja tai muslimeja, he tietävät, että ehdoton totuus tosiaan on olemassa. – –

Kun jatkatte elämän matkaa, tutustutte myös ihmisiin, jotka eivät usko Jumalaan. Monet heistä eivät ole vielä löytäneet jumalallista totuutta eivätkä tiedä, mistä sitä etsiä. Mutta te nuoret, joilla on jalo syntyperä, tulette heidän pelastuksekseen. – –

Kun olette tekemisissä ei-uskovaisten kanssa, olkaa tietoisia siitä, etteivät kaikki heistä ajattele teidän parastanne (ks. OL 1:16; 89:4). Heti kun huomaatte sen, paetkaa kiireesti heidän luotaan ja pysykää heistä loitolla (ks. 1. Tim. 6:5–6, 11).” (”Mitä te valitsette?”, Liahona, tammikuu 2015, s. 21.)

Markus 9:43–48. Joutuminen ”helvettiin, missä ’mato ei kuole eikä tuli sammu’”

Sana helvetti jakeissa Mark. 9:43, 45 ja 47 on käännös sanasta gehenna, joka on kreikankielinen muoto hepreankielisistä sanoista ge hinnom, jotka tarkoittavat ”Hinnomin laakso”. Tässä syvässä laaksossa Jerusalemin eteläpuolella ”epäjumalia palvovat juutalaiset uhrasivat lapsiaan [pakanajumala] Molokille (ks. 2. Aikak. 28:3; 33:6; Jer. 7:31; 19:2–6)” (Bible Dictionary, ”Hell”). Kun kuningas Josia oli lopettanut tämän käytännön, laaksoa ”käytettiin paikkana, jossa poltettiin kaupungin jätteet (ks. 2. Kun. 23:10), ja tällä tavoin siitä tuli vertauskuva piinan paikasta (ks. Matt. 5:22, 29–30; 10:28; 18:9; 23:15, 33; Mark. 9:43, 45, 47; Luuk. 12:5; Jaak. 3:6). Ilmaukset ’helvetin tulesta’ johtuvat todennäköisesti vaikutelmasta, jonka ihmismieli sai nähdessään tämän loputtoman palamisen, ja ne ovat kuvaannollisia niiden piinasta, jotka päättävät olla olematta kuuliaisia Jumalalle.” (Bible Dictionary, ”Hell”.)

Jakeissa Mark. 9:44, 46 viitataan kapinoiviin, joissa on mato, joka ”ei kuole”. Jotkin matolajit kaluavat läpi jätteiden. Loismadot ovat elävän ruumiin kiusana aiheuttaen erilaisia vaivoja ja kovia tuskia. Näin mato, joka ”ei kuole”, kuvaa kapinoivien muistoja ja omantunnontuskia, jotka kalvavat ja piinaavat heitä jatkuvasti seuraavassa elämässä.