Kirjasto
Oppiaihe 77: Johannes 17


Oppiaihe 77

Johannes 17

Johdanto

Ennen kuin Vapahtaja kärsi Getsemanessa, Hän piti suuren esirukouksensa. Hän rukoili, että Hänen opetuslapsensa ja kaikki, jotka seuraisivat Häntä, tulisivat tuntemaan taivaallisen Isän ja saisivat iankaikkisen elämän, ja Hän rukoili, että he voisivat olla yhtä Hänen ja Hänen Isänsä kanssa.

Opetusehdotuksia

Johannes 17:1–8

Jeesus Kristus puhuu taivaalliselle Isälle rukouksessa

Kehota oppilaita nimeämään kuuluisia ihmisiä, joista he tietävät jotakin. Pyydä heitä sitten nimeämään omassa elämässään olevia ihmisiä, jotka he tuntevat parhaiten.

  • Mitä eroa on sillä, että tietää jotakin jostakusta, ja sillä, että todella tuntee tuon ihmisen?

  • Mitä vaaditaan, että todella tuntee jonkun?

  • Ketkä ovat henkilöitä, jotka teidän olisi mielestänne tärkeää tuntea paremmin? Miksi?

Selitä, että Vapahtaja opetti, miten tärkeää on tulla tuntemaan taivaallinen Isä ja Hänet. Kehota oppilaita heidän tutkiessaan lukua Joh. 17 etsimään totuuksia, jotka auttavat heitä tuntemaan taivaallisen Isän ja Jeesuksen Kristuksen paremmin.

Auta oppilaita ymmärtämään luvun Joh. 17 taustaa selittämällä, että jossakin vaiheessa sen jälkeen kun Vapahtaja ja Hänen opetuslapsensa olivat syöneet viimeisen aterian ja ennen kuin he menivät Getsemanen puutarhaan, Jeesus piti rukouksen, joka tunnetaan perinteisesti esirukouksena. Sana esirukous tarkoittaa, että rukoilee jonkun toisen puolesta. Tässä tapauksessa Jeesus Kristus puhui taivaalliselle Isälle opetuslastensa puolesta pyytäen, että he voisivat saada iankaikkisen elämän.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Joh. 17:1–3. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja kiinnittämään huomiota siihen, kuinka Vapahtaja kuvaili iankaikkista elämää.

  • Kuinka Vapahtaja kuvaili iankaikkista elämää?

  • Kuinka ilmaisisitte jakeen 3 perusteella periaatteen, joka opettaa, mitä meidän täytyy tehdä saadaksemme iankaikkisen elämän? (Oppilaat saattavat käyttää eri sanoja, mutta varmista, että on selvää, että saadaksemme iankaikkisen elämän meidän täytyy tulla tuntemaan taivaallinen Isä ja Hänen Poikansa Jeesus Kristus.)

Auta luokan jäseniä ymmärtämään, mitä Jumalan tunteminen tarkoittaa, kehottamalla yhtä oppilasta lukemaan ääneen kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Bruce R. McConkien seuraavat sanat:

Kuva
Elder Bruce R. McConkie

”Jumalasta tietäminen on toista kuin Hänen tuntemisensa. Me tiedämme Hänestä, kun me ymmärrämme, että Hän on persoonallinen olento, jonka kuvaksi ihminen luotiin; kun me tiedämme, että Poika on Isän olemuksen kuva, ja kun me tiedämme, että sekä Isällä että Pojalla on tiettyjä ominaisuuksia ja voimia. Mutta me tunnemme Heidät iankaikkisen elämän saamisen kannalta, kun me nautimme sellaisesta ja teemme sellaista, mitä He tekevät. Jumalan tunteminen on sitä, että ihminen ajattelee, mitä Hän ajattelee, ihminen tuntee, mitä Hän tuntee, ihmisellä on se voima, joka Hänellä on, että hän ymmärtää ne totuudet, jotka Hän ymmärtää, ja tekee sitä, mitä Hän tekee. Ne, jotka tuntevat Jumalan, tulevat Hänen kaltaisikseen, ja heillä on Hänen kaltaisensa elämä, joka on iankaikkinen elämä.” (Ks. Joseph B. Wirthlin, ”Herramme ja Vapahtajamme”, Valkeus, tammikuu 1994, s. 6–7.)

  • Kuinka Isän ja Pojan tunteminen on eri asia kuin että vain tietää Heistä?

  • Miksi ihminen ei voi saada iankaikkista elämää tuntematta Isää Jumalaa ja Jeesusta Kristusta?

  • Kuinka me voimme tulla tuntemaan Isän ja Pojan?

Tee yhteenveto jakeista Joh. 17:4–5 selittämällä, että Vapahtaja kertoi Isälleen, että Hän oli tehnyt työn, jonka Hänen Isänsä oli antanut Hänen tehtäväkseen. Hän pyysi Isäänsä kirkastamaan Hänet samalla kirkkaudella, joka Hänellä oli ollut kuolevaisuutta edeltävässä elämässä.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Joh. 17:6–8. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja ottamaan selville, mitä Vapahtajan opetuslapset olivat tehneet tullakseen tuntemaan Hänet.

  • Mitä opetuslapset olivat tehneet tullakseen tuntemaan Vapahtajan? (Voit kannustaa oppilaita merkitsemään jakeessa 8 ilmaukset ”ottaneet vastaan”, ”tietävät” ja ”uskovat”.)

Johannes 17:9–19

Vapahtaja rukoilee opetuslastensa puolesta

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Joh. 17:9. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille, keiden puolesta Vapahtaja erityisesti rukoili.

  • Keiden puolesta Vapahtaja rukoili ollessaan aloittamassa sovituksen toteuttamista?

  • Mistähän syystä apostoleille on ehkä ollut apua siitä, että he kuulivat Vapahtajan rukoilevan heidän puolestaan?

Kirjoita taululle Joh. 17:11–18. Järjestä oppilaat pareiksi. Kehota heitä tutkimaan parinsa kanssa näitä jakeita ja ottamaan selville, mitä Jeesus pyysi opetuslastensa puolesta. Voit kehottaa oppilaita merkitsemään, mitä he löytävät. Pyydä riittävän ajan kuluttua muutamia pareja kertomaan luokan jäsenille, mitä he ovat löytäneet.

Tuo esiin, että Vapahtaja mainitsi, että Hänen opetuslapsensa eläisivät edelleen maailmassa, joka oli paha ja joka vihasi heitä.

  • Minkä totuuden me voimme oppia jakeiden 14–16 perusteella elämisestä maailmassa Jeesuksen Kristuksen opetuslapsina? (Kun oppilaat ovat vastanneet, kirjoita taululle seuraava totuus: Jeesuksen Kristuksen opetuslapsina meidän on määrä olla maailmassa mutta ei maailmasta.)

  • Mitä mielestänne tarkoittaa se, että on maailmassa mutta ei maailmasta?

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin M. Russell Ballardin seuraavat sanat:

Kuva
Elder M. Russell Ballard

”Me sanomme kirkossa usein: ’Olkaa maailmassa mutta älkää maailmasta.’ – –

Kenties meidän pitäisi toistaa edellä mainittu lausuma kahtena erillisenä kehotuksena. Ensiksi: Olkaa maailmassa. Osallistukaa, olkaa perillä asioista. Yrittäkää olla ymmärtäväisiä ja suvaitsevaisia ja arvostaa erilaisuutta. Vaikuttakaa yhteiskuntaan merkittävällä tavalla palvelemalla ja osallistumalla. Toiseksi: Älkää olko maailmasta. Älkää kulkeko vääriä polkuja älkääkä taipuko siihen, mikä ei ole oikein, älkääkä hyväksykö sellaista. – –

Kirkon jäsenten pitää vaikuttaa enemmän kuin mitä meihin vaikutetaan. Meidän pitäisi tehdä työtä synnin ja pahuuden tulvan ehkäisemiseksi sen sijaan että antaisimme sen viedä meitä passiivisesti mukanaan. Meidän jokaisen on tarpeen auttaa ongelman ratkaisemisessa sen sijaan, että välttäisimme sitä tai olisimme piittaamatta siitä.” (Ks. ”Television vaikutukset”, Valkeus, heinäkuu 1989, s. 74.)

  • Miksi Herra haluaa meidän pysyvän maailmassa olematta maailmasta?

Kehota oppilaita toimimaan jälleen parinsa kanssa ja keksimään jokin esimerkki siitä, kuinka ihminen voisi olla maailmassa mutta ei maailmasta kussakin seuraavista tilanteista:

  1. koulussa

  2. ystävien parissa

  3. verkossa.

Kehota riittävän ajan kuluttua muutamia oppilaita selittämään luokalle heidän keksimänsä esimerkit. Kehota muutamaa oppilasta kertomaan kokemuksistaan, kun he tai joku heidän tuntemansa henkilö ovat osoittaneet sopivalla tavalla olevansa maailmassa mutta ei maailmasta.

Kehota oppilaita kirjoittamaan seminaarimuistivihkoonsa tai pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaansa yksi täsmällinen tapa, jolla he pyrkivät seuraamaan paremmin Vapahtajaa olemalla maailmassa mutta ei maailmasta.

Johannes 17:20–26

Vapahtaja rukoilee kaikkien ihmisten puolesta, jotka ottavat vastaan Hänen evankeliuminsa

Kehota yhtä oppilasta tulemaan luokan eteen ja tekemään jokin tehtävä, jossa hänen kätensä likaantuvat (kuten puhdistamaan taulu tai kaivamaan jokin esine kulhosta, jossa on multaa). Kannusta oppilasta hänen tehtävää suorittaessaan pyrkimään siihen, että hänen kätensä pysyvät puhtaina.

Kun oppilas on tehnyt tehtävän, pyydä häntä näyttämään kätensä luokalle.

  • Kuinka tämä toiminta voisi olla samankaltaista kuin pyrkimyksemme olla maailmassa mutta ei maailmasta? (Parhaista pyrkimyksistämme huolimatta me emme pysy täysin puhtaina synneistä ja pahuudesta, joita tässä maailmassa on.)

  • Jos meitä ei voisi puhdistaa synneistämme, mitä seurauksia lopulta kokisimme? Miksi? (Meidät erotettaisiin pois Jumalan luota ikuisiksi ajoiksi, koska mikään epäpuhdas ei voi asua Hänen luonaan [ks. 1. Nefi 15:33–34].)

Kiitä oppilasta ja pyydä häntä palaamaan paikalleen.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Joh. 17:20–23. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja ottamaan selville, minkä puolesta Jeesus Kristus rukoili.

  • Minkä puolesta Jeesus Kristus rukoili? (Voit ehdottaa, että oppilaat merkitsevät sanan yhtä aina kun se esiintyy jakeissa 20–23.)

  • Minkä ansiosta meistä voi tulla yhtä Isän ja Pojan kanssa? (Jeesuksen Kristuksen sovituksen siunausten ansiosta, jotka me saamme noudattamalla Hänen käskyjään, ja Pyhän Hengen lahjan avulla.)

Kirjoita taululle seuraava totuus: Kun tulemme Jeesuksen Kristuksen luokse ja otamme vastaan Hänen sovituksensa siunaukset, meistä voi tulla yhtä Isän ja Pojan kanssa.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Jeffrey R. Hollandin seuraavat sanat:

Kuva
Elder Jeffrey R. Holland

”Englanninkielisen sanan atonement (’sovitus’) kirjaimellinen merkitys selittää itse itsensä: at-one-ment, tuoda yhteen asiat, jotka ovat olleet erillään tai erkaantuneina” (ks. ”Jeesuksen Kristuksen sovitus”, Liahona, maaliskuu 2008, s. 35).

  • Miksi te haluatte olla yhtä taivaallisen Isän ja Jeesuksen Kristuksen kanssa sen perusteella, mitä tiedätte Heistä?

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen ensimmäisen presidenttikunnan jäsenen, presidentti James E. Faustin seuraavat sanat. Pyydä luokan jäseniä kuuntelemaan, mikä siunaus koituu niille, jotka pyrkivät olemaan yhtä taivaallisen Isän ja Jeesuksen Kristuksen kanssa.

Kuva
President James E. Faust

”Meidän pitää paitsi tavoitella vakaasti tietoa Mestarista myös pyrkiä, kuten Hän kehotti, olemaan yhtä Hänen kanssaan (ks. Joh. 17:21). – –

Edessä olevat päivät ovat ahdistuksen ja vaikeuksien täyttämiä. Mutta henkilökohtaisen jumalasuhteemme rohkaisevan lohdun myötä meille annetaan tyynnyttävää rohkeutta.” (Ks. ”Että me tuntisimme Sinut, ainoan todellisen Jumalan, ja Jeesuksen Kristuksen”, Liahona, helmikuu 1999, s. 3, 6.)

Todista siitä, miten tärkeää on tulla tuntemaan Jeesus Kristus ja taivaallinen Isä ja pyrkiä olemaan yhtä Heidän kanssaan.

Kehota oppilaita pohtimaan, mitä he voivat tehdä oppiakseen tuntemaan paremmin taivaallisen Isän ja Jeesuksen Kristuksen sekä vahvistaakseen suhdettaan Heihin.

Kehota oppilaita kirjoittamaan ajatuksensa pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaansa tai seminaarimuistivihkoonsa. Kehota riittävän ajan kuluttua muutamaa oppilasta, jotka haluavat, kertomaan ajatuksistaan ja tunteistaan luokalle.

Kuva
scripture mastery icon
Pyhien kirjoitusten hallinta – Joh. 17:3

Auta oppilaita oppimaan ulkoa Joh. 17:3 kehottamalla heitä pitämään seuraavan viikon aikana mukanaan pyhien kirjoitusten hallittavien kohtien korttia, jossa on tämä kohta. Kannusta heitä käymään kohtaa läpi ja harjoittelemaan sen sanomista tilaisuuksien tullessa. Voit ehdottaa, että he yrittävät sanoa sen ulkoa jollekulle perheenjäsenelle ja selittää, mitä se tarkoittaa. Kehota muutaman seuraavan päivän aikana oppitunnin alussa oppilaita kertomaan, kuinka he edistyvät tämän kohdan ulkoa opettelemisessa.

Kommentteja ja taustatietoja

Johannes 17:3. Tuntea Isä Jumala ja Jeesus Kristus

Tunteaksemme Isän ja Pojan meillä täytyy olla oikea ymmärrys Heistä. Monet ihmiset uskovat, että Jumala ja jumaluus ovat käsittämättömiä, mutta se on väärää oppia.

Vanhin Bruce R. McConkie kahdentoista apostolin koorumista on selittänyt:

”Suurin ihmisen tuntema totuus on, että taivaassa on Jumala, joka on ääretön ja iankaikkinen, että Hän on kaiken luoja, ylläpitäjä ja säilyttäjä, että Hän loi meidät ja tähtitaivaat ja laati ja sääti pelastussuunnitelman, jonka mukaan me voisimme edistyä ja kehittyä ja tulla Hänen kaltaisikseen. Häntä koskeva totuus on, että Hän on taivaallinen Isämme, että Hänellä on liha- ja luuruumis yhtä käsin kosketeltava kuin ihmisellä, että Hän on kirjaimellinen persoona ja että jos me uskomme Hänen lakeihinsa ja noudatamme niitä, me voimme saada sen korotuksen, joka Hänellä on. Se on suurin totuus ja loistavin oppi, mitä ihmismieli tuntee.” (”The Seven Deadly Heresies”, Brigham Youngin yliopiston takkavalkeailta, 1. kesäkuuta 1980, s. 7, speeches.byu.edu.)

Johannes 17:12. Kadotuksen poika

Englanninkielisessä kuningas Jaakon raamatunkäännöksessä käytetään ilmausta ”kadotuksen poika”. Vaikuttaa siltä, että Jeesus Kristus käytti sanoja ”kadotuksen poika” tarkoittamaan Juudas Iskariotia, joka tuossa vaiheessa oli jättänyt Jeesuksen ja muut yksitoista apostolia kavaltaakseen Jeesuksen turmeltuneille juutalaisjohtajille. Vanhin Bruce R. McConkie kahdentoista apostolin koorumista on huomauttanut: ”Juudas – – ei luultavasti ollut kadotuksen poika siinä mielessä, että hän olisi kirottu ikuisesti, vaan siinä mielessä, että hän oli Saatanan poika tai seuraaja tässä elämässä. Ks. Matt. 26:21–25.” (Doctrinal New Testament Commentary, 3 osaa, 1965–1973, osa 1, s. 765.)

Johannes 17:20–23. Ne, ”jotka heidän todistuksensa tähden uskovat minuun”

Vaikka Jeesus Kristus aloitti esirukouksensa rukoilemalla niiden opetuslasten puolesta, jotka olivat Hänen kanssaan, Hän laajensi rukouksensa koskemaan kaikkia, jotka uskovat Häneen ”heidän todistuksensa tähden”. Herran kirkon jäsenet tulevat tuntemaan Jeesuksen Kristuksen apostolien todistuksen ja opetusten välityksellä. Tämä auttaa meitä ymmärtämään, miten tärkeää on tutkia ensimmäisen presidenttikunnan ja kahdentoista apostolin koorumin jäsenten opetuksia tänä aikana. Sana he jakeessa 22 tarkoittaa apostoleja ja uskollisia jäseniä, jotka ovat tutkineet heidän opetuksiaan ja ovat sopusoinnussa heidän kanssaan kuten he ovat Jumalan Pojan kanssa. Lisätietoja siitä, kuinka me voimme olla ”täydellisesti yhtä” (Joh. 17:23), on kohdassa OL 76:69.