Kirjasto
Oppiaihe 76: Johannes 16


Oppiaihe 76

Johannes 16

Johdanto

Pääsiäisaterian jälkeen Jeesus Kristus jatkoi opetuslastensa opettamista. Hän kertoi heille, että Hän menisi pian Isänsä luo ja että Pyhä Henki eli Puolustaja tulisi ja johdattaisi heitä kaikkeen totuuteen. Jeesus profetoi omasta kuolemastaan ja ylösnousemuksestaan ja julisti, että Hän oli voittanut maailman.

Opetusehdotuksia

Johannes 16:1–15

Jeesus selittää Pyhän Hengen tehtävää

Kehota yhtä oppilasta tulemaan huoneen etuosaan. Sido oppilaan silmät niin, ettei oppilas näe. Kun oppilaan silmät on sidottu, kehota muita oppilaita asettamaan pyhät kirjoituksensa jonnekin huoneessa. Kysy sitten oppilaalta, jonka silmät on sidottu, kuinka vaikeaa olisi löytää jonkun tietyn henkilön pyhät kirjoitukset huoneesta ja avata ne tietyltä sivulta. Kysy oppilaalta, olisiko siitä apua, jos joku olisi halukas opastamaan hänet noiden pyhien kirjoitusten luo.

Kehota oppilasta, jonka silmät on sidottu, valitsemaan toinen oppilas toimimaan oppaana. Kehota valittua oppilasta johtamaan oppilas, jonka silmät on sidottu, näiden pyhien kirjoitusten luo ja auttamaan tätä löytämään tietty sivu. Kun nämä tehtävät on suoritettu, kehota oppilaita hakemaan pyhät kirjoituksensa. Selitä, että kun Jeesus Kristus oli maan päällä, Hän valmensi ja opetti opetuslapsiaan. Hän johdatti heitä henkilökohtaisesti ymmärtämään opettamansa totuudet.

Tee yhteenveto jakeista Joh. 16:1–4 selittämällä, että kun Jeesus oli syönyt pääsiäisaterian opetuslastensa kanssa, Hän kertoi heille, että tulisi aika, jolloin ihmiset vihaisivat heitä, ja että nämä ihmiset uskoisivat tekevänsä palveluksen Jumalalle surmaamalla heidät.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Joh. 16:5–6. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja ottamaan selville, mitä Jeesus sanoi opetuslapsilleen ja miltä se heistä tuntui.

  • Miltä opetuslapsista tuntui, kun he kuulivat, että Jeesus menisi pois ja että heitä vainottaisiin?

Kehota oppilasta, joka toimi oppaana silmät sidotulle oppilaalle, palaamaan paikalleen. Kysy oppilaalta, joka silmät on sidottu:

  • Miltä tuntuisi olla jälleen yksin ilman ystävää, joka auttaisi sinua?

Anna oppilaalle, jonka silmät on sidottu, tuoli ja pyydä häntä istumaan (mutta jätä side silmille).

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Joh. 16:7. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille, kenet Jeesus lupasi lähettää mentyään pois.

  • Kenen Jeesus lupasi tulevan Hänen lähdettyään? (Jeesus lähettäisi Puolustajan

eli Pyhän Hengen.) Tuo esiin, että ”Pyhä Henki ei toiminut juutalaisten keskuudessa täyteydessään Jeesuksen kuolevaisuudessa viettäminä vuosina (ks. Joh. 7:39; 16:7)” (Bible Dictionary, ”Holy Ghost”). Auta luokan jäseniä ymmärtämään, miksi Pyhä Henki ei toiminut täyteydessään, lukemalla ääneen kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Bruce R. McConkien seuraavat sanat:

Kuva
Elder Bruce R. McConkie

”Niin kauan kuin Jeesus oli henkilökohtaisesti opetuslastensa kanssa, heillä ei ollut täyttä tarvetta saada Hengen jatkuvaa kumppanuutta, kuten heillä olisi Jeesuksen lähdettyä” (Doctrinal New Testament Commentary, 3 osaa, 1965–1973, osa 1, s. 753).

Tee yhteenveto jakeista Joh. 16:8–12 selittämällä, että yksi Pyhän Hengen tehtävistä on nuhdella maailmaa synnistä.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Joh. 16:13 ja pyydä luokan jäseniä etsimään, mitä muita tehtäviä Puolustaja täyttäisi opetuslasten elämässä Jeesuksen lähdön jälkeen.

  • Mitä tehtäviä Pyhä Henki täyttäisi Herran opetuslasten elämässä Hänen lähtönsä jälkeen? Kuinka opetuslapset hyötyisivät siitä avusta ja johdatuksesta, jota Pyhä Henki antaisi?

  • Mitä Pyhä Henki jakeen 13 mukaan voi tehdä myös meidän hyväksemme meidän aikanamme? (Kun oppilaat ovat vastanneet, kirjoita taululle seuraava totuus: Pyhä Henki voi johtaa meidät koko totuuteen ja ilmoittaa, mitä on tuleva.)

  • Millä tavoin Pyhä Henki johtaa meitä totuuteen?

  • Millä tavoin Pyhä Henki saattaisi ilmoittaa meille, mitä on tuleva? (Jos tarpeen, selitä, että Pyhän Hengen avulla Jumala voi antaa vahvistusta, toivoa, näkemystä, varoituksia ja johdatusta tulevaisuuttamme varten.)

Aseta jokin esine (palkkio) hyllylle tai tuolille tai jonnekin muualle huoneessa. Kehota oppilasta, jonka silmät on sidottu, etsimään esine. Kehota toista oppilasta kuiskaamaan hänelle ohjeita, jotka auttavat häntä etenemään ja löytämään palkkion. Kun oppilas on löytänyt palkkion, kehota häntä ottamaan side pois silmiltään. Pyydä kumpaakin oppilasta palaamaan omille paikoilleen. Kysy luokan jäseniltä:

  • Milloin olette tunteneet Pyhän Hengen johtavan teitä totuuteen? Kuinka tunnistitte, että juuri Pyhä Henki johti teitä?

Voit kertoa kokemuksen, jolloin Pyhä Henki on johtanut sinua elämässäsi. Auta oppilaita toteuttamaan oppimaansa totuutta käytännössä kannustamalla heitä elämään tavalla, joka tuo Pyhän Hengen johdatuksen heidän elämäänsä.

Tuo esiin, että jae Joh. 16:13 osoittaa, että Pyhä Henki, jonka tehtävä on todistaa Isästä ja Pojasta, ei ”puhu omissa nimissään, vaan puhuu sen, minkä kuulee”. Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Joh. 16:14–15 ja pyydä luokan jäseniä panemaan merkille, kenen viestejä Pyhä Henki puhuu meille.

  • Kenen viestejä Pyhä Henki välittää meille? (Kun oppilaat ovat vastanneet, kirjoita taululle seuraava totuus: Pyhä Henki ilmoittaa totuuksia ja ohjeita, jotka tulevat taivaalliselta Isältä ja Jeesukselta Kristukselta.)

  • Miksi on hyödyllistä tietää, että kun Pyhä Henki puhuu meille, Hän puhuu taivaallisen Isän ja Jeesuksen Kristuksen puolesta?

Selitä oppilaille, että Pyhän Hengen välittämä ”tieto sinun hengellesi antaa paljon suuremman varmuuden kuin mikään tieto, jonka voit saada luonnollisilla aisteillasi” (Lujana uskossa, 2005, s. 131). Se tarkoittaa, että Pyhä Henki on totuuden oppimisessa arvokkain oppaamme ja Hänen vaikutuksensa on arvokkaampaa kuin fyysiset todisteet, muiden mielipiteet tai maailman järkeily. Meidän laillamme Vapahtajan opetuslasten piti oppia luottamaan siihen, että Pyhä Henki on heidän oppaanaan Herran ollessa fyysisesti poissa.

Johannes 16:16–33

Vapahtaja kertoo lähtevänsä kuolevaisuudesta ja julistaa, että Hän on voittanut maailman

Kehota oppilaita miettimään tilannetta, jolloin heidän piti jättää hyvästit joksikin aikaa jollekulle perheenjäsenelle tai ystävälle.

  • Mitä sanoitte lohduttaaksenne toisianne, kun hyvästelitte?

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Joh. 16:16. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille, mitä muuta sellaista Jeesus sanoi opetuslapsilleen, mikä on saattanut lohduttaa heitä heidän ajatellessaan Hänen lähtöään. Pyydä luokan jäseniä kertomaan, mitä he huomaavat.

Selitä, että jakeissa Joh. 16:17–19 kerrotaan, etteivät opetuslapset ymmärtäneet, mitä Jeesus tarkoitti sanoessaan, että Hän lähtisi mutta että he näkisivät Hänet jälleen.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Joh. 16:20–22. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja ottamaan selville, mitä Herra sanoi opetuslastensa tuntevan, kun Hän lähtisi, ja mitä he tuntisivat, kun he näkisivät Hänet jälleen.

  • Miltä opetuslapsista tuntuisi, kun Jeesus olisi poissa? Mitä Hän lupasi tapahtuvan sen jälkeen?

Selitä, että opetuslapset näkisivät Jeesuksen jälleen Hänen ylösnousemuksensa jälkeen. Vaikka heidän surunsa Hänen kuolemastaan olisi suuri, niin ilo, jota he tuntisivat Hänen ylösnousemuksessaan, olisi kestävää.

Tee yhteenveto jakeista Joh. 16:23–32 selittämällä, että Jeesus opetti opetuslapsiaan rukoilemaan suoraan taivaallista Isää Hänen (Kristuksen) nimessään ja vakuutti heille, että Isä rakasti heitä ja Häntä.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Joh. 16:33 ja pyydä luokan jäseniä etsimään sanoja ja ilmauksia, joita Vapahtaja käytti lohduttaakseen opetuslapsiaan.

  • Mitä sanoja ja ilmauksia Herra käytti lohduttaakseen opetuslapsiaan?

  • Miksi me voimme jakeen 33 mukaan tuntea onnea ja rauhaa jopa maailmassa, joka on täynnä koettelemuksia ja kuolemaa? (Kun oppilaat ovat vastanneet, kirjoita taululle seuraava periaate: Koska Jeesus Kristus on voittanut maailman, me voimme olla rohkeita ja tuntea rauhaa.)

  • Mitä mielestänne tarkoittaa se, että Jeesus Kristus on voittanut maailman?

Selitä, että Isän Ainosyntyisenä Jeesus Kristus eli synnittömän elämän voittaen kuolevaisuuden jokaisen kiusauksen. Hän myös koki meidän jokaisen tuskan ja ahdistuksen ja sovitti meidän kaikkien synnit. Elämällään, kärsimyksellään, kuolemallaan ja ylösnousemuksellaan Hän voitti kaiken sen, mikä estäisi meitä tulemasta puhtaiksi, kokemasta rauhaa ja elämästä jälleen taivaallisen Isän ja rakkaittemme kanssa.

  • Millä tavoin tieto siitä, että Jeesus Kristus on voittanut maailman, auttaa meitä pysymään rohkeina ja tuntemaan rauhaa?

Anna oppilaille jäljennös presidentti Thomas S. Monsonin seuraavista sanoista. Kehota yhtä oppilasta lukemaan ne ääneen ja pyydä luokan jäseniä etsimään selitystä siihen, miksi me voimme olla rohkealla mielellä tämän maailman koettelemuksista ja vaikeuksista huolimatta.

Kuva
President Thomas S. Monson

”Olkaamme rohkealla mielellä eläessämme elämäämme. Vaikka me elämme yhä vaarallisempia aikoja, Herra rakastaa meitä ja välittää meistä. Hän on aina rinnallamme, kun teemme sitä, mikä on oikein. Hän auttaa meitä avuntarpeen hetkenä. – – Elämämme voi myös olla täynnä iloa, kun noudatamme Jeesuksen Kristuksen evankeliumin opetuksia.

Herra on kehottanut: ’Pysykää rohkeina: minä olen voittanut maailman’ [Joh. 16:33]. Mitä suurta onnea tuon tiedon pitäisikään tuoda meille. Hän eli meidän vuoksemme, ja Hän kuoli meidän vuoksemme. Hän maksoi syntimme. Noudattakaamme Hänen esimerkkiään. Osoittakaamme suuri kiitollisuutemme Hänelle ottamalla vastaan Hänen uhrinsa ja elämällä siten, että olemme kelvollisia palaamaan ja jonakin päivänä elämään Hänen luonaan.” (”Herra olkoon tiellä kanssasi”, Liahona, marraskuu 2012, s. 111.)

  • Milloin tieto siitä, että Jeesus Kristus on voittanut maailman, on auttanut teitä olemaan rohkealla mielellä ja tuntemaan rauhaa?

Kehota oppilaita olemaan rohkealla mielellä ja elämään Jeesuksen Kristuksen evankeliumin mukaan. Todista, että kun he tekevät niin, he tuntevat rauhaa ja toivoa, jotka ovat mahdollisia Herran sovitusuhrin ja ylösnousemuksen ansiosta.

Kommentteja ja taustatietoja

Johannes 16:33. ”Pysykää rohkeina”

Huhtikuun 2009 yleiskonferenssissa presidentti Thomas S. Monson kertoi vanhin Ezra Taft Bensonin ja Frederick W. Babbelin kokemuksesta heidän käydessään Euroopassa toisen maailmansodan päättymisen jälkeen. Hän kertoi leskiäidistä, jolla oli neljä pientä lasta ja joka huomasi olevansa vihollisalueella. Vaikka tämä nainen matkusti yli tuhat kilometriä turvaan menettäen jokaisen lapsensa kylmään ja nälkään, hän pysyi uskollisena Jeesukseen Kristukseen kohdistuvassa toivossaan, että hänen perheensä voisi olla yhdessä ylösnousemuksessa.

Kerrottuaan naisen kokemuksista presidentti Monson sanoi seuraavaa:

”Todistan teille, että meille luvatut siunaukset ovat mittaamattomat. Vaikka myrskypilviä kerääntyy, vaikka sade lankeaa yllemme, tietomme evankeliumista ja rakkautemme taivaallista Isäämme ja Vapahtajaamme kohtaan lohduttaa ja tukee meitä ja tuo iloa sydämeemme, kun vaellamme oikeamielisesti ja pidämme käskyt. Tässä maailmassa ei ole mitään, mikä voi voittaa meidät.

Rakkaat veljeni ja sisareni, älkää pelätkö. Olkaa rohkealla mielellä. Tulevaisuus on yhtä kirkas kuin uskonne.” (”Olkaa rohkealla mielellä”, Liahona, toukokuu 2009, s. 91–92.)