Kirjasto
Kotiopiskeluseminaarin oppiaihe: Apostolien teot 1–5 (Viikko 17)


Kotiopiskeluseminaarin oppiaihe

Apostolien teot 1–5 (Viikko 17)

Valmisteluaineisto kotiopiskeluseminaarin opettajalle

Tiivistelmä kotiopiskeluseminaarin päivittäisistä oppiaiheista

Seuraavassa on tiivistelmä tapahtumista, opeista ja periaatteista, joita oppilaat oppivat tutkiessaan lukuja Ap. t. 1–5 (viikko 17), mutta sinun ei ole tarkoitus opettaa sitä oppiaiheesi osana. Opettamasi oppiaihe keskittyy vain muutamiin näistä opeista ja periaatteista. Noudata Pyhän Hengen kehotuksia, kun mietit oppilaidesi tarpeita.

Päivä 1 (Apostolien teot 1:1–8)

Oppilaat aloittivat Apostolien tekojen tutkimisen oppimalla, että Jeesus Kristus johtaa kirkkoaan ilmoittamalla tahtonsa apostoleilleen Pyhän Hengen välityksellä ja että apostolit ovat Jeesuksen Kristuksen todistajia ja todistavat Hänestä kaikkialla maailmassa. Sitten oppilaat oppivat, että Pyhän Hengen voiman välityksellä meistäkin voi tulla Jeesuksen Kristuksen todistajia. Tämän oppiaiheen aineistossa oppilaat saivat myös katsauksen Uuden testamentin jälkipuoliskoon.

Päivä 2 (Apostolien teot 1:9–26)

Kun oppilaat tutkivat kertomusta Jeesuksen Kristuksen taivaaseenastumisesta, he saivat tietää, että toisessa tulemisessaan Vapahtaja laskeutuu taivaasta kirkkaudessa. Kun oppilaat lukivat siitä, kuinka apostolit valitsivat Juudakselle seuraajan, he oppivat, että Jumala kutsuu Jeesuksen Kristuksen apostolit ilmoituksen kautta.

Päivä 3 (Apostolien teot 2)

Kun oppilaat tutkivat helluntaipäivän tapahtumia, he saivat selville seuraavat totuudet: Kun olemme täynnä Pyhää Henkeä, Hän auttaa meitä opettamaan muita ja todistamaan heille. Kun otamme vastaan Jumalan sanan Pyhän Hengen voimalla, meidän sydämemme muuttuu ja me koemme kääntymyksen Jeesukseen Kristukseen. Kun uskomme Jeesukseen Kristukseen, teemme parannuksen ja otamme kasteen, me olemme valmiita ottamaan vastaan Pyhän Hengen lahjan.

Päivä 4 (Apostolien teot 3–5)

Kun Pietari ja Johannes paransivat ramman miehen temppelin luona, oppilaat oppivat, ettei taivaallinen Isä kenties vastaa rukouksiimme tavoilla, joita haluamme tai odotamme Häneltä, mutta Hänen vastauksensa ovat meille aina suuremmaksi hyväksi. Muita periaatteita tässä oppiaiheessa ovat muun muassa seuraavat: Jeesuksen Kristuksen palvelijat voivat tehdä ihmeitä uskomalla Hänen nimeensä. Profeetat kaikkina aikoina ovat ennustaneet evankeliumin palautuksen myöhempinä aikoina. Jos valehtelemme Jumalan palvelijoille, me valehtelemme Jumalalle.

Johdanto

Tämä oppiaihe voi auttaa oppilaita tietämään, kuinka he voivat vastata rohkeasti, kun heillä on tilaisuuksia kertoa evankeliumista tai puolustaa sitä.

Opetusehdotuksia

Apostolien teot 4:1–31

Suuren neuvoston jäsenet käskevät Pietaria ja Johannesta lopettamaan Jeesuksen nimessä opettamisen

Pyydä oppilaita pohtimaan, mitä he tekisivät seuraavissa tilanteissa (voisit kirjoittaa nämä tilanteet taululle ennen oppituntia):

  1. Ystävä kirjoittaa sosiaalisessa mediassa kirkosta sellaista, mikä ei ole totta.

  2. Valmentaja sopii turnauksesta, joka edellyttää sitä, että joukkueenne pelaa sunnuntaina.

  3. Ystävänne kysyvät mielipidettänne yhteiskunnallisesta asiasta, joka on yleisesti suosittu ja hyväksytty, mutta joka on vastoin kirkon opetuksia.

Kun oppilailla on ollut riittävästi aikaa miettiä, kysy:

  • Missä muissa tilanteissa meidän pitäisi kenties kertoa uskostamme tai puolustaa sitä?

Kehota oppilaita heidän tutkiessaan lukuja Ap. t. 4–5 etsimään totuuksia, jotka voivat ohjata heitä tämänkaltaisissa tilanteissa.

Auta oppilaita ymmärtämään luvun Ap. t. 4 taustaa kehottamalla heitä kertomaan lyhyesti, mitä he muistavat luvun Ap. t. 3 tapahtumista ja opetuksista. (Pietari ja Johannes paransivat temppelissä miehen, joka oli syntynyt rampana, ja opettivat Jeesuksesta.)

Tee yhteenveto jakeista Ap. t. 4:1–6 selittämällä, että Pietari ja Johannes vangittiin näiden tekojen vuoksi ja vietiin juutalaisten suuren neuvoston eteen. Muistuta oppilaille, että monet suuren neuvoston jäsenistä olivat aiemmin olleet mukana toteuttamassa Vapahtajan vangitsemista ja ristiinnaulitsemista.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Ap. t. 4:7. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille, mitä juutalaisjohtajat kysyivät Pietarilta ja Johannekselta.

  • Mitä juutalaisjohtajat kysyivät Pietarilta ja Johannekselta?

  • Mitä Pietarille ja Johannekselle voisi tapahtua, jos he ilmaisisivat olevansa Jeesuksen Kristuksen seuraajia?

Pyydä oppilaita miettimään, miltä heistä olisi tuntunut, jos he olisivat olleet Pietarin tai Johanneksen asemessa ja mitä he olisivat sanoneet neuvostolle.

Kehota useita oppilaita lukemaan vuorotellen ääneen jakeet Ap. t. 4:8–21. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja ottamaan selville, mitä Pietari julisti neuvostolle.

Sen sijaan että pyytäisit oppilaita lukemaan Ap. t. 4:8–21, voit näyttää The Life of Jesus Christ Bible Videos -sarjan videon ”Peter and John Are Judged” [Pietari ja Johannes ovat tuomiolla] (2.51). Tämä video kertoo tapahtumista jakeissa Ap. t. 4:8–21. Se on sivustolla lds.org.

  • Miksi neuvosto oli jakeen Ap. t. 4:13 mukaan ihmeissään Pietarista ja Johanneksesta?

Kehota oppilaita kertaamaan itsekseen jae Ap. t. 4:8 ja katsomaan, mikä vaikutti Pietariin ja auttoi häntä puhumaan neuvostolle rohkeasti.

  • Kuinka mielestänne se, että Pietari oli täynnä Pyhää Henkeä, vaikutti hänen kykyynsä opettaa evankeliumia rohkeasti?

  • Minkä periaatteen me voimme oppia Pietarin esimerkistä, joka on tallennettu jakeisiin 8 ja 13? (Vaikka oppilaat saattavat käyttää eri sanoja, varmista, että he mainitsevat seuraavankaltaisen periaatteen: Kun olemme täynnä Pyhää Henkeä, me voimme kertoa evankeliumista rohkeasti. Kirjoita tämä periaate taululle.)

  • Minkä käskyn neuvosto jakeen Ap. t. 4:18 mukaan antoi Pietarille ja Johannekselle?

  • Kuinka Pietari ja Johannes jakeiden 19–20 mukaan suhtautuivat neuvoston määräykseen?

Tee yhteenveto jakeista Ap. t. 4:23–30 selittämällä, että kun Pietari ja Johannes oli vapautettu, he kokoontuivat yhteen muiden uskovien kanssa ja rukoilivat heidän kanssaan.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Ap. t. 4:31. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille, mitä heidän rukoiltuaan tapahtui.

  • Mitä tapahtui ihmisten rukoiltua?

  • Mitä me sen perusteella, mitä opimme tästä jakeesta, voimme tehdä saadaksemme Pyhän Hengen avuksemme, jotta voimme puhua Jumalan sanoja rohkeasti?

Muistuta tämän oppiaiheen alussa mainituista tilanteista.

  • Millä tavoin me voimme olla rohkeita kertoessamme evankeliumista tällaisissa tilanteissa ja olla silti kunnioittavia ja kohteliaita? (Ks. Alma 38:12. Voit selittää, että rohkeus evankeliumista kertomisessa tarkoittaa, että me kerromme luottavaisina siitä, minkä tiedämme olevan totta, mutta teemme sen nöyrinä ja kunnioittaen muita, jotka saattavat ajatella tai tuntea eri tavalla.)

  • Milloin Pyhä Henki on auttanut teitä puhumaan Jumalan sanaa rohkeasti?

  • Kuinka huomasitte, että Pyhä Henki on auttanut teitä?

Apostolien teot 5:12–42

Apostolit joutuvat vankilaan, koska he parantavat Jeesuksen Kristuksen nimessä

Pyydä oppilaita kuvittelemaan, että he elävät samaan aikaan kuin Pietari ja Johannes ja ovat Jerusalemin Sanomien toimittajia. Selitä, että heitä kehotetaan tutkimaan kohdan Ap. t. 5:12–32 jakeita sekä kirjoittamaan sitten otsikko, joka tiivistää tapahtuneen. (Kerro taustaa näille jakeille muistuttamalla oppilaille, että suuri neuvosto oli käskenyt Pietaria ja Johannesta lopettamaan puhumisen Jeesuksen Kristuksen nimessä.) Noudata kunkin jaeryhmän jäljessä olevia ohjeita.

  1. Ap. t. 5:12–16 (Lukekaa nämä jakeet luokan kanssa ja kirjoittakaa otsikko yhdessä.)

  2. Ap. t. 5:17–23 (Pyydä oppilaita lukemaan nämä jakeet vierustoverinsa kanssa ja kirjoittamaan otsikko. Kehota muutamaa paria kertomaan luokalle, minkä otsikon he kirjoittivat.)

  3. Ap. t. 5:24–32 (Pyydä oppilaita lukemaan nämä jakeet yksin ja kirjoittamaan otsikko. Kehota muutamaa oppilasta kertomaan luokalle, minkä otsikon he kirjoittivat.)

Kun oppilaat ovat kertoneet kirjoittamansa otsikot, kysy:

  • Miksi Pietari ja muut apostolit jakeen Ap. t. 5:29 mukaan sanoivat jatkaneensa saarnaamista Jeesuksen nimessä neuvoston antamasta käskystä huolimatta?

Kirjoita taululle seuraava vajaa virke: Jos päätämme totella Jumalaa ennemmin kuin ihmisiä, niin…

  • Miten voisimme sen perusteella, mitä luitte luvuista Ap. t. 4–5, täydentää tämän virkkeen? (Kun oppilaat ovat vastanneet, täydennä taululla oleva virke seuraavasti: Jos päätämme totella Jumalaa ennemmin kuin ihmisiä, niin Hän on meidän kanssamme.)

  • Millä tavoin Jumala oli Pietarin ja muiden apostolien kanssa, kun he tottelivat Häntä ennemmin kuin neuvostoa? (Jumala täytti heidät Pyhällä Hengellä [ks. Ap. t. 4:8, 31], teki heidät kykeneviksi tekemään ihmeitä [ks. Ap. t. 5:12–16] ja lähetti enkelinsä vapauttamaan heidät vankilasta [ks. Ap. t. 5:17–20].)

  • Milloin te tai joku tuttunne olette päättäneet totella Jumalaa ennemmin kuin ihmisiä? Kuinka Jumala osoitti, että Hän oli teidän kanssanne tai tuon henkilön kanssa?

Pyydä muutamia oppilaita lukemaan vuorotellen ääneen jakeet Ap. t. 5:33–42. Kehota luokan jäseniä seuraamaan mukana ja etsimään lisää esimerkkejä siitä, kuinka Herra oli Pietarin ja muiden apostolien kanssa.

Sen sijaan että pyytäisit oppilaita lukemaan jakeet Ap. t. 5:33–42, voisit käydä läpi jakeiden Ap. t. 5:12–42 sisällön ja tehdä niistä yhteenvedon näyttämällä videon ”Peter and John Continue Preaching the Gospel” [Pietari ja Johannes jatkavat evankeliumin saarnaamista] (5.38). Tämä video on sivustolla lds.org.

Tuo esiin, että jakeesta Ap. t. 5:33 selviää, että neuvosto pyrki surmaamaan Pietarin ja Johanneksen.

  • Kuinka apostolit jakeiden 41–42 mukaan pysyivät uskollisina Herralle tämän uhkan edessä? Kuinka Herra oli tuona hetkenä heidän kanssaan?

  • Kuinka totuudet, jotka olemme huomanneet tässä oppiaiheessa, voivat auttaa meitä, kun pyrimme elämään evankeliumin mukaan ja kertomaan siitä lähellämme oleville ihmisille?

Lausu todistuksesi tänään opetetuista totuuksista ja kehota oppilaita toteuttamaan noita totuuksia elämässään.

Seuraava viikko (Apostolien teot 6–12)

Kysy oppilailta, kuinka monta sellaista ihmistä heidän mieleensä tulee, jotka ovat kuolleet marttyyrina evankeliumin vuoksi. Selitä, että kun he tutkivat lukuja Ap. t. 6–12 tulevalla viikolla, he tutustuvat kahteen uskolliseen marttyyriin, jotka kuolivat Jeesuksen Kristuksen vuoksi: toinen oli seitsenkymmen ja toinen oli apostoli. Pyydä oppilaita pohtimaan seuraavia kysymyksiä: Miksi Pietarin Corneliusta koskeva näky on niin tärkeä kirkolle? Mitä sellaista Saulille (tunnetaan myös Paavalina) tapahtui, mikä muutti hänen elämänsä? Kuinka hän sokeutui, ja kenet Herra ohjasi palauttamaan hänen näkönsä?