Kirjasto
Kotiopiskeluseminaarin oppiaihe: 2. Pietarin kirje – Juudaksen kirje (Viikko 30)


Kotiopiskeluseminaarin oppiaihe

2. Pietarin kirje – Juudaksen kirje (Viikko 30)

Valmisteluaineisto kotiopiskeluseminaarin opettajalle

Tiivistelmä kotiopiskeluseminaarin päivittäisistä oppiaiheista

Seuraavassa on tiivistelmä tapahtumista, opeista ja periaatteista, joita oppilaat oppivat tutkiessaan kirjoja 2. Piet. – Juud. (viikko 30), mutta sinun ei ole tarkoitus opettaa sitä oppiaiheesi osana. Opettamasi oppiaihe keskittyy vain muutamiin näistä opeista ja periaatteista. Noudata Pyhän Hengen kehotuksia, kun mietit oppilaidesi tarpeita.

Päivä 1 (2. Pietarin kirje)

Apostoli Pietari kirjoitti tämän kirjeen pyhille auttaakseen heitä vainon, koettelemusten ja kirkon sisällä tapahtuvan luopumuksen keskellä. Kun oppilaat tutkivat Pietarin sanoja, he saivat tietää, että profeetat saavat pyhiä kirjoituksia Pyhän Hengen kautta ja että väärät opettajat pyrkivät eksyttämään meitä uskomaan, että synti johtaa suurempaan vapauteen. Oppilaat oppivat myös, että me voimme valmistautua Vapahtajan toiseen tulemiseen elämällä pyhää elämää ja odottamalla vilpittömästi Hänen tulemistaan.

Päivä 2 (1. Johanneksen kirje)

Ensimmäisestä Johanneksen kirjeestä oppilaat oppivat, että jos otamme vastaan profeettojen ja apostolien opetukset ja noudatamme niitä, meillä voi olla yhteys Isään ja Poikaan. Lisäksi he oppivat, että kun rakastamme Jumalaa, me rakastamme muita.

Päivä 3 (2. Johanneksen kirje – 3. Johanneksen kirje)

Kahdessa kirjeessään pyhille apostoli Johannes ilmaisi edelleen huolensa luopumukseen johtavista vaikutuksista kirkossa. Näistä kirjeistä oppilaat saivat tietää, että kun pidämme käskyt ja olemme valppaita, me voimme edelleenkin nauttia saamistamme evankeliumin siunauksista, ja että jos pysymme Kristuksen opissa, Isä ja Poika ovat kanssamme. Oppilaat oppivat myös, että evankeliumin mukaan eläminen tuo iloa sekä itsellemme että muille ja että kirkon jäsenten tulee ottaa vastaan kaikki Herran palvelijat ja antaa heille tukensa.

Päivä 4 (Juudaksen kirje)

Kun oppilaat tutkivat Juudaksen kirjettä pyhille, jotka kokivat ankaraa vastustusta, he oppivat, että Jeesuksen Kristuksen opetuslasten tulee taistella Jeesuksen Kristuksen evankeliumin puolesta vääriä opetuksia ja turmeltuneita tapoja vastaan. Oppilaat oppivat myös, että apostolit ja profeetat varoittavat meitä niistä, jotka pyrkivät heikentämään uskoamme ja kuuliaisuuttamme, ja että me voimme pysyä uskollisina uskolle siten, että rakennamme elämämme Jeesuksen Kristuksen evankeliumin perustalle.

Johdanto

Apostoli Pietari kannusti pyhiä kasvamaan tiedossaan Jeesuksesta Kristuksesta pyrkimällä tulemaan Hänen kaltaisikseen. Hän vakuutti heille, että hengellinen kasvu voisi auttaa heitä tekemään kutsumuksensa ja valintansa lujaksi (ks. 2. Piet. 1:10).

Opetusehdotuksia

2. Pietarin kirje 1:1–11

Pietari opettaa, kuinka voimme päästä osallisiksi Jeesuksen Kristuksen luonnosta

Huom. Keskustellessanne seuraavasta periaatteesta ja pyhien kirjoitusten kohdista varo käsittelemästä aiheita, jotka liittyvät temppelin toimituksiin ja oppeihin.

Kirjoita ennen oppituntia taululle seuraavat sanat (mukailtu puheesta ”The Will Within”, Ensign, toukokuu 1987, s. 68):

”Tehtävämme on tulla parhaaksi omaksi itseksemme” (presidentti Thomas S. Monson).

Järjestä oppilaat pareiksi. Kehota heitä lukemaan taululla oleva toteamus ja keskustelemaan parinsa kanssa seuraavista kysymyksistä:

  • Mitähän presidentti Monson tarkoitti parhaalla omalla itsellämme?

  • Mistähän syystä on tärkeää tulla parhaaksi omaksi itseksemme?

  • Mikä voi estää meitä tulemasta parhaaksi omaksi itseksemme?

Kehota oppilaita heidän tutkiessaan lukua 2. Piet. 1 etsimään totuus, joka voi auttaa heitä tietämään, kuinka heistä voi tulla paras oma itsensä.

Tee yhteenveto jakeista 2. Piet. 1:1–2 selittämällä, että Pietari kirjoitti kirkon jäsenille, jotka jo uskoivat Jeesukseen Kristukseen mutta joilla on saattanut olla kiusaus palata maailman synnillisiin tapoihin.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen 2. Piet. 1:3–4. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja ottamaan selville, mitä Pietari opetti auttaakseen pyhiä pysymään uskollisina todistuksessaan Vapahtajasta.

  • Mitä Pietari näiden jakeiden mukaan opetti pyhille?

  • Mitä tarkoittaa se, että tulee ”osalliseksi jumalallisesta luonnosta”? (Ks. 2. Piet. 1:4.)

Kehota oppilaita lukemaan itsekseen 2. Piet. 1:5–7 ja etsimään Jeesuksen Kristuksen ominaisuuksia, joita Pietari kehotti pyhiä kehittämään. Pyydä sitten oppilaita kirjoittamaan taululle löytämänsä ominaisuudet. Voisit kehottaa oppilaita etsimään sanakirjasta määritelmiä niille ominaisuuksille, joita he haluaisivat ymmärtää paremmin.

Kehota oppilaita miettimään esimerkkejä siitä, kuinka Vapahtaja osoitti jotakin näistä ominaisuuksista. Pyydä muutamia oppilaita kertomaan ajatuksistaan luokalle.

Kirjoita taululle seuraava vajaa periaate: Kun kehitämme itsessämme jumalallisia ominaisuuksia, me voimme…

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen 2. Piet 1:8–9. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille siunaus, jonka me voimme saada, kun kehitämme itsessämme Vapahtajan jumalallisia ominaisuuksia.

  • Minkä siunauksen me voimme saada, kun kehitämme itsessämme jumalallisia ominaisuuksia? (Kun oppilaat ovat vastanneet, täydennä taululla oleva virke, niin että se kuuluu seuraavasti: Kun kehitämme itsessämme jumalallisia ominaisuuksia, me voimme oppia tuntemaan Jeesuksen Kristuksen.)

  • Mistähän syystä jumalallisten ominaisuuksien kehittäminen opettaa osaltaan meitä tuntemaan Jeesusta Kristusta?

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen 2. Piet 1:10–11. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja kiinnittämään huomiota toiseen siunaukseen, joka voi tulla niiden osaksi, jotka kehittävät itsessään ahkerasti jumalallisia ominaisuuksia.

  • Mikä siunaus voi tulla niiden osaksi, jotka kehittävät itsessään ahkerasti Jeesuksen Kristuksen kaltaisia jumalallisia ominaisuuksia? (Selitä, että ilmaus tehdä ”lujaksi kutsumuksensa ja valintansa” [ks. jae 10] tarkoittaa, että saa tässä elämässä Jumalalta varman tiedon siitä, että saa iankaikkisen elämän. Pietari käytti tästä myös ilmausta ”lujemmin luottaa profeetalliseen sanaan” [ks. 2. Piet. 1:19]. Ks. myös OL 131:5.)

  • Minkä periaatteen me voimme oppia näiden jakeiden perusteella siitä, miksi meidän tulee ahkerasti kehittää itsessämme jumalallisia ominaisuuksia? (Oppilaat saattavat käyttää eri sanoja, mutta varmista, että he huomaavat seuraavan periaatteen: Jos kehitämme ahkerasti jumalallisia ominaisuuksia tässä elämässä, me voimme saada Jumalan antaman varmuuden iankaikkisesta elämästä. Kirjoita tämä periaate taululle.)

Kehota oppilaita miettimään tuntemiaan ihmisiä, jotka ovat ahkerasti pyrkineet kehittämään Kristuksen kaltaisia ominaisuuksia.

  • Mitä Kristuksen kaltaisia ominaisuuksia ajattelemanne ihmiset ovat kehittäneet?

  • Millä tavoin heidän ponnistelunsa ja ominaisuutensa ovat auttaneet heitä ja muita heidän lähellään?

Voisit lausua todistuksesi siitä, että jumalallisten ominaisuuksien kehittäminen auttaa meitä tuntemaan Jeesuksen Kristuksen ja valmistaa meitä saamaan iankaikkisen elämän.

Kehota oppilaita kirjoittamaan seminaarimuistivihkoonsa tai pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaansa yksi jumalallinen ominaisuus, jota he eniten haluaisivat kehittää. Pyydä heitä kirjoittamaan jokin erityinen toimenpide, johon he voivat ryhtyä tuon ominaisuuden kehittämiseksi.

Seuraava viikko (Ilm. 1–11)

Kysy oppilailta, ovatko he koskaan kuulleet Apokalypsista. Selitä, että Johanneksen ilmestyksestä käytetään usein nimitystä Ilmestyskirja eli Apokalypsi, joka on kreikkaa ja tarkoittaa paljastamista. Johanneksen ilmestyksessä apostoli Johannes kuvaili saamaansa näkyä, joka sisältää monia profetioita meidän ajastamme ja tulevista tapahtumista kuten Jeesuksen Kristuksen toisesta tulemisesta ja maailmanlopusta. Suureen osaan Johanneksen näkyä sisältyy vertauskuvia. Kehota oppilaita heidän tutkiessaan Johanneksen ilmestystä etsimään vertauskuvia, jotka osoittavat hyvän lopullisen voiton pahasta.