Kirjasto
Oppiaihe 21: Matteus 18


Oppiaihe 21

Matteus 18

Johdanto

Jeesus Kristus opetti opetuslapsilleen periaatteita, jotka auttaisivat heitä johtamaan Hänen kirkkoaan Hänen taivaaseenastumisensa jälkeen. Herra myös esitti vertauksen armottomasta palvelijasta vastauksena Pietarin kysymykseen anteeksiannosta.

Opetusehdotuksia

Matteus 18:1–20

Jeesus Kristus opettaa opetuslapsilleen periaatteita, jotka auttavat heitä johtamaan kirkkoa

Kirjoita taululle seuraavat loukkaukset: sinulle valehdellaan, sinulta varastetaan, ystäväsi pettää sinut. Pyydä oppilaita arvioimaan mielessään kunkin loukkauksen vakavuus asteikolla 1–10 niin että 1 tarkoittaa helpoimmin anteeksi annettavaa ja 10 vaikeimmin. Kehota muutamaa oppilasta, jotka haluavat, kertomaan, kuinka he arvioivat kunkin näistä loukkauksista.

Kehota oppilaita pohtimaan, miksi meidän pitäisi antaa anteeksi muille silloinkin kun on vaikeaa tehdä niin.

Kehota oppilaita heidän tutkiessaan lukua Matt. 18 etsimään totuuksia, jotka voivat auttaa heitä ymmärtämään, miksi meidän pitäisi antaa anteeksi toisille ihmisille.

Tee yhteenveto jakeista Matt. 18:1–14 selittämällä, että Jeesus neuvoi opetuslapsiaan nöyrtymään ja tulemaan pienten lasten kaltaisiksi. Hän selitti myös, että se, joka johtaa pieniä lapsia harhaan tai saa heidät kompastumaan uskossaan, olisi Jumalan tuomion alainen (ks. jakeet 6–7). Vapahtaja neuvoi sitten opetuslapsiaan poistamaan elämästään kaiken sen, mikä voisi vahingoittaa heitä hengellisesti tai saada heidät kompastumaan (ks. jae 9). (Huom. Jakeissa Matt. 18:1–14 olevia Vapahtajan opetuksia käsitellään yksityiskohtaisemmin oppiaiheissa, jotka koskevat lukuja Mark. 9 ja Luuk. 15.)

Selitä, että sen jälkeen kun Vapahtaja oli neuvonut opetuslapsiaan poistamaan elämästään ne asiat, jotka voisivat saada heidät kompastumaan, Hän kertoi heille, mitä ihmisen pitää tehdä, jos joku loukkaa häntä tai tekee syntiä häntä vastaan. Vapahtaja opetti apostoleilleen myös kirkkokurin periaatteita.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Matt. 18:15 ja pyydä luokan jäseniä panemaan merkille, mitä Jeesus käski opetuslastensa tehdä, jos joku loukkaa heitä.

  • Mitä me voimme oppia tämän jakeen perusteella siitä, mitä meidän täytyy tehdä, jos joku loukkaa meitä?

Tee yhteenveto jakeista Matt. 18:16–17 selittämällä, että Vapahtaja kertoi apostoleilleen, että jos ihminen kieltäytyy tunnustamasta, että on tehnyt väärin tai syntiä, ja kaksi tai useampia todistajia todistaa häntä vastaan, niin tuo ihminen erotetaan kirkosta. Voit myös selittää, että nykyään ne, jotka johtavat kirkon kurinpitoneuvostoja, joissa sellaisia päätöksiä tehdään, pyrkivät aina saamaan selville Herran tahdon siitä, pitääkö henkilö erottaa kirkosta.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Matt. 18:18–20. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja ottamaan selville, minkä valtuuden apostolit olivat saaneet.

  • Mikä valtuus apostoleille oli annettu? (Selitä, että Vapahtaja oli antanut apostoleille pappeuden avaimet, mikä antoi heille valtuuden Pietarin johdolla suorittaa sinetöimistoimituksia ja tehdä sitovia kirkkoa koskevia päätöksiä, kuten voisiko syntiä tehnyt henkilö säilyttää jäsenyytensä kirkossa [ks. Matt. 16:19].)

  • Mitä Herra lupasi apostoleilleen jakeissa 19–20? (Voit ehdottaa, että oppilaat merkitsevät jakeessa 20 olevan lupauksen.)

Matteus 18:21–35

Herra esittää vertauksen armottomasta palvelijasta

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen seuraava kertomus, jonka presidentti Thomas S. Monson on esittänyt perheestä, jonka kahden kuukauden ikäinen vauva oli kuollut:

Kuva
President Thomas S. Monson

”[Perheen] isä oli huonekalupuuseppä ja teki kauniin arkun kallisarvoisen lapsensa ruumiille. Hautajaispäivä oli synkkä kuvastaen siten heidän menetyksestään tuntemaansa surua. Kun perhe käveli kappelille isän kantaessa pikkuruista arkkua, pieni joukko ystäviä oli kokoontunut yhteen. Kappelin ovi oli kuitenkin lukossa. Kiireinen piispa oli unohtanut hautajaiset. Yritykset hänen tavoittamisekseen eivät tuottaneet tulosta. Tietämättä, mitä tehdä, isä otti arkun kainaloonsa ja perhe vierellään kantoi sen kotiin kaatosateessa kävellen.” (”Kätketyt kiilat”, Liahona, heinäkuu 2002, s. 20.)

  • Jos te olisitte olleet tuon perheen jäsen, miltä teistä olisi tuntunut, kun piispa ei olisi ilmaantunut hautajaisiin?

  • Miksi olisi vaikeaa antaa anteeksi piispalle?

Selitä, että sen jälkeen kun Vapahtaja oli antanut ohjeita apostoleille, Pietari esitti Herralle kysymyksen anteeksiannosta. Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Matt. 18:21 ja pyydä oppilaita etsimään Pietarin kysymys.

  • Mitä Pietari kysyi Vapahtajalta?

Selitä, että jotkut uskonnolliset johtajat Pietarin aikaan opettivat, ettei ihmisen tarvitse antaa anteeksi toiselle ihmiselle enempää kuin kolme kertaa. Kysyessään Herralta, pitäisikö hänen antaa anteeksi jollekulle seitsemän kertaa, Pietari on kenties ajatellut olevansa reilu (ks. Bruce R. McConkie, The Mortal Messiah, 4 osaa, 1979–1981, osa 3, s. 91). Kehota oppilaita lukemaan itsekseen Matt. 18:22 ja panemaan merkille Vapahtajan vastaus Pietarille.

  • Kuinka monta kertaa meidän Vapahtajan mukaan pitäisi antaa anteeksi niille, jotka loukkaavat meitä tai tekevät syntiä meitä vastaan? (Selitä, että ”seitsemänkymmentäseitsemän kertaa” on tapa sanoa, ettei meidän tule asettaa rajoja sille, kuinka monta kertaa annamme anteeksi toisille ihmisille.)

  • Minkä totuuden voimme oppia Vapahtajalta anteeksiantamisesta muille? (Oppilaat saattavat käyttää eri sanoja, mutta varmista, että he mainitsevat seuraavan totuuden: Herra on käskenyt meitä antamaan anteeksi niille, jotka loukkaavat meitä tai tekevät syntiä meitä vastaan.)

  • Mitä tarkoittaa se, että antaa anteeksi muille? (Selitä, että kun annamme anteeksi muille, niin kohtelemme rakastavasti sitä henkilöä, joka on loukannut tai vahingoittanut meitä, emmekä koe mitään epäystävällisiä tunteita häntä kohtaan [ks. PKO, ”Anteeksianto”, scriptures.lds.org/fi; OL 64:9–11]. Anteeksiantaminen ei tarkoita sitä, että sallimme jatkuvasti muiden vahingoittaa meitä tai ettei loukkaajaa tulisi pitää vastuussa teoistaan lain mukaan tai muuten.)

Selitä, että vastattuaan Pietarin kysymykseen Vapahtaja opetti opetuslapsilleen vertauksen, joka voi auttaa meitä ymmärtämään, miksi meidän tulee antaa anteeksi toisille ihmisille.

Järjestä oppilaat pareiksi ja kehota kutakin paria lukemaan yhdessä Matt. 18:23–35 ja ottamaan selville, miksi meidän tulee antaa anteeksi muille. Kehota riittävän ajan kuluttua oppilaita kertomaan, mitä he ovat löytäneet.

Auta oppilaita syventämään ymmärrystään tästä vertauksesta kirjoittamalla taululle seuraavat sanat:

Kuningas

Palvelija

Toinen palvelija

  • Kuinka paljon palvelija oli velkaa kuninkaalle? (Kirjoita sanan Palvelija alle oli velkaa kuninkaalle 10 000 talenttia.)

Selitä, että Jeesuksen aikaan ”10 000 talenttia vastasi 100 000 000:aa denaaria [roomalainen rahayksikkö]. Yksi denaari oli tavallisen työmiehen normaali päiväpalkka.” (Jay A. Parry ja Donald W. Parry, Understanding the Parables of Jesus Christ, 2006, s. 95.) Pyydä oppilaita laskemaan, kuinka monta vuotta palvelijalta kestäisi maksaa tämä velka, jakamalla 100 000 000 denaaria 365 päivällä (100 000 000 / 365 = 273 973). Kirjoita taululle sanojen oli velkaa kuninkaalle 10 000 talenttia alle 273 973 vuotta.

  • Kuinka paljon toinen palvelija oli velkaa palvelijalle? (Kirjoita sanojen Toinen palvelija alle oli velkaa palvelijalle 100 denaaria.)

Näin siis toinen palvelija oli palvelijalle velkaa karkeasti 100 päivän työn eli lähes yhden kolmanneksen vuosipalkastaan. Kirjoita sanojen oli velkaa palvelijalle 100 denaaria alle 100 päivää.

  • Mistähän syystä kuningas sanoi palvelijan olevan kelvoton, kun palvelija ei antanut anteeksi toiselle palvelijalle tätä velkaa?

Kysy oppilailta, keitä he arvelevat tämän vertauksen kunkin kolmen henkilön edustavan. Kun oppilaat ovat vastanneet, kirjoita taululle seuraavat mahdolliset edustajat: Kuningas = taivaallinen Isä, Palvelija = me, Toinen palvelija = ne, jotka ovat loukanneet meitä.

  • Minkä periaatteen Vapahtaja mielestänne yritti opettaa opetuslapsilleen siitä, miksi meidän tulee antaa anteeksi muille? (Oppilaiden tulee huomata seuraavankaltainen periaate: Jos haluamme, että Jumala antaa anteeksi meille, niin meillä täytyy olla halu antaa anteeksi muille. Kirjoita tämä periaate taululle.)

  • Mitä voi tehdä, jos on vaikeuksia antaa anteeksi jollekulle?

Auta oppilaita ymmärtämään, mitä me voimme tehdä, jotta meillä olisi suurempi halu antaa anteeksi muille, kehottamalla yhtä oppilasta lukemaan ääneen ensimmäisen presidenttikunnan jäsenen, presidentti James E. Faustin seuraavat sanat. Mikäli mahdollista, anna sanat jokaiselle oppilaalle monisteena.

Kuva
President James E. Faust

”Meidän täytyy tunnistaa ja myöntää vihan tunteet. Vaatii nöyryyttä tehdä niin, mutta jos me polvistumme ja pyydämme taivaalliselta Isältä anteeksiantavaisuutta, Hän auttaa meitä. Herra vaatii meitä antamaan ’anteeksi kaikille ihmisille’ [OL 64:10] omaksi parhaaksemme, sillä ’viha hidastaa hengellistä kasvua’ [Orson F. Whitney, Gospel Themes, 1914, s. 144]. Vasta kun me vapaudumme vihasta ja katkeruudesta, Herra voi antaa sydämeemme lohdun – –.

Murhenäytelmän kohdatessa meidän ei pidä ryhtyä tavoittelemaan henkilökohtaista kostoa vaan pikemminkin antaa oikeuden kulkea omaa rataansa ja antaa asian sitten olla. Ei ole helppoa antaa asian olla ja poistaa sydäntämme kalvava kauna. Vapahtaja on sovituksensa kautta luvannut meille kaikille kallisarvoisen rauhan, mutta voimme saada sen vain, kun olemme halukkaat karkottamaan vihan, pahansuopuuden tai koston tunteet. Kaikille meille, jotka annamme anteeksi niille, jotka rikkovat meitä vastaan [ks. Matt. 6:14–15], jopa niille, jotka ovat syyllistyneet vakaviin rikoksiin, sovitus tuo rauhaa ja lohtua.” (”Anteeksiannon parantava voima”, Liahona, toukokuu 2007, s. 69.)

  • Mitä sellaista presidentti Faust käski meitä tekemään, mikä auttaa meitä antamaan anteeksi muille?

  • Mitä presidentti Faustin mukaan voi tapahtua, kun me annamme anteeksi muille?

Muistuta oppilaita presidentti Monsonin kertomuksesta, jota käsiteltiin aiemmin oppitunnilla, ja pyydä yhtä oppilasta lukemaan kertomus loppuun:

Kuva
President Thomas S. Monson

”Ellei perheellä olisi ollut niin paljon luonteenlujuutta, he olisivat voineet syyttää piispaa ja kantaa kaunaa. Kun ikävä tapaus selvisi piispalle, hän kävi vierailulla perheen luona ja pyysi anteeksi. Yhä selvästi mielensä pahoittaneena mutta kyyneleet silmissään isä hyväksyi anteeksipyynnön, ja miehet syleilivät sovinnon hengessä.” (Ks. ”Kätketyt kiilat”, s. 20.)

  • Kuinka Herra on auttanut teitä antamaan anteeksi jollekulle, joka on tehnyt syntiä teitä vastaan tai loukannut teitä?

  • Mikä on auttanut teitä antamaan anteeksi muille? (Voisit kehottaa oppilaita kirjoittamaan seminaarimuistivihkoonsa tai pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaansa vastauksen tähän kysymykseen.)

Kehota oppilaita pohtimaan, kenelle he eivät ehkä ole antaneet anteeksi. Kehota heitä rukoilemaan halua antaa anteeksi ja kykyä päästää irti tuskasta ja vihasta, jotta Jeesus Kristus voi auttaa heitä tuntemaan rauhaa ja lohtua sovituksensa kautta.

Kommentteja ja taustatietoja

Matteus 18:20. ”Sillä missä kaksi tai kolme on koolla minun nimessäni”

Kahdentoista apostolin koorumin presidentti Boyd K. Packer on opettanut, että lupaus kokoontumisesta Jeesuksen Kristuksen nimessä soveltuu meihin silloin kun noita kokoontumisia johdetaan oikealla valtuudella:

”Herra on – – sanonut meille: ’Sillä missä kaksi tai kolme on koolla minun nimessäni, siellä minä olen heidän keskellään’ (Matt. 18:20; ks. myös OL 6:32).

Oppi on turvallista oppia tilaisuuksissa, jotka ovat asianomaisten johtajien järjestämiä.” (”Kunnioitus luo pohjaa innoitukselle”, Valkeus, tammikuu 1992, s. 24.)

Matteus 18:21–22. ”Seitsemänkymmentäseitsemän kertaa”

”Vastaus ’seitsemänkymmentäseitsemän kertaa’ (liioiteltu määrä tarkoittaen rajatonta) on niitä varten, jotka tekevät syntiä meitä vastaan mutta tekevät parannuksen. Ja niitä varten, jotka tekevät syntiä meitä vastaan ja kieltäytyvät tekemästä parannusta, me olemme edelleen velvoitettuja ensimmäisiin kolmeen kertaan, mutta neljännellä kerralla todisteet synnintekijää vastaan on määrä tuoda Herran eteen. Jos seurauksena on vilpitön parannus ja hyvittäminen, anteeksiantoa vaaditaan, mutta ellei parannusta tapahdu, syntinen annetaan Jumalan tuomittavaksi. Kaikki tämä lisäopetus annetaan kohdassa OL 98:39–48, anteeksiannon laissa.” (D. Kelly Ogden ja Andrew C. Skinner, Verse by Verse: The Four Gospels, 2006, s. 371–372.)

Huomaa, että ilmaus ”sinä et saa antaa hänelle anteeksi” jakeessa OL 98:44 tarkoittaa, että parannusta tekemättömiä rikkojia tulee pitää täysin vastuussa teoistaan. Se ei tarkoita, että meidän tulee pidättyä antamasta anteeksi heille tai tuntea jatkuvasti vihamielisyyttä heitä kohtaan (ks. Doctrine and Covenants and Church History Seminary Teacher Manual, kirkon koululaitoksen oppikirja, 2013, s. 349).

Matteus 18:22. Anteeksianto ja kirkkokuri

Vanhin Bruce R. McConkie kahdentoista apostolin koorumista on opettanut, kuinka jae Matt. 18:22 liittyy kirkkokuria koskeviin tilanteisiin:

”Ei ole mitään rajaa sille, kuinka monta kertaa veljien tulee antaa anteeksi toisilleen henkilökohtaiset rikkomuksensa todellisen parannuksenteon ehdoin. Tämän tarkoituksena ei kuitenkaan ole antaa ymmärtää, että kirkko antaa rajattomasti anteeksi ja pitää joukossaan syntiä tekeviä jäseniään. On tapauksia, joissa syntiset täytyy karkottaa valtakunnasta, miten pahoillaan he sitten ovatkin jumalattomista teoistaan.” (Doctrinal New Testament Commentary, 3 osaa, 1965–1973, osa 1, s. 423.)

Matteus 18:23–30. Herra on käskenyt meidän antaa anteeksi niille, jotka loukkaavat meitä

Vanhin Richard G. Scott kahdentoista apostolin koorumista on auttanut meitä ymmärtämään, kuinka meitä siunataan, kun annamme anteeksi muille:

”Anteeksianto parantaa hirveitä, murheellisia haavoja, sillä se sallii Jumalan rakkauden puhdistaa sydämenne ja mielenne vihan myrkystä. Se puhdistaa tietoisuutenne kostonhalusta. Se tekee tilaa Herran puhdistavalle, parantavalle, eheyttävälle rakkaudelle.” (”Väkivallan murheellisten arpien parantaminen”, Valkeus, heinäkuu 1992, s. 33.)

Presidentti Dieter F. Uchtdorf ensimmäisestä presidenttikunnasta on opettanut anteeksiannosta:

”Muistakaa, taivas on täynnä niitä, joita yhdistää tämä asia: He ovat saaneet anteeksi. Ja he antavat anteeksi.” (”Armeliaat saavat armon”, Liahona, toukokuu 2012, s. 77.)