Kirjasto
Kotiopiskeluseminaarin oppiaihe: Apostolien teot 13–19 (Viikko 19)


Kotiopiskeluseminaarin oppiaihe

Apostolien teot 13–19 (Viikko 19)

Valmisteluaineisto kotiopiskeluseminaarin opettajalle

Tiivistelmä kotiopiskeluseminaarin päivittäisistä oppiaiheista

Seuraavassa on tiivistelmä tapahtumista, opeista ja periaatteista, joita oppilaat oppivat tutkiessaan lukuja Ap. t. 13–19 (viikko 19), mutta sinun ei ole tarkoitus opettaa sitä oppiaiheesi osana. Opettamasi oppiaihe keskittyy vain muutamiin näistä opeista ja periaatteista. Noudata Pyhän Hengen kehotuksia, kun mietit oppilaidesi tarpeita.

Päivä 1 (Apostolien teot 13–14)

Kun oppilaat tutkivat Paavalin ja Barnabaksen keskustelua noidan kanssa, he oppivat, että Jumalan voima on paljon suurempi kuin Paholaisen voima. Kun Paavali puhui Vapahtajasta ja koettelemuksista, oppilaat huomasivat seuraavat periaatteet: Me voimme saada syntimme anteeksi ja meistä voi tulla vanhurskaita Jeesuksen Kristuksen sovituksen ansiosta. Kun kestämme uskollisesti koettelemukset, me valmistaudumme pääsemään selestiseen valtakuntaan.

Päivä 2 (Apostolien teot 15)

Kun oppilaat tutkivat, kuinka kirkon johtajat tekivät päätöksiä yhdessä, he oppivat, että me voimme tietää Herran tahdon Hänen elävien profeettojensa ja apostoliensa välityksellä, tutkimalla pyhiä kirjoituksia ja Pyhän Hengen antaman innoituksen avulla. He oppivat myös, että neuvottelemalla yhdessä ja pyytämällä ilmoitusta Jumalalta kirkon johtajat saavat innoitusta vaikeisiin ongelmiin.

Päivä 3 (Apostolien teot 16–17)

Kertomuksesta, joka koski Paavalin ja Silaksen lähetystyötä, oppilaat oppivat seuraavat totuudet: Kun noudatamme Jumalalta saatua ilmoitusta, meidät voidaan johdattaa niiden luokse, jotka ovat valmiita vastaanottamaan evankeliumin. Pelastus edellyttää uskoa Jeesukseen Kristukseen, ja me tuomme julki uskomme Häneen ottamalla kasteen. Jos otamme halukkaasti vastaan Jumalan palvelijoiden sanat ja tutkimme päivittäin pyhiä kirjoituksia, niin uskomme heidän sanoihinsa vahvistuu.

Päivä 4 (Apostolien teot 18–19)

Herran vakuutuksista Paavalille, kun tämä turhautui Korintin asukkaisiin, oppilaat oppivat, että jos elämme kelvollisesti, Herra on meidän kanssamme, kun teemme Hänen työtään. Kun oppilaat tutkivat Paavalin opetuksia ja parantamisia Efesoksessa, he oppivat seuraavaa: Kastajan täytyy olla Jumalan valtuutettu palvelija. Kaste on täydellinen vasta silloin kun sitä seuraa Pyhän Hengen vastaanottaminen. Yksi tapa, jolla Jumala ilmaisee voimansa, on valtuutettujen palvelijoidensa välityksellä. Tunnustamalla ja hylkäämällä pahat tavat me ilmaisemme uskomme Jeesukseen Kristukseen.

Johdanto

Areiopagilla Ateenassa Paavali opetti ihmisille, millainen Jumala on. Tämä oppiaihe voi auttaa oppilaita ymmärtämään joitakin taivaallisen Isän piirteitä sekä heidän suhdettaan Häneen.

Opetusehdotuksia

Apostolien teot 17:16–34

Paavali saarnaa Areiopagilla

Kehota oppilaita ottamaan esiin kolmoissidoksen Raamatun valokuvista nro 29, ”Ateena”. Tuo esiin, että tässä valokuvassa on yksi useista Ateenan temppeleistä, joita käytettiin epäjumalien palvelemiseen. Temppelien sisällä oli ihmisten tekemiä patsaita näistä jumalista. Ulkopuolella oli alttareita, joilla uhrattiin näille epäjumalille.

Selitä, että suojellakseen Paavalia juutalaisten vihamieliseltä joukolta Tessalonikassa kirkon jäsenet lähettivät hänet Ateenaan (ks. Ap. t. 17:13–15). Jakeista Ap. t. 17:16–21 saamme tietää, että Paavali oli hyvin huolissaan epäjumalanpalvonnasta Ateenassa, ja hän opetti siellä synagogassa ja torilla. Sitten filosofit kehottivat Paavalia selittämään ”uutta oppiaan” (ks. Ap. t. 17:19) tuomioistuimen edustajille, jotka kokoontuivat Areiopagilla.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Ap. t. 17:22–23. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja kiinnittämään huomiota siihen, mitä Paavali oli pannut merkille yhdestä ateenalaisesta alttarista.

  • Mitä Paavali näki yhdessä ateenalaisessa alttarissa?

Selitä, että jae Ap. t. 17:22 kertoo Paavalin kehuneen ateenalaisia sanomalla, että he pitivät ”huolta jumalien palvonnasta” eli ”olivat tarkkoja jumalallisissa asioissa” (LDS Bible, Acts 17:22, alaviite a). ”Tuntemattomalle jumalalle” omistettu alttari (Ap. t. 17:23) oli ateenalaisten yritys lepytellä tuntematonta jumalaa tai mitä tahansa jumalaa, jonka nimi ei ollut tiedossa. He eivät ilmeisesti halunneet loukata tai laiminlyödä yhtään jumalaa.

Kiinnitä huomio jakeen Ap. t. 17:23 viimeiseen lauseeseen ja kysy sitten:

  • Miksi Paavali viittasi tähän ”tuntemattomalle jumalalle” omistettuun alttariin? (Hän käytti sitä esitelläkseen ajatuksen todellisesta Jumalasta, taivaallisesta Isästä, siitä Jumalasta, jota he eivät tunteneet.)

Järjestä oppilaat pareiksi tai pienryhmiin. Kehota jokaista ryhmää etsimään jakeista Ap. t. 17:24–31 mahdollisimman monta totuutta Jumalasta, joka ateenalaisille oli tuntematon. Kun he tutkivat, kirjoita taululle kunkin jakeen numero (24–31).

Kehota riittävän ajan kuluttua useita oppilaita tulemaan taululle ja kirjoittamaan löytämänsä totuus sen jakeen numeron viereen, josta he sen löysivät. (Sinun on kenties syytä auttaa oppilaita huomaamaan jakeessa Ap. t. 17:27 oleva totuus lukemalla heille Joseph Smithin raamatunkäännöksen jae 27: ”Jotta ihmiset etsisivät Jumalaa, jos he ovat halukkaita löytämään hänet, sillä hän ei ole kaukana yhdestäkään meistä” (LDS Bible, Acts 17:27, alaviite b).

Voisit myös ehdottaa, että oppilaat merkitsevät kunkin näistä totuuksista pyhiin kirjoituksiinsa. Jotkin heidän taululle kirjoittamistaan totuuksista saattaisivat sisältää seuraavia:

  • Jae 24: Jumala on luonut maailman.

  • Jae 25: Jumala antaa kaikelle elämän.

  • Jae 26: Jumala hallitsee kaikkea elämää.

  • Jae 27: Jos olemme halukkaita etsimään Jumalaa, me huomaamme, ettei Hän ole kaukana meistä.

  • Jae 28: Me olemme Jumalan sukua.

  • Jae 29: Meidät on luotu Jumalan kuvaksi.

  • Jae 30: Jumala käskee jokaista tekemään parannuksen.

  • Jae 31: Jumala tuomitsee meidät; Jumala herättää kaikki ihmiset kuolleista.

Kehota oppilaita valitsemaan taululta yksi totuus, joka on heille merkityksellinen. Pyydä muutamaa heistä kertomaan, minkä totuuden he valitsivat ja miksi se on heille merkityksellinen.

Kiinnitä huomio totuuteen jakeessa Ap. t. 17:28: ”Me olemme Jumalan sukua.”

  • Mitä tarkoittaa se, että me olemme Jumalan ”sukua”? (Me olemme taivaallisen Isän henkilapsia.)

  • Miksi on niin tärkeää ymmärtää tämä oppi? (Se voi auttaa meitä ymmärtämään äärettömän arvomme taivaalliselle Isälle ja mahdollisuutemme tulla Hänen kaltaisikseen.)

  • Mitä ongelmia tai hämmennystä voisi herätä, ellei tätä oppia ymmärrä?

Mikäli mahdollista, anna oppilaille monisteena kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Dallin H. Oaksin seuraavat sanat. Kehota yhtä oppilasta lukemaan ne ääneen. Pyydä luokan jäseniä kuuntelemaan, miksi meidän täytyy muistaa nähdä itsemme ennen kaikkea Jumalan lapsina.

Kuva
Elder Dallin H. Oaks

”Olkaa varovaisia siinä, kuinka luonnehditte itseänne. Älkää luonnehtiko tai määritelkö itseänne jonkin väliaikaisen ominaisuuden mukaan. Se ainoa ominaisuus, jonka pitäisi luonnehtia meitä, on, että me olemme Jumalan poikia ja tyttäriä. Se seikka nousee kaikkien muiden ominaisuuksien, myös etnisen taustan, ammatin, fyysisten ominaisuuksien, kunnianosoitusten ja jopa uskonnollisen yhteisön jäsenyyden, yläpuolelle.” (”How to Define Yourself”, New Era, kesäkuu 2013, s. 48.)

  • Miksi on tärkeää muistaa, että me olemme ennen kaikkea Jumalan lapsia?

Viittaa kohdassa Ap. t. 17:27 olevaan totuuteen, että ”jos olemme halukkaita etsimään Jumalaa, me huomaamme, ettei Hän ole kaukana meistä”.

  • Millä tavoin me voimme pyrkiä tuntemaan Jumalan ja pääsemään lähemmäksi Häntä?

  • Kuinka ymmärryksemme suhteestamme Jumalaan voi vaikuttaa haluumme etsiä Häntä?

  • Milloin olette tunteneet, että taivaallinen Isä on lähellänne?

Tee yhteenveto jakeista Ap. t. 17:32–34 selittämällä, että ateenalaiset suhtautuivat eri tavoin Paavalin mainintaan ”kuolleiden ylösnousemuksesta” (jae 32). Jotkut heistä pilkkasivat Paavalia, toiset halusivat kuulla lisää ja muutamat uskoivat.

Voit todistaa, että oppilaat voivat oppia tuntemaan Jumalan ja ymmärtämään Häntä, vaikka Hän onkin monille ihmisille tuntematon. Kehota oppilaita kirjoittamaan paperiin tai korttiin otsikoksi Tunnettavalle Jumalalle ja kirjoittamaan tapoja, joilla he aikovat etsiä ja kehittää suhdettaan Jumalaan. Kannusta heitä asettamaan tämä paperi paikkaan, jossa se muistuttaa heitä heidän tavoitteistaan.

Seuraava viikko (Apostolien teot 20Kirje roomalaisille 7)

Selitä oppilaille, että seuraavalla viikolla he saavat vastauksia kysymyksiin ”Kenet Paavali herätti kuolleista?” ja ”Millaisissa olosuhteissa tämä henkilö kuoli?” Kehota heitä kuvittelemaan, että heidät vangitaan väärin perustein, he haaksirikkoutuvat jollekin saarelle ja käärme puree heitä. Kysy, mitähän he saattaisivat oppia sellaisista koettelemuksista. Pyydä oppilaita panemaan merkille kuningas, joka sanoi Paavalille oikeudenkäynnin aikana: ”Melkein taivutat minut kristityksi” (Ap. t. 26:28, englanninkielinen kuningas Jaakon raamatunkäännös). Kannusta heitä heidän tutkiessaan loppuosaa Apostolien teoista tarkkailemaan sitä, kuinka haasteet voivat auttaa meitä lähentymään Vapahtajaa. Kerro heille, että he lukevat myös osan kirjeestä, jonka apostoli Paavali kirjoitti kirkon jäsenille Roomassa.