Kirjasto
Oppiaihe 42: Markus 11–16


Oppiaihe 42

Markus 11–16

Johdanto

Kun Vapahtajan palvelutyö kuolevaisuudessa lähestyi loppuaan, Hän näki köyhän leskivaimon panevan kaksi lanttia temppelin uhriarkkuun. Myöhemmin aterialla Betaniassa Maria voiteli Jeesuksen merkkinä Hänen hautaamisestaan. Vapahtaja kärsi Getsemanessa. Hänet vietiin oikeuteen ja tuomittiin kuolemaan. Kun Herra oli antanut henkensä ristillä ja noussut kuolleista, Hän ilmestyi apostoleilleen ja antoi heille tehtävän viedä evankeliumi maailmaan.

Opetusehdotuksia

Markus 11–13

Vapahtaja opettaa temppelissä ja näkee leskivaimon panevan lantteja temppelin uhriarkkuun

Lue ääneen seuraavat tilanteet ja pyydä oppilaita kuuntelemaan, mitä eroa kummassakin tilanteessa on Herralle annettujen uhrien välillä.

  1. Nainen antoi piispalleen paastouhrina hyvin suuren summan. Toinen nainen, joka on samassa seurakunnassa, antoi piispalleen paastouhrina hyvin pienen summan.

  2. Mies palvelee vaarnanjohtajana. Toinen mies samassa vaarnassa palvelee Alkeisyhdistyksen opettajana.

  • Mitä eroja huomasitte kummassakin tilanteessa annetuissa uhrilahjoissa?

  • Miltä ihmisestä saattaisi tuntua, jos hänen uhrilahjansa Herralle vaikuttaa pieneltä verrattuna muiden antamiin uhrilahjoihin?

Kehota oppilaita heidän tutkiessaan lukuja Mark. 11–14 etsimään totuuksia, jotka auttavat heitä tietämään, millaisina Herra näkee heidän Hänelle antamansa uhrilahjat.

Kuva
Triumphal Entry

Ota esille kuva Jeesus saapuu riemusaatossa Jerusalemiin (Evankeliumiaiheinen kuvakirja, 2009, nro 50; ks. myös lds.org). Tee lyhyt yhteenveto kohdasta Mark. 11:1–12:40 selittämällä, että kun Vapahtajan palvelutyö kuolevaisuudessa lähestyi loppuaan, Hän ratsasti riemusaatossa Jerusalemiin, puhdisti temppelin ja opetti ihmisiä siellä. Muistuta oppilaille, että yrityksessään saattaa Vapahtaja huonoon valoon fariseukset ja lainopettajat esittivät Hänelle vaikeita kysymyksiä Hänen opettaessaan temppelissä. Vastattuaan heidän kysymyksiinsä Vapahtaja tuomitsi fariseusten ja lainopettajien tekopyhyyden (ks. Matt. 23).

Selitä, että ollessaan temppelissä Jeesus näki ihmisten tuovan temppelin uhriarkkuun rahaa uhrilahjana Jumalalle. Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Mark. 12:41–44 ja pyydä luokan jäseniä ottamaan selville, mitä Vapahtaja näki uhriarkun luona.

  • Mitä Vapahtaja näki uhriarkun luona?

Näytä oman maanne rahoista kolikkoa, joka on arvoltaan vähäisin, ja selitä, että lantti oli ”pienin juutalaisten käyttämä kuparikolikko” (Bible Dictionary, ”Money”).

  • Miltä ihmisestä saattaisi tuntua, jos hän voisi antaa uhrilahjana Jumalalle vain kaksi lanttia?

  • Mitä Vapahtaja sanoi leskivaimon uhrilahjasta verrattuna muiden uhrilahjoihin?

  • Mistähän syystä Vapahtaja katsoi leskivaimon uhrilahjan olevan ”enemmän” kuin muut uhrilahjat?

  • Sen perusteella, mitä Herra sanoi leskivaimosta, minkä periaatteen me voimme oppia Herralle antamisesta? (Vaikka oppilaat saattavat käyttää eri sanoja, heidän tulee mainita seuraavankaltainen periaate: Jos olemme valmiita antamaan Herralle kaiken, mitä meillä on, Hän ottaa vastaan uhrilahjamme, vaikka se vaikuttaisikin pieneltä verrattuna muiden uhrilahjoihin.)

Tee yhteenveto luvusta Mark. 13 selittämällä, että Vapahtaja opetti apostoleilleen toisesta tulemisestaan. Muistuta oppilaille, että he tutkivat näitä opetuksia luvussa Joseph Smith – Matteus.

Markus 14:1–9

Maria voitelee Vapahtajan

Selitä, että kun Vapahtaja oli opettanut opetuslapsilleen toisen tulemisensa merkkejä, Hän lähti Jerusalemista ja meni Betaniaan Simon-nimisen miehen luo, joka oli aiemmin sairastanut spitaalia.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Mark. 14:3 ja toista oppilasta lukemaan ääneen Joh. 12:3. Pyydä luokan jäseniä kuuntelemaan, mitä Vapahtajalle tapahtui Hänen istuessaan aterialla.

  • Mitä Vapahtajalle tapahtui, kun Hän istui aterialla Simonin talossa? (Selitä, että Vapahtajan voidellut nainen oli Maria, Martan ja Lasaruksen sisko [ks. Joh. 12:1–3].)

  • Kuinka Maria osoitti Vapahtajalle rakkauttaan ja omistautumistaan?

Selitä, että se, että Maria voiteli Vapahtajan pään ja jalat nardusöljyllä (kalliilla voiteella), oli sellainen kunnianosoitus, jota edes kuninkaat eivät saaneet usein osakseen (ks. James E. Talmage, Jeesus Kristus, 1982, s. 358–359).

Kehota muutamia oppilaita lukemaan vuorotellen ääneen jakeet Matt. 14:4–9. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille, kuinka jotkut aterialla olleet ihmiset suhtautuivat siihen, mitä Maria teki. Selitä, että saamme tietää jakeista Joh. 12:4–5, että Juudas Iskariot oli se, joka valitti Marian tekoa.

  • Kuinka Juudas Iskariot reagoi, kun Maria voiteli Vapahtajan kalliilla öljyllä?

  • Kuinka arvokasta jakeen 5 mukaan tuo öljy oli? (Selitä, että kolmesataa denaaria vastasi summaa, jonka tavallinen työmies voisi ansaita vuodessa.)

  • Kuinka Vapahtaja suhtautui siihen, että Juudas arvosteli Mariaa?

Kiinnitä huomio ilmaukseen ”hän teki minulle hyvän teon” jakeessa 6 ja selitä sen osoittavan, että se, mitä Maria oli tehnyt, oli otollista Vapahtajalle. Kiinnitä huomio myös ilmaukseen ”hän teki minkä voi” jakeessa 8 ja selitä, että tämä viittaa siihen, että Maria oli antanut Herralle parhaansa.

  • Minkä totuuden me voimme oppia näiden jakeiden perusteella siitä, mitä Herra ajattelee, kun me annamme Hänelle parhaamme? (Oppilaat saattavat käyttää eri sanoja, mutta heidän tulee mainita seuraava periaate: Parhaamme antaminen Vapahtajalle on Hänelle otollista.)

Viittaa kahteen tilanteeseen, jotka esitettiin oppitunnin alussa. Pyydä oppilaita käyttämään heidän luvuista Mark. 12 ja Mark. 14 huomaamiaan totuuksia selittääkseen, kuinka henkilöt kussakin tilanteessa saattaisivat olla otollisia Herralle.

  • Kuinka usko näihin totuuksiin saattaisi auttaa jotakuta, josta tuntuu, ettei hänellä ole Herralle paljoakaan annettavaa?

  • Milloin olette nähneet jonkun antavan Herralle parhaansa?

Kehota oppilaita miettimään, antavatko he tällä hetkellä Herralle parhaansa. Kannusta heitä valitsemaan elämästään yksi osa-alue, jossa he voisivat toimia paremmin, ja asettamaan tavoite, joka auttaisi heitä antamaan Herralle parhaansa.

Markus 14:10–16:20

Jeesus aloittaa sovituksensa kärsimällä Getsemanessa syntiemme vuoksi, Juudas Iskariot kavaltaa Hänet ja Hänet tuodaan juutalaisjohtajien eteen

Pyydä oppilaita pohtimaan itsekseen seuraavia kysymyksiä:

  • Onko teistä koskaan tuntunut siltä, ettei kukaan ymmärrä teitä tai sitä, mitä joudutte kokemaan?

  • Onko teistä koskaan tuntunut, ettette voi saada anteeksi aiempia syntejänne?

Kehota oppilaita heidän tutkiessaan lukua Mark. 14 etsimään totuuksia, jotka voivat auttaa ihmistä, jolla saattaa olla tällaisia ajatuksia.

Tee yhteenveto jakeista Mark. 14:10–31 selittämällä, että muutama päivä sen jälkeen kun Maria oli voidellut Jeesuksen, Jeesus ja apostolit viettivät pääsiäistä. Jälkeenpäin Vapahtaja meni Getsemanen puutarhaan.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Mark. 14:32–34. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille, mitä Vapahtaja tunsi Getsemanen puutarhassa.

  • Mitä Vapahtaja tunsi Getsemanen puutarhassa?

Kun oppilaat ovat vastanneet, kirjoita taululle seuraavat ilmaukset: kauhua ja ahdistusta, tuskan vallassa, kuoleman tuskan.

Selitä, että nämä ilmaukset kertovat siitä kärsimyksestä, jota Jeesus Kristus koki osana sovitustaan.

  • Mitä nämä ilmaukset opettavat meille Jeesuksen Kristuksen sovituksesta? (Kun oppilaat ovat vastanneet, kirjoita taululle seuraava totuus: Osana sovitustaan Jeesus Kristus kärsi ja murehti Getsemanen puutarhassa.)

Kehota useita oppilaita lukemaan vuorotellen ääneen Mark. 14:35–42. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja kiinnittämään huomiota siihen, mitä Vapahtaja teki ankaran kärsimyksensä johdosta.

  • Mitä Vapahtaja teki ankaran kärsimyksensä johdosta? (Auta oppilaita ymmärtämään, että Jeesuksen kärsimys oli niin ankaraa, että Hän kysyi, olisiko mahdollista, ettei Hän kokisi sitä.)

Kirjoita taululle seuraava täydennettävä virke: Jeesus Kristus kärsi… jotta Hän…

Selitä, että muut pyhien kirjoitusten kohdat voivat auttaa meitä ymmärtämään Jeesuksen Kristuksen kärsimystä ja sitä, miksi Hän oli valmis kärsimään meidän vuoksemme.

Kirjoita taululle seuraavat pyhien kirjoitusten viitteet: Jes. 53:3–5 ja Alma 7:11–13. Järjestä oppilaat pareiksi ja kehota heitä lukemaan nämä jakeet yhdessä pannen merkille, mitä Vapahtaja kärsi ja miksi Hän kärsi. Pyydä oppilaita kirjoittamaan seminaarimuistivihkoonsa tai pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaansa, kuinka he täydentäisivät taululle kirjoitetun virkkeen sen perusteella, mitä he oppivat kohdista Jes. 53:3–5 ja Alma 7:11–13.

Kehota riittävän ajan kuluttua muutamia oppilaita kertomaan, kuinka he täydensivät virkkeen. Heidän vastaustensa tulee olla seuraavankaltaisia: Jeesus Kristus kärsi kipumme, ahdinkomme, kiusauksemme, sairautemme, heikkoutemme ja murheemme, jotta Hän tietäisi, kuinka auttaa meitä. Jeesus Kristus kärsi syntiemme vuoksi, jotta Hän voisi pyyhkiä pois rikkomuksemme. Muistuta oppilaille, että Vapahtajan kärsimys ihmiskunnan syntien vuoksi alkoi Getsemanessa ja jatkui huipentuen Hänen ristiinnaulitsemiseensa.

Voisit auttaa oppilaita tuntemaan sen totuuden tärkeyden, että osana sovitustaan Jeesus Kristus kärsi ja murehti Getsemanen puutarhassa, näyttämällä videon ”Kristuksen erityistodistajat – vanhin Holland” (2.38), jossa vanhin Jeffrey R. Holland kahdentoista apostolin koorumista todistaa Vapahtajan kärsimyksestä Getsemanessa. Tämä video on sivustolla lds.org.

  • Kuinka tieto siitä, mitä Vapahtaja kärsi ja miksi Hän kärsi, saattaisi auttaa teitä, kun kohtaatte koettelemuksia, kipuja ja ahdinkoja?

  • Milloin olette tunteneet Vapahtajan auttavan teitä kivun, sairauden tai murheen hetkellä?

  • Millaisia tunteita olette kokeneet, kun olette tehneet parannuksen ja tunteneet, että syntinne on pyyhitty pois Jeesuksen Kristuksen sovituksen ansiosta?

Tee yhteenveto kohdasta Mark. 14:43–16:20 selittämällä, että Jeesus vietiin laittomaan oikeudenkäyntiin suuren neuvoston eteen ja tuomittiin kuolemaan. Kun Vapahtaja oli antanut henkensä ristillä ja noussut kuolleista, Hän ilmestyi apostoleilleen ja antoi heille tehtävän viedä evankeliumi maailmaan.

Voit päättää oppiaiheen todistamalla totuuksista, joista olette keskustelleet tänään.

Kommentteja ja taustatietoja

Markus 12:41–44. Köyhän leskivaimon ropo

”Lantit, jotka leskivaimo lahjoitti temppelin uhriarkkuun, olivat pieniä juutalaisia kolikoita, joista käytettiin nimitystä lepta (kreikankielinen sana, joka tarkoittaa pientä). Ne painoivat noin puoli grammaa ja niiden arvo oli vähäisempi kuin kuparikolikolla eli quadranilla, joka siihen aikaan oli arvoltaan vähäisin roomalainen kolikko (ks. Mark. 12:42).

Se seikka, että leskivaimo antoi ’kaiken mitä hänellä oli’, ilmentää hänen vilpitöntä omistautumistaan Jumalaa kohtaan toisin kuin lainopettajien teeskentely (ks. Mark. 12:38–40). Vanhin James E. Talmage (1862–1933) kahdentoista apostolin koorumista on selittänyt, miksi Herra kiitteli leskivaimoa, vaikka tämän uhri oli suhteellisen pieni lahjoitus: ’Rikkaat antoivat paljon, mutta pitivät enemmän itsellään; lesken lahja oli hänen kaikkensa. Hänen uhrilahjaansa ei tehnyt otolliseksi nimenomaan sen pienuus, vaan se uhrautuvaisuuden ja hartaan tarkoituksen henki, jolla hän sen antoi.’ (Ks. Jeesus Kristus, 1986, s. 394.) Vanhin Talmage on myös huomauttanut: ’Olipa kysymyksessä yksityisen ihmisen tai kansakunnan lahja, paras on – auliisti ja pyyteettömästi uhrattuna – aina oivallista Jumalan silmissä, miten kehnoa tuo paras muussa mielessä lieneekin’ (The House of the Lord, 1968, s. 3).” (New Testament Student Manual, kirkon koululaitoksen oppikirja, 2014, s. 128–129.)

Markus 14:3–9. Maria voiteli Jeesuksen

Vanhin James E. Talmage on selittänyt, että Marian toimet osoittivat hänen suurta rakkauttaan Jeesusta kohtaan:

”Vieraan pään voiteleminen tavallisella öljyllä merkitsi tälle kunnianosoitusta; hänen jalkojensakin voiteleminen merkitsi aivan epätavallisen ja merkittävän arvonannon osoitusta; mutta pään ja jalkojen voiteleminen narduksella ja niin ylenpalttisesti oli kuninkaillekin harvinaisen suuri kunnianosoitus. Marian teko oli syvän kunnioituksen ilmaus; se oli sulotuoksuinen tulvahdus sydämestä, joka uhkui hartautta ja rakkautta.” (Jeesus Kristus, s. 358–359.)

Markus 14:32–36. Vapahtajan kärsimys Getsemanessa

”Markuksen sanat todistavat Vapahtajan kärsimyksen todellisuudesta ja ankaruudesta (ks. Mark. 14:23–36). Kuvauksen kreikankielinen sana, joka on käännetty ilmauksella ’tuntea kauhua’, voi tarkoittaa monenlaisia tunteita kuten hämmästystä, pelonsekaista kunnioitusta, suuren järkytyksen jälkeistä ällistystä ja musertavaa ahdistusta. Kreikankielinen verbi, joka on käännetty sanalla ’ahdistusta’, voi tarkoittaa masentumista, lannistumista sekä kokonaisvaltaista piinaa tai murhetta. Yhdessä nämä sanat kuvaavat syvää ja äärimmäistä tuskaa. Vapahtaja sanoi, että Hänen sielunsa oli ’tuskan vallassa, kuoleman tuskan’ (Mark. 14:34) – eli Hänen tuskansa oli niin ankaraa, että Hän tunsi olevansa kuolemaisillaan. – –

Vanhin Neal A. Maxwell (1926–2004) kahdentoista apostolin koorumista – – on puhunut sovitukseen kuuluneesta kärsimyksestä:

’Getsemanessa kärsivä Jeesus alkoi ”tuntea kauhua” (Mark. 14:33), tai kreikankielisen kirjoituksen mukaan, ”pelonsekaista kunnioitusta” ja ”kauhistusta”.

Kuvitelkaa Jehovaa, tämän ja muiden maailmojen Luojaa, ”kauhistuneena”! – – Hän ei ollut milloinkaan ennen henkilökohtaisesti kokenut ankaraa ja vaativaa sovitustapahtumaa. Niinpä, kun tuska tuli täyteydessään, se oli paljon pahempaa kuin Hänkään ainutlaatuisessa älyssään oli milloinkaan osannut kuvitella! – –

Kaikkien kuolevaisuuden menneiden, senhetkisten ja tulevien syntien yhteinen taakka painoi tuota täydellistä, synnitöntä ja herkkää sielua! Kaikki meidän heikkoutemme ja sairautemme olivat myös jotenkin osa sovituksen hirveää laskuoppia. (Ks. Alma 7:11–12; Jes. 53:3–5; Matt. 8:17.)’ (’Alistu halusta’, Valkeus, 1985, konferenssiraportti 155. vuosikonferenssista, s. 67.)” (New Testament Student Manual, kirkon koululaitoksen oppikirja, 2014, s. 130.)