Kirjasto
Oppiaihe 13: Matteus 8–10


Oppiaihe 13

Matteus 8–10

Johdanto

Kulkiessaan läpi Galilean Jeesus Kristus teki monia ihmeitä. Hän myös kutsui kaksitoista apostolia, antoi heille vallan ja opetti heitä sekä lähetti heidät palvelemaan kansaa.

Opetusehdotuksia

Matteus 8:1–9:34

Jeesus tekee monia ihmeitä

Pyydä oppitunnin alussa oppilaita vastaamaan seuraavaan kysymykseen:

  • Jos tietäisitte, että Vapahtaja on tulossa paikkakunnallenne tänään, kenet toisitte Hänen luokseen parannettavaksi? Miksi?

Kirjoita taululle seuraavat pyhien kirjoitusten viitteet: Matt. 8:1–4; Matt. 8:5–13; Matt. 8:14–15; Matt. 8:23–27; Matt. 8:28–32; Matt. 9:1–8; Matt. 9:18–19, 23–26; Matt. 9:20–22; Matt. 9:27–31 ja Matt. 9:32–33. Anna kullekin oppilaalle tehtäväksi tutustua yhteen näistä kohdista. (Jos sinulla on pieni luokka, voit antaa muutamille oppilaille luettavaksi useamman kuin yhden kohdan.)

Kehota oppilaita lukemaan tehtäväksi saamansa jakeet ja etsimään Jeesuksen tekemiä ihmeitä. Pyydä riittävän ajan kuluttua oppilaita kertomaan lyhyesti, mitä he ovat saaneet selville. (Huom. Oppilaat tutkivat näitä ihmeitä syvällisemmin lukujen Mark. 1–5 kohdalla.)

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Matt. 8:16–17. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille profetia, jonka Jeesus Kristus täytti tehdessään näitä ihmeitä. Kehota oppilaita kertomaan, mitä he saavat selville.

  • Minkä Jeesukseen Kristukseen liittyvän totuuden me voimme oppia näitä ihmeitä koskevista kertomuksista? (Oppilaat saattavat käyttää eri sanoja, mutta varmista, että he mainitsevat seuraavan totuuden: Jeesus voi parantaa meidät taudeistamme ja vaivoistamme. Voit selittää, että vaiva voi tarkoittaa sairautta, haurautta tai heikkoutta.)

  • Kuinka Vapahtaja voi parantaa meidät tai vahvistaa meitä heikkouksissamme, vaikka Hän ei kulje tänä aikana keskuudessamme? (Sovituksensa kautta. Ks. Alma 7:11–13.)

Matteus 9:35–10:8

Jeesus kutsuu kaksitoista apostolia

Ota esille kuva tai kuvat nykyisistä kirkon apostoleista ja ensimmäisestä presidenttikunnasta. (Näitä kuvia on sivustolla lds.org [ks. Meet Today’s Prophets and Apostles] ja Liahonan yleiskonferenssinumeroissa.)

  • Mikä tekee näistä miehistä ainutlaatuisia kaikkien muiden nykyään maan päällä elävien ihmisten joukossa?

Kehota oppilaita heidän tutkiessaan lukuja Matt. 9–10 panemaan merkille totuuksia siitä, mikä on apostolien tehtävä ja mitä siunauksia he voivat tuoda elämäämme.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Matt. 9:35. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja kiinnittämään huomiota siihen, mitä Jeesus teki sen lisäksi että Hän paransi ihmisiä.

  • Mitä muuta Jeesus teki palvelutyössään kuin paransi ihmisiä?

Selitä, että kun Jeesus saarnasi evankeliumia ja teki ihmeitä kaikkialla Juudeassa, Häntä seuranneiden ja etsineiden ihmisten lukumäärä lisääntyi.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Matt. 9:36–38. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja ottamaan selville, keitä Vapahtaja sanoi tarvitsevansa avukseen, jotta Hän voisi palvella kaikkia Häntä seuranneita ihmisiä.

  • Keitä Jeesus jakeiden 37–38 mukaan sanoi tarvitsevansa avukseen pitääkseen huolta niistä, jotka seurasivat Häntä?

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Matt. 10:1–4. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja katsomaan, mitä Jeesus teki vastatakseen ihmisten tarpeisiin.

  • Mitä Jeesus teki auttaakseen sitä väenpaljoutta, joka seurasi Häntä?

  • Minkä opin voimme oppia näiden jakeiden perusteella yhdestä tavasta, jolla Jeesus Kristus palvelee maan päällä olevia ihmisiä? (Oppilaat saattavat käyttää eri sanoja, mutta varmista, että he mainitsevat seuraavan opin: Jeesus Kristus kutsuu apostoleja ja antaa heille valtuutensa. Voit ehdottaa, että oppilaat kirjoittavat tämän opin jakeiden Matt. 10:1–4 viereen.)

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Matt. 10:5–8. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja ottamaan selville, mitä Jeesus Kristus käski apostolejaan tekemään.

  • Mitä Herra käski apostolejaan tekemään?

Selitä, että sana apostoli on peräisin kreikankielisestä sanasta, joka tarkoittaa ’sitä, joka on lähetetty’. Alkujaan apostolit lähetettiin vain Israelin huoneen keskuuteen. Myöhemmin ylösnoussut Vapahtaja antoi käskyn, että evankeliumia tuli saarnata myös pakanoiden eli niiden keskuudessa, jotka eivät olleet Israelin huonetta.

  • Mitä yhtäläisyyksiä huomasitte niiden tekojen välillä, joita Jeesus teki, ja niiden, joita Hän käski apostoliensa tehdä?

  • Minkä totuuden voimme oppia näiden jakeiden pohjalta siitä, mitä Jeesus Kristus kutsuu apostolinsa tekemään? (Oppilaiden tulee huomata seuraavankaltainen totuus: Herra kutsuu apostolit saarnaamaan Hänen evankeliumiaan ja tekemään Hänen työtään. Voisit kirjoittaa tämän totuuden taululle.)

Viittaa jälleen taululla oleviin nykyisten apostolien kuviin. Pyydä oppilaita kertomaan esimerkkejä siitä, kuinka nykyiset apostolit saarnaavat ja palvelevat sillä tavoin kuin Jeesus Kristus palvelisi, jos Hän olisi täällä.

Auta oppilaita tuntemaan heidän edellä huomaamansa periaatteen tärkeys lukemalla tai näyttämällä osa jonkun nykyisen apostolin äskettäisestä puheesta, joka on nuorille merkityksellinen. Kun olet lukenut katkelman puheesta tai näyttänyt videoleikkeen, kysy:

  • Kuinka sen ymmärtäminen, että Jeesus Kristus on kutsunut apostolit tekemään Hänen työtään, vaikuttaa suhtautumiseemme siihen, mitä he opettavat ja neuvovat meitä tekemään?

  • Millä tavoin nykyajan apostolien palvelutyö ja sanomat ovat vaikuttaneet teidän elämäänne?

Kehota oppilaita etsimään uskollisesti tilaisuuksia kuunnella, tutkia ja toteuttaa käytännössä Herran valitsemien apostolien sanoja.

Matteus 10:9–42

Jeesus antaa kahdelletoista apostolille ohjeita ennen kuin nämä lähtevät saarnaamaan ja palvelemaan

Tee yhteenveto jakeista Matt. 10:9–16 selittämällä, että Herra antoi apostoleille ohjeen luottaa siihen, että taivaallinen Isä huolehtii heidän tarpeistaan heidän matkatessaan saarnaamaan evankeliumia. Vapahtaja opetti heitä myös siunaamaan ihmisiä, jotka ottavat heidät vastaan ja majoittavat heidät.

Pyydä oppilaita miettimään tilannetta, jolloin joku kirkkoomme kuulumaton esitti heille vaikean kysymyksen evankeliumista tai kysyi heiltä jostakin kirkkoa koskevasta kiistellystä asiasta.

  • Kuinka luottavaisia olitte siinä, että osaisitte sanoa sen, mitä teidän tulisi sanoa siinä tilanteessa? Miksi?

Kehota oppilaita etsimään Jeesuksen apostoleilleen luvun Matt. 10 loppupuolella antamista opetuksista periaate, joka voi auttaa meitä, kun meidän tulee selittää evankeliumia tai lausua todistuksemme.

Kehota muutamia oppilaita lukemaan vuorotellen ääneen jakeet Matt. 10:16–20. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille, mitä haasteita Jeesus sanoi apostolien kohtaavan, kun nämä matkustaisivat saarnaamassa.

  • Mitä haasteita Jeesus sanoi apostoliensa kohtaavan, kun he lähtisivät saarnaamaan evankeliumia?

  • Kuinka apostolien oli määrä jakeiden 19–20 mukaan tietää, mitä sanoa näissä haastavissa tilanteissa? (Voit selittää, että ilmaus ”älkää olko huolissanne” tarkoittaa sitä, ettei pidä olla ylen määrin huolissaan.)

  • Minkä periaatteen voimme oppia näiden jakeiden perusteella siitä, miten puhua muille, kun olemme Herran palveluksessa? (Oppilaat saattavat käyttää eri sanoja, mutta heidän tulee huomata seuraava periaate: Kun olemme Herran palveluksessa, Hän innoittaa tarvittaessa meitä sanoissamme.)

  • Milloin te olette tunteneet Herran innoittavan teitä niin, että olette tienneet, mitä sanoa jollekulle toiselle? (Voit antaa oppilaille hetken aikaa miettiä, ennen kuin pyydät heitä vastaamaan tähän kysymykseen.)

Tee yhteenveto jakeista Matt. 10:21–42 selittämällä, että Jeesus Kristus antoi apostoleilleen lisää ohjeita, varoituksia ja lohtua liittyen haasteisiin, joita he kohtaisivat. Auta oppilaita tutkimaan Vapahtajan jakeissa Matt. 10:37–39 olevia sanoja järjestämällä heidät pareiksi tai pienryhmiin ja antamalla kullekin parille tai ryhmälle seuraava moniste. Kehota oppilaita noudattamaan monisteen ohjeita tutkimalla yhdessä siinä mainittuja jakeita ja keskustelemalla vastauksistaan kysymyksiin.

Kuva
handout, Matthew 10:37–39

Matteus 10:37–39

Uusi testamentti, seminaarinopettajan kirja – Oppiaihe 13

Tutkikaa yhdessä näitä jakeita ja keskustelkaa vastauksistanne kysymyksiin.

Lukekaa Matt. 10:37–38 ja etsikää uhraukset, joita meidän Vapahtajan sanojen mukaan täytyy olla halukkaita tekemään Hänen opetuslapsinaan. Ilmaus ”kelpaa minulle” näissä jakeissa tarkoittaa sitä, että on kelvollinen Herran edustaja ja ansaitsee Hänen siunauksensa.

  • Mistä syystä mielestänne on välttämätöntä, että Jeesuksen Kristuksen opetuslapset rakastavat Häntä enemmän kuin ketään muuta – jopa oman perheensä jäseniä?

Kuva
cross

Risti, joka mainitaan jakeessa 38, viittaa siihen konkreettiseen ristiin, jota Jeesus Kristus kantoi ja jolle Hänet nostettiin, jotta Hän täyttäisi Isänsä tahdon. Kuvaannollisesti Jeesus Kristus kutsui seuraajiaan samalla tavoin ottamaan ristinsä ja seuraamaan Häntä (ks. Matt. 16:24).

Lukekaa JSR Matt. 16:26 ja katsokaa, mitä meidän kohdallamme tarkoittaa se, että otamme ristimme ja seuraamme Jeesusta Kristusta.

Lukekaa Matt. 10:39 ja etsikää periaatteita, joita Jeesus Kristus on opettanut uhraamisesta. Joseph Smithin raamatunkäännös selventää tämän jakeen alkua, joka kuuluu näin: ”Se, joka pyrkii varjelemaan elämäänsä…” (LDS Bible, Matthew 10:39, alaviite a). Tässä yhteydessä ilmaus elämänsä varjelemisesta tarkoittaa sitä, että elää itsekkäästi eikä pyri palvelemaan Jumalaa ja Hänen lapsiaan.

  • Millä tavoin arvelette niiden ihmisten, jotka keskittyvät omaan tahtoonsa ja itsekkäisiin haluihinsa, lopulta ”kadottavan” elämänsä?

Täydentäkää lukemanne perusteella seuraava periaate:

Jos haluamme varjella elämäämme, niin .

Voisitte merkitä jakeesta 39 lupauksen, jonka Vapahtaja antoi niille, jotka kadottavat elämänsä Hänen tähtensä. Se, että kadotamme elämämme Hänen tähtensä, on enemmän kuin sitä, että olemme halukkaita kuolemaan Hänen vuokseen. Se tarkoittaa sitä, että olemme auliita antamaan itsestämme joka päivä palvellaksemme Häntä ja ympärillämme olevia ihmisiä.

  • Mitä mielestänne tarkoittaa se, että me löydämme elämämme, kun kadotamme sen Hänen tähtensä?

Täydentäkää lukemanne perusteella seuraava periaate:

Jos kadotamme elämämme Jeesuksen Kristuksen tähden, niin .

Lukekaa presidentti Thomas S. Monsonin seuraavat sanat ja keskustelkaa sitten vastauksestanne lainausta seuraaviin kysymyksiin.

Kuva
President Thomas S. Monson

”Uskon Vapahtajan sanovan meille, että ellemme kadota itseämme palvelemalla muita, omalla elämällämme on vain vähän tarkoitusta. Ne, jotka elävät vain itselleen, ennen pitkää näivettyvät ja kuvaannollisesti kadottavat elämänsä, kun taas ne, jotka kadottavat itsensä palvelemalla muita, kasvavat ja kukoistavat – ja itse asiassa pelastavat elämänsä.” (”Mitä minä olen tehnyt jonkun hyväksi tänään?”, Liahona, marraskuu 2009, s. 85.)

  • Kenet sellaisen tunnette, joka on päättänyt kadottaa elämänsä Jeesuksen Kristuksen tähden? Mikä vaikutus tällä päätöksellä on ollut tuohon henkilöön?

Kun oppilaat ovat suorittaneet monisteen tehtävät, voisit pyytää muutamia heistä esittämään lyhyesti luokalle, mitä he ovat oppineet.

Voit lausua oman todistuksesi periaatteesta, jonka oppilaat huomasivat elämämme kadottamisesta Jeesuksen Kristuksen tähden. Kehota oppilaita kirjoittamaan seminaarimuistivihkoonsa tai pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaansa muutamia asioita, joita he voivat tehdä tänään tai lähitulevaisuudessa kadottaakseen elämänsä Jeesuksen Kristuksen ja muiden ihmisten palveluksessa. Kehota heitä asettamaan tavoite ja toimimaan tuon tavoitteen mukaan.

Kommentteja ja taustatietoja

Matteus 10:35–37. ”Joka rakastaa isäänsä tai äitiänsä enemmän kuin minua”

Presidentti Ezra Taft Benson on huomauttanut kommentoidessaan jakeita Matt. 10:35–37, että yksi vaikeimmista valinnoista, minkä ihminen saattaisi joutua tekemään, on valinta Jumalan ja perheenjäsenen välillä.

”Kaikkein vaikeimpia koetuksia on se, kun joutuu valitsemaan, haluaako olla mieliksi Jumalalle vai jollekulle, jota rakastaa tai kunnioittaa, varsinkin jos kyseessä on perheenjäsen.

Nefi joutui tuon koetuksen eteen ja selviytyi siitä hyvin, kun hänen hyvä isänsä hetkellisesti napisi Herraa vastaan (ks. 1. Nefi 16:18–25). Job säilytti uskonsa Herraan silloinkin, kun hänen vaimonsa käski hänen kirota Jumala ja kuolla (ks. Job 2:9–10).

Pyhissä kirjoituksissa sanotaan: ’Kunnioita isääsi ja äitiäsi’ (2. Moos. 20:12; ks. myös Moosia 13:20). Joskus on valittava niin, että kunnioittaa taivaallista Isää enemmän kuin maallista isää.” (”Suurin käsky – rakasta Herraa”, Valkeus, heinäkuu 1988, s. 3.)