Kirjasto
Oppiaihe 158: Johanneksen ilmestys 17–19


Oppiaihe 158

Johanneksen ilmestys 17–19

Johdanto

Johannes näki, että hengellinen Babylon eli jumalaton maailma käy sotaa Jumalan Karitsaa vastaan ja että Karitsa voittaa pahuuden. Pyhiä kutsutaan tulemaan pois hengellisestä Babylonista, ja puhtaat ja vanhurskaat kutsutaan Karitsan hääaterialle. Johannes näki Jeesuksen Kristuksen tulevan suuressa voimassa tuhoamaan ne, jotka taistelevat Häntä vastaan.

Opetusehdotuksia

Johanneksen ilmestys 17–18

Johannes näkee ennalta hengellisen Babylonin tuhon

Kirjoita taululle seitsemänkymmenen koorumin jäsenen, vanhin Lynn G. Robbinsin seuraavat sanat ja kehota yhtä oppilasta lukemaan ne ääneen. (Lainaus on puheesta ”Avoid It”, Brigham Youngin yliopiston hartaustilaisuus, 17. syyskuuta 2013, s. 1, speeches.byu.edu.)

”On helpompaa välttää kiusausta kuin vastustaa kiusausta” (vanhin Lynn G. Robbins).

  • Mistähän syystä on helpompaa välttää kiusausta kuin vastustaa sitä?

  • Mitä voi tapahtua, jos hakeudumme tilanteisiin, joissa meidän täytyy jatkuvasti vastustaa kiusausta?

Kehota oppilaita heidän tutkiessaan lukuja Ilm. 17–18 etsimään totuus, joka auttaa heitä tietämään, kuinka voi välttää monia maailman kiusauksia ja syntejä.

Muistuta oppilaille, että Johannes näki näyssä seitsemän enkeliä, jotka vuodattaisivat vitsauksia jumalattomien päälle viimeisinä aikoina (ks. Ilm. 16). Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Ilm. 17:1. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille, mitä yksi seitsemästä enkelistä sanoi näyttävänsä Johannekselle.

  • Mitä tämä enkeli sanoi näyttävänsä Johannekselle?

Kehota oppilaita lukemaan itsekseen Ilm. 17:15 ja kiinnittämään huomiota siihen, mitä suuret vedet edustavat.

  • Mitä jakeen 15 mukaan edustavat ne suuret vedet, joiden äärellä nainen istuu? (Ihmisiä ja kansoja, joihin hänellä on valtaa ja vaikutusta [ks. myös 1. Nefi 14:11].)

Kehota muutamia oppilaita lukemaan vuorotellen ääneen jakeet Ilm. 17:2–6. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja etsimään sanoja ja ilmauksia, jotka kuvaavat naista ja naisen vaikutusta maailmaan.

  • Mitkä sanat tai ilmaukset kuvaavat naista?

  • Kuinka jakeen 2 mukaan kuvataan naisen vaikutusta maailman hallitsijoihin ja ihmisiin?

  • Mitä mielestänne kuvaa jakeessa 6 se, että nainen on juopunut pyhien ja marttyyrien verestä? (Kautta aikojen jumalattomat ovat surmanneet monia vanhurskaita ihmisiä, ja pyhien kirjoitusten kieli antaa ymmärtää, että vanhurskaiden surmaamisella on juovuttava vaikutus niihin, jotka ovat toteuttaneet surmaamisen.)

Selitä, että jakeessa 3 kuvattu peto voi kuvata Roomaa Johanneksen aikaan sekä turmeltuneita valtakuntia ja kansoja viimeisinä aikoina (ks. Ilm. 17:8–13).

Pyydä oppilaita miettimään, ketä tai mitä jakeissa 1–6 kuvattu nainen edustaa. Kehota oppilaita lukemaan itsekseen Ilm. 17:18 ja kiinnittämään huomiota siihen, mitä nainen edustaa.

Selitä, että ”suuri kaupunki” (jakeessa 18) viittaa hengelliseen Babyloniin (ks. OL 133:14). Koska muinainen Babylon oli maailmallinen ja turmeltunut ja koska se oli paikka, jossa israelilaiset olivat orjina, Babylonia käytetään usein kuvaannollisesti pyhissä kirjoituksissa edustamaan syntiä, maailmallisuutta, Paholaisen vaikutusta maan päällä ja hengellistä orjuutta (ks. myös 1. Nefi 13:1–9; 14:9–10).

Kirjoita taululle: Nainen = Babylon eli maailman jumalattomuus.

Kehota oppilaita lukemaan itsekseen Ilm. 17:14 ja panemaan merkille, ketä vastaan Babylon käy taisteluun. Pyydä oppilaita kertomaan, mitä he saavat selville.

  • Miten tämä sota tulee päättymään? (Kun oppilaat ovat vastanneet, kirjoita taululle seuraava totuus: Viimeisinä aikoina Jeesus Kristus voittaa maailman jumalattomuuden.)

  • Kuinka tämän totuuden tunteminen voi auttaa teitä seuratessanne Jeesusta Kristusta?

Tee yhteenveto jakeista Ilm. 18:1–3 selittämällä, että vielä yksi enkeli ilmoitti jumalattoman Babylonin kukistumisen.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Ilm. 18:4. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja kiinnittämään huomiota siihen, mitä Herra käski kansaansa tekemään.

  • Mitä Herra käski kansaansa tekemään?

  • Mitä syitä Herra esitti sille, että Hänen kansansa tuli lähteä pois Babylonista? (Välttääkseen maailman synnit ja vitsaukset eli tuomiot, jotka kohtaisivat jumalattomia.)

  • Minkä totuuden me voimme huomata Herran kansalleen antamasta ohjeesta erottua maailman jumalattomuudesta? (Vaikka oppilaat saattavat käyttää eri sanoja, huolehdi siitä, että he mainitsevat seuraavankaltaisen totuuden: Erottuminen maailman jumalattomuudesta voi auttaa meitä välttämään syntiä ja tuomioita, jotka kohtaavat jumalattomia viimeisinä aikoina. Voit ehdottaa, että oppilaat merkitsevät jakeessa 4 ne sanat, jotka opettavat tätä totuutta.)

Järjestä oppilaat kahden tai kolmen oppilaan ryhmiin. Anna kullekin ryhmälle seuraavat kysymykset monisteena ja kehota oppilaita keskustelemaan kysymyksistä ryhmässään:

Kuva
handout, Separating Ourselves from Spiritual Babylon

Erottukaamme hengellisestä Babylonista

Uusi testamentti, seminaarinopettajan kirja – Oppiaihe 158

  • Kuinka Jeesuksen Kristuksen evankeliumi auttaa meitä erottumaan maailman jumalattomuudesta?

  • Mitä me voimme tehdä erottuaksemme maailman jumalattomuudesta, vaikka elämmekin edelleen niiden keskellä, joilla ei ole samoja tasovaatimuksia kuin meillä, ja rakastamme heitä sekä toimimme heidän kanssaan?

  • Kuinka erottuminen epävanhurskaista vaikutuksista ja tavoista on auttanut teitä tai tuntemianne ihmisiä välttämään maailman kiusauksia ja syntejä?

Kehota riittävän ajan kuluttua muutamia oppilaita kertomaan luokalle, mistä he keskustelivat ryhmässään. Kehota oppilaita kirjoittamaan erilliselle paperille 1) epävanhurskaita vaikutuksia tai tapoja, joista heidän pitää erottua, ja 2) kuinka he aikovat tehdä sen. Kehota heitä säilyttämään paperia paikassa, josta he voivat nähdä sen usein, ja kannusta heitä toimimaan kirjoittamiensa asioiden mukaan.

Tee yhteenveto jakeista Ilm. 18:5–24 selittämällä, että Johannes näki jumalattoman Babylonin kukistumisen ja sen tukijoiden murheen.

Johanneksen ilmestys 19

Johannes näkee Jeesuksen Kristuksen tulevan voimassa tuhoamaan ne, jotka taistelevat Häntä vastaan

Näytä oppilaille kuva morsiusparista. Kysy heiltä, mikä heidän mielestään on paras lahja, minkä he voisivat antaa tulevalle puolisolleen hääpäivänään. Kun oppilaat ovat vastanneet, lue kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Jeffrey R. Hollandin seuraavat sanat:

Kuva
Elder Jeffrey R. Holland

”Paras lahja, mitä hääpäivänänne voitte iankaikkiselle kumppanillenne antaa, on kaikkein paras oma itsenne – puhdas ja tahraton ja kelvollinen puolestaan vastaanottamaan samanlaisen puhtauden” (Jeffrey R. Holland, ”Henkilökohtainen puhtaus”, Liahona, tammikuu 1999, s. 91).

  • Mistähän syystä se, että olette puhtaita ja tahrattomia, on paras lahja, minkä voisitte antaa puolisollenne hääpäivänänne?

Selitä, että luvussa Ilm. 19 on häävertaus, jota on käytetty kuvaamaan Vapahtajan toista tulemista. Tee yhteenveto jakeista Ilm. 19:1–6 selittämällä, että Johannes näki vanhurskaiden ylistävän Jumalaa siitä, että Hän oli tuominnut jumalattomat.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Ilm. 19:7. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja katsomaan, kenen häistä enkeli ilmoitti Johannekselle.

  • Kenen häistä enkeli ilmoitti Johannekselle?

  • Mitä Johannes sai tietää Karitsan morsiamesta?

Selitä, että ”Karitsan häät” (ks. Ilm. 19:7) viittaa Vapahtajan toiseen tulemiseen. Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Bruce R. McConkien seuraavat sanat. Pyydä luokan jäseniä kuuntelemaan, kuka on Karitsan morsian.

Kuva
Elder Bruce R. McConkie

”Tällä taloudenhoitokaudella Sulhanen, joka on Jumalan Karitsa, tulee hakemaan morsiantaan, joka on niistä uskollisista pyhistä koostuva kirkko, jotka ovat odottaneet valppaina Hänen paluutaan” (Mormon Doctrine 2. laitos, 1966, s. 469).

  • Millä tavoin aviosuhde on sopiva vertauskuva liittosuhteestamme Jeesukseen Kristukseen? (Voisit selittää, että avioliitto on suhde, joka edellyttää uskollisuutta, uhrautumista, rakkautta, sitoutumista ja luottamusta.)

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Ilm. 19:8–9. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille, mitä pyhät voivat tehdä valmistautuakseen Vapahtajan toiseen tulemiseen. Voisit selittää, että valkea pellavapuku voi olla vertauskuva pyhyydestä, puhtaudesta ja vanhurskaudesta.

  • Mitä meidän täytyy Karitsan morsiamen vaatteiden vertauskuvan mukaisesti tehdä ollaksemme valmiita Herran Jeesuksen Kristuksen tulemiseen? (Kun oppilaat ovat vastanneet, kirjoita taululle seuraava periaate: Jos olemme puhtaita ja vanhurskaita, niin me olemme valmiita Herran Jeesuksen Kristuksen tulemiseen.)

Selitä, että samoin kuin jae 8 antaa ymmärtää, että morsian saa hääpuvun lahjaksi, niin se, että meidät puhdistetaan synnistä ja tehdään vanhurskaiksi, on lahja Jumalalta.

  • Mitä Jumala on tehnyt antaakseen meille keinon puhdistua synnistä ja tulla vanhurskaiksi?

  • Mistähän syystä se, että on puhdas ja vanhurskas, on yksi parhaista lahjoista, mitä me voimme antaa Vapahtajalle, kun Hän tulee jälleen?

Kehota oppilaita lukemaan itsekseen Ilm. 19:10 ja kiinnittämään huomiota siihen, kuinka Johannes reagoi kuultuaan, mitä enkeli hänelle julisti. Pyydä oppilaita kertomaan, mitä he löytävät.

  • Mitä enkeli julisti Johannekselle, että hänellä (enkelillä) ja muilla Jumalan palvelijoilla oli? (Todistus Jeesuksesta, mikä on profetoimisen henki.)

Selitä, että ”profetoimisen henki” (jae 10) viittaa Jumalalta saatavan ilmoituksen ja innoituksen lahjaan, jonka ansiosta ihminen voi ottaa vastaan Herran sanan ja puhua sen (ks. PKO, ”Profetia”, scriptures.lds.org/fi).

  • Kuinka ihminen, jolla on todistus Jeesuksesta, saattaisi valmistautua Vapahtajan toiseen tulemiseen?

Kehota muutamaa oppilasta lukemaan vuorotellen ääneen jakeet Ilm. 19:11–16 ja JSR Ilm. 19:15. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja etsimään sanoja ja ilmauksia, jotka kuvaavat Vapahtajaa Hänen toisessa tulemisessaan. Pyydä oppilaita kertomaan, mitä he löytävät.

Selitä, että jakeessa 11 mainittu valkoinen hevonen on vertauskuva kukistamisesta ja voitosta. Vapahtaja tulee kukistamaan synnin ja jumalattomuuden.

  • Kuinka jakeessa 13 kuvaillaan Vapahtajan vaatetusta? (Selitä, että ”vereen kastettu viitta” tarkoittaa, että Hänen vaatetuksensa tulee olemaan veren värinen. Tämä väri on vertauskuva jumalattomien tuhoamisesta Hänen tulemisessaan [ks. OL 133:46–51], ja se voi muistuttaa meitä myös kärsimyksestä, jota Hän koki sovituksensa aikana.)

Tuo esiin, että Joseph Smithin raamatunkäännös jakeesta Ilm. 19:15 selventää, että Johannes näki, että tullessaan kuninkaiden Kuninkaana ja herrojen Herrana Vapahtaja hallitsee kansakuntia Jumalan sanalla. Tee yhteenveto jakeista Ilm. 19:17–21 selittämällä, että Johannes näki niiden tuhon, jotka taistelivat Jumalan Karitsaa vastaan.

Päätä oppiaihe pyytämällä oppilaita pohtimaan, mitä he voivat tehdä ollakseen valmiita Jeesuksen Kristuksen tulemiseen. Kannusta heitä toimimaan sen innoituksen pohjalta, jota he mahdollisesti saavat.

Kommentteja ja taustatietoja

Johanneksen ilmestys 17:5. ”Suuri Babylon”

Johanneksen näyssä Babylon vastaa suuressa määrin Nefin näyn suurta ja iljettävää kirkkoa eli Paholaisen kirkkoa (ks. 1. Nefi 13–14). Vanhin Bruce R. McConkie kahdentoista apostolin koorumista on opettanut:

”Suuri Babylon on Paholaisen kirkko. Se on maailma kaikkine sen paheellisuuksineen ja lihallisuuksineen. Se on kaikenkaltaiset, -laatuiset ja -muotoiset organisaatiot – olivatpa ne uskonnollisia, yhteiskunnallisia, poliittisia, veljeskunnallisia tai muunlaisia – jotka kannattavat ajattelutapaa tai edistävät asiaa, joka johtaa ihmisiä pois pelastuksesta ja kohti vähäisemmän kirkkauden valtakuntia iankaikkisessa maailmassa.” (Doctrinal New Testament Commentary, 3 osaa, 1966–1973, osa 3, s. 558.)

Johanneksen ilmestys 18:4. ”Lähtekää pois [Babylonista], ettette joutuisi ottamaan osaa hänen synteihinsä”

Vanhin Richard G. Scott kahdentoista apostolin koorumista on opettanut, mitä kirkon jäsenet voivat tehdä elääkseen maailmassa mutta antamatta sen pahuuden saastuttaa itseään:

”Suuri osa maailmaa on hautautumassa rappeuttavan saastan tulvivaan virtaan hylätessään hyveen, vanhurskauden, henkilökohtaisen rehellisyyden, perinteisen avioliiton ja perhe-elämän. – –

Pahuuden pesäkkeistä huolimatta maailma on kaiken kaikkiaan majesteettisen kaunis ja täynnä monia hyviä ja vilpittömiä ihmisiä. Jumala on valmistanut tavan elää tässä maailmassa niin, ettei se halpamainen painostus, jota pahan kätyrit levittävät kaikkialle, saastuta. Te voitte elää hyveellistä, tuottavaa, vanhurskasta elämää seuraamalla taivaallisen Isänne luomaa varjeluksen suunnitelmaa, Hänen onnensuunnitelmaansa.” (Ks. ”Kuinka elää hyvin keskellä lisääntyvää pahuutta”, Liahona, toukokuu 2004, s. 100.)

Johanneksen ilmestys 18:4. ”Ettekä jäisi alttiiksi niille vitsauksille”

Profeetta Joseph Smith on opettanut, ettei vanhurskaita säästetä kaikilta koettelemuksilta ja kärsimyksiltä, jotka liittyvät jumalattomien kohtaamiin tuomioihin:

”[Se käsitys on] väärä, että pyhät välttyisivät kaikilta tuomioilta samalla kun jumalattomat kärsisivät, sillä kaikki liha joutuu kärsimään ja ’pyhätkin vaivoin välttyvät’ – –. Monet pyhistä kuitenkin välttyvät, sillä vanhurskas on elävä uskosta – –, mutta monet vanhurskaista joutuvat sairauden, kulkutautien jne. uhreiksi lihan heikkouden tähden ja pelastuvat kuitenkin Jumalan valtakuntaan.” (Kirkon presidenttien opetuksia: Joseph Smith, 2007, s. 264.)

Johanneksen ilmestys 19:9. Karitsan hääateria

”Karitsan hääateria” (ks. Ilm. 19:9) on vertauskuvallinen viittaus Jeesuksen Kristuksen toiseen tulemiseen. Profeetta Joseph Smith on opettanut:

”Vain niiden, jotka pitävät loppuun asti Herran käskyt ja vaeltavat Hänen lakiensa mukaan, sallitaan istua tällä juhla-aterialla. – –

Miettikääpä hetken, veljet [ja sisaret], ja kysykää itseltänne, pitäisittekö itseänne kelvollisina istumaan hääaterialle.” (Kirkon presidenttien opetuksia: Joseph Smith, s. 171–172.)

Johanneksen ilmestys 19:13. ”Pukunaan vereen kastettu viitta”

Vanhin Neal A. Maxwell kahdentoista apostolin koorumista on opettanut Vapahtajan punaisesta vaatetuksesta Hänen toisessa tulemisessaan seuraavaa:

”Kun Hän oli vuotanut verta jokaisesta huokosesta, kuinka punaiset Hänen vaatteensa varmaan olivatkaan Getsemanessa, kuinka purppurainen tuo viitta!

Ei ihme, että kun Kristus tulee voimassa ja kirkkaudessa, niin Hän tulee siitä muistuttavissa punaisissa vaatteissa (ks. OL 133:48), mikä muistuttaa meitä paitsi vihan viinikuurnasta myös siitä, kuinka Hän kärsi meidän jokaisen puolesta Getsemanessa ja Golgatalla.” (Ks. ”Joka voittaa… niin kuin minäkin olen voittanut”, Valkeus, heinäkuu 1987, s. 65.)