Kirjasto
Oppiaihe 45: Luukas 3–4


Oppiaihe 45

Luukas 3–4

Johdanto

Johannes Kastaja saarnasi parannusta ja todisti tulevasta Messiaasta. Johannes kastoi Jeesuksen Kristuksen, joka sitten paastosi autiomaassa 40 päivää. Matkattuaan Galileaan Jeesus julisti Nasaretissa olevansa Messias. Nasaretin asukkaat torjuivat Hänet, ja Hän meni Kapernaumiin, missä Hän paransi sairaita ja karkotti pahoja henkiä.

Opetusehdotuksia

Luukas 3:1–22

Johannes Kastaja profetoi Jeesuksesta Kristuksesta

Pyydä ennen oppituntia yhtä oppilasta tutkimaan kertomusta Eliasta ja Sarpatin leskestä kohdasta 1. Kun. 17:1–16 ja toista oppilasta tutkimaan kertomusta Naamanista ja Elisasta kohdasta 2. Kun. 5:1–15. Selitä, että he saavat kertoa nämä kertomukset lyhyesti myöhemmin oppiaiheessa. Pyydä heitä tähdentämään sitä, millä tavoin Naaman ja Sarpatin leski osoittivat uskoaan, ja tuomaan esiin, että kumpikin heistä oli pakana (ei kuulunut Israelin huoneeseen).

Aloita oppitunti pyytämällä oppilaita kirjoittamaan paperiin jokin tilanne, jolloin he tunsivat olevansa erillään ympärillään olevista tai ulkopuolinen, koska he elävät Jeesuksen Kristuksen palautetun evankeliumin mukaan (huolehdi siitä, etteivät oppilaat kirjoita paperiin nimeään). Pyydä riittävän ajan kuluttua oppilaita antamaan paperinsa sinulle. Lue muutama kokemuksista ääneen luokalle.

Kehota oppilaita heidän tutkiessaan jakeita Luuk. 3:1–22 etsimään totuus, joka voi selittää, miksi evankeliumin mukaan elävät ihmiset saattavat toisinaan tuntea olevansa erillään muista.

Selitä, että Mooseksen lain mukaan ylipappi toimi Aaronin pappeuden johtavana virkailijana ja Israelin kansan poliittisena johtajana. Vapahtajan palvelutyön aikaan ylipapin virka oli kuitenkin korruptoitunut. Sen sijaan että Jumala olisi valinnut ylipapit, heidät valitsivat sellaiset miehet kuten Herodes ja muut Rooman virkamiehet (ks. Bible Dictionary, ”High Priest”).

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Luuk. 3:2–6. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille, kenelle Jumala puhui ylipappien sijaan.

  • Kenelle tuli Herran sana ylipappien sijaan? (”Johannekselle, Sakariaan pojalle”, joka tunnetaan myös Johannes Kastajana.)

  • Mitä Johannes Kastaja opetti?

Selitä, että Johanneksen elinaikana jotkut ihmiset uskoivat, että koska he olivat Abrahamin jälkeläisiä, he olivat parempia kuin muut tai että Jumala rakasti heitä enemmän kuin niitä, jotka eivät olleet israelilaisia. Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Luuk. 3:7–9 ja pyydä luokan jäseniä ottamaan selville, mitä Johannes Kastaja opetti, että juutalaisten piti tehdä ollakseen otollisia Jumalalle.

  • Mitä Johannes opetti, että juutalaisten piti tehdä ollakseen otollisia Jumalalle? (Selitä, että ”hedelmä” on vertauskuva tekemiemme valintojen seurauksista.)

  • Mitä tapahtuu jakeen 9 mukaan niille, jotka eivät tee hyvää hedelmää eli eivät elä vanhurskaasti?

Tee yhteenveto jakeista Luuk. 3:10–15 selittämällä, että Johannes opetti tietyille juutalaisryhmille, kuinka he voisivat tehdä hyvää hedelmää. Johanneksen palvelutyö oli vaikuttavaa, ja jotkut ajattelivat, että hän saattaisi olla Messias.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Luuk. 3:16–17 ja pyydä luokan jäseniä panemaan merkille, mitä Johannes sanoi Messiaan tekevän, kun Hän tulisi.

  • Mitä Johannes sanoi tulevan Messiaan tekevän?

Selitä, että ilmaus ”kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella” (jae 16) viittaa Pyhän Hengen lahjan saamisen puhdistavaan ja pyhittävään vaikutukseen.

Auta oppilaita ymmärtämään paremmin jae 17 näyttämällä kourallista jyviä tai pieniä kiviä ja sahanpurua tai pieniä sanomalehdenpalasia. Sekoita yhteen jyvät ja sahanpuru, ja pane sekoitus matalalle tarjottimelle.

  • Kuinka joku saattaisi erotella jyvät sahanpurusta?

Selitä, että kun vilja oli korjattu ja puitu (kun jyvät oli erotettu muusta kasvista), jyvät tuullettiin. Tuultaminen on ikivanha menetelmä, jota käytettiin erottamaan viljanjyvät akanoista (ulkoinen kuori) ja ruumenista. Tuultaja käytti suurta lapiota tai puista talikkoa (jota pyhissä kirjoituksissa kutsutaan viskaimeksi), jolla hän heitti puituja jyviä ilmaan. Silloin tuuli vei mennessään kevyemmät akanat, joita ei haluttu, ja raskaammat viljanjyvät putosivat kasaksi puimatantereelle.

Havainnollista tätä menetelmää ottamalla esiin viuhka (voit käyttää paksua paperia, kartonkia tai taiteltua paperia, jos tarpeen). Kehota yhtä oppilasta tulemaan luokan eteen ja pyydä häntä heiluttamaan viuhkaa jyvien ja sahanpurun päällä. Kun oppilas heiluttaa viuhkaa, heitä varovasti sekoitusta ilmaan, niin että liikuva ilma alkaa puhaltaa sahanpurua, kun taas jyvät putoavat takaisin tarjottimelle. Kehota oppilasta palaamaan paikalleen.

  • Mitä jyvät ja ruumenet edustavat? (Jyvät edustavat vanhurskaita ja ruumenet jumalattomia.)

  • Kuka erottelee jakeiden 16–17 mukaan vanhurskaat jumalattomista? (Kun oppilaat ovat vastanneet, kirjoita taululle seuraava totuus: Jeesus Kristus erottelee vanhurskaat jumalattomista.)

  • Vaikka vanhurskaat erotellaan jumalattomista viimeisen kerran tuomiopäivänä, niin millä tavoin Jeesuksen Kristuksen seuraaminen ja eläminen Hänen evankeliuminsa mukaan voi saada Hänen opetuslapsensa erottumaan muista tänä aikana?

  • Miksi meidän pitää ymmärtää, että se, että pyrimme seuraamaan Jeesusta Kristusta ja elämään Hänen evankeliuminsa mukaan, voi saada meidät olemaan tai tuntemaan olevamme erillään muista?

Tee yhteenveto jakeista Luuk. 3:18–22 selittämällä, että Jeesus tuli Johannes Kastajan kastettavaksi. Myöhemmin Herodes pani Johannes Kastajan vankilaan.

Luukas 3:23–38

Jeesuksen sukuluettelo esitetään

Tee yhteenveto jakeista Luuk. 3:23–38 selittämällä, että Luukas sisällytti evankeliumiinsa Jeesuksen sukuluettelon ja todisti, että Joosefin ”luultiin” olevan (vaikkei hän todellisuudessa ollutkaan) Jeesuksen – Jumalan Pojan – isä.

Luukas 4:1–13

Paholainen kiusaa Jeesusta autiomaassa

Selitä, että jakeissa Luuk. 4:1–13 on kertomus siitä, kuinka Jeesus paastosi 40 päivää autiomaassa ja torjui Paholaisen kiusaukset.

Luukas 4:14–30

Jeesus ilmoittaa, että Hän on Messias

Kirjoita taululle sanat murheen murtama, köyhä, kahleissa, sokea ja sorrettu. Pyydä oppilaita miettimään tilannetta, jolloin yksi tai useampi näistä sanoista on saattanut kuvata sitä, mitä he ovat ajatelleet itsestään. Kehota heitä heidän tutkiessaan jakeita Luuk. 4:14–30 ottamaan selville, kuinka he saattaisivat kokea saavansa helpotusta näihin tunteisiin.

Tee yhteenveto jakeista Luuk. 4:14–17 selittämällä, että kun Jeesus oli tullut takaisin autiomaasta, Hän alkoi saarnata synagogissa Galileassa. Pian Hän palasi kotikaupunkiinsa Nasaretiin. Siellä ollessaan Hän nousi synagogassa lukemaan Jesajan kirjaa.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Luuk. 4:18–21 ja pyydä luokan jäseniä ottamaan selville, mitä Jesaja opetti Messiaan jumalallisesta tehtävästä.

  • Mistä Jeesus todisti kotikaupunkinsa Nasaretin asukkaille? (Oppilaat saattavat käyttää eri sanoja, mutta varmista, että he mainitsevat seuraavan totuuden: Jeesus on Messias, joka lähetettiin parantamaan murheen murtamat ja vapauttamaan ne, jotka ovat hengellisesti kahleissa.)

  • Mitkä kokemuksenne ovat osoittaneet teille, että Jeesus Kristus parantaa ja vapauttaa meitä edelleen tänäkin aikana?

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Luuk. 4:22 ja pyydä luokan jäseniä panemaan merkille, kuinka Nasaretin asukkaat suhtautuivat Jeesuksen rohkeaan julistukseen, että Hän on kauan odotettu Messias.

  • Miten ihmiset reagoivat Jeesuksen julistukseen?

  • Mistähän syystä Nasaretin asukkaiden jakeen 22 mukaan oli vaikea uskoa, että Jeesus oli Messias?

Tiivistä jae Luuk. 4:23 selittämällä, että Jeesus tiesi Nasaretin asukkaiden vaativan Häntä todistamaan, että Hän on Messias, tekemällä samankaltaisia ihmeitä kuin Hän oli tehnyt Kapernaumissa.

Kehota oppilaita silmäilemään itsekseen jakeita Luuk. 4:24–27 ja etsimään kaksi Vanhan testamentin kertomusta, joihin Vapahtaja viittasi vastatessaan Nasaretin asukkaille. Kehota oppilaita kertomaan, mitä he saavat selville.

Pyydä niitä kahta oppilasta, joita olit kehottanut aiemmin tutkimaan näitä kertomuksia, esittämään ne nyt lyhyesti. Selitä sen jälkeen, että Jeesus opetti Nasaretin asukkaille, että vaikka Israelissa oli leskiä ja spitaalisia, nämä ihmeet tapahtuivat kahdelle ei-israelilaiselle (pakanalle).

  • Millä tavoin Naaman ja Sarpatin leski osoittivat uskoa?

  • Kuinka leskivaimon ja Naamanin usko erosi Nasaretin asukkaiden uskosta?

Tuo esiin, että Jeesus teki Nasaretissa hyvin vähän ihmeitä, koska ihmisiltä siellä puuttui yleisesti uskoa Häneen (ks. Matt. 13:54–58; Mark. 6:1–6).

  • Minkä periaatteen me voimme oppia uskosta, kun vertaamme Nasaretin asukkaita leskivaimoon ja Naamaniin? (Auta oppilaita huomaamaan seuraavankaltainen periaate: Kun osoitamme uskovamme Jeesukseen Kristukseen, me voimme nähdä tapahtuvan ihmeitä.)

Pyydä oppilaita tulemaan taululle ja kirjoittamaan luettelo tavoista, joilla me voimme osoittaa uskovamme, että Jeesus Kristus on Vapahtajamme. Kun oppilaat ovat kirjoittaneet luettelon, kysy:

  • Mitä esimerkkejä on sellaisista siunauksista tai ihmeistä, jotka koemme vasta sen jälkeen kun olemme ensin toimineet uskossa?

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Luuk. 4:28–30 ja pyydä luokan jäseniä panemaan merkille, kuinka synagogassa olijat suhtautuivat Jeesukseen. Kehota oppilaita kertomaan, mitä he saavat selville.

  • Millä tavoin tämä kertomus havainnollistaa sitä, kuinka Jeesus Kristus erottelee jumalattomat vanhurskaista? (Ks. Luuk. 3:17.)

Luukas 4:31–44

Jeesus karkottaa pahoja henkiä ja parantaa sairaita

Järjestä oppilaat pareiksi. Kehota heitä lukemaan parinsa kanssa ääneen Luuk. 4:31–44 ja etsimään siunauksia, joita Kapernaumin asukkaat saivat verrattuna Nasaretin asukkaiden saamiin siunauksiin. Kun he ovat lukeneet, kehota heitä keskustelemaan parinsa kanssa vastauksistaan seuraaviin kysymyksiin (voit kirjoittaa nämä kysymykset taululle):

  • Kuinka Kapernaumin asukkaiden suhtautumistapa Jeesukseen erosi Nasaretin asukkaiden suhtautumistavasta?

  • Mitä siunauksia Kapernaumin asukkaat saivat verrattuna Nasaretin asukkaiden saamiin siunauksiin?

  • Kuinka nämä kertomukset havainnollistavat sitä periaatetta, että kun me osoitamme uskovamme Jeesukseen Kristukseen, me voimme nähdä tapahtuvan ihmeitä?

Kehota muutamaa oppilasta kertomaan luokalle vastauksensa kahteen viimeiseen kysymykseen.

Päätä oppiaihe lausumalla oma todistuksesi Jeesuksesta Kristuksesta ja niistä siunauksista, joita olet saanut osoitettuasi uskovasi Häneen. Pyydä oppilaita kirjoittamaan seminaarimuistivihkoonsa tai pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaansa muutamia tapoja, joilla he voivat osoittaa uskovansa Jeesukseen Kristukseen. Kehota heitä asettamaan tavoite tehdä ne asiat, jotka he kirjoittivat.

Kommentteja ja taustatietoja

Luukas 3:17. ”Jyvät hän kokoaa aittaansa”

Yksi tulkinta aitasta, johon jyvät eli vanhurskaat kootaan, on, että se kuvaa temppeliä. Käyttäen samankaltaista vertausta (ks. Alma 26:5) kuin on kohdassa Luuk. 3:17 vanhin David A. Bednar kahdentoista apostolin koorumista on sanonut seuraavaa:

”Aitat ovat pyhiä temppeleitä. Vanhin Neal A. Maxwell on selittänyt: ’Kun me kastamme, meidän katseemme tulisi selvästikin kohdistua kastealtaan yli kohti pyhää temppeliä. Suuri aitta, jonne nämä lyhteet tulee koota, on pyhä temppeli.’ (Julkaisussa John L. Hart, ’Make Calling Focus of Your Mission’, Church News, 17. syyskuuta 1994, s. 4.) Tämä opetus selventää ja tähdentää pyhien temppelitoimitusten ja temppeliliittojen merkitystä – jotta lyhteet eivät joutuisi hukkaan.” (”Jolla on kunniallinen nimi ja asema”, Liahona, toukokuu 2009, s. 97.)

Luukas 4:25–27. Naaman ja sarpatilainen leskivaimo

Vanhin Bruce R. McConkie kahdentoista apostolin koorumista on esittänyt seuraavia ajatuksia sarpatilaisen leskivaimon ja Naamanin osoittamasta uskosta verrattuna Jeesuksen aikaisten nasaretilaisten uskoon:

”Missä on uskoa, siellä on ihme. Missä ei ole uskoa, mitään ihmettä ei tapahdu. Ja jos entisajan profeetat lähtivät Israelin lauman ulkopuolelle etsimään niitä, jotka olivat heidän palvelutyönsä arvoisia, niin Jeesuskin lähti Nasaretin ulkopuolelle löytääkseen vastaanottavaisia sieluja, jotka uskoisivat Häneen ja saisivat siunauksia, joita Hän tuli antamaan. Jos Nasaretin asukkaat halusivat nähdä ne ihmeelliset teot, joita oli tehty muualla, niin ottakoot he vastaan Hänet, joka nyt saarnasi heidän synagogassaan, ja hekin saisivat taivaan siunaukset.” (The Mortal Messiah, 4 osaa, 1979–1981, osa 2, s. 26.)